על פי ההערכות, בישראל לבדה מבוצעים כ-16 אלף ניתוחים של החלפת מפרק הברך והירך בכל שנה. בעולם הרפואי, מדובר על אחד הניתוחים הנפוצים והמוצלחים, אשר סביבם נרשמים פיתוחים וטכנולוגיות חדשות בכל שנה, מתוך מטרה לשפר את הדיוק, ההחלמה והשיקום.
המפתח לניתוח מוצלח נמצא בבחירה של הרופא המומחה, המנוסה והנכון עבור המטופל, שיספק את הייעוץ העדכני ביותר ויציע את השיטות המתאימות ביותר לצרכים הספציפיים של כל מטופל.
אספנו מספר חידושים בתחום, על מנת שתוכלו להתרשם מהמאמצים והחדשנות המיושמת בתחום, הכל מתוך מטרה אחת - שמירה על איכות החיים של המטופל לאחר הניתוח.

3 צפייה בגלריה
(צילום: shutterstock)

המנותחים של היום - צעירים יותר, פעילים יותר, ודורשים חזרה מהירה יותר לשגרה

ניתוח החלפת מפרק ברך מבוצע במצבים בהם ישנה שחיקה משמעותית של הסחוס בברך, מה שמוביל לכאבים ומקשה על ההליכה והתפקוד היום-יומי.
במהלך הניתוח, משייפים את העצם והסחוס שנשחקו, ובמקומם משתילים שתלים מלאכותיים.
השיטה המסורתית בתחום לקיבוע השתלים, אשר מיושמת כבר עשרות שנים, היא באמצעות חומר הנקרא צמנט – סוג של חומר מתווך בין המשתל לעצם, המשמש בתור חומר מילוי, או סוג של דבק.
עם זאת, חשוב לציין שמדובר בדרך קיבוע שלא אופטימלית לכלל המטופלים.
בשנים האחרונות חלו מספר שינויים באוכלוסיית המנותחים ברחבי העולם: ראשית, נרשמה עלייה ניכרת במודעות העולמית לניתוחים האלו ולשיפור הפוטנציאלי באיכות החיים שהם יכולים לספק למנותח. המודעות הגוברת הובילה לכך שהמטופלים של היום עוברים את הניתוח כשהם בגיל צעיר יותר, בממוצע, וכשהם פעילים יותר. כתוצאה מכך, הם מצפים לחזור לפעילות המלאה שהייתה להם לפני שחיקת הסחוס בברך.
שינוי נוסף בתחום הוא מגמת ההשמנה הגלובלית, שמלווה בירידה באחוז הצלחת הניתוחים בקרב חולים בעלי משקל גבוה, במיוחד מטופלים בעלי BMI גדול מ-35.
הצלחת הניתוח תלויה בגורמים רבים, ביניהם הניסיון של הרופא המנתח, איכות המשתלים, טכנולוגיות המלוות את הניתוח ואופן הקיבוע של המשתל לעצם. ניתוח מוצלח של החלפת ברך יאפשר למטופל לחזור לפעילות מלאה תוך זמן קצר יחסית, וישפר באופן משמעותי את איכות החיים של המנותח ובני משפחתו.
3 צפייה בגלריה
(צילום: shutterstock)

הטכנולוגיות החדשות שמנסות לצמצם את הסיבוכים ולשפר את שרידות המשתל

אחד הסיבוכים האפשריים בניתוחים להחלפת ברך היא התרופפות של המשתלים כתוצאה מכשל בצמנט, מה שפוגע בתפקוד התקין של הברך ולעתים רחוקות אף מצריך ניתוח חוזר. לכן, פותחו בשנים האחרונות טכנולוגיות חדשות המאפשרות ניתוח ללא צמנט, הנקראות באופן כללי 'צמנטלס' ומציעות יתרונות מסוימים על פני שימוש המשתל עם צמנט.
איך הדפסה תלת-ממדית קשורה להחלפת ברך? כיצד ניתן להשתמש בדאטה כדי לבצע ניתוח מותאם אישית, וכיצד מינרל יכול לשפר את היציבות של המשתל?

הדפסת תלת ממד - חדשנות בשירות עולם הרפואה

הרופאים המובילים בישראל משתמשים בטכנולוגיה של הדפסת תלת-ממד של אבקת טיטניום, כאשר קרן לייזר ממיסה את האבקה ומייצרת מבנה שמעודד צמיחת העצם של המטופל לתוכה.

ניתוח מורפולוגי SOMA - ניצול הידע לשיפור ההתאמה

ה-SOMA הוא מאגר המידע הגדול בעולם המכיל בתוכו אינספור נתונים על גודל, צורה, צפיפות העצם, עובי פנימי וחיצוני של העצם. בייצור משתל ללא צמנט, נעשה שימוש במאגר המדובר כדי לתכנן התאמה מדויקת של משטח המשתל לעצם החולה, לרבות התייחסות ספציפית למיקום, אורך וצורת האמצעים המקבעים את המשתל לעצם, מה שמקטין את הסיכוי להתרופפות.

HA – מינרל מיוחד לשיפור יציבות המשתל

HA הוא תהליך בו נזרע מינרל על הטקסטורה החיצונית של המשתל בצורה מקיפה, כך ששטח המגע של המשתל עם העצם גדל, וכך גם יציבות המשתל. התהליך החדשני מאפשר קיבוע ביולוגי של העצם למשתל, וכך מייצר התאמה מקסימלית בין המשתל לדרישות של המטופל הצעיר או זה הסובל מעודף משקל.
על פי מחקרים שבוצעו על ידי מוסדות מוכרים וידועים בעולם בשנים אחרונות, במקרים רבים משתלים חדשים שלא דורשים צמנט הוכחו כמוצלחים ביותר גם בהשוואה למשתל הקונבנציונלי שעדיין דורש שימשו בצמנט. דר' ואדים בנקוביץ, הוא אחד החלוצים בישראל בשימוש של משתלים מתקדמים שכאלו.
3 צפייה בגלריה
ד"ר ואדים בנקוביץ
ד"ר ואדים בנקוביץ
ד"ר ואדים בנקוביץ
(צילום: מרכז יונתן, המרכז הישראלי לבריאות המפרק והגב)
"היתרונות הבולטים בשימוש במשתל צמנטלס, הם קיבוע ביולוגי ולא מכני, גמישות בבחירת המשתל בזמן ניתוח, זמן ניתוח קצר משמעותית, הפחתת הסיכוי לסיבוכים עבור המנותח וצפי להישרדות השתלים לזמן ארוך יותר במיוחד למטופלים צעירים או הסובלים מעודף משקל", אומר דר' בנקוביץ.
עוד מדגיש דר' בנקוביץ כי "הבחירה וההתאמה של משתל כזה או אחר מתבצעת במהלך הניתוח עצמו לאחר החשיפה של המפרק, כאשר המנתח בוחן את איכות העצם ומחליט מהו המשתל המתאים ביותר למטופל ולצרכים הספציפיים שלו".
אם כן, עולם ניתוח החלפת הברך מספק לנו חידושים וטכנולוגיות חדשות, המאפשרים למנתח לבצע את הפעולה באופן מדויק הרבה יותר, ולמנותח לקבל את איכות החיים שלו בחזרה במהירות וביעילות.
הרופאים המובילים והחלוציים בישראל מקפידים להתעדכן כל העת בנוגע לחידושים טכנולוגיים המשפרים את תוצאות הניתוחים, ולאמץ את הדרך הטובה ביותר עבור כל מטופל ומטופלת שמגיעים אליהם.

פורסם לראשונה: 08:47, 21.12.20