מזכ"ל האו"ם, אנטוניו גוטרש, קרא הערב (שבת) למדינות העולם להכריז על "מצב חירום אקלימי" ולזרז את פעולותיהן למניעת ההתחממות הגלובלית.
2 צפייה בגלריה
מזכ"ל האו"ם אנטוניו גוטרש עצרת ה או"ם ה וירטואלית
מזכ"ל האו"ם אנטוניו גוטרש עצרת ה או"ם ה וירטואלית
מזכ"ל האו"ם, אנטוניו גוטרש
(צילום: AP)
בפסגה וירטואלית בהשתתפות 70 מנהיגי עולם לציון חמש שנים לחתימת הסכם האקלים בפריז, הוסיף גוטרש: "האם מישהו עדיין יכול להכחיש שאנחנו במצב חירום דרמטי? העולם התחמם ב-1.2 מעלות צלזיוס אל מול התקופה שלפני המהפכה התעשייתית. אנחנו עלולים להגיע לעלייה של יותר משלוש מעלות במאה הזו". הוא ציין עוד כי על העולם לקצץ בפליטת המזהמים ב-45% עד 2030, ביחס לרמות הפליטה שנרשמו ב-2010. גוטרש, שקרא לצמצם באופן דרמטי את השימוש בדלקי מאובנים מזהמים, אמר כי עד כה רק 38 מדינות הכריזו על מצב חירום אקלימי. הוא קרא ליתר המנהיגים להכריז גם כן על מצב חירום.
ראש ממשלת ישראל, בנימין נתניהו, היה גם הוא בין המנהיגים שהציגו את היעדים. "אני מודה לראש הממשלה בוריס ג'ונסון ולצוותו על אירוח פסגת האקלים החשובה הזו. בדומה לבריטניה, ישראל מחויבת לחלוטין למעבר מדלקים פוסיליים לאנרגיה מתחדשת עד לשנת 2050", אמר נתניהו. "עשינו כבר התקדמות מכריעה בשני תחומים ספציפיים: הורדנו משמעותית את התלות שלנו בפחם. למעשה, ישראל היא מובילה עולמית בצמצום צריכת הפחם. עד לשנת 2025, בעוד חמש שנים בלבד, ישראל לא תשרוף יותר פחם. שום פחם, פרט למצב חירום. בתחום האנרגיה הסולארית, במהלך חמש השנים האחרונות, הגדלנו את הייצור מכ-2% לכ-10%. עד לשנת 2030, אנרגיה סולארית תספק יותר משליש מכלל החשמל של ישראל".
הצהרת ראש הממשלה נתניהו בוועידה הווירטואלית
(צילום: עומר מירון, לע"מ)
נתניהו הוסיף: "האתגר שעדיין ניצב בפנינו בתחום האנרגיה הסולארית הוא סוגיית האחסון. ממשלתי שוקדת על מדיניות שתתגבר על האתגר הזה. למזלנו, יש לנו מאות חברות הזנק ישראליות שעובדות על נושא זה, ועל נושאים אחרים בתחום האנרגיה החלופית. חברות אלה מקבלות ועתידות לקבל מיליארדי דולרים בהשקעות. אני משוכנע שמדענים ויזמים ישראליים, בזכות כושר ההמצאה שלהם שאינו יודע שובע, יאפשרו לנו למלא את תפקידנו במהפכת האנרגיה הסולארית הגלובלית. שיתוף פעולה בתחום האנרגיה הסולארית הוא גם חלק בלתי נפרד משיתוף הפעולה החדש שלנו עם איחוד האמירויות הערביות ובחריין. לכן, אנרגיה סולארית לא רק מסייעת לבטל את התלות בדלקים פוסיליים, אלא גם עוזרת לנו לחזק את השלום הישראלי-ערבי. שתי המטרות האלה מציעות לנו עתיד בהיר, נקי ובטוח".

ארה"ב צפויה לחזור להסכם

מי שפרשה מההסכם בפריז ואינה משתתפת בפסגה הווירטואלית היא ארה"ב. עם זאת, ארה"ב צפויה לחזור להסכם עם כניסתו של הנשיא הנבחר, ג'ו ביידן, לבית הלבן. ביידן כבר מינה את ג'ון קרי, שהיה מראשי המשלחת האמריקנית לוועידת פריז ב-2015, ליועץ מיוחד בנושא אקלים. נשיא צרפת, עמנואל מקרון, ברך כבר הערב את האמריקנים ואמר באנגלית: "ברוך שובכם".
2 צפייה בגלריה
ג'ון קרי עם ג'ו ביידן עצרת בחירות ב אייווה פברואר 2020 ארה"ב
ג'ון קרי עם ג'ו ביידן עצרת בחירות ב אייווה פברואר 2020 ארה"ב
צפויה לחזור להסכם. הנשיא הנבחר ביידן עם היועץ לענייני אקלים קרי
(צילום: AP)
בוועידה הווירטואלית הכריזה סין כי היא תגדיל את ייצור האנרגיה הסולארית ואנרגיית הרוח לכדי 1,200 ג'יגה-וואט חשמל עד שנת 2030. בנוסף הכריזה המדינה כי תגדיל את שיעור השימוש באנרגיות ירוקות באותה תקופה ל-25%. "היום, אני רוצה להכריז על מחויבויות נוספות ל-2030", אמר נשיא סין שי ג'ינפינג.
ראש ממשלת הודו, נרנדרה מודי, אמר כי כוח הייצור של ארצו מאנרגיות מתחדשות יעמוד על 175 ג'יגה-ואט חשמל עוד לפני 2022. לדבריו, ארצו שואפת לייצר 450 ג'יגה-ואט מאנרגיות מתחדשות עד שנת 2030.