בהסתדרות הציונית העולמית פועלת מחלקה מיוחדת במינה: המחלקה לעברית ולתרבות. היא הוקמה מתוך רצון לקדם ולהעצים את השפה העברית והתרבות היהודית בקרב יהודי העולם, הן בתפוצות והן בישראל. המחלקה עוסקת בטיפוח הוראת העברית בתפוצות, תומכת במסגרות ללימוד העברית, מפתחת יוזמות לעידוד הזיקה לשפה ולתרבות הלאום, לצד כלים חדשים המותאמים לצרכים עכשוויים של קהל היעד ולמאה ה-21.
מגוון אמצעים מסייעים בידי צוות המחלקה לחזק ולבסס את הקשר של יהדות התפוצות ואזרחי ישראל לתרבות היהודית-ישראלית, בין היתר תוך קידום מעמד העברית בעולם ושיפור דרכי הוראתה והנחלתה לדור הבא כשפה עדכנית, משמעותית ורלוונטית.
3 צפייה בגלריה
משלחת לציון 100 שנה לבית"ר בריגה, לטביה
משלחת לציון 100 שנה לבית"ר בריגה, לטביה
משלחת לציון 100 שנה לבית"ר בריגה, לטביה
(צילום: באדיבות המחלקה לעברית ותרבות, ההסתדרות הציונית העולמית)
לפני כחודש ימים מונה לעמוד בראש המחלקה יגאל ברנד, המשמש בכובעו השני גם בתפקיד מנכ"ל ההנהגה העולמית של תנועת בית"ר. שמענו מהמנכ"ל הטרי על הפעילות המיוחדת המתחוללת בה.
כמה זמן פועלת המחלקה לעברית ותרבות ועל אילו צרכים היא עונה?
"זוהי מחלקה צעירה, שהוקמה רק לפני כשנתיים וחצי, באוקטובר 2020. היא עוסקת בהנחלת העברית ליהודי העולם בעיקר דרך אתר אינטרנט ייעודי שהקמנו עם מאמרים, מחקרים ותכנים חינוכיים עשירים לצד מערכים מיוחדים שפיתחנו. אלה מסייעים למורים לעברית המלמדים בבתי ספר יהודיים ברחבי העולם, ובאופן כללי גם למי שמבקשים ללמוד עברית. ישנן גם השתלמויות והכשרות שונות בליווי מנחים, שבמהלכן מושם דגש על אירועים מיוחדים בהיסטוריה הציונית והיהודית, המחזקים את החיבור לשפה העברית ולמורשת היהודית-ישראלית-ציונית.
"בד בבד פועלת במחלקה חברה-בת, שבאמצעותה היא מפיקה מופעי תרבות, בעיקר בפריפריה אבל לא רק; היום אנחנו מעלים מופעים בכל מיני יישובים וקיבוצים בעוטף עזה, מחר נהיה בשדרות ובמועצה האזורית שדות נגב. אנחנו בעצם מפיקים מופעים קטנים ואיכותיים לילדים ולנוער. נוסף על כך החברה-הבת מפעילה עבורנו מגוון פעילויות נוספות לאורך השנה".
מהי, בעיניך, תרבות ישראלית ומהי תרבות ירושלמית? יש בכלל מושג כזה?
"התרבות הישראלית היא כל כך רחבה, והמנעד הוא כל כך רחב ומעניין - מזרח ומערב, הרבה יהדות ודברים יפים, שאין באף מקום אחר בעולם. זה ייחודי בתרבות הישראלית. את ירושלים אני מכיר כמובן היטב מהסיפורים של יוסי בנאי על שוק מחנה יהודה. למעשה, התרבות היהודית של ירושלים היא בעצם מה שמחזיק אותנו פה כמדינה יהודית. כל מה שיש לנו התחיל בהר הבית - בית המקדש, הכותל המערבי, העיר העתיקה. זה מה שירושלים מסמלת לכל יהודי בעולם. זה חלק מהתרבות הירושלמית, ואליה התווספו לאורך אלפי שנים היבטים חשובים נוספים".
3 צפייה בגלריה
  יגאל ברנד - ראש המחלקה לעברית ותרבות,  ההסתדרות הציונית העולמית
  יגאל ברנד - ראש המחלקה לעברית ותרבות,  ההסתדרות הציונית העולמית
יגאל ברנד - ראש המחלקה לעברית ותרבות, ההסתדרות הציונית העולמית
(צילום: באדיבות המחלקה לעברית ותרבות, ההסתדרות הציונית העולמית)
העברית היא שפה עתיקה. היא תמיד איחדה את העם היהודי בכל המקומות שבהם ישב, ודאי במדינת ישראל. מה קורה מבחינת השפה העברית בימים אלו בישראל בכלל ובירושלים בפרט?
"כשאתה צועד ברחובות ירושלים, אתה שומע הרבה צרפתית, אנגלית, ספרדית וכיוב'. מבקרים בעיר המון תיירים ויהודים מכל העולם, שדוברים המון שפות, אבל בסוף העברית היא שפת הקודש. היא זו שמייחדת אותנו ומחברת אותנו ליהדות, וסביב עיקרון זה ליבת הפעילות של המחלקה. חלק מהחיבור של יהודים, שגרים בכל מיני מקומות בעולם, הוא המורשת היהודית הציונית והעברית שבה קוראים ומתפללים, וזה מה שמחבר את כולנו לעם היהודי וגורם לנו להרגיש שייכים".
כמובן, אי אפשר שלא לדבר על הכובע השני שלך כמנכ"ל ההנהגה העולמית של בית"ר.
"אנחנו חוגגים בימים אלה 100 שנה לתנועת בית"ר, שאותה הקים זאב ז'בוטינסקי. אף הוא חלם על ירושלים עד שהשתקע ופעל בה. לירושלים יש מעמד מיוחד וחשוב, על-פי תפיסת עולמו של ז'בוטיסקי, והוא הנחיל לנו זאת. הוא יסד את התנועה, ואנחנו משמרים את מורשתו בשלל אופנים, בין היתר בהבאת יהודים לעיר, קיום מצעד הדגלים ועוד פעולות שקשורות לעיר.
3 צפייה בגלריה
משלחת לפולין
משלחת לפולין
משלחת לפולין
(צילום: באדיבות המחלקה לעברית ותרבות, ההסתדרות הציונית העולמית)
על רקע המתיחות הביטחונית השוררת בישראל בימים אלה, האם יש חשש לביטול אירועי יום ירושלים?
"ירושלים היא עיר הנצח של עם ישראל, עיר הבירה שלנו. עם כל הכבוד לארגון טרור כזה או אחר, אין לחשוב לרגע על ביטול חגיגות יום ירושלים. צריך לחגוג תוך שמירה על ביטחון האזרחים. יש לאפשר לנו לציין את יום חגה החשוב של העיר ולשמוח באיחודה ובשלמותה. זאת המשימה של הממשלה והצבא לאפשר לאזרחים להגיע לעיר החוגגת, לטייל עם הילדים, להניף דגלים ולשמור על הקשר הנצחי שלנו עם ירושלים".