משרד התחבורה הודיע אתמול (ד') על שורת הגבלות חדשות בתחבורה הציבורית. ריכזנו עבורכם שאלות ותשובות על הפעילות הצפויה החל מהיום.
עד איזו שעה תפעל התחבורה הציבורית?
האוטובוסים יפעלו מדי יום עד השעה 22:00 בערב כשנקבעו לכך שני חריגים – במוצאי שבת יפעלו האוטובוסים ללא שינוי כמו גם קווי אוטובוס שיוצאים מתחנות הרכבת וימשיכו לנסוע עד לסיום פעילות הרכבות בכל יום. התחבורה הציבורית תפעל בימים ראשון עד שישי (עד כניסת שבת) ותתחדש במוצ"ש. בחיפה, באילת וביתר המקומות שבהם על פי הסטטוס קוו תחבורה ציבורית פועלת בשבת – זו תמשיך לפעול.
כמה נוסעים יכולים לעלות על כל אוטובוס?
מספר הנוסעים למעשה נחתך במחצית מבשגרה והוא תלוי בגודל האוטובוס. באוטובוס עירוני - 32 נוסעים, באוטובוס בינעירוני - 30 נוסעים, באוטובוס מפרקי - 50 נוסעים.
האם יהיו מזגנים באוטובוסים?
לאחר ביקורת ציבורית רבה הוחלט שמזגן יפעל בתחבורה הציבורית ובמקביל ייפתחו כל חלונות האוטובוס.
מי יאכוף את ההנחיות?
בשונה מהמצב עד כה, לפי ההבטחות פקחי משרד התחבורה ושוטרי משטרת ישראל אמורים לעלות על האוטובוסים ולוודא שאין חריגה במספר הנוסעים המותר ויוודאו שכל הנוסעים והנהגים עוטים מסכה כנדרש.
האם יתגברו קווים?
במשרד התחבורה מבטיחים שיתגברו קווים והושג לכך תקציב ממשרד האוצר. נזכיר, כי בגל הראשון כשהוכרזו הגבלות בתחבורה הציבורית והמשק לא פעל במלואו התגבור שהפעיל משרד התחבורה לא ענה על הביקושים הרבים ולכן צפויים זמני המתנה רבים בתחנות האוטובוס ובמרכזיות.
האם חיילי צה"ל יכולים לעלות על התחבורה הציבורית?
משרד התחבורה הודיע היום כי חברות הסעה פרטיות יסיעו את החיילים מבסיסיהם לבתיהם וזאת על מנת להוריד את הלחץ מהתחבורה הציבורית ומרכבת ישראל.
ומה יהיה עם הרכבת?
הרכבת ממשיכה לפעול כרגיל על פי ההגבלות שפורסמו - עד 500 איש בכל רכבת ובהזמנת שוברי נסיעה מראש. על הרכבת לא חלות ההגבלות החדשות והיא תמשיך לפעול גם אחרי השעה 22:00.
נוסעים מתוסכלים: מה הם רוצים מאיתנו?
אולג מבאר שבע, המשתמש בתחבורה הציבורית כדי להגיע למקום עבודתו בתל אביב אמר כי "מספיק שאתעכב בכמה דקות בעבודה וכבר לא יהיה לי אוטובוס פנימי בבאר שבע מהמרכזית הביתה. מאיפה השעה הדמיונית הזו צצה? אנשים הרי צריכים לעבוד". הוא אומר: "גם צמצום מספר הנוסעים הזוי - מה הם רוצים, שאנשים יתייבשו בתחנות הלא מוצלות באמצע החמסין?".
אפרת, נוסעת אוטובוס תל אביבית, מתארת את התסכול: "למי שאין רכב פרטי אין ברירה, הוא צריך את האוטובוס. והוא הרי תלוי גם בנוסע שמחליט לעלות בלי מסכה, הוא תלוי בנהג שלא עוצר בתחנה בשל מגבלת נוסעים". היא מספרת כי "היום ביקש נוסע שאסגור את החלון כי חם לו, אבל אני לא רוצה להידבק, אז נוצר חיכוך. כל אלו סיטואציות שנבחרי ציבור מנותקים מהעם לא יבינו לעולם, ולכן הפתרונות שלהם לא ברורים".
אביב שדה, נוסע תחבורה ציבורית, דווקא גיבה את ההנחיות ואמר "אני מביע תמיכה מלאה בכל החלטה שמהותה הקטנת הסיכויים לחשיפה לנגיף". הוא הבהיר כי "הצעדים הללו צריכים להיות מלווים באכיפה בשטח. אני יכול להעיד שמה שקורה בשטח שונה לגמרי מההנחיות. יש גם תחושה של נתק בין הגורמים השונים בחברות התחבורה הציבורית. יוצרים תחושה שיד ימין לא יודעת מה יד שמאל עושה, יש כאוס מוחלט".
ערן אמר: "אני לא חושב שאשתמש בתחבורה ציבורית בקיץ בלי מזגן (כי החלונות פתוחים) ועם מסכה על הפנים. מי שייפגע מההוראות האלה הם רק אנשים שבמילא נפגעו מכל המצב המשונה הזה. זה לא יעיל וסתם סיוט".
שמרית נוטמן, מנכ"לית ארגון 15 דקות, ביקרה בחריפות את המגבלות וטענה כי "כל הרעיון להגביל את מספר הנוסעים על אוטובוסים הוא מוטעה מייסודו. מדינת ישראל עשתה את הטעות הזו כבר לפני מספר חודשים והתוצאה הייתה מאות נוסעים שמצטופפים למשך שעה ארוכה בתחנות אוטובוסים או מתייבשים בצמתים כאשר אוטובוסים 'מלאים' חולפים על פניהם. מאז, הוכפל מספר הנסיעות פי שמונה, ועברנו לתקופת הקיץ המאתגרת בפני עצמה.
"כיצד בדיוק סובר המל"ל שהוא שומר על בריאותם של הנוסעים, כשהוא מגביל את מספר הנוסעים על האוטובוסים ומוביל לצפיפות בתחנות עצמן? נראה שהלקחים מהסבב הקודם לא נלמדו שם כהלכה. אם יש רצון להפחית את מספר הנוסעים באוטובוסים, קיימת יותר מדרך אחת לעשות זאת; הגדלת היצע התחבורה הציבורית ובמקביל תמרוץ עובדים שיכולים להמשיך לעבוד מהבית. אלה יקטינו את מספר הנוסעים על האוטובוסים בלי הגבלות על מספרם".
פורסם לראשונה: 22:55, 08.07.20