דמיינו עיר שקולטת כ־1,000 תושבים בכל חודש, בונה כ־100 כיתות לימוד בשנה, חתומה על שלושה הסכמי גג ועמלה על הרביעי, אכלסה כ־7,000 יח"ד בארבע שנים, בונה גשרים ומבצעת פיתוח בהיקפים של מיליארדי שקלים, וב־20 שנה הקרובות תהפוך לשלישית בגודלה בישראל. נשמע חלום? בקריית גת זו מציאות!
הגענו לחוות את האדרנלין המטורף בעיר ולהכיר מקרוב את הכוח המניע. מצאנו עירייה חדורת מטרה, העמלה מבוקר ועד לילה, חולמת רחוק ודואגת לכבוש כל מטרה לשאלה איך מצליחים ליישם פרויקטים בהיקפים כל כך גדולים בפרק זמן כה קצר, התשובה שמקבלים היא חברת יפתח - החברה לפיתוח קריית גת. "החברה למשימות מיוחדות", אומרים לנו, לצד עוד ארבע חברות עירוניות בכל התחומים.
2 צפייה בגלריה
(צילום: באדיבות עיריית קריית גת)
מה סוד ההצלחה? תהינו בפגישה עם יו"ר דירקטוריון חברת יפתח, סגנית ראש העיר מוריה זגורי ומנכ"ל החברה מאיר ואזנה, והצוות המוביל של החברה - אוהד יחזקאל, מנכ"ל הסכמי הגג, ואדריכל אריק אביטבול, מנהל מינהלת ההתחדשות עירונית.
"עירייה עם מנהיגות מכוונת, דבקות במטרה, הוגנות ויושרה וצוות מקצועי ומשוגע לכל משימה", סיכמה מוריה את המתכון המנצח. "אצלי כולם מנהלים", אומר לנו ואזנה המנכ"ל. "יש משימה? אתה מנהל אותה עד לסיומה. קבל את האחריות, הסמכות והמשאבים הנדרשים, וחזור עם התוצר".

ספורט, חינוך וגם... תיירות

אנו מסתובבים ברחובותיה של שכונת כרמי גת ומבינים שאנחנו נמצאים בעיר חדשה לגמרי; 7,600 יח"ד עם פיתוח מהטובים והמשוכללים במדינה, רישות בכל הטכנולוגיות העכשוויות, תחזוקה ברזולוציות גבוהות מאוד, עד שקשה להבחין שהשכונה עדיין נמצאת בתנופת בנייה. קצב האכלוס חסר תקדים, כשמאות רבות של תושבים מתמקמים בה בכל חודש, ורבים ממתינים לביתם החדש.
אנו נכנסים לפארק של כ־200 דונם וממנו מגיעים לספורטק - 110 דונם של מדשאות, ספורט והנאה לכל המשפחה - קיר טיפוס לתחרויות בינלאומיות, מתקן אתגרים מהגדולים במדינה, אומגה, סקטפארק ענק ומיוחד. כל זאת חלק מפארק עצום של כ־400 דונם, המתוכנן בימים אלה, שיתחבר לעיר הוותיקה מתחת ומעל כביש 35, ויכלול נחלים, אגמים, שבילי אופניים, אטרקציות ועוד.
2 צפייה בגלריה
פארק נחל לכיש - החלו העבודות
פארק נחל לכיש - החלו העבודות
פארק נחל לכיש - החלו העבודות
(הדמיה: מים לטבע טכנולוגיות)
בכל מקום פוגשים גם מקבצים של מבני חינוך וציבור בהיקפים חסרי תקדים ובאדריכלות וביצוע מהטובים שיש.
מה עוד נשאר? שאלנו. "לצד המגורים, נדרשות גם אטרקציות ותרבות", אומר לנו אוהד יחזקאל, "כעת אנו עמלים על הקמת קריית ספורט מהגדולות והמשמעותיות במדינה, שתכלול ארנה עם 4,000 מקומות, איצטדיון עם כ־10,000 מקומות, מגרשי אימונים ועוד. במקביל אנו מקימים פרויקט אטרקטיבי ומיוחד בשם 'שער העיר' לאורך כביש 35, שיחבר בין כרמי גת לעיר הוותיקה, עם כ־100,000 מ"ר מסחר ותעסוקה וכ־400 יח"ד, ואנו גם בשלבי תכנון ראשוניים של מתחם תיירות וארכיאולוגיה, עם מלונאות וכל מה שנדרש כדי להציב את קריית גת על מפת התיירות הישראלית".

לאן יש עוד להתרחב?

"עד כה חתמנו על שלושה הסכמי גג; את הראשון סיימנו לבצע ולאכלס, ויש עוד שניים שבהם 6,000 יח"ד מצפון לכרמי גת ו־10,000 יח"ד ממערב, עם עתודות לעוד כ־45,000 מערבה. במקביל הופקדה וקיבלה תוקף תב"ע נוספת עם כ־10,000 יח"ד בדרום, וכעת נרקם ההסכם הרביעי עם לא פחות מ־14,000 יח"ד במזרח. זאת לאחר שהמועצה הארצית הציגה את התוכנית של קריית גת כמטרופולין של מעל 450,000 תושבים עד 2040.
"אנו בעיצומו של השיווק הגדול ביותר מאז הקמת המדינה - 9,000 יח"ד בצפון ובמערב בעת ובעונה אחת. רק עיר חזקה עם מנגנוני ביצוע כמו שלנו מסוגלת לעשות זאת, והמדינה כבר מבינה שהפתרונות של מצוקת הדיור נמצאים בקריית גת", מציין יחזקאל.
איך משלבים את העיר הוותיקה בהתפתחות הזו?
אריק אביטבול, מנהל ההתחדשות העירונית: "השנה הכרזנו במועצת העיר שאף דירה לא נשארת מאחור. בדרך ייחודית ויצירתית הצגנו במועצת העיר תוכנית כללית, ריאלית וישימה לחידוש כל העיר הוותיקה, התואמת את כושר הנשיאה שלה, וכיום כל העיר מתוכננת עם צוותי תכנון מהשורה הראשונה. ניתן לומר שניצחנו את השיטה, כשנכון להיום במסגרת ההתחדשות העירונית כ־6,000 יח"ד לאחר הפקדה, מתוכן כ־400 מאוכלסות, כ־2,700 בשלבי היתרים, כ־6,000 יח"ד לקראת הפקדה ועוד כ־6,000 בהליך תכנוני. כיום אנחנו מרצים ברחבי הארץ ובמוסדות התכנון את משנתנו, ואני מעריך היא תהפוך במהרה לנחלת הכלל".
מכל נקודה בעיר נראים עשרות מנופים, וככל שהעמקנו בעיר הוותיקה, לא היה רחוב שלא הושקעו בו משאבים עצומים בחידוש תשתיות כבישים, מדרכות ופארקים. "חשוב לנו להשוות תשתיות ופיתוח לכרמי גת, כדי שלא יהיו בקריית גת 'עיר חדשה' ו'עיר ותיקה'", מציינת מוריה זגורי.
יש מי שקונה את כל הדירות?
"קריית גת כבר שנה שלישית ברציפות מקום ראשון בביקוש דירות ביד 2". לדוגמה: פרויקט כרמי הפארק יצאו עם 500 יח"ד במבצע לשלושה ימי מכירה, ובתוך שלוש שעות סגרו את המכירה לאחר שנרשמו מעל 10,000 רוכשים.
והמחירים?
"כאן כל מחיר לוקח. בסוף השנה שעברה רמ"י יצאו למכרז של כ־20 יחידות קרקע של כ־500 מ"ר לבנייה עצמית. המחירים נעו בין 4.6-3.2 מיליון רק לקרקע. דירות בשיכונים, ששוויין רק לפני עשור עמד על 50,000 שקל, נמכרות כיום ב־1.1 מיליון".
ומה באשר לתושבים? קריית גת מאופיינת באוכלוסייה מגוונת עם סטטוס קוו וכבוד הדדי בין כלל תושביה. מדובר בעיר שכיף לחיות בה, לעבוד בה ובעיקר לגדל בה את הדור הבא.