היום כבר אין ספק - הרכב החשמלי הוא העתיד של עולם התחבורה. על פי ההערכות, נתח השוק הגלובלי של הרכבים החשמליים עמד על 9% מתוך הרכבים החדשים ב-2021 - נתון גדול פי 4 בהשוואה ל-2019. ברבעון השלישי של 2022, 43% (!) מהרכבים החדשים שנמכרו באיחוד האירופי היו היברידיים או חשמליים לחלוטין.
3 צפייה בגלריה
(צילום: Pexels )
יחד עם החדשנות, הזיהום הנמוך והשקט של המנוע החשמלי, הופיעו אתגרים חדשים בתחזוקת הרכב, כמו טיפולים שונים והתקנה של עמדות טעינה בחנייה. מהן הנקודות שכדאי לקחת בחשבון באחזקת רכב חשמלי? ואיך דואגים לכיסוי ביטוחי מלא לעמדות הטעינה?

תחזוקת רכב חשמלי - טיפולים פשוטים יותר, החלפת סוללה יקרה

אחד היתרונות המרכזיים ברכישת רכב חשמלי הוא הפחתה של כמות הטיפולים והביקורים במוסך. רכב עם מנוע בנזין\דיזל דורש הכנה לטסט, טיפול 10,000 (או טיפול שנתי), הכנה לקיץ ולחורף, בדיקת שמן ומים, החלפת רצועות ועוד. רכב חשמלי, לעומת זאת, דורש פחות טיפולים, משום שהוא מורכב מכמות נמוכה בהרבה של חלקים הדורשים תחזוקה. במקום ביקורים מסורתיים וטיפולים 'גדולים' במוסך, בעלי רכב חשמלי זקוקים לטיפול צנוע יחסית המתמקד בעיקר במערכת המחשב של הרכב.
שגרת הטיפולים משתנה בין מותג למותג - החל מבדיקה שנתית או פעם בשנתיים, כל מספר שנים קבוע או אחרי הגעה למספר קילומטרים. היתרון המשמעותי הוא שרוב הטיפולים התקופתיים לא מצריכים ביקור במוסך - המכונאי יכול להגיע אל הלקוח.
3 צפייה בגלריה
(צילום: Pexels )

מעבר למערכת החשמלית, הרכב זקוק לתחזוקה שוטפת דומה למדי לרכב עם מנוע בעירה פנימית: בדיקת מערכת הבלמים, החלפת פילטר אוויר, טיפול תקופתי למערכת המיזוג. בנוסף, קיימות בדיקות הקשורות למנוע החשמלי, כגון בדיקת הנוזלים במערכת קירור הסוללה ובדיקת תקינות שקע ההטענה. יש לבדוק גם את הצמיגים ולבצע כיוון פרונט לרכב אחת לתקופה.
הרכיב החיוני והיקר ביותר ברכב חשמלי הוא הסוללה. חלק ממרכיבי הסוללה יכולים להתבלות עד לצורך בהחלפה, ולעתים עולה הצורך להחליף את הסוללה בשלמותה. בדיקת הסוללה מבוצעת במוסך על ידי מכונאים בעלי הכשרה ייעודית ומערכות מיוחדות. החלפת סוללה דורשת מספר ימי עבודה ועלות של עשרות אלפי שקלים - כך שמדובר ללא ספק בהוצאה הגבוהה ביותר בתחזוקה של רכב חשמלי. עם זאת, יצרניות הרכבים החשמליים נוטות לספק אחריות מורחבת על הסוללה.

איך דואגים לעמדות הטעינה?

תחזוקה של רכב חשמלי כוללת הרבה מעבר לרכב עצמו. על מנת שלא להסתמך על עמדות טעינה ציבוריות, רוכשים רבים מתקינים עמדות טעינה בחנייה הפרטית שלהם. כתוצאה מכך, עליהם לדאוג לתקינותה ולשמור עליה.

כל היתרונות של ביטוח עמדת הטעינה אצל מובילת המהפכה החשמלית בעולם ביטוח הרכב

הפניקס לוקחת חלק מוביל במהפכת הרכבים החשמליים, והיא חלוצת הביטוח לרכבים חשמליים בישראל. ענקית הביטוח היא גם המבטחת הרשמית של טסלה, ו-Aiways בישראל - כך שהיא עומדת בסטנדרטים הגבוהים שהציבו יצרניות אלו.
3 צפייה בגלריה
(צילום: Pexels )
בתור השותפה הרשמית של טסלה, למשל, הפניקס מיישמת את תכנית InsureMyTesla הכוללת שירות על ידי מומחים, כיסוי מלא (לרבות 100% חדש-תמורת-ישן) ומחיר משתלם.
המעטפת הביטוחית המקיפה במסגרת פוליסה ייעודית לעמדות טעינה כוללת שכבת הגנה מקיפה לנזקי צד ג' בזמן הטעינה (עד 10 מיליון ₪), ביטוח מהשקל הראשון והנחה משמעותית למבוטחי רכב ודירה ב'הפניקס'.
בנוסף, מעניקה הפוליסה הייעודית כיסוי לעמדת הטעינה עצמה במקרה של גניבה, פריצה, אש ועוד.