אחד החששות של רוכשי דירות בכניסתם לשכונה חדשה הוא שהדירות תהיינה מוכנות לאכלוס לפני הפיתוח של המרחב הציבורי והקמת מוסדות החינוך והציבור. הסכמי הגג של המדינה עם הרשויות המקומיות מהווים פתרון לבעיה ומספקים לרשויות תקציבים לפיתוח השכונות. אולם התקציבים הם לא הפתרון המלא, אם הרשות המקומית אינה יודעת להוציא אל הפועל את הפרויקטים. העירייה זקוקה לזרוע ביצועית מקצועית חזקה, שתדע לנהל את הפרויקטים עבורה בכפוף ללוחות הזמנים שנקבעו.
חכ"ל - החברה הכלכלית לפיתוח באר שבע היא דוגמה לחברה שיודעת להוציא אל הפועל את הסכמי הגג באופן מקצועי ויעיל, והיא למעשה החברה העירונית היחידה בישראל בעלת תו תקן בינלאומי של ISO-9001. את החברה מנהל בשנים האחרונות איתי קריספין, מהנדס אזרחי ששימש בעברו במגוון תפקידים בכירים, בהם מהנדס המועצה המקומית-תעשייתית נאות חובב.
2 צפייה בגלריה
בנייה ופיתוח בשכונת הפארק בבאר שבע בסמוך לפארק הנחל
בנייה ופיתוח בשכונת הפארק בבאר שבע בסמוך לפארק הנחל
בנייה ופיתוח בשכונת הפארק בבאר שבע בסמוך לפארק הנחל
(צילום: באדיבות החברה הכלכלית לפיתוח באר שבע)
מאז חתמה העירייה על הסכמי הגג, פועלת חכ"ל למימושם בהתאם לחזון העירוני, הדוגל בקידום התחדשות עירונית משמעותית ונרחבת בשכונות הוותיקות במתכונת עירוב שימושים, לצד פיתוח שכונות חדשות. המטרה היא ליצור מרחב ציבורי איכותי בכל חלקי העיר ולסלול את הדרך להפיכתה של באר שבע למטרופולין.
"המטרה שלי היא להביא את חזון העירייה לכדי מציאות", כך אומר איתי קריספין, מנכ"ל החברה הכלכלית לפיתוח באר שבע. "החכ"ל בונה את העיר ומעורבת בפיתוח ובכל פרויקט משמעותי. החברה עובדת במחזורי ביצוע של כ־300 מיליון שקל בשנה, עם צפי להגדלת המחזור בעשרות אחוזים בשנים הקרובות. בכך אנחנו מהווים, הלכה למעשה, את גוף הביצוע המרכזי באזור הדרום. הפיתוח שאנחנו עושים בשכונות החדשות מאפשר ליזמים לקצר את לוחות הזמנים ומייצר עבורם ביקושים ערים למגורים בשכונות החדשות על מגוון השירותים שהן מציעות לתושבים".

פסגת רמות ורקפות: עבודות הפיתוח ושיווק הקרקעות בעיצומן

משרד הבינוי והשיכון משווק בימים אלה קרקעות לשכונות הבאות של באר שבע, שייבנו במסגרת הסכמי הגג: שכונת פסגת רמות, שתכלול 3,700 יח"ד, ושכונת רקפות, שתכלול כ־4,000 יח"ד. הגם ששיווק הקרקעות נמצא בראשיתו, עבודות הפיתוח בשכונות כבר בעיצומן.
2 צפייה בגלריה
הדמיית שכונת פסגות רמות
הדמיית שכונת פסגות רמות
הדמיית שכונת פסגות רמות
(צילום: עיריית באר שבע)
שכונת רקפות, המתוכננת לקום בצפון העיר, הינה בעלת צביון כפרי, רובה צמודי קרקע לצד בנייה רוויה נמוכה. השכונה תציע מענה למשפרי דיור מהעיר ומחוצה לה. גם בשכונת רקפות החכ"ל כבר מבצעת את עבודות הפיתוח, ובקרוב יחל תכנונם של מבני החינוך והציבור השונים ועבודות פיתוח לפארקים ציבוריים וגינות נוי.
בשכונת פסגת רמות - הממוקמת במיקום מושלם בפארק החדשנות, בסמוך לפארק ההייטק, בית החולים סורוקה ואוניברסיטת בן גוריון - חכ"ל מבצעת עבודות פיתוח תשתיות נרחבות, ביניהן תכנון מדרכות, סלילת כבישים והקמת רשתות ביוב, מים וחשמל. בד בבד החל תכנונם של מבני החינוך, בתי כנסת, מקוואות ומרכז קהילתי וכן עבודות הפיתוח לפארקים ציבוריים וגינות נוי, מדשאות רחבות ומתקני כושר ומשחק.

שכונות הפארק והסיגליות: אטרקציות בינלאומיות ליד הבית

במסגרת הסכם הגג הראשון, הוקמה שכונת הפארק בפארק נחל באר שבע. השכונה, שעתידה לכלול כ־4,400 יח"ד, נמצאת בשלבי בנייה ופיתוח מתקדמים וכ־1,600 יח"ד כבר אוכלסו. בשכונה כבר הוקמו מבני ציבור שונים, מרכזים קהילתיים ופארקים, אך הפיתוח נמשך. לאחרונה הוקם בתוך השכונה פארק הערוץ, המתוכנן באופן לינארי. הפארק חוצה את השכונה ומספק הליכה בטוחה בין גני הילדים, בתי הספר והמרכזים המסחריים.
תושבי השכונה נהנים גם מהקרבה לפארק הנחל; מדובר בפארק הגדול בישראל, הכולל את האגם המלאכותי הגדול ביותר, אתרים היסטוריים וארכיאולוגיים שונים, טיילת, אמפיתיאטרון רחב ממדים ועוד. בשבועות הקרובים יחלו גם עבודות פיתוח והקמה של שלושה מסתורי צפרות, וכן יוקם מתחם של בריכות שחייה, ספורט, נופש ופנאי על ידי חברת "הולמס פלייס", שזכתה במכרז של החכ"ל.
גם שכונת הסיגליות, הממוקמת במערב העיר, בסמוך לפארק הילדים, נבנתה במסגרת הסכם הגג. השכונה נמצאת בתנופת פיתוח ועתידה לכלול כ־1,600 יח"ד, כאשר כ־1,000 יח"ד כבר אוכלסו. בשכונה יוקמו מתחמי פארק ירוקים ואקולוגיים, שבילי טיול היקפיים, מתחמי ישיבה מוצלים ומתקני משחק. כמו כן בימים אלו צפוי להיפתח בקצה המערבי של השכונה המדבריום, פארק חיות אינטראקטיבי הראשון מסוגו בעולם, הנחשב לפרויקט דגל משמעותי שעתיד לשנות את חיי התרבות והפנאי בעיר.


הטבות ליזמים:
סבסוד עלויות הפיתוח
במסגרת המכרז לשיווק קרקעות לכ־1,000 יח"ד נוספות בפסגת רמות, הקצה משרד הבינוי והשיכון כ־50 מיליון שקל לסבסוד עלויות הפיתוח של היזמים, וזאת במטרה לעודד התמודדות במכרז ולייצר כדאיות כלכלית גדולה יותר.
ניתן להגיש הצעות למכרז עד 27.9.2023 באתר רשות מקרקעי ישראל.
למכרז>> https://apps.land.gov.il/MichrazimSite/#/michraz/20230219