האתגרים שבפניהם עומדות מדינות ברחבי העולם בכל הנוגע למשבר האקלים הם אתגרים אזוריים ואף עולמיים - ולכן אין ספק שגם הפתרונות צריכים להיות משותפים ובינלאומיים. חלק חשוב מיצירת שיתופי הפעולה והתוויית התכניות לעתיד נעשה ממש בימים אלו בדובאי, שם מתקיים האקספו הבינלאומי אשר שם דגש על קיימות ושינוי האקלים. השותפה היחידה שאינה נציגות ממשלתית בביתן הישראלי של הכנס היא קרן קימת לישראל, אשר יזמה פאנלים מקצועיים, מושבים מיוחדים ואירועים הנוגעים לתחומי הליבה שלה: שינוי האקלים והמגוון הביולוגיה, תכנון בר-קיימא, חקלאות, ייעור ומים.
3 צפייה בגלריה
הביתן הישראלי
הביתן הישראלי
הביתן הישראלי
(צילום: מערך ההסברה קק"ל)

יצירת מפגש בין תרבותי וקבלת זווית חדשה על הנושאים העדכניים

יו"ר קק"ל, אברהם דובדבני, אומר כי "ישנה חשיבות רבה לכך שמאות אלפי אנשים מכל רחבי העולם ביקרו בביתן הישראלי ונחשפו לייצוג מכובד ולהיבטים חיוביים של מדינת ישראל ולתרומתה של קק"ל לסביבה ולמאבק במשבר האקלים. "קק"ל דאגה שלאורך כל תקופת האקספו יתקיימו ימי עיון ואירועי שיא שהציגו את ההישגים והיכולות של ישראל בכלל וקק"ל בפרט בתחומי הקיימות והסביבה. האקספו והשתתפות שלנו מאפשרת לייצר קשרים בין לאומיים ושיתופי פעולה עם מדינות שונות לטווח הרחוק".
קארין בולטון, מנהלת תחום יחסים בינלאומיים וקשרי חוץ של קק"ל, אומרת כי "בהמשך להשתתפות באקספו הקודם במילאנו ועל רקע השיח העולמי בנושא קיימות, קק"ל היוותה שותפה טבעית בביתן הישראלי. ההשתתפות של קק"ל עוזרת למקד את עצמה בזירה הבינלאומית ולמצב אותה בתור גורם מוביל בתחומים בהם היא מתמחה. נושאים הקשורים לקיימות משפיעים לא רק על הסביבה, אלא על כל היבטי החיים - ולכן חשוב לנו להיות שם ולהשפיע".
לדברי בולטון, "נוצר מפגש בין תרבויות וידע של נציגים מכל העולם, החל מטורקיה ויוון, דרך איטליה וספרד, ועד מרוקו. עם זאת, הפאנלים לא נועדו רק לחלוק ידע, אלא להשיג זווית חדשה על הדיונים והמגמות הנוכחיות בעולם. ערכנו פאנל על נשים בייעור ועל נשים באגרוטק, בהשתתפות נשים מאיחוד האמירויות, ישראל, ארצות הברית ועוד. אלו נושאים שהם חלק מהדיון העולמי וחשוב לנו להשתתף בהם", אומרת בולטון.
לדבריה, "יש לישראל נישה מאוד מיוחד, משום שאנחנו עובדים כבר שנים על הבעיות שהעולם מתמודד איתן כעת. קק"ל מיישמת טכנולוגיות, טכניקות ומתודות של התמודדות עם אתגרים של מדבור ויובש, ובכל העולם גורמים מסקטורים כמו ייעור, חקלאות ושינוי אקלים מסתכלים עלינו ורוצים לדעת מה אנחנו עושים ואיך אפשר להתמודד עם דברים כאלו בעתיד."
שר-שלום ג'רבי, מנהל חטיבת החינוך והקהילה בקק"ל, מספר כי "בלב העשייה יצאה לדובאי גם משלחת חינוך, שבה זכינו לספר ולחשוף את האימפקט והעשייה של קק"ל בחינוך הבלתי פורמלי. שמנו את ארגוני הנוער והחינוך הבלתי פורמלי על המפה, ובקרוב נראה את פירות ההיכרות והשיח המשותפים, ונארח את שותפנו גם בביקור גומלין בארץ."
3 צפייה בגלריה
יו"ר קק"ל, אברהם דובדבני, עם נציג טורקי מתחום הייעור
יו"ר קק"ל, אברהם דובדבני, עם נציג טורקי מתחום הייעור
יו"ר קק"ל, אברהם דובדבני, עם נציג טורקי מתחום הייעור
(צילום: מערך ההסברה קק"ל)

חשיפה של חברות טכנולוגיות מהאקו-סיסטם של ישראל

מתוך הבנת החשיבות של השילוב בין הסקטור הפרטי לציבורי, קק"ל נתנה בכנס במה לחברות סטארטאפ ישראליות שהציגו את הטכנולוגיות שלהן. באירוע בנושא חקלאות, חברות אגרוטק הציגו את הטכנולוגיות שלהן וזכו להיפגש עם שחקנים מקומיים ובינלאומיים. ד"ר דורון מרקל, המדען הראשי של קק"ל, מספר כי "בשבוע האקלים והמגוון הביולוגי נערך מושב של טכנולוגיות אקלים בהשתתפות 8 חברות ישראליות שענו לקול קורא של קק"ל. אירוע כזה יכול להוביל לשיתופי פעולה עם כל מי שנחשף לפאנל וגם לקשר ישיר עם קק"ל".

שותפות גורל עם מדינות המפרץ ליצירת פתרונות אזוריים

לדברי בולטון, "יש לישראל שותפות גורל עם מדינות המפרץ בכל הנוגע למדבור ומשקעים מועטים, וראיתי שהם דומים לישראל בהרבה היבטים. הגורמים שנפגשנו איתם הבינו שיש לקק"ל יכולה לעזור בבניית המודל הנכון עבורם".
בולטון מספרת כי "חלק מהחזון של קק"ל הוא יצירת איחוד כוחות על מנת לפתור בעיות שמשפיעות לא רק על מדינת ישראל, עם מדינות הים התיכון, אפריקה ומדינות המפרץ. הסכמי אברהם הובילו לפתיחת הדלתות ויצירת אפשרויות, גם מול מרוקו - הכול נעשה הכול באופן רשמי וגלוי".
לדברי ד"ר מרקל, "אירועי שבוע המים של קק"ל התייחסו באופן ממוקד לניהול ואספקת מים בסביבות יבשות, כמו בנגב ובמדינות המפרץ". האירועים יכולים להוות פריצת דרך בתחום, על רקע ההשתתפות של תאגידי מים ממדינות המפרץ באירועים וחשיפתם לטכנולוגיות הישראליות. "בימים אלו מקימה קק"ל את המרכז למאבק במשבר האקלים ובוחנת טכנולוגיות, מקדמת פיילוטים - כך שגם היא יכולה להיעזר בטכנולוגיות שהועלו בכנס".
נוה שחר, מנהל פעילות קק"ל באיחוד האמירויות, מספר כי "היו בכנס הרבה מפגשים משמעותיים, ביניהם מפגש עם אחיו של שליט דובאי, המהווה פונקציה משמעותית בתחום." לדבריו, "האקספו היה מוקד עלייה לרגל והחלוקה לנושאים יצרה מרקטפלייס של רעיונות, טכנולוגיות ושיתופי פעולה בין מדינות". באשר להתמקדות של הכנס בקיימות, "הצומת של קק"ל היה מאוד משמעותי, בתור גוף שעובר טרנספורמציה של קבלת זווית אזורית-בינלאומית מבחינת פיתוח בר-קיימא, מים, ייעור ואנרגיה."
3 צפייה בגלריה
פאנל נשים מתחום הייעור. נציגות מישראל, טורקיה, יוון ואיחוד האמירויות
פאנל נשים מתחום הייעור. נציגות מישראל, טורקיה, יוון ואיחוד האמירויות
פאנל נשים מתחום הייעור. נציגות מישראל, טורקיה, יוון ואיחוד האמירויות

"הכול מתנקז לאירוע בינלאומי שמקבץ את כל המומחים"

בתחום המים שאירועיו הסתיימו ממש לאחרונה, נערכו מושבים מקצועיים "עם מומחים ברמה עולמית בתחומי ניהול מים, טיפול ואספקה, התפלה, מחזור, בטחון מים וטכנולוגיות מים", אומר ד"ר מרקל.
תחום ביטחון מים הופך להיות יותר ויותר רלוונטי מסביב לעולם, "משום שככל שמקורות המים הופכים למגוונים יותר וחלקם מבוסס על התפלה, למשל, כך גם עולה הסיכון לאספקת מים בטוחים. ביטחון מים הוא התחום שממזער את הסיכונים ומתווה ניהול של אירוע בו נפגעת באספקת מים", מסביר ד"ר מרקל. "באחד האירועים דיבר מומחה ישראלי מאוניברסיטת בן גוריון על מי התהום כגיבוי למים מותפלים - נושא רלוונטי עבור מדינות המפרץ. קק"ל שואפת להוות גשר בין גורמים אקדמיים וחברות טכנולוגיות בישראל לתאגידי מים וגורמי ממשל בעולם. שיתוף הידע והכלים הנמצאים בשימוש, שיתוף האתגרים הייחודיים לכל מדינה ולכל אזור – אל האקספו התנקזו כל הגורמים הרלוונטיים".
רוני ויניקוב, מנהל החטיבה לגיוס משאבים וקשרי חוץ בקק"ל, אשר ניהל את ייצוג קק"ל בדובאי במהלך האקספו סיכם: "השתתפותה של קק"ל באירוע בינלאומי כה מרכזי פתחה בפנינו לראשונה דלתות חדשות לעשייתנו במזרח התיכון, לשיתופי פעולה ולהבאת הידע הישראלי בגאווה לשותפים הבינלאומיים באזור".