תומר רייפמן, מנכ"ל יעז התחדשות עירונית מקבוצת יעז, שבנתה אלפי דירות בפרויקטי התחדשות עירונית בתל אביב, קורא לראשי הערים באזורי הביקוש להסיר חסמים לטובת הגדלת ההיצע.
זירת ההתחדשות העירונית בתל אביב היא ללא ספק אחת מהלוהטות ביותר בשוק הנדל"ן המקומי. העיר ממשיכה לשמור על מעמדה הבלתי מעורער כבירת הנדל"ן של ישראל, היא מרכזת את כמות התחלות הבנייה הגבוהה ביותר מבין ערי הארץ, ומככבת בצמרת הערים גם בהיקף המכירות, הביקושים, הפרויקטים המקודמים ועוד. בימים אלה מבוצעים פיתוח תשתיות עירוניות, חידוש שכונות ותיקות, בניית מתחמים חדשים ופיתוח אזורי מסחר ותעסוקה ברחבי העיר.
"תל אביב היא ליגה משל עצמה בכל הנוגע להתחדשות עירונית", אומר תומר רייפמן, מנכ"ל יעז התחדשות עירונית מקבוצת יעז. "הפוטנציאל בעיר הוא עצום, אנחנו רק בתחילת הדרך. יש לזכור, שתוכנית הרובעים אושרה רק לגבי רובעים 3 ו־4, וכשיאושרו תוכניות לרובעים האחרים, והציפייה היא שתוכנית לרובעים 5 ו־6 תאושר בקרוב, חלק ניכר מהפעילות תעבור אליהם, והם ימשכו עניין רב בקרב היזמים, התושבים וכמובן, רוכשי הדירות מהסוגים השונים".
3 צפייה בגלריה
 לה גווארדיה 6 ,יפתח 12-8
 לה גווארדיה 6 ,יפתח 12-8
לה גווארדיה 6 ,יפתח 12-8
(הדמיה: סטודיו 84)
עיריית תל אביב גיבשה את מסמך המדיניות תא 5000, שאושר בוועדה המחוזית, המגדיר ברמת דיוק גבוהה את זכויות הבנייה בעיר, ומאפשר לקדם פרויקטי פינוי־בינוי באישור הוועדה המקומית ללא צורך באישור הוועדה המחוזית - דבר החוסך זמן רב ומסייע להוציא לפועל כמות גדולה של פרויקטים בעיר. בתוך המסמך נמצאת גם תוכנית הרובעים כאמור, אשר מחלקת את העיר לרובעים שונים ומגדירה מה מותר ואסור לבנות בהם. בקרוב אף תאושר גם תוכנית תא 5500, שתעדכן את מסמך המדיניות הנוכחי.
"תל אביב היא עיר מיוחדת במינה בכל הקשור להקניית ודאות תכנונית ליזמים שמעוניינים לבנות בה", מציין רייפמן, "מסמכי המדיניות מספקים תמונה די ברורה של אפשרויות הבנייה והפיתוח של העיר הן ליזמים בתחום ההתחדשות העירונית והן לבעלי הדירות שבוחנים לקדם פרויקט התחדשות בבניין שלהם. תל אביב היא העיר הראשונה שגיבשה תוכנית מפורטת על בסיס תמ"א 38".

בירוקרטיה ארוכה ומסורבלת

לפי נתוני הרשות הממשלתית להתחדשות עירונית, על שולחן הוועדה המקומית והמחוזית יש תוכניות לבניית 22 אלף יחידות דיור חדשות בתל אביב בפינוי־בינוי ב־41 מתחמים שונים. עד כה במצטבר אושרו בעיר תוכניות לבניית כ־12 אלף יחידות דיור ב־33 מתחמי פינוי־בינוי שונים. קבוצת יעז היא אחד מהשחקנים הבולטים ביותר בתחום ההתחדשות העירונית בתל אביב. החברה בנתה ומסרה עשרות פרויקטים של תמ"א 38 ופינוי־בינוי ובהם אלפי יחידות דיור, וכיום היא מקדמת בנייתן של למעלה מ־2,500 יח"ד בתל אביב.
3 צפייה בגלריה
פרויקט מטמון 8-10 ושרת 15 בתל אביב של יעז התחדשות עירונית
פרויקט מטמון 8-10 ושרת 15 בתל אביב של יעז התחדשות עירונית
פרויקט מטמון 8-10 ושרת 15 בתל אביב של יעז התחדשות עירונית
(הדמיה: אלכס לובימוב)

הכרה בעוצמתה ובניסיונה של יעז בתחום הנדל"ן ניתן למצוא בשותפות שנחתמה לאחרונה

בין החברה ובין קרן ההשקעות האמריקאית קומיוניטי פאנד (Community Fund) בניהולו של ג'רמי בלנק. הקרן רכשה 49% ממניות יעז, ויתר 51 האחוזים והשליטה נשארו בידי יעז התחדשות עירונית.
. בקרן קומיוניטי מושקעים גופי השקעות מובילים מישראל ומהעולם, כגון בנק לאומי, חברת הביטוח הפניקס, בית ההשקעות IBI, מור השקעות, מיטב ד"ש ועוד.
"אנחנו מצליחים לקדם עשרות פרויקטים בתל אביב ומחוצה לה, אלא שמדובר בתהליכים ארוכים מאוד ומסורבלים בירוקרטית. ישנם לא מעט חסמים מרגע החתמת הדיירים ועד מסירת הדירות, כך למשל הליכי הרישוי שמאריכים משמעותית את משך חיי הפרויקט. מקבלי ההחלטות חייבים לטפל טיפול שורש בהסרת החסמים כדי להגדיל משמעותית את צבר הפרויקטים לטובת הגדלת ההיצע. אם המדינה לא תעמיד בראש סדר העדיפויות את תחום ההתחדשות העירונית, מחירי הדירות ימשיכו לנסוק, הביקוש ימשיך להשתולל והזוגות הצעירים ימשיכו רק לחלום על דירה", כך לדברי רייפמן.
3 צפייה בגלריה
תומר רייפמן, מנכ"ל יעז התחדשות עירונית מקבוצת יעז
תומר רייפמן, מנכ"ל יעז התחדשות עירונית מקבוצת יעז
תומר רייפמן, מנכ"ל יעז התחדשות עירונית מקבוצת יעז
(צילום: קרן מזור)
תחום ההתחדשות העירונית במחוז תל אביב צפוי להמשיך ולצבור תאוצה גם בשנים הבאות. לפי דו"ח הרשות להתחדשות, רק בשנת 2021 אושרו בעיר ארבעה מתחמי פינוי-בינוי ובהם 1,900 יח"ד חדשות, ובצנרת יש כאמור תוכניות לעוד אלפי דירות בעיר. "תל אביב צפויה להמשיך ולרכז ביקושים גבוהים מצד רוכשי הדירות – משקיעים, תושבי חוץ וישראלים, שתמיד חלמו לגור בה. קבוצת יעז תמשיך לבנות את תל אביב. אנו נמצאים כיום בשלבי תכנון שונים של עשרות פרויקטים, ונמשיך לאתר פרויקטים חדשים בעיר גם בשנים הבאות", מסכם רייפמן. 
לביקור באת החברה לחצו כאן >> > https://www.yaaz.co.il/