אם יצא לכם לנסוע בשנים האחרונות ברכבת ישראל, ודאי שמתם לב לכבלים ולעמודי חשמל שהחלו להתווסף מעל מסילות הרכבת, ולרכבות חדישות ושקטות שהחלו לפעול בתחנות רבות ברחבי הארץ.
זהו פרויקט החשמול של רכבת ישראל, אחד מהפרויקטים הלאומיים החשובים ביותר המבוצעים היום, שמטרתו שיפור איכות הסביבה ברחבי ישראל, לצד שדרוג דרמטי של השירות הרכבתי. כיום כבר ברור שתחבורה ציבורית מפותחת ואיכותית היא הפתרון הטוב ביותר לבעיות הזיהום והגודש בכבישים. ומבין אמצעי התחבורה השונים, הרכבת מובילה ביעילות ביכולת להסיע המונים רבים בפרק זמן קצר ובשמירה על איכות חיים וסביבה. רכבות לא משמשות רק להסעת המונים, אלא גם לשינוע סחורות. כך למשל, רכבת משא אחת מורידה 70-60 משאיות מזהמות מהכביש. בכך רכבות המשא לא רק מייעלות את תהליך העברת הסחורות ומאיצות אותו ומסייעות למאבק ביוקר המחיה, אלא גם תורמות להפחתת זיהום האוויר.
2 צפייה בגלריה
קטר חשמלי בתל אביב
קטר חשמלי בתל אביב
קטר חשמלי בתל אביב
(צילום: רכבת ישראל)
עם הפיתוח המואץ של הרכבת בעשורים האחרונים והצפי לגדילה משמעותית במספרי הנוסעים בשנים הקרובות, רכבת ישראל שמה לעצמה למטרה לעבור להנעה חשמלית, ובכך ליישר קו עם חברות הרכבת המובילות בעולם, ולהעניק לנוסעים חוויית נסיעה נעימה יותר ומזהמת פחות.

יותר נוסעים, פחות זמן

רכבות חשמליות, בשונה מרכבות הדיזל, משתמשות באנרגיה ישירות מרשת החשמל הרכבתית, ועיקר צריכת האנרגיה שלהן מתרחשת בזמן ההאצה והיציאה מהתחנה. למעשה, בתנאים מסוימים כגון ירידה במדרון, רכבות חשמליות מסוגלות לייצר אנרגיה שחוזרת בחזרה לרשת החשמל הרכבתית ומשמשת להפעלת רכבות אחרות לאורך תוואי המסילה. באופן זה הרכבת צורכת פחות חשמל, ובעתיד, עם השלמת פרויקט החשמול, אף תזוכה על החשמל הנוצר.
ההזנה החשמלית מאפשרת שיפור משמעותי בשירות הרכבתי, שכן יכולת ההאצה והבלימה של הרכבת היא מהירה יותר. בנוסף רכבת חשמלית מאפשרת להגדיל את מספר הקרונות שהיא יכולה לשאת. כך רכבת ישראל תוכל להפעיל יותר רכבות, שיסיעו יותר נוסעים בפחות זמן, פחות רעש ועם אפס פליטת מזהמים.
את צמצום זיהום האוויר ניתן לראות באופן משמעותי בתחנות, כמו תל אביב השלום, חולון ובת ים יוספטל, בהן מנוטרת רמת זיהום האוויר. מאז המעבר ההדרגתי לרכבות חשמליות, נרשמה ירידה משמעותית בזיהום האוויר הנמדד בתחנות. נתונים אלה ממשיכים להשתפר, ככל שנכנסות רכבות חשמליות רבות יותר לפעילות.
2 צפייה בגלריה
חישמול בציר איילון
חישמול בציר איילון
חישמול בציר איילון
(צילום: רכבת ישראל)
כבר היום יותר מ־60% ממסילות הרכבת מחושמלות, ובשנים האחרונות נהנים הנוסעים מקווים שמופעלים באמצעות רכבות חשמליות, כמו קו ירושלים־הרצליה, קו אשקלון־הרצליה שעובר בכל תחנות טבעת השרון, וקו חדש שהושק, מודיעין־ירושלים, שקיצר את זמן הנסיעה ל־22 דקות. בשנה האחרונה פתחה רכבת ישראל בהנעה חשמלית גם את קו רחובות־בנימינה, קווים אלה הם מהמבוקשים ביותר, עם מאות אלפי נסיעות מדי יום.
פרויקט החשמול הוא פרויקט הדגל, אך רכבת ישראל נערכת עם פרויקטים נוספים, שיאפשרו את הגידול הצפוי במספר הנסיעות בשנים הקרובות, הצפוי לנסוק מכ־70 מיליון נסיעות בשנת 2019, אל מעל 100 מיליון בשנת 2025 ומעל ל־300 מיליון נסיעות צפויות בשנת 2040.

מחברים את הקצוות

כדי לעמוד בביקושים הצפויים משרד התחבורה ורכבת ישראל יזמו תוכנית אסטרטגית, הכוללת פרויקטים משמעותיים, שישדרגו את חוויית הנסיעה ויביאו להרחבת השירות לאזורים רבים:
שדרוג מערכת האיתות - רכבת ישראל היא מהראשונות בעולם המפתחת ומתאימה את הרשת הרכבתית לטכנולוגיית האיתות המתקדמת בעולם, המבוססת סלולר ETCS Level 2. המערכת מנהלת את תנועת הרכבות בצורה יעילה ומוודאת שבטיחות הנסיעה נשמרת, תוך שמירה על לוח הזמנים.
הפרויקט כולל הקמת רשת תקשורת סלולרית רכבתית עצמאית של רכבת ישראל, ויאפשר הגדלת קיבולת הרכבות על גבי תשתיות המסילה הגדושות, ללא צורך בהוספה של מסילות נוספות, וישפר משמעותית את בטיחות הנסיעה.
המסילה המזרחית - מגה פרויקט לאומי הכולל הקמת מסילה באורך של כ־65 קילומטר, שתהווה חיבור נוסף בין צפון הארץ למרכזה, בסמוך לתוואי כביש 6, והקמת שש תחנות רכבת חדשות: חדרה מזרח, טירה־כוכב יאיר, אלעד, שוהם וטייבה. כמו כן תחנת ראש העין צפון עוברת שדרוג משמעותי.
המסילה הרביעית באיילון - מסילת האיילון ותחנות תל אביב מנקזות אליהן כ־80% מהביקושים לנסיעה ברכבת. כלומר ארבעה מתוך חמישה נוסעים מעוניינים לרדת או לעלות בתחנות אלה, וכמות המסילות הקיימת לא עונה על הביקושים בהווה, ובוודאי העתידיים.
בימים אלה מקדמים משרד התחבורה ורכבת ישראל, בשיתוף עם נתיבי ישראל, פרויקט מורכב הנדסית להוספת מסילה רביעית, שתאפשר הגדלה ניכרת של כמות הרכבות החולפות בתל אביב, ובכך תאפשר צמצום גודשי התנועה הכבדים באזור.
פרויקט המסילה הרביעית מאתגר במיוחד מבחינה הנדסית, בשל הצורך בקירוי הנחל והקמת המסילה בתוואי עירוני צפוף, הכולל ריבוי תשתיות לצד עורקי התחבורה העמוסים ביותר, וכן הצורך בהמשך הפעלת תנועת הרכבות, תוך שמירה על דגשי בטיחות מרביים.
מסילת 431 - תחבר את מישור החוף הדרומי ואת יישובי המרכז והשפלה אל מודיעין וירושלים בעזרת מסילות באורך של כ־30 ק"מ, המוקמות בתוואי כביש 431, בין תחנת הרכבת "משה דיין" בראשון לציון, דרך תחנת "הראשונים" בראשון לציון ועד חיבור לתחנת הרכבת בפאתי מודיעין ותוואי הקו המהיר לירושלים במחלף ענבה. במסגרת הפרויקט, משודרגות תחנות ראשון לציון הראשונים ופאתי מודיעין, ונבנות שתי תחנות נוסעים חדשות: רמלה דרום ו"מעוין שורק", מוקמים גשרים באורך כולל של כ־6 ק"מ, מתוכם הגשר המסילתי הארוך ביותר בישראל, באורך של 3.5 קילומטרים. במקביל נחפרות שלוש מנהרות בעומק של 20 מטרים מתחת לאדמה ובאורך של כקילומטר. עם השלמת הפרויקט תתאפשר נסיעה מהירה ממישור החוף הדרומי ומיישובי השפלה אל מרכז ירושלים ומודיעין. 