חשבנו שזה לא יקרה לעולם, התבדחנו שישראל עוד עלולה להעפיל למונדיאל לפני הנסיעה הראשונה, אבל ב18.8.23 נפל דבר: הרכבת הקלה יצאה לדרך, והחלה גם להניע שינויים משמעותיים בהרגלי הנסיעה של הציבור הישראלי. עד כמה משמעותיים? מסקר שערכה אפליקציית התחבורה החכמה פנגו עולה כי לאור השקת הרכבת הקלה מעל 20% מבין המשתמשים המשלבים נסיעה ברכב ובתחבורה ציבורית ישנו את הרגלי הנסיעה שלהם ו-40% שוקלים לעשות זאת. יתרה מכך, קרוב ל 50% מבין משתמשי האפליקציה שכלל לא נוסעים בתחבורה ציבורית, העידו כי הם שוקלים לעשות זאת.
שינוי הגישה הזה, במידה ואכן יתממש, עשוי להיות נקודת המפנה מבחינת מצב התחבורה בישראל. על פי נתוני משרד התחבורה והלשכה המרכזית לסטטיסטיקה, כיום 69% מהציבור הישראלי משתמשים ברכבם הפרטי על מנת להגיע לעבודה, בעוד שרק 15% עושים זאת באמצעי התחבורה שהיו קיימים עד כה (אוטובוסים ורכבות). הדבר לא ניכר רק בנתונים אלא גם בשטח: פקקי התנועה בישראל כבר מזמן אינם נחלתם הבלעדית של גוש דן והם הפכו לנפוצים כמעט בכל יום, בכל שעה וגם בסופי שבוע. תהליך זה מנוגד למגמה העולמית, שבה נאסר על כניסת רכבים לערים מרכזיות והיקף השימוש בתחבורה ציבורית מזנק.
4 צפייה בגלריה
(צילום: shutterstock)
כעת, הגלגלים או ליתר דיוק, הקרונות מתחילים לזוז, וזה בהחלט עשוי להיות שינוי משמעותי. נראה שרבים מאתנו הולכים לבחון ואף לנסוע בקביעות ברכבת הקלה ולכן, רכזנו לכם את כל מה שחשוב לדעת עליה:
קווים, מסלול ותדירות – נכון להיום פועל הקו האדום של הרכבת הקלה שנוסע מפתח תקוה לבת ים ועובר בבני ברק, רמת גן ותל אביב. הרכבת תעבור בתדירות של 10 דקות בחלק העילי ו-6 דקות בחלק התחתי. בעתיד התדירות תשתפר ל-3.5 דקות בחלק התחתי. על פי הערכות, הקו הסגול צפוי להתחיל לפעול ב-2027 ולעבור בתל אביב, רמת גן, גבעתיים, קרית אונו, אור יהודה ויהוד. הקו הסגול צפוי להתחיל ב-2028 ולחבר בין הרצליה וראשון לציון דרך תל אביב ורמת גן. יחד עם זאת, וכפי שכבר ראינו, לא מן הנמנע שיהיו עיכובים.
4 צפייה בגלריה
(צילום: shutterstock)
אופן התשלום – התשלום עבור הנסיעה ברכבת הקלה אפשרי באמצעות אפליקציות, וזהו למעשה אפיק התשלום החסכוני והיעיל ביותר. הוא חוסך טעינה מראש, ומצריך אך ורק הגדרה של היעד וסריקת הברקוד. הורדת האפליקציות חינמית, וההרשמה אליהן קצרה, פשוטה ומהירה.
משתמשי פנגו נהנים מנסיעה ראשונה חינם ברכבת הקלה (עד ה -7.9.23), והחיוב של הנסיעות מבוצע אוטומטית בהתאם להטבות שלהם הם זכאים (מתוקף היותם סטודנטים, אזרחים ותיקים ועוד). כתוצאה מכך, הם משלמים את התעריף המשתלם ביותר של משרד התחבורה ואך ורק על סמך הנסיעה שבוצעה בפועל. משתמשי פנגו במסלול SMART יוכלו לצבור כסף עבור חניה בכחול לבן בכל פעם שיסעו ברכבת הקלה.
4 צפייה בגלריה
(צילום: נת"ע)
העדפה ברמזורים – הרכבת הקלה תקבל קדימות ברמזורים על מנת לנסוע ברציפות ובמהירות. לעומת זאת, אמצעי תחבורה אחרים כמו אוטובוסים מקבלים עדיפות או נתיב ייעודי רק בדרכים מהירות (כביש החוף לדוגמה) אך לא בערים עצמן.
נגישות – כל קרונות הרכבת הקלה נגישים לעגלות, כסאות גלגלים ומותאמים לבעלי מוגבלויות.
4 צפייה בגלריה
(צילום: shutterstock)
לא רק רכב פרטי - הרכבת הקלה הולכת לתת קרב הוגן לרכב הפרטי. קרוב לוודאי שזה לא יקרה תוך יום וגם לא תוך שנה וכנראה שגם יהיו חבלי לידה. ועדיין, אחרי שנים ארוכות נחנך כאן אמצעי תחבורה חדש שזול יותר מאחזקת רכב, התדירות צפויה להיות גבוהה, אין צורך בחניה ותשלום עליה ואפילו זיהום האוויר יכול להצטמצם. רבים מאתנו חיכו להזדמנות לוותר על הרכב או לכל הפחות לצמצם את התלות בו וכעת נראה ששימוש היברידי – כלומר ברכב ובתחבורה ציבורית באופן שוטף -הולך להיות מגמה חדשה בקרב הציבור הישראלי.