קרן קהלני, בוגרת תואר הנדסאי אדריכלות, בעלת משרד אדריכלות ועיצוב פנים

"בכל יום אני משתמש בבסיס שקיבלתי במהלך הלימודים. בתחום כמו שלי, לא להשתמש בידע זה כמו רופא שלא משתמש במה שלמד בלימודי רפואה".
- מה גרם לך להחליט ללמוד באריאל?
"בתחילת הדרך התבלטתי מה ללמוד. אחרי שהחלטתי שאדריכלות זה הכיוון, חיפשתי מקומות עם לימודי אדריכלות והבנתי שיש לימודים אקדמאיים וגם הנדסאים, עשיתי בירור מעמיק והגעתי למסקנה שהנדסאות זה מה שמתאים לי בשלב זה. עשיתי עוד חיפוש והגעתי לאריאל. הגעתי ליום פתוח של הנדסאים, וממש התרשמתי. לא הלכתי לבדוק אפילו מקומות אחרים- גם בגלל שהלימודים מתקיימים בתוך האוניברסיטה, בסביבה אקדמית ולא רק להנדסאים, וגם בגלל המקום והאווירה.
3 צפייה בגלריה
(צילום: המרכז לעיצוב וטכנולוגיה אריאל בשומרון)
"אני גרה רחוק אז הייתי חייבת מעונות וזה היה נשמע כמו חוויה מהנה, ובנוסף מבחינת רמת הלימודים, הבנתי שזה אחד המקומות המובילים בארץ בתחום הנדסאות אדריכלות. לא טעיתי, חוויית הלימודים היתה מוצלחת, גם ברמה המקצועית הגבוהה וגם מבחינת אווירה בלימודים עצמם. הסטודנטים, המרצים, כולם התנהלו באווירה טובה".
- איך החלטת להיות עצמאית?
"מיד אחרי שסיימתי את הלימודים, ב-2016, מצאתי עבודה בכפר עציון במשרד של אדריכל. התחלתי לעבוד אצלו ונשארתי שם 4.5 שנים. לא חשבתי בזמנו לצאת לעצמאות, ובשלב מסוים הרגשתי שאני שוחה בידע ויש לי ניסיון ואני יכולה לעשות בעצמי פרויקטים. רציתי להתקדם. ובסוף פתחתי משרד ואני עצמאית כמעט שנה".
- איפה ההכשרה האקדמית באה לידי ביטוי ביום-יום?
"קודם כל בזמן שהייתי באריאל, עבדתי עם מיכל בסון, היא היתה מנהלת מחלקה, עבדתי איתה ביחד ועשיתי שיעורים פרטיים לשנתונים קטנים יותר. כבר אז זה קידם אותי".
"היום, כל הידע שרכשתי הוא הבסיס לעבודה שלי. לא להשתמש בידע מהלימודים זה כמו רופא שלא למד לימודי רפואה – בתחום שלי מקבלים את הבסיס להמשך במהלך הלימודים. לאחרונה התחלתי יותר להתעסק בעיצוב פנים, אני נפגשת עם מבצעות שלא באו מתחום האדריכלות, ורואים שחסר להן ידע. אני מרגישה שאני במקום שיש בו גם ידע באדריכלות, שכולל ידע יותר טכני בעולמות של בנייה, וזה משתלב מצוין עם המרכיב של עיצוב פנים. הידע באדריכלות תורם הרבה לעיצוב".
- מה את ממליצה לסטודנט מתחיל או מי שמתלבט ממה ללמוד?
"קצת לפני תחילת שנת לימודים השגתי חוברת של כל תחומי הלימודים, היתה לי חוברת של אריאל, דפדפתי בה ובסוף הגעתי למסקנה שהכיוון של אדריכלות נכון עבורי - אני מאוד טכנית אבל יצירתית, אז חיפשתי מקצוע שאני יכולה להתחבר אליו, ואדריכלות לגמרי משלב בין יצירתיות להמון ידע טכני ובסוף הגעתי לזה.
כמובן שגם עשיתי בירור, דיברתי עם אנשים שלמדו באריאל, חשוב לשמוע מבוגרים איך היו הלימודים. לפעמים מה שמדמיינים זה לא מה שלומדים במציאות".
- לפני סיום, טיפ לבוגר\ת טרי של הנדסאי אדריכלות שמחפשים את הדרך שלהם?
"בתור בוגר טרי לא פשוט למצוא עבודה, כי לרוב דורשים ניסיון, אבל יש מקומות שמקבלים אנשים בלי ניסיון. כשאני הגעתי למשרד שהתחלתי לעבוד בו, הוא חיפש אנשים שלמדו באריאל כי הוא למד באריאל, הכיר את הרמה, היו לו עובדים מכל מיני מקומות והוא ידע שמי שלמד באריאל היה מקצועי יותר מעובדים אחרים. מלכתחילה היה לי יתרון למרות שלא היה לי ניסיון, הוא ידע שיהיה קל יותר ללמד אותי כי יש לי את הבסיס".
"חשבתי בשלב מסוים לעבור למשרד אחר ובסוף החלטתי להיות עצמאית. לדעתי מי שמסיים כדאי לעבוד קודם כל כשכיר במשרד, כי זו פרקטיקה בשטח וצריך ללמוד מה שקורה בשטח, לקפוץ ישר מהלימודים להיות עצמאי זה קצת סיכון, רק מי שיש לו אומץ. יש כאלו שעשו ומצליחים. כל אחד ואיך שהוא מרגיש".
- איפה את רואה את עצמך בעוד מספר שנים?
"אני רואה את עצמי מנהלת משרד אדריכלות עם 3-4 עובדים, לוקחת פרויקטים של בנייה מאפס, כולל עיצוב פנים, פרויקטים ברחבי הארץ. ממשיכה לעשות מה שאני אוהבת".

מוריה דיין אופיר, בוגרת תואר בעיצוב תעשייתי, עצמאית טרייה לאחר עבודה במשך 5 שנים בסטודיו לעיצוב

"אם את סקרנית ואוהבת את השילוב שבין עיצוב לבין ייצור ותהליכים, חומרים, אם עיצוב תעשייתי זה באמת בדם שלך - לכי, תרכשי כלים, בתוך סביבה נעימה ותומכת. תיהני מהזמן הזה ותעשי את הכי טוב שאת יכולה".
- מה את הכי אוהבת בעבודה שלך?
"הכי התרגשתי ללכת ברחוב או בפארק ולראות מוצרים שעיצבתי, שחשבתי על כל פרט - עד רמת הבורג - בשטח, לראות שאנשים משתמשים במוצרים, אחרי תהליכים, ניסיונות ומחשבות. המוצרים הראשונים שעיצבתי היו סדרה של מוצרי משחק לילדים, ריהוט רחוב של חיות מופשטות בשילוב בטון ועץ. אני נדהמת לראות איך ממחשבות נולדים מוצרים. סדרת המוצרים מצליחה, ילדים נהנים לשחק ומבוגרים נהנים להסתכל ולחקור".
3 צפייה בגלריה
(צילום: shutterstock)
"העבודה בסטודיו של חברה גדולה עם מפעל ייצור מאפשרת למידה משמעותית. היכולת לעצב בתוך מרחב כזה שבו מערכת היחסים שבין העיצוב לטכנולוגיה רציפה ונגישה - מאפשרת התפתחות עצמית בתור מעצבת תעשייתית מתחילה.
בנוסף לזה, התפקיד שלי כמעצבת בסטודיו כלל עבודה מקיפה, החל ממחקר שטח, אפיון המוצר, סקיצות, מודלים, התנסות בטכנולוגיות, בחומרים, הנדסה, שיתופי פעולה, תקשורת עם יצרנים וספקים חיצוניים, שיווק, הקמת תערוכות. התפקיד כלל נסיעות לחו"ל - לביקור והצגה בתערוכות, לסיורים ולביקורים במפעלי יצור בינלאומי".
"ההכשרה שקיבלתי באריאל ו-5 שנות עיצוב בסטודיו הקנו לי ביטחון כמעצבת ואפשרו לי לצאת ולהגשים חלומות. יוזמות למוצרים מהחינוך המונטסורי בו התעמקתי בשנים האחרונות קורמים עור וגידים בסטודיו שהקמתי".
- איך ההכשרה האקדמית שלך באה לידי ביטוי בתפקיד ביום-יום?
"בסטודיו שלי אני מפתחת משחקים ועזרים דידקטיים, יוצרת סקיצות ואבי טיפוס עד למוצר השלם. על יזם לסמוך על עצמו, להיות אוטודידקט, להעז להיכשל עד להצלחה ולדעת לקחת אחריות ולקבל החלטות".
"בתהליך הגשת פרויקט הגמר הונחיתי על ידי המעצב יואב קוטיק. העבודה מולו היתה הכנה מעולה לחיים האמיתיים כמעצבת. הוא סמך עליי, נתן לי בטחון ואפשר וחופש פעולה מלא. מהצד השני הוא כיוון וייעץ כשהיה צריך. קבלת ההחלטות היתה משותפת אך האחריות כולה שלי. הבאתי את המחשבות והחלומות שלי והצלחתי להביא אותם לכדי יצירה אמיתית - מוצר שלם אשר מוכן לייצור. בעיני יש חשיבות לסגל שמגיע מהתעשייה ומכין את הסטודנטים לעבודה לאחר סיום הלימודים".
- איך בחרת באריאל? מה היו שיקולים שלך בבחירה? מה היו השיקולים במעבר לאריאל אחרי שהתחלת ללמוד במקום אחר?
"הייתי סטודנטית מצטיינת במכללה. עזבתי בגלל המצב החברתי והלך הרוח במחלקה, והגעתי למגמה לעיצוב תעשייתי באריאל. מה שהביא אותי באופן אישי היה הצד החברתי. הלימודים הם חשובים, אבל החוויה הסטודנטיאלית לא פחות. כשהגעתי לאריאל בפעם הראשונה, בכלל חשבתי לחפש תחום אחר, אבל נכנסתי לסדנא והרגשתי חמימות, בית, משפחה. והיה לי ברור שהסדנא זה המקום שלי. לשם אני שייכת"
"בדיעבד אני יודעת לומר עכשיו שאחד הדברים החשובים זה סביבה תומכת בתוך הלימודים - גם מצד הצוות וגם מצד הסטודנטים".
- מניסיונך האישי, מה היית ממליצה לסטודנט מתחיל או לכזה שעדיין מתלבט מה ללמוד?
"אם את סקרנית ואוהבת את השילוב שבין עיצוב לבין ייצור ותהליכים, חומרים, אם עיצוב תעשייתי זה באמת בדם שלך - לכי, תרכשי כלים, בתוך סביבה נעימה ותומכת. תיהני מהזמן הזה ותעשי את הכי טוב שאת יכולה".
- איזה טיפ היית נותנת לסטודנט שמסיים תואר ועומד להיכנס לשוק העבודה בתחום העיצוב התעשייתי?
"הדברים הכי חשובים לדעתי הוא חומר אנושי איכותי ותיק עבודות מהמם ומוקפד שמספר עליך כאדם ומעצב. אל תפחדו להעז!"
- איפה את רואה את עצמך בעוד מספר שנים?
"ממשיכה לעצב עוד ריהוט ומוצרים מונטסוריים פשוטים חכמים ואסטטיים שימכרו בכל העולם, מפתחת את הסטודיו שלי לעסק משגשג ומצליח. ממשיכה להגשים חלומות, בכל חומר שארצה, בכל טכנולוגיה שארצה... השמים הם הגבול!"
3 צפייה בגלריה
(צילום: shutterstock)

רומן סורקין, בוגר תואר הנדסאי סאונד, מנהל טכני במחלקת סאונד באוניברסיטת אריאל, איש סאונד בתאגיד השידור, מפיק מוזיקלי, יוצר, מלחין ובעל אולפן הקלטות פרטי

"בתור בעל נכות (טרשת נפוצה) שעומד בפני אתגרים יום-יומיים ועוסק בתחום שאני מאוד אוהב, אני קורא לכל מי שמנסה לסלול את הדרך המקצועית שלו, לא לפחד ללכת בעקבות החלום. כאשר אתם עובדים ועוסקים בעבודה שאתם אוהבים – לא תצטרכו לעבוד אפילו יום אחד!"
- איך ההכשרה האקדמית שלך באה לידי ביטוי בתפקיד ביום-יום?
"אני איש טכני, מוזיקאי, מאוד אוהב את התחום של הסאונד והתחום הזה סקרן אותי תמיד. במהלך הלימודים קיבלתי את הכלים מהמרצים שהם אנשי מקצוע עם ניסיון ענק בתחום".
- איך היתה חוויית הלימודים?
"הלימודים היו עבורי חוויה בלתי נשכחת, המרצים היו קשובים תמיד וזמינים לשאלות ולעזרה. ראש מחלקת סאונד, אייל גור אריה, הוא איש מקצוע מדהים, בן אדם עם לב ענק, ואני מודה לו על העזרה, הדאגה והתמיכה שלו. כל מה שהשגתי והצלחתי בתחום המקצועי- הרבה בזכותו. קיבלתי ממנו המון כלים, עזרה וטיפים לחיים המקצועיים".
- איך בחרת באריאל? מה היו שיקולים שלך בבחירה?
"אמנם בחרתי באריאל בעיקר בגלל המיקום הגיאוגרפי, אבל אני חושב שהיה לי מזל גודל, כי הבחירה שלי היתה הרבה יותר מוצלחת ממה שציפיתי".
- מה אתה מאחל לסטודנטים לעתיד ולמי ששוקל את המסלול שלו לקריירה?
"אני רוצה לאחל לכל הצעירים, הסטודנטים והבוגרים הטריים הצלחה בחיים המקצועיים, וקורא להם לא לפחד ללכת בעקבות החלומות שלהם. כאשר אתה עובד ועוסק בעבודה שאתה אוהב - כך לא תצטרך לעבוד יום אחד!"

מור לילו, בוגרת תואר הנדסאות טכנולוגיות מים, עובדת במי אביבים, תאגיד המים והביוב של תל אביב.

- מה את הכי אוהבת בעבודה שלך?
"אני הכי אוהבת את זה שאני מתעסקת במה שרציתי ושבעקבות כך למדתי הנדסאות מים, וגם אוהבת מאוד את האנשים שנמצאים איתי במי אביבים. בתפקיד הקודם הייתי במחלקת תכנון, מחלקה שאחראית על "מאחורי הקלעים" של התשתיות – נושא מאוד מעניין וחשוב".
"היום אני במחלקת אחזקת תשתיות - המחלקה שאחראית על התפעול בשטח של התשתיות בעיר. אני לוקחת את הניסיון והידע שצברתי בתאגיד עד עכשיו ורואה איך הדברים פועלים בתכלס".
- איך ההכשרה האקדמית שלך באה לידי ביטוי בתפקיד ביום-יום?
"ההכשרה האקדמית שלי באה לידי ביטוי בעיקר בתוכן שלמדנו - אנחנו משתמשים בהידראוליקה כדי להבין איך המערכות פועלות ואיך אפשר לשפר אותן, כמו כן בידע במשאבות, הידרולוגיה ושאר החומר שלמדנו. בלימודים לקחנו קורסים של "דוגמי מים" ו"בודקי מז"חים" שעזרו לי בתפקידים הקודמים".
"התחלתי סטאז' בתור סטודנטית במי אביבים, כחלק משיתוף פעולה בין בית הספר להנדסאים באריאל לתאגיד מי אביבים, ועברתי מחלקות שונות במטרה ללמוד ולצבור ידע – וכך מה שלמדתי התחבר לי לעבודה בזמן אמת".
- איך בחרת באריאל?
"אני תושבת אריאל במקור ובתור תושבת שגאה בעיר שלה ובהישגים שלה, היה לי חשוב לתמוך באוניברסיטה ובבית הספר להנדסאים. כשגיליתי שיש שם מקצוע שמעניין אותי שמחתי ולא התלבטתי".
- מניסיונך האישי, מה היית ממליצה לסטודנט מתחיל או לכזה שעדיין מתלבט מה ללמוד?
"אני ממליצה להתייעץ עם אנשים בתחום, לבדוק באתרי חיפוש עבודה איזה עבודות מציעים והאם זה מעניין אותם או לא (בכל תחום, לא רק בתחום המים), לזכור שהלימודים והמקצוע לא תמיד בדיוק אותו הדבר אבל הניסיון והידע שצוברים בלימודים הם בסיס טוב".
"אם מוצאים תוך כדי הלימודים עבודה במשרת סטודנט שקשורה לתחום, לא להסס – ניסיון הוא טוב מאוד גם אם זה לא בדיוק מה שאתם אוהבים לעשות זה יכול לכוון אתכם למה שמעניין אתכם יותר. ואם גיליתם שזה לא מעניין בכלל, לא צריך להילחץ תמיד אפשר להחליף".
- ואיזה טיפ היית נותנת לסטודנט שמסיים תואר ועומד להיכנס לשוק העבודה בתחום שלך?
"לא להיבהל אם זה לא מה שציפיתם שיהיה, לתת לזה ניסיון (לפחות 3 חודשים) תמיד אפשר לשנות כדי להבין בסוף מה הכי מתאים".
- איפה את רואה את עצמך בעוד מספר שנים?
"בעז"ה אני מקווה להוסיף את תחום הסביבה ולעבוד במשהו שמשלב סביבה ומים".
חושבים על המסלול הנכון עבורכם? לפרטים נוספים על מסלולי הלימוד באוניברסיטת אריאל, היכנסו>>