מאת יצחק מויאל, יו"ר הסתדרות עובדי הבניין והתעשיות הנלוות ומ"מ נשיא הקרן לעידוד ופיתוח ענף הבנייה בישראל
פרויקט האקדמיה למקצועות הבנייה והשיפוצים עולה שלב. לפני פחות משנה השקנו יחד עם חבריי - ראול סרוגו, נשיא התאחדות הקבלנים בוני הארץ, וערן סיב, יו"ר התאחדות קבלני השיפוצים, בסיוע הקרן לעידוד ופיתוח ענף הבנייה בישראל ובליווי של חגי רזניק מנכ"ל משרד הבינוי והשיכון לשעבר - את הפרויקט "האקדמיה למקצועות הבנייה, התשתית והשיפוצים". עתה אנו זוכים לדחיפה משמעותית גם ממנכ"ל הקרן הנכנס דוד יהלומי וצוותו במטרה להגדיל ולהעצים את טווח ההכשרות ובכך לשפר את הידע המקצועי של העובדים בענף.
אנחנו נוטלים אחריות על פתרון בעיית המחסור בעובדים ורוצים להחזיר אוכלוסיות שמודרו, אל תוך העשייה בענף.
ענף הבניין הוא קטר הצמיחה של המשק, והוא כולל מגוון הזדמנויות ליצירת קריירה, קידום ושכר גבוה לכל מי שמוכן להיכנס ולהשקיע ולעבוד בהתאם להסכם העבודה הקיבוצי הכללי, שנותן מענה לשכר ולתנאים.
3 צפייה בגלריה
(צילום: באדיבות הקרן לעידוד ופיתוח ענף הבניין בישראל)
שלב הפיילוט שהתקיים בשנת 2022, רשם הצלחה גדולה; יותר מ־200 תלמידים חדשים למדו בהכשרה ייעודית, כשבסוף מסלול ההכשרה הם ידעו שמחכה להם תפקיד אצל אחד מהמעסיקים הגדולים בענף. כמו כן רובם שולבו ומועסקים עד היום.
הפרויקט מאפשר שיתוף פעולה מול מכללות קיימות, אשר אושרו על ידי הקרן לעידוד ומשרד העבודה, ולמעשה מעניק להן סוג של "תו תקן", המשלב כלי בטיחות, סיוע במנגנון השיווק וההשמה, שילוב של התנסות בסביבת עבודה TJO (On Job Training) ומעורבות בסילבוסים עדכניים שמפותחים בשילוב המעסיק.
השנה אנחנו פותחים ומרחיבים מגמות נוספות, ומתמקדים בצירוף היקף גדול יותר של חרדים ומיעוטים למעגל העבודה, וזאת לצד יוצאי צבא וצעירים. נוסף על כך אנחנו פותחים מגמה להסבה מקצועית מתחומים טכניים אחרים, שלא השתלבו בשוק העבודה. עוד נפתח קורס ייחודי למנהלי עבודה בכירים בענף, שעוסק בכישורים מתקדמים של ניהול, מנהיגות וכלי בטיחות. ההכשרה מתקיימת במרכז למנהיגות במכללת בית ברל.
במקביל לקורסים שיוצאים לדרך בחודשים הקרובים (כל הפרטים נמצאים באתר הקרן לעידוד ופיתוח ענף הבנייה, תחת הלשונית "האקדמיה"), שנת העבודה תוקדש למעשה ליצירת סיכום על מיזם משותף עם המדינה, כך שהמותג להכשרה והשמה יורחב ממאות התלמידים המוכשרים מדי שנה לכדי אלפים.

הפתעת המגזר החרדי

הן במשרד הבינוי והשיכון והן במשרד העבודה יש היום שותפים בעלי תודעה חברתית, שמבינים את הפוטנציאל החברתי שקיים בהכשרת כוח אדם מקצועי לענף הבניין. אך אין אנו מסתפקים רק בהכשרה ובהשמה. אנו מעלים הילוך גם בהעצמת ממד המנהיגות ועבודת הצוות באתר הבניין.
3 צפייה בגלריה
(צילום: באדיבות הקרן לעידוד ופיתוח ענף הבניין בישראל)
בימים אלו נערכת סדנה של העצמה והקניית מיומנות ניהול מתקדמות למנהלי עבודה שכבר נמצאים בתפקיד. וכך, לצד הכשרת עובדים חדשים, נפעל גם להרחיב את מעגל ההעצמה, הליווי ויצירת המוביליות בתוך הענף.
בניית הארץ היא מצווה מרכזית, שזוכה לדגש מיוחד ב־75 שנות המדינה, ולנו הזכות לתת כתף לבניינה, לצד הפעולות הרבות האחרות שאנו מקדמים - בזכויות וברווחת העובדים בענף, בשמירה על בטיחותם, בסיוע לטיפול ברגולציה ועוד.
פיתוח האקדמיה למקצועות הבניין הוא אחד הפרויקטים החשובים ביותר לענף ולמשק בכלל. רק כך נוכל לפתור את בעיית המחסור בכוח אדם מקצועי, להכניס אוכלוסיות מגוונות אל עשיית הפיתוח והבנייה ולקדם את הבנייה ברחבי המדינה, להוזיל את מחירי הדיור וליישב את הארץ.
מלבד זאת אנו מקיימים הכשרות נוספות, כגון מנהלי עבודה ללא רקע קודם או ותק מקצועי. גם כאן פתחנו ארבעה מסלולים - אחד מהם בשלב סיום ועוד שלושה בדרך. מה שמפתיע הוא מגוון התלמידים שמגיעים, במיוחד מהמגזר החרדי. למרבה ההפתעה, מדובר באוכלוסייה רצינית ואיכותית עם מוטיבציה גבוהה להיכנס לתחום הבניין, לאור העובדה שגילו כי תנאי השכר טובים ועולים על כל המקצועות במשק הישראלי.
3 צפייה בגלריה
(צילום: באדיבות הקרן לעידוד ופיתוח ענף הבניין בישראל)
הסכם העבודה הקיבוצי הכללי נותן מענה אמיתי למי ששואף לשכר גבוה, מסלולי קידום, תנאי רווחה והתמקצעות בענף, שיכולים להבטיח את עתידם.
באמצעות האקדמיה, הוכחנו למדינה ולמשרדי הממשלה השונים שישראלים כן מעוניינים לעבוד בענף הבנייה.
בהזדמנות זו אני קורא מכאן לכל מי שרוצה לבנות את עתידו המקצועי, להצטרף אלינו - לענף הבנייה. 