בישראל יש מעל 4.6 מיליון נהגים בעלי רישיון בתוקף. מתוכם, 2.3% הם צעירים בני פחות מ-18. בנוסף, כ-7% מבין כל מורשי הנהיגה בישראלים מחזיקים ברישיון פחות משנתיים – לכן חברות הביטוח לדוגמא מתייחסות אליהם כנהג חדש ללא קשר לגיל הביולוגי המופיע בתעודת הזהות.
עם זאת, הגיל שבו מקבלים רישיון בהחלט חשוב, בעיקר אם אנחנו ההורים של מי שמקבל את הרישיון. אחרי שהילד או הילדה סיימו תיאוריה ועברו גם את הטסט, יש כמה שלבים שעלינו להקפיד עליהם כדי להבטיח בחירה נכונה ומושכלת של אמצעי התחבורה העיקרי שיעמוד לרשותם בעתיד הקרוב.

שלב ראשון: הגדרת תקציב

הדבר הראשון שצריך לעשות אם מחליטים לעזור לילד להשיג את הרכב הראשון שלו הוא להגדיר תקציב. בין אם אתם לוקחים על עצמכם את כל העסקה ובין אם אתם על תקן מנוף כלכלי בלבד, חשוב שתכירו אפשרויות *מימון לרכב ותשוו ביניהן.
סוגים שונים של *הלוואות יאפשרו לכם למצוא לילד רכב חדש, בטיחותי ומשתלם. בשלב הזה, התפקיד שלכם הוא להסביר לילד על המשמעות הכלכלית ולוודא שהוא יכול לעמוד בהוצאות האחזקה, הדלק והביטוח. אם אתם עומדים להיות מעורבים בכיסוי ההוצאות גם בהמשך הדרך, אל תשכחו להכניס את ההוצאות לתקציב התא המשפחתי ומשק הבית.

שלב שני: השוואת דגמים

בשלב השני אתם צריכים להכריע בין רכב חדש או ישן, להשוות בין דגמים ויצרנים ולהחליט אם קונים מאדם פרטי, ממגרש או מהיבואן. בנוסף, מומלץ לשקלל את שאלת הבטיחות של הרכב ואת האמינות שלו.
1 צפייה בגלריה
(צילום: pexels)
מבחינה טכנית, השיקולים המנחים לבחירת רכב הם צריכת דלק, התאמה לנסיעות עירוניות או בינעירוניות, תדירות השימוש, גיר ידני או אוטומטי וכמובן תוצאות מבחני ריסוק של גופים בינלאומיים.
אם החלטתם לקנות רכב חדש, תוכלו לפנות ישירות ליבואן ולקבל את הפרטים האלה בצורה מסודרת. בנוסף, תחסכו לעצמכם את הבדיקה ואת כאב הראש של קניית רכב יד שניה. אם אתם פונים לשוק הרכבים המשומשים, כדאי לקרוא מבחני דרך ולא לוותר על בדיקה במכון מורשה. ברכישה ממגרש מכוניות, בדקו את היסטוריית התיקונים והטיפולים, בקשו לראות כרטיס מוסך, בררו מה הקילומטראז' של הרכב ביחס לשנת הייצור והממוצע המקובל ובדקו גם את המצב המשפטי (בעיקר על מנת לוודא שהרכב לא משועבד או מעוקל).

שלב שלישי: התמקדות ובחירה

הנהג החדש בבית צריך רכב שמתאים למידותיו- תרתי משמע: גם מבחינת התקציב החודשי שהוא ישקיע בו וגם מבחינת גודל תא המטען, תא הנוסעים, הרוחב והאורך. בסופו של דבר, הילד או הילדה הם אלו שעומדים לנהוג ברכב ולכן להם שמורה המילה האחרונה.
נסו לנצל את השלב שבו אתם נמצאים כדי לשוחח עם הילד או הילדה ולשמוע מה חשוב להם. לא מדובר רק אקט חינוכי שיראה להם שאתם מאמינים בהם, אלא גם שיטה מעולה לגייס אותם לטובת התהליך ולדאוג שהם יעריכו את המחווה. בנוסף, מעורבות של הילדים בהחלטה על סוג הרכב ועל אפשרויות המימון תאפשר לכם להגדיר את מידת ההשתתפות שלהם בתשלום החודשי.
על מנת לעזור להם בהחלטה, ניתן להביא לשולחן רק 2-3 אופציות רלוונטיות. שוק הרכב עמוס באפשרויות, אבל סינון כזה יסייע גם לנו וגם לילדים להגיע להחלטה מושכלת. בהקשר הזה, השיקול הוא אינו כלכלי אלא פרקטי ובטיחותי.

* כתבה זו אינה מהווה הצעה או התחייבות למתן הלוואה. אישור כל הלוואה, סכומה ותנאיה נתונים לשיקול דעתו הבלעדי של הבנק. אי עמידה בפירעון ההלוואה עלול לגרור חיוב בריבית פיגורים והליכי הוצאה לפועל