לאחרונה גובר הביקוש בחברות ובארגונים הגדולים לבוגרי תואר בראיית חשבון. התמורות והשינויים הגדולים במקצועות המאה ה-21 הובילו איתם לשינוי משמעותי ו-ורסטיליות מלאה במגוון תפקידי ניהול ופיננסים, בקשת רחבה של ענפים במשק. אם בשנים עברו מדובר היה במקצוע שעוסק בעיקר במאזני סוף שנה ועבודת חשבונאות 'פרופר' העמוסה בטבלאות אקסל, בשנים האחרונות הפך רואה החשבון לברומטר מרכזי בכל הנוגע להנעת תהליכים אסטרטגיים וקבלת החלטות בארגון.
בכל הקשור להשכלה פיננסית והכשרה ניהולית, ההיצע האקדמי הקיים בישראל שופע בתארים כלליים כמו הנדסה, תעשיה וניהול, מנהל עסקים ושלל תארים המוגדרים רב-תחומיים. לעומתם, מעטים הם מסלולי הלימוד לתארים מקצועיים שמעניקים לסטודנט מנעד של יכולות, כישורים שמעניקים לו מעמד וסמכות ביצועית מרכזיים בתעשייה. לרוב, המסלולים הללו ארוכים וקשים יותר בתנאי הקבלה, בהישגים הנדרשים הגבוהים במהלך התואר ושלבי ההתמחות ועד מעבר בהצלחה של בחינות ההסמכה וקבלת הרישיון.
אחד התחומים היחידים כיום בישראל שבו הסטודנט רוכש השכלה נרחבת לצד כלים יישומיים וממוקדים, שמאפשרים לו להיקלט בוודאות בחברות המובילות במשק לאחר שסיים את לימודיו - הוא ראיית חשבון. "כיום, כל ארגון ציבורי או עסק פרטי, ולא משנה גודלו, חייב רואי חשבון תותחים" מספר לנו ד"ר יצחק כוכבי, ראש החוג לחשבונאות במכללה האקדמית גליל מערבי. כוכבי, שבאמתחתו עשרות שנות ניסיון ניהולי במשק הישראלי ומשמש כמנכ"ל ובעלים של חברה לייעוץ עסקי, מתאר את מגוון ההזדמנויות: "אנחנו מכשירים את הסטודנטים בנתיב קריירה מבוקש שמציע בטחון תעסוקתי והזדמנות להשתלב בתפקיד מרכזי בכל ארגון וחברה במשק. לשם כך, אנחנו דואגים שהסטודנטים יזכו לארגז כלים מקצועי אקדמי הטוב ביותר וכמובן המעודכן ביותר שמותאם לצרכים העכשוויים במשק, הן בפן הניהולי והן במקצועות הפיננסים הנדרשים".
2 צפייה בגלריה
ד"ר איציק כוכבי, ראש החוג לחשבונאות במכללה האקדמית גליל מערבי
ד"ר איציק כוכבי, ראש החוג לחשבונאות במכללה האקדמית גליל מערבי
ד"ר איציק כוכבי, ראש החוג לחשבונאות במכללה האקדמית גליל מערבי
(צילום: המכללה האקדמית גליל מערבי)
הלימודים לתואר ראשון בראיית חשבון מתפרשים על פני שלוש וחצי שנים אקדמיות שבסופן נדרשים הבוגרים לעבור שתי בחינות הסמכה. במהלך הלימודים, נחשפים הסטודנטים למגוון נושאים פרקטיים לשוק העבודה, כך למשל בתחום המיסים, כאשר בכל החלטה עסקית שמקבל הארגון נלקח בחשבון אספקט המיסוי שהוא עולם שלם. הדבר דומה גם בהיבט המשפטי שבו יש לרואה החשבון בארגון אמירה ברורה. על אף שבוגרי תואר בראיית חשבון לא עוברים הכשרה משפטית, הם בהחלט יודעים לדבר את השפה עם היועצים המשפטיים, לשאול את השאלות הנכונות ולעבוד בהרמוניה כדי להצעיד את העסק והארגון למקומות טובים יותר.
ראש החוג לניהול במכללה, הכלכלן פרופ' גיל כהן המומחה לשוקי הון, ניהול סיכונים ומימון חברות, מתאר את רואה החשבון בתור "גורם ששולח זרועות ארוכים לכל המחלקות והאגפים בחברה. רואה החשבון הוא שחקן מפתח בכל הקשור לקבלת החלטות ניהוליות". כהן מדמה את התפקיד כעורק ראשי לפיתוח העסקי של החברה.
למידע נוסף אודות החוג לחשבונאות במכללה האקדמית גליל מערבי: https://www.wgalil.ac.il/ba/ba-acc/

להיות בראש הפירמידה של קבלת ההחלטות

אין כיום עסקה גדולה של רכישה, הנפקה, פירוק או מיזוג חברות שלא מלווים אותה רואי חשבון. הם מובילים את האתגרים איתם מתמודדים במגזר העסקי או הציבורי בישראל בניהול סיכונים, עבירות צווארון לבן, שחיתות או העלמות מס ובניית תוכניות אסטרטגיות. להיכן שלא נפנה, נפגוש שם את רואי החשבון בראש הפירמידה של קבלת ההחלטות.
הסטודנטים בחוג לחשבונאות לומדים במהלך התואר לנתח מהלכים עסקיים אסטרטגיים ומצטיידים בכלים תיאורטיים ומעשיים מתקדמים בחשבונאות כגון: ביקורת כספים, מסחר לאומי ובינלאומי ועוד.
2 צפייה בגלריה
(צילום: שמעון איפרגן)
ד"ר כוכבי מספר על הלימודים בבית הספר לניהול במכללה האקדמית גליל מערבי ובחוג לחשבונאות, שהוא עומד בראשו: "אנחנו שמים דגש רב על איכות ההוראה והמרצים שמגיעים אלינו. כולם ללא יוצא מן הכלל עבדו ועובדים במרבית חייהם במקצועות הרלוונטיים בתפקידי מפתח במשרדים הגדולים, ברשות המיסים, בבנקים וכסמנכ"לי כספים".
המכללה מעניקה מעטפת שלמה לסטודנט במהלך לימודיו בשעות תגבור רבות, הרבה מעבר למספר הפורמאלי שמחייב המל"ג. לצד זאת, קיים בבית הספר לניהול חדר עסקאות חדשני שעוזר לסטודנטים בחוגיו השונים להשתלב במהירות ובהצלחה בעולם הפיננסי הגלובאלי. בנוסף, תוכניות הלימוד עוברות כל העת התאמות וחידושים ונפתחים תחומי התמחות חדשים בהתאם לדינאמיות של המשק.

המאמץ משתלם: בטחון תעסוקתי ושכר מהגבוהים במשק

המשק הישראלי המודרני מחייב את עובדיו להתאים את הקריירה למציאות של ניידות והתפתחות בלתי פוסקת. שינויים אלה מחייבים את הצעירים לקחת בחשבון מספר פרמטרים בהחלטה על תחום הלימודים בכדי לא להיות תקועים בעתיד במקצועות שייעלמו מן העולם או שרמת הביקוש אליהם תהיה שולית.
"מקצוע ראיית החשבון הוא אחד המקצועות המכניסים ביותר במשק הישראלי", קובע ד"ר כוכבי. "אני פוגש את הסטודנטים מדי יום, מדבר איתם ושומע מהם שכבר בתחילת הקריירה שלהם הם עושים את השיקול באילו מקצועות הם יוכלו לקבל שכר גבוה מאוד שייתן להם שקט נפשי, רווחה כלכלית וביטחון תעסוקתי".
על פי ההערכות, קיימות בשוק בין שתיים לשלוש משרות פנויות עבור בוגר או בוגרת תואר בחשבונאות שסיימו את לימודיהם ופניהם להתמחות. בין התפקידים המגוונים תוכלו למצוא אנשי פיתוח עסקי, יועצים במשא ומתן, אנליסטים, בנקאים, אנשי פיתוח עסקי, חשבים, מנהלי רכש, מנהלי משא ומתן וכמובן מנהלי כספים. בשונה מבעבר, הפך המקצוע לחוצה מגזרים ואוכלוסיות.
"אף בוגר שלנו לא נופל בין הכיסאות או עובר תקופה ארוכה של חיפוש עבודה ובוודאי שלא נשאר מובטל", מספר ד"ר כוכבי בגאווה. "הסטודנטים שלנו נקלטים מהר בשוק העבודה במשרות מפתח, במשרדי רואי החשבון ובמגזר הכללי כמו בנקים, מנהלי כספים ומנכ"לים של חברות". "למעשה", מוסיף כוכבי, "זה מקצוע שלא נגמר. גם בגיל 60 אפשר למצוא בו עבודה מכניסה ומעניינת".
לסיכום, כוכבי משתף אותנו בסיבות של צעירים וצעירות ללמוד ראיית חשבון: "בסופו של דבר הטייטל 'רו"ח' עושה להם את זה וכן, פותח דלתות רבות ומאפשר להשתכר הרבה מעבר לממוצע במשק", הוא קובע. "מעבר לכך, אני משוחח מדי יום עם הסטודנטים, החדשים והמתקדמים, ורואה כיצד חשוב להם להגשים את עצמם, למצות את יכולותיהם, לרצות להשפיע ולעסוק בתפקיד משמעותי מאוד שלא נגמר אף פעם".
למידע נוסף אודות חוגי הלימוד במכללה האקדמית גליל מערבי, הקליקו>>