מאת: רוית דגן, דיאטנית קלינית, מנהלת תוכן מדעי של חטיבת מזון תינוקות וילדים באסם נסטלה

לידה היא אירוע מרגש ומשנה חיים. עם לידת התינוק נולדים גם הורים וגם חששות ואחריות רבה. אחת הסוגיות המשמעותיות ביותר אליה הורים נדרשים בחודשים ובשנים הראשונות היא תזונת התינוק ולא בכדי. תזונה נכונה היא הבסיס לגדילה, בריאות והתפתחות תינוקות.
קיימת הסכמה רחבה כי חלב אם הוא המזון הטוב ביותר לתינוק, מעבר לתזונה מיטבית הוא גם מספק לתינוק הגנה חיסונית שחשובה במיוחד בחודשי החיים הראשונים. אך כאשר הנקה או חלב אם שאוב לא מתאפשרים מסיבות שונות, תמ"ל (תרכובת מזון לתינוק) מומלץ להזנת תינוקות, עד גיל שנה לפחות.
תמ"ל הוא בעל הרכב שנועד לספק לתינוק את צרכיו התזונתיים ולכן כמובן מכיל את כל רכיבי התזונה כגון חלבונים, פחמימות, שומנים, ויטמינים ומינרלים בהתאם לדרישות התקנים המחמירות למזון תינוקות. כל תרכובות המזון לתינוקות בטוחות ועומדות בדרישות התקנים מבחינת ההרכב הבסיסי אך מעבר להם יש שונות בין מותגי התמ"ל השונים ברכיבי רשות נוספים כמו HMO, פרוביוטיקה ואומגה 3.
רגע לפני שנרחיב ונפרט על הרכיבים השונים החשובים בבחירת תמ"ל חשוב להכיר מושג יסוד נוסף המשפיע על בריאות התינוקות שלנו והוא: מיקרוביום או מיקרוביוטה במעי התינוק ותרומתו לבריאות.
המיקרוביום הוא כלל החיידקים החיים על גופנו, כיום ידוע שאנחנו לא לבד ולמעשה חיים בתוכנו מיקרואורגניזמים ובעיקרם חיידקים אשר כמותם עולה על כמות התאים בגוף
ביסוס המיקרוביום בחודשים הראשונים הוא קריטי לבריאות עתידית . ידוע כי איזון המיקרוביוטה במעי מושפע מגורמים רבים בהם גנטיקה, צורת הלידה (נרתיקית או קיסרית), שימוש באנטיביוטיקה ועוד. אחד מגורמי המפתח המשפיעים על המיקרוביום בחודשי החיים הראשונים היא התזונה שהוזכרה כבר קודם בשל חשיבותה.
HMO - הפלא שבטבע
הפלא שבטבע חלב האם, כאמור, מכיל רכיבים רבים, בין המרכזיים שבהם, השלישי בכמותו ,הינו HMO.
HMO – הינם אוליגוסכרידים של חלב האם (HMO Human Milk Oligosaccharides) אוליגוסכרידים הם קבוצה של פחמימות המורכבות מ-2-10 יחידות של סוכרים. אולגוסכרידים בחלב האם נחקרים במשך שנים רבות כרכיבים ייחודים התורמים להתפתחות מערכת החיסון של התינוק במספר מנגנונים, ביניהם היכולת שלהם לשמש כמצע מזון לחיידקים פרוביוטיים המסוגלים ל"נצל" אותם.
עד היום זוהו סוגים רבים של HMO אותם ניתן לסווג ל-3 קבוצות עיקריות כאשר 2 קבוצות מתוכן מכסות יחד למעלה מ- 80% מסוגי הHMO בחלב אם.
האם ידעתם שיש יותר מסוג אחד של HMO בתמ"ל?
הודות להתפתחויות טכנולוגיות מהעת האחרונה, יודעים כיום לייצר HMO לשימוש בתרכובת מזון לתינוקות*.עד היום תרכובות מזון לתינוק הכילו רק סוג אחד מקבוצת הHMO אולם כיום, ניתן למצוא כבר 2 סוגי HMO מ-2 הקבוצות העיקריות של HMO שהוזכרו לעיל.
מחקרים 2-1 שנערכו על השילוב הייחודי של שני סוגי ה- HMO, הנקראים 2'FL ו-LNnT, הדגימו שהשימוש בתמ"ל המכיל 2 סוגים אלו תורם להרכב המיקרוביום, בנוסף הוכח כי:
1. 55% פחות סיכון לזיהומים במערכת הנשימה
2. 70% הפחתה בסיכון לברונכיטיס
3. 53% פחות שימוש באנטיביוטיקה
4. 56% פחות שימוש בתרופות להורדת חום

פרוביוטיקה (מחקרים 5-3) חיידקים ידידותיים לעיכול

פרוביוטיקה אלו אוכלוסיית חיידקים ידידותיים חיים בעלי יתרונות בריאותיים לגוף האדם. חיידקים מסוג ביפידובקטריות וחיידקי לקטובצילוס הם החיידקים השכיחים במעי של תינוקות יונקים שנחקרו רבות והוכחו כבטוחים לשימוש.
בבואנו לבחור תמ"ל חשוב לבדוק שהוא מכיל פרוביוטיקה כבר מגיל לידה. השלב הבא הוא לבחון את הזן של הפרוביוטיקה המוספת.
פרוביוטיקה מסוג L.reuteri (ל.ראוטרי) זהו זן פרוביוטי אשר נחקר באופן נרחב ונמצא כבעל יתרונות רבים לתינוק ובהם סיוע לשיפור הרכב אוכלוסיית חיידקי המעי, עיכול והפחתת משך בכי -6.

אומגה 3 ואומגה 6

אומגה 3 ו-6 הינן חומצות שומן חיוניות, המיוצרות באופן מוגבל בגופנו והן הוכחו במחקרים רבים כבעלות השפעה להתפתחות הקוגנטיבית והראיה בתינוקות .חלב אם מכיל כמובן חומצות שומן חשובות אלו בשל חשיבותן. רמת הDHA ,שהינה חומצת השומן המרכזית והחשובה במשפחת האומגה 3 מושפעת מהתפריט של האם המניקה ככל שתזונת האם עשירה יותר כך יהיה יותר ממנה בחלב האם שלה. מעניין לדעת שלנשים בעולם המערבי יש פחות DHA בחלב האם שלהן, כאשר בוחרים תמ"ל לתינוק מומלץ לבדוק את הכמות המוספת, בעיקר של חומצת שומן DHA,ממשפחת אומגה 3 , ככל שיש יותר זה יותר טוב.

ולסיכום, איך יודעים אם התמ"ל שבחרנו מתאים לתינוק?

לתזונת תינוקות חשיבות רבה לבריאותו העתידית. במקרים בהם התינוק לא ניזון מחלב אם או עבור מי שלא מעוניינת להניק תמ"ל על בסיס חלבי מועשר בברזל הוא האופציה המומלצת להזנת תינוקות עד גיל שנה לפחות. חברות התמ"ל שוקדות כל הזמן להציג חדשנות בתחום בשל חשיבות הנושא. חשוב לעקוב אחר תגובת התינוק לתמ"ל. האם הוא נינוח ורגוע לאחר ההאכלה? האם היציאות תקינות? (מרקם ותדירות) האם העליה במשקל מספקת? במידה והתשובה היא כן למרבית השאלות ברוב הזמן - התמ"ל אותו בחרתם הוא אכן המתאים ביותר עבור תינוקכם.

בשורה חדשה להורים

נסטלה, חברת התמ"ל הגדולה והמובילה בעולם, חוקרת את תחום תזונת התינוקות כבר מעל 150 שנה. כעת, מביאה גם לילדי ישראל את האפשרות לצרוך תמ"ל בסטנדרט בינלאומי תחת מותג הדגל המתקדם שלה NAN SUPREME. תמ"ל זה מציג לראשונה בישראל פורמולה מתקדמת מבוססת שנות מחקר רבות והתמחות בתחום תזונת תינוקות והיחידה בישראל עם שני סוגי HMO (HMO מסוג LNnT ו-HMO מסוג 2'FL) ופרוביוטיקה ייחודית מסוג L.reuteri ,בשילוב רכיבי רשות נוספים כמו אומגה 3 ואומגה 6. מותג NAN נמכר בבמדינות רבות ברחבי העולם והינו התמ"ל המומלץ ביותר ע"י רופאי ילדים ברחבי העולם|(6).
אם אתם מתלבטים או שיש לכם שאלות נוספות לגבי תמ"ל NAN או לגבי תזונת תינוקות אתם מוזמנים להתייעץ עם הצוות המקצועי שלנו בטלפון 1800-201116 או לקרוא עוד על המחקר מאחורי המוצרים שלנו באתר NESTLE-NAN.CO.IL .
מקורות:
1. Puccio G et al. JPGN 2017
2. Steenhout P et al. Experimental Biology Conference 2016
3. Sienkiewicz & Ljunggren.Microb Ecol Health Dis. 2008
4. Indrio et al. JAMA Pediatr. 2014
5. Weizman et. al. Pediatrics 2005
6. מחקר שנערך בקרב רופאי ילדים ממדינות בעולם המהוות כ70% ממכירות תמ"ל בעולם ואוגד ע"י נילסן בין השנים 2017-2020
*ה-HMO אינם מופקים מחלב אם