אחד האתגרים הגדולים של מוסד אקדמי הוא מתן הזדמנות שווה לכלל האוכלוסיות. בתוכנית לשילוב סטודנטים עם אוטיזם בתפקוד גבוה הפעילו דמיון ויצירתיות והתאימו מענה מקיף וייחודי לכלל הצרכים האישיים, החברתיים והלימודיים, הסטודנטים לומדים ומתגוררים עם חונכים מודרכים במעונות הסטודנטים.
הסטודנטים עומדים בסיפי הכניסה האקדמיים ויכולים לעשות חיל בלימודים ובשוק העבודה. עם זאת, הם נתקלים בפני אתגרים וקשיים ייחודיים בדרך להשגת התואר והמשרה. קשיים אלו ליוו אותם כל חייהם והם חלק מהאפיונים האוטיסטיים, בידוד חברתי, אי הבנה וחוסר גמישות מצד המערכת החינוכית ועוד .
פרופ' אסתר בן יצחק ממרכז ברוקנר לחקר האוטיזם של אוניברסיטת אריאל, יחד עם ד"ר גיל צוקרמן וד"ר גילי יהב, חוקרים בשנים האחרונות את ההשפעה של שילוב סטודנטים על הרצף האוטיסטי בתארים אקדמיים באוניברסיטת אריאל במסגרת תוכנית השילוב. חלק מהממצאים אשר עלו מהמחקרים ופורסמו בכתבי העת המובילים בתחומם, עשויים להפתיע. עבור אותם סטודנטים ובני משפחותיהם, הממצאים לא מפתיעים כלל.

ציונים שווי ערך ושיפור בתקשורת - תכנית השילוב משפיעה לאורך הלימודים

פרופ' בן יצחק מספרת כי "באחד המחקרים בדקנו מהם הציונים של הסטודנטים המשתתפים בתכנית בהשוואה לשאר הסטודנטים. על פי תוצאות המחקר, ראינו כי בסמסטר הראשון הם קיבלו ציון ממוצע של מעט יותר מ-70, נתון נמוך במעט מקבוצת הביקורת של הסטודנטים שאינם על הרצף האוטיסטי. עם זאת, בסמסטר השני כבר לא נרשם הבדל מובהק בין ממוצע הציונים של הסטודנטים המשולבים בתוכנית לממוצע הציונים של חבריהם". לדבריה של פרופ' בן יצחק, "על אף שהדבר לא היה מובן מאליו, הנתונים מראים בבירור כי אותם סטודנטים יכולים ללמוד ולהצליח באקדמיה בדומה לשאר הסטודנטים. אחרי הכל, זו המטרה שהם באים לשמה לאוניברסיטה - ללמוד ולהשיג תואר".
2 צפייה בגלריה
(צילום: Shutterstock)
לצד הנתונים הנוגעים לציונים, פרופ' בן יצחק ד"ר גילי צוקרמן וד"ר גילי יהב, ביצעו מחקרים נוספים בניסיון לגלות את האפקט של התוכניות לשילוב סטודנטים על הרצף האוטיסטי. "למעשה, גילינו ממצאים מעודדים מאוד", מספרת פרופ' בן יצחק. "למשל, במחקר שממצאיו פורסמו בכתב העת Psychiatry Research, מצאנו עלייה בתפקוד במדד הנקרא 'התנהגות מסתגלת', כלומר, היכולת להתנהג בהתאם לתנאי הסביבה. השיפור נרשם בעיקר בתחום התקשורת. כאשר השווינו אותם לסטודנטים שאינם על הרצף ולסטודנטים עם חרדה חברתית, שהן בעיות חברתיות ממקור אחד, גילינו כי הסטודנטים על הרצף האוטיסטי הם היחידים שהראו שיפור במדדים האלו. ההסבר שלנו לממצאים הוא שהליווי במסגרת התכנית של האוניברסיטה הוא גורם משמעותי בדרך לשיפור".

ממצאים מעודדים נוספים: שיפור ברמת החרדה ואפילו בחומרת התסמינים האוטיסטיים

לדברי פרופ' בן יצחק, "על פי תוצאות המחקר, מצאנו הפחתה ברמת החרדה והדיכאון אצל הסטודנטים בתוכנית השילוב. רמת החרדה בתחילת השנה הייתה גבוהה אצלם יותר מאשר סטודנטים שאינם על הרצף, באופן שאינו מפתיע במיוחד, עם זאת במהלך השנה נרשמה בקרב הסטודנטים המשולבים בתוכנית ירידה בחרדה ובדיכאון, כאשר הירידה בדיכאון נרשמה רק בקבוצת סטודנטים זו. מדובר בתוצאות שאינן מובנות מאליהן".
לבסוף, פרופ' בן יצחק מציינת כי "הממצא המעניין הנוסף שמצאנו בקרב סטודנטים המשולבים בתוכנית, הוא הפחתה בעוצמת התסמינים האוטיסטיים במהלך השנה. הפרשנות שלנו היא שהאינטראקציות החברתיות והסביבה התומכת של התכנית עזרו לאותם סטודנטים להפחית את עצמת האפיונים האוטיסטיים".
לדברי פרופ' בן יצחק, "לאוניברסיטת אריאל אתגר ומטרה של שילוב סטודנטים על הרצף האוטיסטי בתפקוד גבוה, בלימודים אקדמיים מלאים. כאשר מסתכלים על התוצאות העולות מהמחקרים, נראה כי אכן במהלך שנת הלימודים חל שיפור משמעותי במגוון היבטים. נכחתי לאחרונה באירוע בו דיברו סטודנטיות וסטודנטים המשולבים בתכנית על חוויית הלימודים, והיה מרגש לשמוע אותם משתפים את החוויה ומספרים על ההשפעה החיובית העצומה של הלימודים על החיים שלהם ועל משפחותיהם".
שוויון הזדמנויות לרכישת השכלה גבוהה, הנגשת הלימודים ושילוב חברתי
התכנית הייחודית של אוניברסיטת אריאל לשילוב סטודנטים על הרצף בתפקוד גבוה מספקת למשתתפים בה מעטפת תמיכה בפן האישי, הלימודי והחברתי, כלל התמיכות נתפרו למידות של המשתתף "Tailor Made" בהתאמה אישית. אך התרומה הכללית במיזם היא השינוי במצבם בהפיכתם מתלויים ליצרניים בחברה ועצמאיים יותר.
2 צפייה בגלריה
(צילום: Shutterstock)
בפן האישי, התכנית כוללת ליווי, תמיכה והדרכה למשתתפים ולחונכים. בפן החברתי, התכנית כוללת מערך חברתי תומך פעיל וחווייתי. בכל הנוגע לפן הלימודי, התכנית כוללת שיעורי עזר פרטניים, חונכות לימודית, הוראה מתקנת ועוד. רכזות התוכנית, רכזות השטח והחונכים מסייעים למשתתפים בהיבט החברתי, מגורים, פיתוח מיומנויות לעצמאות וכישורי חיים ותקשורת. הצוות המקצועי המלווה מסייע בתמיכה נפשית, ייעוץ ואבחון לימודי תעסוקתי, התאמת מורים, התאמת תנאי הבחינות והלמידה, לפי הצורך.
למרבה השמחה, התכנית רשמה בשנים האחרונות הצלחות רבות. ראשית, לתוכנית 150 בוגרים. בוגרי התכנית השתלבו בהצלחה בשוק התעסוקה, במשרות אקדמיות ההולמות את כישוריהם. כרבע מבוגרי התוכנית המשיכו לתארים מתקדמים במגוון האוניברסיטאות בארץ – כלומר הם פיתחו עצמאות מספקת ללימודים ללא תמיכה או עם תמיכה מצומצמת. לרבים מהמשתתפים בתוכנית ובוגריה הוענקה תעודת הצטיינות על הישגים אקדמיים.
מעבר לכך, המשתתפים עצמם והוריהם מדווחים על תחושת עצמאות, התפתחות והצלחה אישית, חברתית ולימודית, שיפור ניכר בתפקוד, בקיום קשרים חברתיים ובתחושת הערך והביטחון העצמי.
צעירים ובוגרי תואר ראשון הנמצאים על הרצף האוטיסטי בתפקוד גבוה, הורים לילדים על הרצף - זה הזמן להכיר את התכנית הייחודית של אוניברסיטת אריאל וללמוד לתואר אקדמי בסביבה הנכונה והמתאימה ביותר עבורכם או בעבור ילדכם.
מפעל הפיס תומך בתוכנית ומשתתף במימון מלגות החונכים בתוכנית מזה 7 שנים.
התוכנית מוכרת לצורך מימוש זכאות של המוסד לביטוח לאומי לשיקום תעסוקתי.
לפרטים נוספים על תכנית השילוב של סטודנטים על הרצף האוטיסטי בתפקוד גבוה של אוניברסיטת אריאל, היכנסו>>


פורסם לראשונה: 16:34, 10.07.23