ynet מרוויח עמלה מרכישות הנעשות דרך קישורים בכתבה; ואולם מפרט המוצרים/שירותים מתקבל מאתרי הסחר ול-ynet אין אחריות לטעויות אם יחולו ו/או למוצרים/שירותים שלא יסופקו. האחריות לוידוא הנושא חלה על הצרכן מול אתר הסחר.
שואבי האבק הפכו כבר מזמן לחלק אינטגרלי מאמצעי הניקוי בכל בית ומשרד. חנויות המוכרות מוצרי חשמל מציעות מגוון רחב של שואבי אבק, מידניים דרך אלחוטיים ועד רובוטיים ושוטפים. לכל בית או משרד יש צרכים שונים, ולכן הבחירה בשואב הנכון היא משמעותית.
שואב האבק האלחוטי הפך לאמצעי ניקיון שכיח כמעט בכל בית בישראל ובעולם, ולא במקרה. ניתן להגיע איתו לכל פינה בבית עם יכולות תמרון מצוינות, כאשר השואבים מצוידים במגוון מברשות ואביזרי יניקה לסוגים השונים של המשטחים ולאזורים המאתגרים של הבית.

אלה כמה מתכונותיו הבולטות של שואב האבק:

עוצמת יניקה: אחד הנתונים המשמעותיים ביותר בבחירת השואב האלחוטי הוא עוצמת השאיבה שלו. אז כמה כוח יניקה צריך שואב אלחוטי טוב? עוצמת יניקה, שמיוצגת לרוב על ידי האותיות WSP (Watt Suction Power) תאפשר להתאים את השואב לצרכי הרוכש.
עוצמה נמוכה תתאים למשטחים כמו רצפות ושטיחים דקים, אך לשטיח עבה דרושה עוצמת יניקה גבוהה יותר. הטווח של עוצמה זו, לרוב, הוא בין 300WSP ל-450WSP (כמו ב-Shark) וכמובן שככל העוצמה עולה, עם אפשרות ויסות בהתאם, השואב יתאים למגוון רחב יותר של משטחים.
נוחות הפעלה: איך נדע אם שואב האבק שאנו רוכשים נוח לשימוש? שואבי אבק אלחוטיים מגיעים במגוון משקלים וגדלים, רובם קלים יחסית ונוחים לאחיזה ועבודה.
יש כמובן הבדלים בגודל ובמשקל, וחשוב להתאים את השואב הנכון עבורכם. שואבים קומפקטיים יותר וקלים יאפשרו גם לילדים להשתמש בהם בעת הצורך. שואבים אלו יהיו נוחים גם לנשיאה לצורך ניקוי הרכב או מערכת הישיבה בחצר.
שיטות שאיבה שונות: יש שתי שיטות שאיבה בשואבי האבק האלחוטיים: ישירה וציקלונית. השיטה הציקלונית נחשבת למתקדמת יותר ואיכותית יותר, מאחר שהיא מבטיחה עוצמת יניקה חזקה לאורך זמן.
בשואבים אלו אין שימוש בשקית איסוף, אלא בתא איסוף. בשיטה הישירה, המאפיינת שואבים עם שקית (אבל לא רק), עוצמת השאיבה נחלשת במהלך מילוי השקית או תא איסוף האבק. יש גם שואבים שוטפי רצפות, לצד השאיבה (כמו ה-DREAME).
איכות הסינון: בשתי שיטות השאיבה, גם הציקלונית וגם הישירה, השואב יונק את האוויר והלכלוך, והאוויר חוזר לחלל הבית לאחר שעבר סינון דרך סנן (פילטר) ייעודי, או כמה מסננים.
לעוצמת הסינון קיימים תקנים בינלאומיים, S-CLASS או HEPA, ורצוי לבחור שואבים שאימצו תקנים אלו, כדי להבטיח את איכות הסינון. רוב מותגי השואבים הנחשבים מציינים במוצריהם את אימוץ התקן.
עוצמת הקול: שואבי אבק פועלים עם מנועים רבי עוצמה כדי לאפשר את יניקת הלכלוך העיקש ביותר, איסופו ולאחר מכן החזרת האוויר הנקי אל חלל הבית או המשרד.
כך גם שואבי אבק אלחוטיים עומדים. הרעש עלול להיות מפגע סביבתי לא נעים, ואף לעורר חשש בקרב ילדים צעירים. לכן, חשוב לבחון גם את נושא זה לפני רכישת השואב.
רצוי להקפיד על עוצמת רכב שלא עוברת ה-85 דציבלים, ואם מוצאים פחות – מה טוב.
ריקון מכל הניקיון מהווה אף הוא גורם לבחירת השואב. הקיבולת הממוצעת של מכל הלכלוך בשואבי אבק אלחוטיים עומדים היא 4-3 ליטרים, וזאת בשל העובדה שממדי השואב קטנים יותר לצורך החזקתו הנוחה.
זוהי קיבולת קטנה משמעותית מהשואבים הנגררים, בהם הקיבולת עשויה להגיע ל-20 ליטר, ועדיין, ברוב המקרים ניקוי תא האחסון נדרש רק אחת לכמה שאיבות. ברוב השואבים מנגנון הריקון הוא פשוט, אבל שווה לבחון גם אלמנט זה בבחירת השואב.

הפרמטרים החשובים בבחירת שואב אבק אלחוטי

הבחירה בשואב אבק אלחוטי עלולה להיות מאתגרת, בשל היצע הדגמים הרחב והתפקודים הרבים של כל שואב אבק אלחוטי. אז מהם המאפיינים החשובים בבחירת שואב?
איכות המוצר שבאה לידי ביטוי בעוצמת היניקה שלו, ביכולת שלו לאסוף את הלכלוך ולסנן את האוויר שחוזר בצורה מיטבית. שואבים איכותיים דורשים פחות תחזוקה שוטפת, ופועלים בעוצמה ולאורך זמן.
התאמת המוצר לצורך של המשתמש חשובה לא פחות. שואב אבק חלש בעל עוצמת יניקה בסיסית ושאינו חובט, לא יספיק לשטיח עבה, בו האבק והלכלוך מסתתרים בתחתית, ודורשים פעולה מוגברת של שואב האבק האלחוטי.
שואב רועש מדי יגביל את שעות השימוש במוצר, בעיקר אם יש ילדים קטנים בבית שהולכים לישון בשעות מוקדמות יחסית. שואב כבד עלול להכביד על בני הדור השלישי.
אמצעי הניקיון הנוספים המגיעים עם השואב משתנים מיצרן ליצרן ובין הדגמים השונים. לרוב, כל שואב מגיע עם שלושה תוספים – עמוד עם מברשת רחבה לשאיבת רצפות ושטיחים, מברשת קטנה לשאיבת ריפודים וצינור עם סיומת דקה לאזורים שקשה להגיע אליהם עם המברשות.
עם זאת, יש שואבים המגיעים עם מברשות המיועדות לשטיפה, מברשות מיוחדות לפרקטים ועוד.
חיי הסוללה גם כן מהווים גורם חשוב בבחירות שואב אבק אלחוטי עומד. חלק מהשואבים מאפשרים שימוש ארוך אחרי טעינה וחלקם פחות.
לבית גדול או לשטח גדול המיועד לשאיבה, רצוי לבחור בשואב עם סוללה המחזיקה זמן ארוך יותר. לבתים קטנים ניתן להסתפק בסוללה המאפשרת שאיבה של 40 דקות בלבד בין הטענות.

שואב אבק אלחוטי של אחת החברות הגדולות בתחום שואבי האבק, דייסון. מדובר בשואב מתקדם, חזק מאוד עם 14 ציקלונים ועוצמת יניקה משמעותית.
מגיע עם מבחר מברשות וחלקים המאפשרים לשאוב גם במקומות הקשים ביותר. בעל שלוש אפשרויות עבודה לפי הצורך, ECO, AUTO, BOOST.
5 צפייה בגלריה
(צילום: יח"צ.)
יתרונות:
● כוח שאיבה גדול.
● כמה תוכניות שאיבה בעוצמה משתנה.
● מערכת ציקלונית חזקה.
● נוח לשימוש ולתחזוקה.
חסרונות:
● הכרחי לנקות את מכל האבק בתדירות גבוהה יחסית.
● יקר יחסית.

שואב אבק אלחוטי מתקדם, המאפשר גם לשאוב אבק בעוצמה וגם לשטוף את הרצפה. היצרן הסיני הענק, המייצר מגוון מוצרי חשמל, מבטיח כי השואב יעבוד 65 דקות לאחר טעינה מלאה של כ-4 שעות.
5 צפייה בגלריה
(צילום: יח"צ.)
יתרונות:
● שואב ושוטף את הרצפות.
● מערכת סינון מתקדמת בתקן HEPA.
● מנוע ציקלוני.
● מערכת הגנה על הסוללה מהתחממות ומקצר.
חסרון:
● שוקל יותר מ-4 ק"ג, לא מתאים לכל אחד.
● קיבולת מכל האבק כ-0.6 ליטר בלבד.

שארק הוא אחד מיצרני השואבים הגדול בעולם, ולארץ מגיעים מגוון שואבי אבק אלחוטיים של החברה. השואבים של שארק נחשבים למתקדמים ולחזקים, וכוללים כמה טכנולוגיות בלעדיות, כמו מנגנון המונע הסתבכות של שיער במברשות, מה שמאפשר לשאוב שיער חיות בקלות ובנוחות.
5 צפייה בגלריה
(צילום: יח"צ.)
יתרונות:
● מוט גמיש לשאיבה גם במקומות מרוחקים.
● מתאים גם לשאיבת פרקטים.
● מנוע המונע איבוד עוצמת שאיבה.
● סינון בטכנולוגית HEPA.
חסרון:
● זמן עבודה מקסימלי 40 דקות.
● משקל – כ-4 ק"ג.

שואב אבק אלחוטי עומד המצטיין במנוע חזק אך חסכוני ויעיל, מערכת ציקלונית מיוחדת המוגנת בפטנט רשום של החברה ואורות לד המחוברים למברשת ומאפשרים לראות את הלכלוך גם במקומות חשוכים, מתחת למיטות או הספות.
5 צפייה בגלריה
(צילום: יח"צ.)
יתרונות:
● עד 80 דקות עבודה רציפה.
● מצב שאיבה אוטומטי שמתאים את עוצמת השאיבה למשטח.
● צינור מפרקי המאפשר להגיע למקומות צרים ומרוחקים.
● משקל יחידת שאיבה – 1.88 ק"ג.
חיסרון:
● עוצמת רעש 82 דציבלים.
● מכל אבק בנפח 0.6 ליטר.

אחד המכשירים המובילים בשוק השואבים שגם שוטף רצפות וגם שואב עוצמתי. המכשיר מגיע עם נתונים מרשימים של הספק מנוע מכובד (300W), הנדסת אנוש חכמה שמאפשרת תפעול בקלות, אחיזה נוחה ועוד. ניתן להשתמש בו למגוון סוגי רצפות ומשטחים.
5 צפייה בגלריה
(צילום: יח"צ.)
יתרונות:
● שנתיים אחריות.
● מסך דיגיטלי חכם שמציג את כמות הלכלוך, רמת הסוללה וכמות המים.
● מאפשר ניקיון של עד 200 מ"ר בהטענה אחת!
חיסרון:
● מעט כבד
סיכום
שואב אבק אלחוטי הוא אמנם לא המוצר היקר ביותר מבין מוצרי החשמל בבית, ובכל זאת המחירים עשויים להגיע ליותר מ-3,000 שקל למוצר, ולכן חשוב לבחור נכון ומדויק לצרכים של כל אחד ואחת.
יש שואבים שמספקים עוצמת שאיבה חזקה יותר, וכאלו שמאפשרים זמן עבודה ממושך יותר, והמחירים כמובן משתנים בהתאם.
לכן, אם יש לכם שטיחים עבים תרצו שואב חובט עם עוצמת שאיבה משמעותית, אבל אם הבית שלכם נטול שטיחים אך עם שטח גדול, תעדיפו כנראה זמן עבודה ממושך יותר.

שאלות נפוצות - FAQ

האם שואב אבק אלחוטי יכול להחליף את שואבי האבק הנגררים?
בהחלט כן. עוצמת השאיבה שלו אינה פחותה מעוצמת היניקה של השואבים הוותיקים, ובוודאי מספיקה לבית. נוחות השימוש, האפשרות לעבוד ללא חוט שמשתרך וכל פעם צריך להעבירו מצד לצד – מקלות מאוד על עבודות הניקיון בבית. בנוסף, קל מאוד להגיע עם השואב האלחוטי למקומות שהשואב המסורתי התקשה להגיע, כמו גבהים, מכוניות ועוד.
האם שואבי אבק אלחוטיים מתאימים לשיער בעלי חיים?
רוב שואבי האבק האלחוטיים מתאימים גם לשאיבה של שיער בעלי חיים.
יש כאלה כמו השארק, אך גם עם האחרים ניתן לשאוב שיער בעלי חיים. החיסרון במקרה זה הוא שמכל איסוף הלכלוך, שהוא קטן ממכל האיסוף בשואבים הנגררים, עלול להתמלא מהר יותר ולאלץ אותנו לפנותו פעמים רבות יותר, אך מבחינת השאיבה והסינון – שואבים אלו יעשו את העבודה גם במקרה של שיער חיות.
כל כמה זמן אצטרף לנקות את מכל איסוף הלכלוך?
מכלי איסוף הלכלוך בשואבים אלו הם כאמור קטנים ממכלי איסוף האבק בשואבים הוותיקים. כמו כן, הגודל שלהם משתנה משואב לשואב. עם זאת, בשימוש קבוע ותדיר בשואב, כמות הלכלוך לא תצטבר וכך לא יהיה צורך בריקון תכוף של המכל.
איך אתחזק את שואב האבק האלחוטי?
שואב האבק האלחוטי דורש תחזוקה שוטפת בדמות ריקון מכל איסוף האבק, ניקוי בתדירות פחות יותר של הפילטר וניקוי של מכל איסוף האבק.
בנוסף, אחרי כל שימוש חשוב להטעין את סוללת המכשיר, כדי שיהיה מוכן להפעלה בפעם הבאה שנזדקק לשואב.
שמירה על הניקיון של המכשיר תאריך את חייו, ותקל על עבודת המנוע וכתוצאה מכך גם של הסוללה.
כמה משיקולי האחריות ברכישת שואב אבק אלחוטי
האחריות על מוצרי חשמל בישראל, על פי חוק, היא שנה אחת. עם זאת, ישנם יצרנים שכדי להעניק תחושת ביטחון ללקוח הרוכש את המוצרים שלהם, נותנים אחריות נרחבת. כך לדוגמה, בוש נותנים 10 שנות אחריות על המנוע של השואב.
יצרנים אחרים מעניקים שנתיים אחריות ואף יותר. מומלץ לבחון גם נושא זה בטרם החלטה על רכישת שואב אבק אלחוטי.
האם יש אמצעי בטיחות שיש לנקוט בשימוש בשואב האבק האלחוטי?
כמו כל מכשיר חשמלי, יש לנקוט מספר פעולות כדי להבטיח את שלמותו של המכשיר ואת תפקודו המיטבי. חשוב לדאוג שהמכשיר לא ייפול, אחרת המנוע או הסוללה או גוף השואב עלולים להינזק, ואז האחריות אינה תקפה עוד.
חשוב לסלק מדרכו של השואב חפצים גדולים וכבדים, וגם כאלה העלולים להזיק לתא האחסון והפילטר, כמו מסמרים.
במכשירים שלא מיועדים לשטיפה, יש להימנע משאיבת נוזלים.
היכן ניתן לרכוש שואבי אבק אלחוטיים?
ניתן לרכוש שואבי אבק אלחוטיים בחנויות וברשתות המתמחות במכירת מוצרי חשמל לבית, באתרי היבואנים, אתרי סחר וגם באתרים של רשתות שיווק גדולות.
מדוע ההבדלים המשמעותיים במחיר בין שואבי האבק השונים?
מחירי מוצרי חשמל מבוססים על כמה מרכיבים, וכך גם שואבי האבק. ככל שיש תפקודים רבים יותר, כמו שואב שגם שוטף, מחירו לרוב יהיה יקר יותר ממחיר שואב שרק שואב.
ככל שהמנוע, הסוללה ואיכות המוצר ככלל גבוהה יותר, מחירו יהיה יקר יותר. גם למוניטין החברה המייצרת יש השפעה על המחיר – קונצרנים גדולים ומוכרים, עם מוניטין טובים, ימכרו את מוצריהם במחיר גבוה יותר יחסית למוצגים פחות מוכרים או מכשירים שאינם ממותגים.
האם צריך להתאים את השואב לסוג המשטח (שטיח, רצפה או פרקט)?
ברוב המקרים שואב האבק האלחוטי מתאים לרוב המשטחים, אולם בהחלט יש שואבים שיהיו נכונים יותר למשטחים עדינים, כמו ריפודים ואף וילונות, ויש כאלה שמתאימים יותר למשטחים קשיחים כמו רצפות או שטיח עבה.
ההתאמה צריכה להיעשות בהתאם למשטחים בהם תעשו שימוש בשואב לרוב.
כל שואב מגיע עם ערכת מברשות המתאימה לסוגים השונים של המשטחים ורוב השואבים מאפשרים פעולה מווסתת ככל שמדובר באזורים עדינים יותר, כמו שטיחים דקים או ריפודים.
לכן, כשיש מגוון רחב של משטחים, רצוי לבחור בשואב חזק עם אפשרות ויסות נוחה ועם מגוון מברשות וכלים שיאפשרו לנקות בנוחות את מגוון הכלים.
כמה זמן מחזיקה סוללת שואב אבק אלחוטי?
גם כאן, התשובה היא לא חד משמעית. הסוללות בשואבים השונים הן בעלי קיבולת שונה. רובן הן סוללות ליתיום חזקות, שיכולות להחזיק אפילו עד 6 שנים, אבל משך חייהן תלוי במידת השימוש ובשמירה על הסוללה.
ברוב המקרים סוללה של שואב אבק אלחוטי תחזיק בין 3 ל-4 שנים.
להלן כמה טיפים שיאריכו את חיי הסוללה:
1. טעינה ראשונה – רק אחרי שהסוללה התרוקנה.
2. אחרי טעינה מלאה, רצוי לרוקן את הסוללה לגמרי לפני הטענה חוזרת.
3. עדיף להטעין את הסוללה ברצף.
4. רצוי לתכנן את השאיבה כך שתתבצע לאורך זמן ולא לבצע הרבה שאיבות קצרות.
5. שמרו על ניקיון המכשיר והמסנן – אם משהו מהם גדוש בלכלוך, המנוע יעבוד קשה יותר ויבזבז יותר כוח מהסוללה, דבר שעלול לשחוק אותה מהר יותר.
6. עדיף שהסוללה תהיה במקום קריר, ולא תישאר בהטענה זמן רב מדי. סיימתם להטעין? עדיף להוציא את הסוללה מהטענה.
ynet מרוויח עמלה מרכישות הנעשות דרך קישורים בכתבה; ואולם מפרט המוצרים/שירותים מתקבל מאתרי הסחר ול-ynet אין אחריות לטעויות אם יחולו ו/או למוצרים/שירותים שלא יסופקו. האחריות לוידוא הנושא חלה על הצרכן מול אתר הסחר.