גזרתם את החוגר, החזרתם את הקיטבג ועליתם על אזרחי. ברכות! יום השחרור מהצבא הגיע, והביא עמו דחף עז לטרוף את העולם, והר של דאגות חדשות. דרך ידועה להתמודד עם התקופה הזו, שיכולה להיות מאוד מבלבלת, היא נסיעה לטיול תרמילאות ארוך, ויקרא שמו בישראל: טיול אחרי צבא. מסע של חופש וחיפוש עצמי, ששולח בכל שנה כ-50 אלף צעירים וצעירות ליעדים מרוחקים ומסקרנים, כאשר הפופולריים ביותר הם דרום אמריקה, המזרח, אוסטרליה - ניו זילנד ועוד.
אז אם רעיון הטיול הגדול כבר מטייל לכם בראש, אל תתנו לחוסר הוודאות להרוס לכם את הכיף! כדי להצליח להתפקס ולהבטיח לעצמכם טיול אחרי צבא, התחילו מפעולה אחת שנועלת את הרעיון במציאות - תנעצו טיסה. תסגרו על תאריך ויעד, תמצאו חבר/ה לנחיתה רכה, ופשוט תזמינו טיסה. מאותו רגע, המוטיבציה תזרום לכם בעורקים ותיתן לכם דרייב לתכנן את המסע, לחסוך כסף ולהיות יעילים כמו שבחיים שלכם לא הייתם.

טיול אחרי צבא: תופעה שהפכה למסורת

הקונספט של טיול אחרי צבא פרץ בתודעה הישראלית בסוף שנות ה-60, כשהרעיון של ״חיפוש עצמי״ נכנס לחברה ולשיח. הקפיצה הגדולה התרחשה בשנות ה-90 כשענף התרמילאות בעולם התמסד, והרבה אתרים ומסלולים פופולריים עברו שדרוג והתאמה לקהל רחב יותר. כמובן, שיחד עם הביקוש עלתה גם המודעות להרפתקה המסקרנת וליכולת שלה לעצב את תפיסת העולם ואף את הזהות האישית. (שפרן, נסיה).
כיום הטיול אחרי צבא נתפס כסוג של מסורת, ומשתלב כחלק בלתי נפרד ב״מסלול החיים״ הנורמטיבי: בית ספר > צבא > טיול > לימודים > עבודה. יש כאלה שרואים אותה כמסורת שמנרמלת את האסקפיזם ומעודדת בריחה מהמציאות, ומהצד השני, יש את אלו שרואים בה הזדמנות חד פעמית למסע של היכרות עצמית וחיזוק החוסן המנטלי. אבל מה עוד יש במסע הזה ששולח עשרות אלפי צעירים וצעירות לארוז מוצ׳ילה ולהמריא אל הלא נודע?
הזדמנות חד פעמית להיכרות עצמית וחיזוק חוסן מנטלי
11 צפייה בגלריה
( Photo by Ashim D Silva on Unsplash )

טיול אחרי צבא: בריחה או חיפוש עצמי?

בריחה מהמציאות, מסע בנפש או חיפוש עצמי, יו ניים איט. כולם אוהבים לטוס לחו״ל. ילדים, צעירים ומבוגרים כאחד. אין דבר יותר מעורר חושים מלהיות במקום שונה לגמרי מכל מה שאנחנו מכירים. לפעמים דברים פשוטים מקבלים משמעות של ״וואו״ רק כי הם קרו בחו״ל, למשל פיצה שאכלנו ברחוב, מפגש מקרי עם אדם מקומי ששינה לנו את החיים, או טרק קשוח שבסופו נגלה נוף עוצר נשימה. כל כך הרבה חוויות עמוקות וכיף, ועדיין קיימת נטייה (קלה, למזלנו) לייחס לטיול אחרי צבא משמעות שטחית של בריחה מהמציאות. הביקורת הזו, שנשמעת בעיקר מצד ההורים, עשויה להוביל לויתור על הטיול ולעתים לתחושת החמצה בהמשך החיים הבוגרים. אך האם הטיול אחרי צבא הוא בריחה? וגם אם כן, מה רע בקצת אסקפיזם?
במהלך המסע תעברו דרך נופים מרהיבים, תתנסו באטרקציות מאתגרות, תיחשפו לתרבויות מגוונות, ויש מצב גדול שתבינו לראשונה כמה ברי מזל אתם. מקומות רבים, בעיקר במזרח ובדרום אמריקה, יגרמו לכם להעריך את הדרך שבה גדלתם ואת ההזדמנויות שקיבלתם בחיים. יהיו מקומות בהם תרגישו עשירים, ויהיו גם כאלה שיגרמו לכם להרגיש תחושת מחסור (ולאו דווקא בכסף. תגלו לבד). איך שלא תסתכלו על זה, הדילוג בין מציאויות שונות, יאלץ אתכם לצאת מעצמכם, לראות את החיים מזווית אחרת, ולהבין שאפשר לחיות בכל מצב ולהיות מאושרים. אפשר להיות עשירים ואומללים, אפשר להיות עניים ושמחים. מה שחשוב זה האנשים שאתכם, שיש לכם מה ללבוש, מה לאכול ומקום בטוח לישון בו. הגישה הזו רחוקה מהגישה החומרית שהתרגלנו לחיות על פיה, ולצד נופים, תרבות וחוויות מאתגרות, היא זו שהופכת את הטיול אחרי צבא לחוויה מעצבת שתשאיר בכם חותם ותשנה את מי שאתם לעד.
עדיין חושבים שזו בריחה? לנו זה נשמע דווקא כמו חתיכת אומץ.
הדילוג בין מציאויות שונות, מאלץ אתכם לצאת מעצמכם, לראות את החיים מזווית אחרת, ולהבין שאפשר לחיות בכל מצב ולהיות מאושרים.
11 צפייה בגלריה
(Copacabana, Bolivia | Photo by Paz Arando on Unsplash)
אז אם השתחררתם לא מזמן (או שאתם לקראת השחרור) תתרגלו לעובדה שמעכשיו הכל בידיים שלכם. המשבצות ביומן עוד ריקות, וזה הזמן שלכם לנעוץ לעצמכם חוויות שעושות לכם כיף, לנעוץ את היעדים שלכם, בזמן שלכם, עם האנשים שתבחרו. בדיוק כמו כל מטרה שנעצתם והצלחתם, גם את הטיול אחרי צבא תצליחו להשיג. רק לפני שאתם נשאבים לתכנונים האינסופיים, תתחילו מהפעולה הכי חשובה שנועלת את הטיול שלכם במציאות - פשוט תנעצו טיסה.
הבטיחו לעצמכם טיול אחרי צבא - התחילו מלנעוץ טיסה
11 צפייה בגלריה
(Perito Moreno Glacier, Argentina Photo by Margo Brodowicz on Unsplash)

5 סיבות לנעוץ טיסה - LIKE, NOW:

1. פתאום לחסוך כסף נהיה אפשרי ופשוט
כולנו נעים בין ציפייה לציפייה, מדלגים נון סטופ בין מטלות ההווה למטרות העתיד. והדד-ליין - הוא קו הסיום של כל ציפייה, וגם נקודת הזינוק של כל חוויה. כשיש דד-ליין למשהו מסוים, במיוחד כשמדובר באירוע מהנה כמו טיסה לחו״ל, אנחנו בלי להרגיש נשאבים לתדר חיובי, מתמלאים בדרייב לעבוד, לחסוך, להיות יעילים. הטיסה הנעוצה ביומן, מספקת משמעות לכל יום שלפניה. כל יום הוא הזדמנות לתכנן, לסגור פינות, להרוויח כמה שיותר כסף ולבזבז כמה שפחות (תודו לעצמכם אחר כך).
אגב, זה ככה כמעט בכל דבר בחיים, עבודה, דייטים, לימודים- מהרגע שאנחנו נועצים ועושים צעד ראשון לעבר המטרה, התודעה שלנו כבר נמצאת אי שם בעתיד שטרם הגיע, והציפייה לוקחת פיקוד ומנטרלת כל מכשול בדרך.
2. פתאום אין תחושת FOMO
בזמן שאתם בעוד משמרת ארוכה, כולם מעלים תמונות וסרטים ממקומות מטורפים בעולם, ופתאום אתם מגלים שזה לא מזיז לכם! להיפך, זה רק עושה לכם חשק. אתם כבר לא מרגישים OUT, לא בא לכם להסיר עוקב, ואפילו יש סיכוי שיתפלק לכם פירגון מכל הלב. אז מאיפה הגיעה כל הנחמדות הזאת? מזה שנעצתם טיסה. הטיול שלכם מתקרב, דאגתם לעצמכם לכיף. כשהמצב בשליטה, יש רק רגשות חיוביים. ככה זה כשנועצים.
3. פתאום שקט במחשבות, ואפילו הסביבה מפרגנת
לנעיצה מראש יש השפעה על כל תחומי החיים, וזה ניכר כלפי חוץ. אתם פתאום רגועים יותר עם עצמכם, וכיפיים יותר כלפי חוץ. השגרה המנוהלת שבניתם עוזרת גם להורים שלכם להבין שיש על מי לסמוך ומפחיתה גם את הדאגות שלהם. והחברים? אל תופתעו אם פתאום חלק מהם ישאבו מכם השראה וינעצו טיסה גם. בקיצור, מוקדם זה שם המשחק. ככל שתנעצו מוקדם יותר, ככה תיהנו מיותר ימים של ציפייה, שהיא אגב, לא פחות מרגשת מהמסע עצמו. (וזה בדוק: לנעוץ טיסה מגביר את האושר בחיים).
4. פתאום יש תחושת שליטה בחיים
הטיול אחרי הצבא הוא ללא ספק אנטיתזה לשירות הצבאי. המעבר ממסגרת נוקשה לחופש מוחלט, בשילוב עם הגיל שפותח דלתות שהיו סגורות לפני הצבא, יוצר דחף לטוס רחוק לתקופה ממושכת ולתת סוף סוף ביטוי לסקרנות שנאגרה כל החיים. ועדיין, יש לא מעט שבוחרים לוותר על החוויה ומפספסים את הטיימינג החד פעמי. הסיבות לויתור הן רבות, וכמובן שלא לכולם יש את הפריבילגיה למסע שכזה. אחת הסיבות לויתור הוא הקושי לקבל החלטה. בתקופה כל כך עמוסה במחשבות ובירוקרטיה, קל מאוד להתפזר ולשקוע בשגרה, בזמן שהחברים עפים על הטיול שלהם. כל המצב הזה נראה אחרת לגמרי ברגע שיש טיסה נעוצה באופק. ברגע שהטיול הופך מרעיון בראש לעובדה עם תאריך ביומן, האנרגיה מנותבת למאמצים ויוצקת משמעות בכל פעולה שתעשו עד הטיסה ובמהלך המסע עצמו.
5. המחירים הכי טובים הם עכשיו: לנעוץ טיסה לטיול אחרי צבא עם lastminute.co.il
נסגרתם על יעד, תאריך ואפילו מצאתם חבר/ה לנחיתה רכה? כל מה שנשאר לכם כדי לסגור את ההחלטה סופית, זה להזמין טיסה. באתר lastminute.co.il תוכלו למצוא טיסות ליעדים הכי מבוקשים לטיול אחרי צבא, במחירים מעולים, בכפוף לחוק הגנת הצרכן הישראלי. עם ממשק סופר נוח (בעברית) ותנאי רכישה מעולים, אתר lastminute.co.il עוזר לכם לחזל״ש את כל ההתלבטויות, לנעוץ טיסה, ולתת לכיף להתחיל כבר עכשיו. (הוא חיכה הרבה זמן, מגיע לו).
טיסות במחירים מעולים ליעדים המבוקשים לטיול אחרי צבא

אז לאן כולם נועצים?

חוויה של אדרנלין וטבע. טרקים בהרים, צלילות במעמקים, בנג׳י בין שמים לארץ וחוויות אקסטרים מכל הסוגים. אוסטרליה עשירה בנופים עוצרי נשימה, מרחבים עצומים, ובעלי חיים נדירים בסביבתם הטבעית (לא רק קואלה וקנגורו!) ומתאימה מאוד להרפתקנים שמתחברים גם לתרבות המערבית עם חיי לילה סוערים, וכמובן אחלה שופינג שבעולם. אוסטרליה וניו זילנד הם ללא ספק היעד המושלם למטיילים שחולמים ליהנות מכל העולמות במסע אחד בלתי נשכח, ליבשת הכי מסקרנת בעולם.
עובדה כיפית: הסדרה ״שר הטבעות״ צולמה בניו זילנד.
אוסטרליה ניו-זילנד: מסע ביבשת המסקרנת בעולם
11 צפייה בגלריה
( Photo by Taylor Brandon on Unsplash)
11 צפייה בגלריה
(Blue Mountains, New South Wales, Australia Photo by Laura Barry on Unsplash)
הגעתם לגן העדן לחובבי מסאג׳, פינוקים ובעיקר - אוכל, בכל הצורות ובכל הגדלים והשילובים שרק תרצו. מסע בארצות מזרח אסיה הוא שילוב מדויק של חופשת בטן- גב, עם צלילות ואקסטרים להרפתקנים בחבורה, פסטיבלים לחובבי הקרחנה, טרקים, אקסטרים, ותרבות שפותחת את הראש והתודעה לעולמות חדשים.
תאילנד: גן העדן לחובבי המסאג׳
11 צפייה בגלריה
(תאילנד. צילום: Depositphotos.com)
עובדה כיפית: בפיליפינים יש 7,641 איים, ורק 800 מתוכם מאוכלסים. אז בפעם הבאה שתצטרכו קצת שקט, תנעצו טיסה לפיליפינים.
נון סטופ של כיף מחכה לכם בדרום אמריקה, היעד האידיאלי לכל סוגי המטיילים. במהלך המסע בדרום אמריקה תעברו דרך נופים הרריים עוצרי נשימה, אתרי מורשת היסטוריים מפורסמים, אגמים עצומים וקרחונים עוצמתיים שלא תאמינו שעיניכם רואות. ובין לבין, תיהנו מאוכל מקומי משובח והכי חשוב, מחיוכים אמיתיים מהמקומיים, כיאה לתרבות הדרום אמריקאית החמה.
דרום אמריקה: נון סטופ של כיף
11 צפייה בגלריה
(Photo by Alan Hurt on Unsplash)
עובדה כיפית: ברצועת החוף המרהיבה של צ׳ילה יחכה לכם הפלמינגו הצ׳יליאני בכיליון נוצות. זהו זן של פלמינגו שמתרבה בעיקר בדרום אמריקה, אך השמועות אומרות שכמה מהם הקימו משפחות גם בהולנד וגרמניה (אבל זה רכילותי אז לא ניכנס לזה).
הפלמינגו הצ׳יליאני
11 צפייה בגלריה
(קרדיט: Depositphotos.com)
שאלו יהיו הצרות שלכם: ״זהירות קוקוסים נופלים״
11 צפייה בגלריה
( Photo by Nicolas on Pexels )

לכל הטיסות ששווה לנעוץ היכנסו: https://www.lastminute.co.il/flights

מקור מידע:
שפרן, נסיה. (2006). "ממסעות הפלמ"ח עד המוצ'ילרוס". פנים: כתב עת לתרבות, חברה וחינוך, גיליון 35. https://lib.cet.ac.il/pages/item.asp?item=14149