בשנים האחרונות יותר ויותר רשויות ובעלי נכסים מבינים את הצורך הדחוף בחיזוק מבנים, שיוצר רווח כפול לדיירים ולרשות המקומית. בד בבד בענף הנדל"ן מתחוללת מהפכה של ממש בענף, כשכל העוסקים בדבר כולל משרדי ממשלה, רשויות מקומיות וחברות הבנייה והיזמות הגדולות הפנימו, כי ההתחדשות העירונית הופכת מטרנד נדל"ני למציאות מתבקשת. זאת לאור התמעטות עתודות הקרקע במרכז הארץ.
אחת מהחברות המתמקדת בפרויקטים גדולים ומורכבים, אשר מבטאים את עוצמתה הביצועית והפיננסית, היא קבוצת שפיר. באמצעות זרוע הנדל"ן שלה, הקבוצה יוזמת ובונה אלפי יחידות דיור ברחבי הארץ כבר עשרות שנים. החברה מאגדת תחתיה את תחום הבנייה למגורים, מרכזים מסחריים וכן פועלת להקמת פרויקטים הקשורים בהתחדשות עירונית ופינוי-בינוי. כל הפרויקטים מבוצעים באופן המקצועי תוך הקפדה מלאה על הפרטים ובאיכות הגבוהה ביותר, משלב התכנון והבנייה ועד למסירת המפתח.

העובדה ששפיר מגורים מתפקדת כיזמית ומבצעת, מאפשרת לה לבנות כל פרויקט, מורכב, יקר וגדול ככל שיהיה, תוך עמידה בלוחות זמנים ובנייה באיכות בלתי מתפשרת, סימן ההיכר של שפיר לאורך השנים.
שפיר נדל"ן שמה לה ליעד לקדם פרויקטי התחדשות בירושלים, לאחר שמצאה שראש העיר משה ליאון ומהנדס העיר רואים בנושא יעד מהותי לקידום העיר, לנוכח מצוקת הדיור הקשה וההתפתחויות השכונתיות. החברה מקדמת כעת שני פרויקטים. האחד ברחוב קולומביה בשכונת קריית מנחם, לכ־560 דירות ושטחי מסחר, והשני ברחוב המרגלית בשכונת גילה, הצפוי לכלול בשלב הראשון כ־360 דירות. מנהל התחום בחברה, גד גרשון, בודק בימים אלו פרויקטים נוספים בעיר, כולם בהיקפים גדולים.
"בירושלים פועלות בימים אלו קבוצות רבות, בהן חברות יזמיות ובהן מחתימות בלבד. חשוב שבעלי הדירות יבחנו את ההצעות ואת פניות הגורמים על בסיס נתונים חשובים כגון, האם ידוע מי הקבלן שיבנה את הדירות?", אומר גרשון, סמנכ"ל הייזום של שפיר הנדסה. במקרה של "שפיר נדל"ן", הוא מסביר, חברת האם "שפיר הנדסה" היא גם הקבלן המבצע, "כך שניתן להיות שקטים בכל הנוגע לחוסנה הפיננסי של החברה ויכולתה לעמוד בכל תנאי הפרויקט ולסיימו בזמן. זה מעניק שקט נפשי לבעל דירה, שאמור למסור אותה להריסה, ולא פחות חשוב לבדוק טרם המסירה – לידי מי אתה נותן את האחריות", מחדד גרשון.
3 צפייה בגלריה
(צילום: רוטמן – א.ב. אדריכלים ומתכנני ערים בע"מ)
"כל פרויקט שאנו מובילים נועד לשפר ולהשביח את סביבת המגורים, תוך מתן הפתרונות הזמניים הטובים והמתאימים ביותר לכל דייר ודיירת", מציין גרשון. "לקבוצת שפיר יש יכולות מימון גבוהות, והפרויקטים בהובלתה נהנים מליווי בנקאי שוטף של הבנקים הגדולים. אנו מעסיקים צוות מנהלי עבודה, אנשי שירות, כלכלנים, עורכי דין ואנשי שיווק, שהם חלק אורגני מפעילות החברה. כמו כן, וזהו דבר חיוני בהתחדשות עירונית, יש לנו קשר טוב עם הרשויות שבהן אנו מקדמים פרויקטים, והבנה עמוקה של התהליכים התכנוניים, המשפטיים והבירוקרטיים המתחייבים מכל פרויקט לצורך קידומו במהירות המרבית".
שפיר מגורים מקדמת נכון להיום 15 פרויקטים במסלולי התחדשות עירונית ברחבי הארץ. כולם פרויקטים גדולים של 200 יחידות דיור לפחות, חלקם מגיע גם למעל 1,000 יחידות במתחם אחד הכולל פיתוח ואזורים מסחריים.
מהן החוזקות שהופכות את שפיר מגורים לשחקן דומיננטי בהתחדשות העירונית?
"מלבד העובדה המהותית שהחברה משמשת כיזמית ומבצעת כאחד, היא נהנית מהגב הפיננסי של קבוצת האם שפיר הנדסה. איתנות זו חשובה במיוחד בענף ההתחדשות העירונית, המאופיין בחוסר ודאות תכנונית וביצועית בשטח, הדורשת יכולת כלכלית משמעותית. אנו נהנים מניסיון ביצועי רב שנים, המאפשר לנו לבנות ולחדש פרויקטים בהיקפים גדולים גם בתנאים המורכבים ביותר. יכולות אלו מתבטאות בין היתר בסינרגיה שמתקיימת בין תחומי העיסוק של החברה, כך למשל חטיבת התעשיות של הקבוצה מספקת את מגוון חומרי הגלם לפרוייקטים מה שמאפשר לנו לא להיות תלויים בספקי מישנה אלא הכל בא מבית. חוזקות נוספות נוגעות לצוות המקצועי המובחר שלנו וכמובן, למערך שירות הלקוחות".
3 צפייה בגלריה
(צילום: רוטמן – א.ב. אדריכלים ומתכנני ערים בע"מ)
התחדשות עירונית מלווה לא אחת בחשש מצד הדיירים, עד כמה הם יכולים להיות רגועים כשההגה בידיים שלכם?
"הדיירים ישנים אצלנו בשקט. הם יודעים שיש להם כתובת אחת מחתימת ההסכם ועד מסירת הדירה. כך גם היציאה לדירה שכורה בזמן הבנייה, אם נדרשת, יכולה להיות רגועה הרבה יותר. אנו גם מתנהלים מול הדיירים במערכת הדיגיטלית 'גט סטטוס', שדרכה הם מקבלים עדכונים שוטפים למייל ולנייד. המשמעות היא שבכל רגע נתון הם מעודכנים בסטטוס הפרויקט".
יכולותיה היזמיות וההנדסיות של הקבוצה מבטיחות סטנדרט ביצוע מעולה ותמורה מלאה להשקעת רוכשי הדירות באה לידי ביטוי בפרויקט הדגל של שפיר נדל"ן, שכונת בצוותא בחריש. בסוף 2021 סיימה שפיר בניית כ־1,500 יח"ד בשכונת בצוותא בחריש, במסגרת פרויקט "תכנן ובנה" של משרד השיכון לבניית שכונה שלמה בבת אחת, כולל התכנון, הפיתוח והקמת התשתיות. השיטה הביאה לצמצום משמעותי בלוחות הזמנים, ולאור ההצלחה, זכתה שפיר בהקמת פרויקט נוסף דומה בבית שמש. הודות לניסיון וליכולות הקבוצה, פרויקטים מורכבים ולאומיים נוספים של שפיר נמסרו בזמן למזמיני העבודה, לעיתים תוך הקדמה משמעותית.
3 צפייה בגלריה
שכונת בצוותא בחריש
שכונת בצוותא בחריש
שכונת בצוותא בחריש
(צילום: רודי אלמוג)
"ההתחדשות העירונית חייבת להיות מבוססת על יחסי אמון גדולים בין החברה היזמית לדיירים", אומר גרשון. "אנו הורסים לאדם את הדירה שבה גר רוב חייו, בנה את עצמו וגידל את ילדיו, ומביאים אותו בסוף הדרך לא רק לבית יפה יותר, אלא לעיתים לשכונה חדשה לגמרי עם שירותים נלווים חדשים. זהו שינוי דרמטי ומרגש מאוד בחיי אנשים, ואנו שמחים על הזכות שנפלה בחלקנו".