לאחרונה אישרה המועצה להשכלה גבוהה (המל”ג) את המתווה החדש שגובש על ידי ועדת מומחים ל"בחינת מבנה ומתווה ההכשרה להוראה במוסדות להשכלה גבוהה בישראל". דו"ח הוועדה המליץ על שורת רפורמות בהכשרת המורים בישראל, וביניהן, מעבר של הכשרה להוראה במסלול חמש שנתי לתואר שני ובמסגרתו קיצור משך הלימודים לתואר “בוגר בהוראה” מארבע שנים לשלוש שנים. המשמעות: תחום החינוך באקדמיה יעבור מהפך עם תוכנית הכשרה חדשה להוראה בה ישלימו הסטודנטים תואר ראשון ושני במשולב.
בעקבות הרפורמה החדשה בנתה מכללת סמינר הקיבוצים תואר חדש אותו היא משיקה בימים אלו במחלקה לחינוך לבית הספר יסודי: תואר ראשון בחינוך עם מסלול ישיר למאסטר בחינוך, ומי שמוביל את התוכנית החדשנית הוא ד"ר אדם הישראלי, ראש החוג לחינוך וראש המחלקה לחינוך לבית הספר היסודי בסמינר הקיבוצים.
"התואר החדש אותו בנינו נבנה בראי המתווה החדש של המועצה להשכלה גבוהה, ובמובן זה מכללת סמינר הקיבוצים מקדימה את כולם בהתייחסות נקודתית להכשרה לבית הספר היסודי", הוא מציין בסיפוק. "הרעיון העומד מאחורי הרפורמה הוא שאנשי חינוך, האנשים המחנכים את דור העתיד במדינה, צריכים להיות אנשים משכילים, רחבי אופקים וכאלו המעודכנים בשיטות הלמידה המתקדמות והחדשניות ביותר בעולם החינוך".
1 צפייה בגלריה
(צילום: אנה אוסטרובסקי)
משך התואר החדש יתפרס על פני חמש שנים (בשונה משש שנים בלימוד התארים בנפרד) ומודל הלמידה יהיה היברידי כלומר כזה הכולל לימוד במכללה, לימוד מקוון וכן לימוד בבתי ספר שנבחרו לשם כך לאור מערכי הלמידה החדשניים בהם הם נוקטים. אחד מיתרונות התואר המשולב נוגעים למגוון מסלולי ההתמחות אותם יוכלו לבחור הסטודנטים בלימודים לתואר השני. על אלו ניתן למנות ניהול וארגון מערכות חינוך, הערכה בחינוך, טכנולוגיה בחינוך (עם התמחויות מגוונות כגון: חלל, טכנולוגיות סיוע לחנ"מ ועוד), מדעי הרוח (לימודים רב תחומיים), טיפול באומנות, טיפול בתנועה, ביבליותרפיה, אוריינות חזותית, ועוד.
מכללת סמינר הקיבוצים הינה המכללה האקדמית לחינוך הגדולה והמובילה כיום בישראל, בה לומדים מידי שנה מעל 10,000 סטודנטיות וסטודנטים במגוון תכניות לימודים חדשניות בתחום החינוך. בסקר שנערך מידי שנה ע"י אגודת הסטודנטים הארצית, מדורגת מכללת סמינר הקיבוצים במקומות הראשונים מבין כל מוסדות ההשכלה הגבוהה בישראל, ביחס המרצים כלפי הסטודנטים, באיכות ההוראה, ובשביעות רצון כללית.
בהתאם לתואר השני אותו יבחרו, יוכלו בוגרי התואר להשתלב בתפקידי ניהול וריכוז בבתי ספר, ניהול פדגוגי, תפקידים במשרד החינוך וברשויות המקומיות, ניהול וריכוז מערכות חינוך בלתי פורמליות, ארגונים לחדשנות חינוכית, ארגונים חברתיים ועוד. כמו כן התואר יאפשר לבוגריו להשתלב בשוק החינוכי במגזר הפרטי דוגמת עבודה בקליניקות פרטיות לייעוץ חינוכי ואבחון דידקטי.
"אחד היתרונות המובהקים של התואר אצלנו הוא ההתנסות המשמעותית אותה חווים הסטודנטים במהלך הכשרתם" מציין ד"ר הישראלי. "שנת הלימודים האקדמית מתחילה אמנם בחודש אוקטובר אך כבר מה-1.9 הסטודנטים שלנו ייכנסו בשערי בתי הספר אשר נבחרו על ידינו בקפידה ויתנסו, ויחוו מקרוב את עולם בית הספר היסודי על כל הכרוך בכך – מערכי השיעורים, ההפסקות, חדר המורים, ישיבות פדגוגיות, שיחות עם הורים, טיולים שנתיים, טקסים בית ספריים וכן הלאה. הסטודנטים יתנסו בניהול והובלת קבוצות ועבודה במציאות משתנה. במסגרת זו הם יקבלו ליווי אישי של מרצה מנטור תוך התאמה אישית לכל סטודנט. ההתנסות מקיפה ומאוד אינטנסיבית והיא מייחדת מאוד את הלימודים בסמינר הקיבוצים".
סיום לימודי התואר המשולב יקנה לבוגריו שלל תעודות והכשרות: תואר B. Ed בחינוך לבית הספר היסודי הכולל תעודת הוראה (בהתמחות ספציפית במקצועות המדעים, מתמטיקה, ספרות או תרבות ישראל) ותואר שני (M.Ed מאסטר) בחינוך על פי מסלול הבחירה של הסטודנט. כמו כן יקבלו הסטודנטים תעודת מורה מוביל/ה חדשנות דיגיטלית מטעם מיקרוסופט ותעודה פנימית בלמידה מותאמת.
"קבוצת האיכות שתיבחר ללימודי התואר הישיר למאסטר לא רק שתקטין את עלות לימודי התואר, שכן העלות יקרה יותר כאשר מדובר בשני תארים נפרדים, אלא גם תזכה במלגות (המותנות בביצוע שעות עבור הקהילה) ממשרד החינוך בסך 5,800 ₪ וממפעל הפיס בסך 5,000 ₪ או 10,000 ₪," מסכם ד"ר הישראלי, "ועל כן אנו מחפשים בעיקר אנשים שרואים בחינוך כשליחות ומעוניינים להנהיג ולהוביל את מערכת החינוך של העתיד".

פורסם לראשונה: 14:32, 06.06.21