בובות משוכללות המדמות מצבים רפואיים מגוונים, סדנאות טיפול מול שחקנים מקצועיים, לימוד מיומנויות תקשורתיות מול מטופלים, התנסויות קליניות במרכזי בריאות מובילים, קורס הכנה לבחינות הרישוי בסיעוד וסגל אקדמי, המשלב ידע עשיר וניסיון ניהולי בשטח - זה רק חלק ממה שמצפה לסטודנטים בלימודי התואר לסיעוד בקריה האקדמית אונו, המעניקים חוויה מרתקת ומעשירה באחד ממקצועות המפתח של מערכות הבריאות בארץ ובעולם.
מסלול התואר בסיעוד להכשרת אחים ואחיות אקדמאים פועל בקריה האקדמית זה מספר שנים, וכעת יוצא המוסד המוביל בבשורה מבטיחה: תוכנית להסבת אקדמאים לסיעוד, הפותחת הזדמנויות לימוד למקצוע, שבסופו יוכלו הסטודנטים להתקדם בתחומים ניהוליים, קליניים ואקדמיים. התוכנית מיועדת לבוגרי תארים אקדמיים שונים ואורכת 7 סמסטרים, דהיינו שנתיים וחצי בלבד.

אנשים הם כל הסיפור

יותר מכל מערכת אחרת, במערכת הבריאות האנשים הם כל הסיפור. האחים והאחיות האקדמיים מסייעים בטיפול הפיזי, הנפשי והשיקומי של המטופל ואמונים על החזרתו למסלול. לתרופות חשיבות בריפוי הגוף, אך ליחס האנושי ולקשר האישי, המבוסס על הבנת המטופל וצרכיו, יש ערך ריפויי משל עצמו, ואין לו תחליף. מעבר לכך הידע הנרחב, הנדרש לביצוע התפקיד, מהווה בסיס חיוני ובלתי נפרד לטיפול מקצועי ומיומן במצבי החולי השונים. חשיבותם של האחים והאחיות האקדמיים היא אפוא עצומה, ומלבד הצלת חיים, הם חווים סיפוק מקצועי ואישי גדול במיוחד.
2 צפייה בגלריה
(צילום: יח"צ)
"מקצוע הסיעוד, המוכר גם כאח/אחות אקדמיים, נדרש ביותר בשוק העבודה. למעשה, גם אם מספר הבוגרים יוכפל, הוא לא ימלא את המחסור במערכת", מציינת ראשת החוג לסיעוד בקריה האקדמית אונו, פרופ' אורלי תורן, חוקרת מובילה ומומחית למדיניות ומינהל בסיעוד.
לדבריה, "התוכנית קיבלה את אישור המועצה להשכלה גבוהה, ואנו פותחים כעת את הרישום למחזור הראשון שיחל בחודש פברואר. התוכנית מקיפה את כל נושאי הלימוד בסיעוד, הידע הרפואי והטיפול בחולים, ובסופה ייגשו הסטודנטים לבחינת הרישוי של משרד הבריאות, וייצאו בסוף הלימודים גם עם תואר ראשון בסיעוד וגם עם תעודת אח/ות מוסמך/ת".
היכן בוגרי התואר יוכלו להשתלב עם תום הלימודים?
"בכל מקום במערכת הבריאות - בקופות החולים, במערכי רפואה מונעת, בבתי החולים הכלליים, בבתי החולים לשיקום או מוסדות פסיכיאטריים. בשל העובדה שצוותי הסיעוד הישראליים מוכרים בכל העולם כבעלי ידע רחב, יכולות אינטגרטיביות וקבלת החלטות מעולה, הם מבוקשים לעבודה גם מעבר לים.
"למעשה, יתרונו של המקצוע אינו רק בשל הפוטנציאל העצום להשפעה אפקטיבית על המטופלים, אלא מאפשר גם הגשמה ומימוש עצמי. בשל גיוונו הרב, ניתן לעבור בין תחומי עניין ובין חלקי משרה שונים לאורך הקריירה. מומחיות בסיעוד מוכרת היום במספר תחומים, כמו כירורגיה, גריאטריה, פגים, מדיניות וניהול סיעוד, כאב וסוכרת, ואחיות תופסות תפקידי מומחה במחלקות קליניות לאחר סיום התואר השני".
2 צפייה בגלריה
(צילום: יח"צ)
בתוכנית החדשה שולבו מיטב המרצים, המתמחים בין היתר במיומנויות תקשורת, גריאטריה, מיילדות, כירורגיה, פסיכיאטריה ועוד. הסגל יכשיר את הסטודנטים ויקנה להם, לצד ידע עדכני, מיומנויות טיפול מתקדמות וכישורים לנהל טיפול איכותי בחולה, גם מיומנויות תקשורת בין-אישית לתמיכה וחמלה.
"התואר מקיף ומגוון ביותר, וכולל קורסים מדיסציפלינות שונות", מספרת תורן. "הוא כולל קורסים במדעי החברה כגון פסיכולוגיה וכלכלת בריאות, קורסים במדעי החיים כגון כימיה וביוכימיה, אנטומיה ופיזיולוגיה, מבנה התא ופתולוגיה, מיקרוביולוגיה, גנטיקה ורפואה מותאמת אישית, פרמקולוגיה ותזונה, קורסים במדעי הסיעוד, כגון קבלת החלטות, ניהול ומנהיגות בסיעוד ותקשורת עם מטופלים וקורסים קליניים, כגון אומדן פיזיקלי, קידום בריאות, בריאות הנפש, כירורגיה, פנימית, ילדים, סיעוד האישה ומיילדות, שיקום, טראומה, רפואה דחופה ועוד".
מה מייחד את הלימודים בקריה האקדמית אונו?
"אונו ידועה בתחושת הביתיות לסטודנטים ולמרצים. סטודנטים בחוג מעידים על היחס החם והקשוב של המרצים. פרט לכך אנו מנגישים לסטודנטים את מיטב הידע, המגוון והחדשנות שבהתנסות המעשית. כך למשל אנו מכשירים אותם באופן מדורג לטיפול בחולים. תחילה הם מתרגלים תרחישים רפואיים בעזרת בובות חכמות, שחלקן מחוברות למחשב ומדמות עלייה בלחץ דם ותלונות על כאבים. יש לנו בובה חכמה עם רחם, שבאמצעותה מדמים לידה, או בובה משוכללת באמצעותה מדמים הכנסת צינורית הזנה לדופן הבטן, לקיחת דמים, הכנסת עירויים, החדרת צנתרים למיניהם ועוד. באופן זה הסטודנטים רוכשים את המיומנויות הנדרשות ומגיעים להתנסות הקלינית במחלקות מוכנים ומיומנים.
לצורך שיפור מיומנויות תקשורת מבצעים בקריה סימולציות עם שחקנים שמגלמים מצבים, כמו חולה כאוב, חולה מודאג או כזה שלא משתף פעולה, והסטודנט צריך לגשת אליו ולטפל בו. התפאורה מדמה חדר בקופת חולים או בית חולים, ולאחר מכן השחקן נותן לסטודנט משוב אישי על הטיפול והתקשורת ביניהם, במקביל לניתוח הסיטואציה על ידי המרצה.
המטרה שלנו היא להיות עם הפנים לסטודנטים ולהביא אותם לקו הגמר עם מרב הידע והניסיון המעשי שהם צריכים כאנשי מקצוע באווירה טובה ותומכת".