"אם בעבר כמעט כל בדיקת דם בה נצפתה עלית PSA הובילה את המטופל לביופסיה פולשנית, היום אנו עוצרים שניה ועושים חשיבה מחדש", אומר ד"ר אסף בר אל, מומחה לכירורגיה אורולוגית ואורולוג בכיר במכון לסקר רפואי שבמרכז הרפואי שיבא. "כיום ישנן בדיקות אשר אינן פולשניות העוזרות לי כקלינאי לקבל החלטה מושכלת יותר, כיצד להתקדם עם בירור מצב המטופל". בשנים האחרונות, נכנסה לתחום בדיקת דם פשוטה בשם 4K SCORE. הבדיקה מאפשרת שלילת המצאות סרטן ערמונית בעל משמעות קלינית ובאחוז גבוה מהנבדקים אף מביא למניעת ביופסיה פולשנית של הערמונית. כמו כן, בדיקה נוספת בשם דיסייפר, בדיקה גנומית, אשר מומלצת למטופלים שאובחנו עם סרטן הערמונית. הבדיקה משקללת נתונים ביולוגים וקליניים של המטופל ומספקת מידע רב ערך לגבי אופי המחלה ודרך ההתמודדות מולה.
4 צפייה בגלריה
(צילום: shutterstock)

מהדברים שלך ניתן להבין שטווח אפשרויות הטיפול כנגד סרטן הערמונית הוא רחב?
"אכן כן", אומר ד"ר בר אל. "מזה שנים הבינו בקהילה האורולוגית שלא כל אדם שאובחן עם סרטן ערמונית מצריך טיפול. ישנם לא מעט מטופלים אשר ניתן לעקוב אחריהם באמצעות "מעקב פעיל", המקובל כיום יותר ויותר, במקרים המתאימים כמובן. ההנחיות הבינלאומיות מסווגות את סרטן הערמונית לדרגות סיכון שונות החל מסיכון נמוך ביותר ועד לסיכון בינוני וגבוהה. "המטרה שלנו, כאורולוגים היא לאתר את המטופל עם המחלה המשמעותית יותר, כזו אשר מצריכה טיפול מידי כגון ניתוח או קרינה. לא פחות חשוב הוא לאתר את המטופל שלמרות שאובחן עם מחלה גידולית, ניתן לומר לו בלב שלם שאפשר לעקוב בינתיים ללא צורך בטיפול. ממש רפואה מותאמת אישית".
אז מה זאת בעצם בדיקת ה-4K SCORE?
מדובר באחת הבדיקות המתקדמות ביותר להתאמת טיפול מכוון אישי בכל הנוגע באיתור מוקדם של סרטן הערמונית. הבדיקה נעשית על ידי דגימת דם רגילה ומועברת למעבדה ייעודית בארה"ב תוך התבססות על רמות ביטוי של ארבעה חלבונים בדם כסמנים למחלה גידולית בערמונית. תוצאת הבדיקה משלבת את הנתונים הביולוגים ביחד עם נתונים קליניים כגון גיל המטופל, האם בוצעה ביופסיה בעבר? האם ישנו ממצא חשוד בבדיקה רקטאלית? וכו". "התוצאה המתקבלת נותנת לי כקלינאי את ההסתברות להמצאות מחלה בעלת משמעות קלינית, כזאת אשר ייתכן ותצריך המשך בירור בהפנית המטופל לביופסיה " אומר ד"ר בר אל.
4 צפייה בגלריה
ד"ר אסף בר אל
ד"ר אסף בר אל
ד"ר אסף בר אל
(צילום: גיל עוזרי)
היתרון הבולט בביצוע בדיקת ה-4Kscore הוא שבמקרים רבים, ניתן להימנע מביופסיה פולשנית. "הוכח מחקרית כי עבור יותר מ-40% מהמטופלים אשר מבצעים את הבדיקה נחסכת ביופסיה מיותרת", אומר ד"ר בר אל. הבדיקה פותחה לאחר שהוכח כי התבססות על ערכי PSA מוגברים בלבד הביאה לביופסיות ערמונית מיותרות, פעולה המלווה לעתים בסיבוכים כגון קשיים במתן שתן, דימום ובמקרים מסוימים לזיהום אשר מצריך אשפוז. בנוסף, אבחון יתר הביא לטיפול לא הכרחי בחלק מהמטופלים עם סיכוי לפגיעה באיכות חייהם אשר ייתכן והייתה נמנעת אילו בוצע שימוש מושכל יותר בבדיקת ה-PSA.
בדיקת ה-4K עצמה מבוצעת באחת מעשר מעבדות ברחבי הארץ, עם תורים זמינים וקבלת תוצאה תוך 7-14 יום מביצועה. ניתוח הבדיקה נעשה במעבדת OPKO – Bioreference שבארה"ב, המעבדה היחידה בעולם המציעה בדיקה מסוג זה. תוצאות הבדיקה מתקבלות בדו"ח מפורט המעריך את הסיכוי להמצאות סרטן ערמונית בעל משמעות קלינית. התוצאות כוללות גם תחזית מדויקת של סיכוי המטופל בפיתוח מחלה גרורתית חלילה במהלך ה-15 שנים הבאות. כך שבמקרים בהם הבדיקה יוצאת תקינה מדובר בשקט נפשי לטווח ארוך בנוסף להימנעות מבדיקות פולשניות בטווח המיידי. חלק ניכר ממבוטחי קופות החולים ובעלי ביטוח רפואי פרטי זכאים להחזר משמעותי של עלות הבדיקה, בהתאם לסוג הכיסוי הביטוחי של המטופל.
מה לגבי שימוש בהדמיות כגון MRI לערמונית. האם אתה ממליץ על ביצוען?
"חד משמעית כן. יחד עם זאת, אנחנו עדים יותר ויותר לבעייתיות הבדיקה. ה-MRI הוא כלי נהדר שאינו פולשני אך מלבד הצורך בהמתנה ארוכה שיכולה להגיע לכדי חודשים, לצערי, יש בבדיקה תלות גבוהה במפענח וניסיונו. יחד עם זאת, עבודות שהציגו שילוב של תוצאת ה-4K עם תוצאת MRI חיזקו במקרים מסוימים את ההחלטה הטיפולית שהתקבלה".
"בשורה התחתונה, בדיקת ה-4Kscore היא כלי עזר בעל אחוזי דיוק נאים למדי, במקרים בהם ערכי ה-PSA מוגברים ועולה החשד לסרטן הערמונית. הבדיקה נחקרה רבות במספר עבודות מחקר איכותיות שנעשו בעולם ומאפשרת לי קבלת החלטה מושכלת בסל ההחלטות הטיפוליות שלי". ככלל, השימוש בבדיקה יתבצע כאשר מופיעים ערכים מוגברים של PSA, אומר ד"ר בר אל.
ואם כבר קיימת אבחנה של סרטן הערמונית, האם ניתן לעשות בירור נוסף? אמרת שבחלק מהמקרים לא מטפלים בסרטן הערמונית
"בהחלט, צומת חשוב נוסף בקבלת ההחלטות שלי מתרחש לאחר שביופסית הערמונית הוכיחה המצאות סרטן. כמו שציינתי, לא בכל חולה עם סרטן הערמונית אנחנו חייבים לטפל", מסביר ד"ר בר אל. "המנעד הטיפולי בסרטן הערמונית רחב - החל ממעקב פעיל, ועד הצורך בניתוח או קרינה שלעתים אף משולבים בטיפולים הורמונליים הקיימים כיום".
4 צפייה בגלריה
(צילום: shutterstock)
בשנים האחרונות עלה השימוש בבדיקות גנומיות המתייחסות למאפייני גידול ספציפיים אצל כל מטופל ומטופל. בבדיקה נסקרים גנים המשוייכים להמצאות מחלה גידולית אגרסיבית או מחלה "עצלה" ובהמצאות התבטאות גנים ספציפיים אשר עוזרים לרופא בקבלת החלטה מושכלת על בסיס נתונים אובייקטיבי ומדוייק יותר. במקרים של סרטן השד, למשל, בדיקות גנומיות ניתנות כחלק מסל הבריאות, מתוך מודעות לחשיבות האבחון וליעילות הבדיקות.
אחת הבדיקות הגנומיות המתקדמות ביותר בנוגע לסרטן הערמונית היא דיסייפר (Decipher), אשר בוחנת את הרקמה הגידולית שנלקחה בביופסיה. תוצאות הבדיקה מתבססות על פי הגנומיקה של הגידול עצמו ומטרתה לאתר באילו גידולים יש סיכוי גבוה יותר להתפשטות אגרסיבית למול גידולים שהם "עצלים" ומתפתחים לאט. "הבדיקה בעצם מחזקת למטופל ולי את ההחלטה על המשך הטיפול או המעקב, כך שאם אנחנו בוחרים במעקב פעיל לצורך העניין, אנחנו שלמים עם העובדה מאחר ונצפו גנים בעלי אופי עצל ולא אגרסיבי העלול לסכן את המטופל", אומר ד"ר בר אל.
"לדוגמא, רק בזמן האחרון, מטופל שלי אובחן עם מחלה בדרגת סיכון בינונית וחשש מאוד מהטיפול הניתוחי. המטופל מאוד חתר למעקב פעיל במקום לטיפול מוקדם על ידי ניתוח או קרינה. לאחר שיחה עימו החלטנו ביחד שיבצע את בדיקת הדיסייפר. תשובת הבדיקה היתה כה חד משמעית שהמלצתי לו על טיפול ניתוחי מיידי. הבדיקה הציגה נתונים התואמים להמצאות סיכון גבוה לסרטן אגרסיבי (89%) אשר מצריך טיפול באופן חד משמעי", מספר ד"ר בר אל.
דו"ח הבדיקה מפרט ברמת דיוק גבוהה את דרגת האגרסיביות של הגידול ואת הסיכוי לפתח גרורות ב-5 ו-10 השנים הקרובות כמו את הסיכוי חלילה למוות מסרטן הערמונית בעוד כ-15 שנים – כך שבמקרים מסויימים עוזרת בשמירה על שקט נפשי לטווח הארוך.
ניתן לקבל החזרים משמעותיים על ביצוע בדיקת ה-Deciper בקופות החולים ופוליסות הביטוח הפרטיות, בהתאם לכיסוי הביטוחי של הנבדק. "בסופו של דבר, ההמלצה הטובה ביותר שאני יכול לתת כאן למטופלים היא לבדוק מול הרופא המטפל האם קיימות בדיקות אשר יכולות לעזור בקבלת החלטה טיפולית אופטימלית עבורם", אומר ד"ר בר אל.
כאשר מדובר על טיפולים משני חיים עם השפעה על שליטה במתן שתן ואונות המשמעויות הן כבירות עבור עתידו של המטופל.
נציגת המעבדות המבצעות את בדיקות ה-4Kscore וה-Decipher היא חברת פרוג'נטיקס הישראלית, האחראית על לוגיסטיקה, איסוף הדגימות, שירות הלקוחות, שילוח הבדיקות לחו"ל והעברת דוחות התוצאות המפורטים לרופאים.
לפרטים נוספים, פרוג'נטיקס: https://progenetics.co.il טלפון 03-5541464
לא כל מטופל בסרטן הערמונית זקוק לבדיקות פולשניות ולטיפולים אגרסיבים. לקבלת יעוץ רפואי - היכנסו>>http://www.bar-el.co.il

פורסם לראשונה: 10:21, 14.10.21