כשמדברים על שמירה על איכות הסביבה, קידום קיימות ואג'נדה ירוקה, מובן שהדרך המשמעותית ביותר להתמודד עם נושא זה היא באמצעות חינוך. החברה למתנ"סים הארצית, האמונה על תחום החינוך הבלתי פורמלי, היא פלטפורמה מצוינת להנחלת ערכים אלו לציבור הרחב. זאת הודות ל־1,000 המרכזים הקהילתיים שהיא מפעילה ביישובים בכל רחבי הארץ, ושבשעריהם באים כ־2 מיליון פעוטות, ילדים, בני נוער והוריהם בצד בוגרים ומבוגרים מכל מגזר ואוכלוסייה.
החברה למתנ"סים היא חברה ממשלתית וזרוע ביצוע למשרדי ממשלה, שותפה לקרנות פילנטרופיות ולתחומי אחריות תאגידית בחברות עסקיות. עובדה זאת, בצד פריסתה הרחבה, קשריה ומומחיותה, מאפשרים לה לקדם תוכניות ויוזמות רבות במישור הארצי וגם במישור המקומי באופן מותאם לכל קהילה בפני עצמה בכל יישוב.
2 צפייה בגלריה
ילדים ונוער במיזמי הקיימות והסביבה מטיילים ומנקים
ילדים ונוער במיזמי הקיימות והסביבה מטיילים ומנקים
ילדים ונוער במיזמי הקיימות והסביבה מטיילים ומנקים
( צילום: זיו כרמל)
"העולם שאנו מכירים כיום, אינו אותו עולם שהיה כשנולדנו, רחוק מאוד מזה שהכירו הורינו, והעולם שבו יגדלו נכדינו יהיה רחוק עוד יותר. התפקיד שלנו הוא לפעול כך שהשינוי יהיה לטובה. אנו פועלים להנחיל ערכים וחיבור לסביבה ולקהילה כבר מגיל צעיר במעונות ובצהרונים שלנו ובמסגרות ובפעילויות לנוער", אומר מנכ"ל החברה למתנ"סים טל בסכס. לדבריו, "אנו לא מזניחים את האוכלוסייה הבוגרת, אך ככל שהחינוך לקיימות יתחיל מוקדם יותר, בגיל הרך, כך הערכים יעמיקו שורש, והילדים והמשפחות הצעירות יחוללו את השינוי האמיתי".

הכשרת צוותים, חיבור המשפחות וירוק בעיניים

בין המיזמים שמתקיימים כעת במרכזיה הקהילתיים של החברה למתנ"סים, נמצאת תוכנית "מעונות יום ירוקים בחברה הבדואית", במסגרת רשת מעונות היום הקהילתיים "התחלה חכמה" של החברה למתנ"סים, שהושקה השנה בשיתוף חברת נטפים וג'וינט־ישראל אשלים. מיזם חינוכי־חברתי־סביבתי, המאפשר להעלות את המודעות לערכי הטבע והקיימות בשלושה היבטים עיקריים: הכשרת צוותי החינוך במעונות לחינוך סביבתי והתנהלות ירוקה, חיבור הורי הילדים והמשפחות לנושאים הסביבתיים, והקמת פינות ירוקות ושתילת צמחים ופרחים במעונות.
מיזם משמעותי נוסף הוא "הרשת הירוקה" בתוכנית "קרב", שמפעילה החברה למתנ"סים בכל המגזרים, בשיתוף עם העמותה לתפנית בחינוך מייסודה של קרן רש"י. במסגרת התוכנית, נשות ואנשי חינוך ומוסדות הלימודים עצמם מקבלים הכשרה בחינוך לקיימות וביישומו הלכה למעשה, באמצעות השתלמויות, הכשרות עיוניות ומעשיות בשטח, תוך שילוב פדגוגיית החינוך בטבע ועיסוק משמעותי במשבר האקלים ובאקטיביזם.
המטרה היא להפוך את הקהילות, היישובים והערים בישראל לירוקים ואיכותיים, כשאנשי החינוך מיישמים את העבודה עם הילדים והקהילות. דוגמאות נפלאות לכך הן העברת פעילויות ביערות ובחורשות, במסגרת "גן־יער", או ליווי של תושבים פעילים בקהילה, ממשפחות ונוער ועד גימלאים, בהקמת גינות קהילתיות ושדרוג ירוק של חצרות מוסדות לימוד ושטחים ציבוריים, כחלק מערך הקיימות. שיח נוסף שמעודדת ומקיימת החברה למתנ"סים באמצעות "הרשת הירוקה" נוגע לתרבות הצריכה, זיהום פלסטיק בים וחינוך חוץ וטבע. "הרשת הירוקה" החלה כשיתוף פעולה עם מרכז ה.ש.ל, וצמחה לכדי שיתוף הפעולה עם משרד החינוך והמשרד להגנת הסביבה.
2 צפייה בגלריה
טל בסכס, מנכ"ל החברה למתנ"סים
טל בסכס, מנכ"ל החברה למתנ"סים
טל בסכס, מנכ"ל החברה למתנ"סים
( צילום: רמי זרנגר)

שיתופי פעולה אזוריים וחיבור לסביבה

לשיתופי הפעולה של החברה למתנ"סים יש לא פעם מאפיינים אזוריים. כך למשל המרכזים הקהילתיים של מחוז חיפה והעמקים של החברה למתנ"סים חברו לרשות ניקוז ונחלים ירדן דרומי, שהיא הזרוע הביצועית של המשרדים להגנת הסביבה והחקלאות, האחראית על ניקוז וניהול הנגר העילי בשטחים פתוחים. שיתוף פעולה מוצלח זה לטיפוח ואימוץ השטחים הפתוחים והנחלים הוביל לעשרות תוכניות של מעורבות קהילתית באזור התבור ועד לעמקים בתקופת הקורונה, שחידדו את חשיבות השמירה על השטחים הפתוחים בקהילה.
ניתן לראות זאת בתוכנית “שומרי הנחל”, שבמסגרתה אימץ מתנ”ס עמק המעיינות את חורשת בית יוסף בסמיכות לנחל יששכר, ובני נוער ומתנדבים של המתנ”ס אחראים על ניקיון החורשה ומסייעים לטיפוחה. תוכניות דומות מתקיימות במתנ”סים ובקהילות נוספות – במתנ”ס איכסאל אימץ הנוער את פארק אלפשארה, הנחלים תבור, השבעה וחרוד אומצו על ידי נוער כפר מיסר ממתנ”ס בוסתן אל מארג’, נוער כפר תבור ונוער בית שאן בהתאמה, וכך גם בעוד יישובים בעמקים ובגליל התחתון.

בסכס: שיתופי פעולה למען העתיד

טל בסכס, מנכ"ל החברה למתנ"סים הארצית, מדגיש שהחינוך לערכי קיימות ושמירה על הסביבה מצריך שיתוף פעולה ומחויבות הן של המגזר הציבורי והן של זה העסקי, על מנת לייצר אימפקט ולקדם שינוי. "בחברה למתנ"סים אנו עובדים במלוא המרץ כדי להמשיך וליזום פרויקטים ולפתח שותפויות בתחום הקיימות, במטרה לפעול לעתיד טוב יותר עבור הדורות הבאים. יש לנו שיתופי פעולה רבים, ואנו קוראים למגזר העסקי ולמוסדות נוספים לחבור אלינו כדי ליזום מהלכים משותפים למציאת פתרונות לבעיות חברתיות ולקדם מוביליות חברתית, איכות חיים וקיימות", מסכם בסכס.