מאת: עמיחי גרפינקל (כתבה ממומנת)
ניקיון ביתי ושאיבת אבק הם מטלות די מייגעות ושוחקות, במיוחד אם אין לנו את הכלים המתאימים לבצע אותן. בעידן הטכנולוגי הנוכחי אין צורך להשקיע מאמץ בעבודות ניקיון באמצעות מטאטא, ספונג'ה ואפילו שואב אבק מיושן ולא אפקטיבי. כיום רבים מאתנו מחפשים אחר שואב אבק רובוטי מומלץ שיוכל לנקות את הבית בצורה חכמה ללא כל השקעה מצדנו.
שואב האבק הרובוטי הפך לאמצעי ניקיון פופולארי בישראל ובעולם, ולא במקרה. הנה כמה מיתרונותיו הבולטים:
עוצמת שאיבה: אין סיבה לרכוש שואב אבק רובוטי עם עוצמת שאיבה נמוכה, כזו שמזכירה שואב אבק רגיל. עוצמת יניקה גבוהה היא שיקול מכריע ברכישת המוצר, מה שמבטיח ניקיון ביתי מרבי.
נוחות וחסכון בזמן: שואבי אבק רובוטיים יכולים לנקות את הרצפות והשטיחים שלנו ללא התערבות ידנית, ולחסוך זמן ומאמץ ניכרים. ניתן גם לתזמן את ימי ושעות הניקיון, גם כשאנחנו לא נמצאים בבית.
יכולות ניווט: שואבי אבק רובוטים רבים מגיעים עם טכנולוגיות ניווט ומיפוי חכמות, המאפשרות ניקיון יעיל תוך כיסוי מלא של כל שטחי הבית.
טעינה אוטומטית: גם כשהסוללה חלשה, שואבי אבק רובוטים יכולים לחזור אוטומטית לתחנת הטעינה שלהם, להטעין מחדש, ולאחר מכן להמשיך לנקות במידת הצורך.
ניקוי רב-משטחי: רוב שואבי האבק הרובוטים יכולים להתמודד עם סוגים שונים של משטחים, כגון עץ, אריחים ושטיח, ולהתאים את מצב הניקוי שלהם על פי סוג המשטח.
שלט רחוק וניטור: אפשר לשלוט בשואב האבק הרובוטי באמצעות אפליקציה בסמארטפון ולעקוב אחר התנועה שלו.
עקביות: ניתן להגדיר לשואב אבק רובוטי לנקות בתדירות גבוהה יותר ביחס לניקיון ביתי ידני, מה שמבטיח סביבה נקייה באופן עקבי.
יש מספר סיבות נוספות שחשוב לקחת בחשבון בעת שבוחרים שואב אבק רובוטי, בהן גודל ועיצוב, קיבולת אכסון האבק והלכלוך שמצטברים בו, סוג המסנן שלו, קישוריות ותכונות חכמות, תזמון הניקוי, עוצמת הרעש, תחזוקה ותיקון, מחיר ואחריות. נדון עליהן בהרחבה בשורות הבאות.

הפרמטרים החשובים בבחירת שואב אבק רובוטי

הבחירה בשואב אבק רובוטי היא לא החלטה קלה, בשל ההיצע הרחב, הדגמים השונים והפונקציות הרבות שיש לכל שואב אבק חכם להציע. הנה המאפיינים החשובים בבחירה של מוצר חיוני זה:
טכנולוגיית הניווט, לרבות המצלמה והלייזר של שואב אבק רובוטי מאפשרת הכוונה מדויקת ותכנון של מסלול ניקיון חכם יותר בבית. השואב יכול להבחין במכשולים ולהימנע מהם, לזהות ולנקות ביעילות גבוהה יותר גם תחת רהיטים נמוכים ובפינות, בין הקירות. בנוסף, השימוש בלייזר מסייע בניקיון הבית בשעות הערב או בתאורה נמוכה.
עוצמת היניקה, כלומר השאיבה, משפיעה ישירות על יכולת הניקוי של שואב האבק הרובוטי. ככל שעוצמת היניקה תהא גבוהה יותר, כך גם השואב יצליח לאסוף לכלוך, אבק ושערות ביעילות גבוהה יותר, לרבות ממשטחים קשים כמו שטיחים עבים. אחד בשואבים בעלי עוצמת היניקה החזקה בשוק, הוא ה-iRobot Roomba j7.
חיי הסוללה נמדדת בהתאם לגודל שטח הניקוי ותדירות השימוש בשואב אבק רובוטי. סוללה חזקה מאפשרת לשואב לכסות שטח גדול יותר ולהשלים מסלול ניקוי מלא מבלי להטעינו בשלב ביניים. התכונה הזאת חשובה במיוחד בבתים גדולים או בעת שמפעילים את השואב לפני היציאה מהבית.
התקשורת לאפליקציה שמפעילה את שואב האבק הרובוטי מאפשרת שליטה וניטור מרחוק, תכנון לוחות זמנים לניקוי ביתי וקבלת התראות ועדכונים על סטטוס הניקוי. התכונה החכמה הזאת מספקת נוחות וגמישות רבה יותר בתכנון ניקיון הבית, כמו לדוגמה שואב האבק של שיואמי.
לוח זמנים מוגדר הוא פונקציה חכמה אחרת של שואב האבק הרובוטי, שמסייעת בתזמון הניקיון בהתאם לימים ולשעות מסוימים באופן אוטומטי, גם כשאנו לא בבית.
השליטה בקול של שואב האבק החכם מאפשרת לכם להפעיל, לעצור או לתזמן ניקוי ביתי. במלים אחרות, באמצעות פונקציות קוליות נוכל להשיג שימוש נוח וידידותי ושליטה על ניקיון הבית גם בזמן שאנחנו עסוקים או נמצאים מחוץ לטווח ההפעלה של השואב החכם.
המסך הווירטואלי של שואב האבק הרובוטי מסייע בתיחום החללים לניקיון הבית. באופן הזה אפשר למנוע מהשואב להיכנס למקומות עם חפצים עדינים, שבירים, כבלים או לכל אזור אחר בבית שחשוב לכם להגביל את הגישה שלו אליו.
מיפוי והימנעות ממכשולים מבטיחים ניקוי יעיל ומדויק יותר של שואב האבק הרובוטי. השואב מסוגל להבחין במכשולים ולעקוף אותם, ובכך לשפר את מיפוי שטח הניקוי ולהימנע מנזקים לריהוט ולעצמו.
תחזוקה של שואב אבק רובוטי משפיעה על תוחלת החיים שלו ועל איכות השימוש בו. ניקיון ותחזוקה קבועים של הפילטרים והמברשות, וריקון המיכל ממצבור האבק והלכלוך שהצטברו בו יכולים למנוע סתימות ולשמור על יעילות הניקוי שלו.
תכונות הניקוי של שואב אבק רובוטי משליכות על יעילות ומקצועיות הניקיון הביתי. היכולת לנקות סוגים שונים של משטחים, להתמודד עם נשירת שיער של חיות מחמד, להגיע לפינות ושוליים - כל הפעולות הללו ועוד מבדילות בין שואב רגיל לשואב מעולה.
רמת ניקוי השטיחים באמצעות שואב אבק רובוטי מחייבת עוצמת שאיבה גבוהה ומברשות מתאימות להוצאת חול, שיער או כל לכלוך אחר מתוך השטיח. שואבים שמיועדים לניקוי שטיחים מצוידים בטכנולוגיות מתקדמות להתמודדות עם היקף וסוגים רבים של לכלוך.
דרגת רעש נמוכה של שואב אבק רובוטי חשובה במיוחד אם אתם מתכננים להשתמש בו במהלך שנת הצהריים או הלילה, או בעת עבודה מהבית.

שואבי אבק רובוטים מומלצים

יש מבחר גדול של שואבי אבק רובוטים ברשתות, בחנויות האלקטרוניקה ובאתרי הסחר השונים. הנה חמשת הדגמים המומלצים לרכישה בישראל:
1. שליטה מלאה דרך אפליקציה: Xiaomi Mi Mop Pro 2
שואב רובוטי חכם שניתן להגדיר לו לוחות זמנים קבועים לניקיון עצמאי של הבית. ולא רק זאת: מערכת הניווט המתקדמת שלו מסייעת במלאכת הניקוי, תוך עקיפת מכשולים וחפצים גבוהים או בולטים שנותרו על גבי הרצפה או השטיח.
יתרונות:
● כוח שאיבה גבוה
● חיי סוללה ארוכים
● מערכת ניווט מתקדמת
● יכולת להתגבר על מכשולים
חסרונות:
● הכרחי לנקות את מיכל האבק בתדירות גבוהה
● אופציית הניגוב פחות מתאימה לשטיחים.

מערכת ניקוי VibraRise – לחוויית העוצמה של טכנולוגיית רטט קולי שמקרצפת בלחץ עקבי בניסיון (מוצלח) להשאיר רצפות נוצצות. עוד ממאפייני השואב: רטט של עד 3,000 פעמים בדקה, ניגוב קולי מנקה לעומק וביעילות והרמה של המגב לגובה של עד 5 מ”מ לניקוי חלק יותר. וגם: הימנעות ממכשולים – מסוגל למדוד את המרחק מהאובייקט באמצעות חיישנים ולמנוע סיכונים פוטנציאלים, ומגיע עם מערכת הניווט הייחודית LiDAR PreciSense.
יתרונות:
● ניקוי בעוצמה גבוהה
● מיכל אבק גדול במיוחד (אין צורך לרוקן אותו בתדירות גבוהה)
● מערכת ניווט חדשנית
● הימנעות ממכשולים
חסרון:
● בזמן פעילות הניגוב חשוב להגדיר ידנית (דרך האפליקציה) לא לנקות חדרים עם שטיחים.

3. איכותי ומתקדם: Viomi V5 Pro
משואבי האבק הרובוטיים הטובים והאיכותיים כיום בשוק. יכולת כיסוי החללים שלו רחבה מאוד, עוצמת היניקה של השואב גבוהה במיוחד (PA4000) ונוח מאוד לתפעל אותו באמצעות הסמארטפון. מאפיין טכני חשוב של דגם זה - היותו בעל מסנן אנטי-אלרגני.
יתרונות:
● עוצמת שאיבה חזקה
● חיי סוללה ארוכים (ניקוי ביתי - עד 3.5 שעות)
● מערכת ניווט מתקדמת
● ניהול פשוט באמצעות אפליקציה
חסרון:
● חשוב לבדוק, לאחר הניקיון, שמיפוי החללים בבית היה מלא.

4. עם יניקה חזקה במיוחד: שואב אבק רובוטי iRobot Roomba j7
שואב האבק הרובוטי משתמש בטכנולוגיית iRobot Genius ובמערכות ניווט חדשניות המזהות חפצים על משטחי הניקוי ועוקפות אותם, כך שאין הכרח לאסוף דבר לפני הפעלתו. השואב גם מאפשר לכם לתזמן את עיתוי ניקיון החדרים ולהגדיר אילו חללים אין צורך לנקות. ולא פחות חשוב - מערכת היניקה שלו חזקה מאוד, והמברשות מנקות קצוות ופינות ומתאימות עצמן לסוגי רצפה שונים.
יתרונות:
● מערכת יניקה חזקה
● הימנעות מחפצים ומכשולים
● מערכות ניווט חדשניות
● הגדרה מראש של עיתוי ומיקום ניקוי החדרים
● התאמת הניקיון לסוגי רצפה שונים
חסרון:
● אם אין מספיק מים במיכל, השואב יימנע מפעולת הניגוב וימשיך בפעולת השאיבה בלבד.

המאפיין העיצובי הבולט של שואב אבק רובוטי מומלץ זה הוא הריבועיות שלו. העיצוב החדשני מאפשר לו להגיע לפינות שרובוטים עגולים מתקשים יותר להגיע אליהם גם באמצעות מברשות ניקוי חיצוניות בולטות. יתרון בולט נוסף של השואב הוא יכולתו לטפס על שטיחים ועל משטחים מוגבהים. גם עוצמת השאיבה שלו היא גבוהה מאוד וניתן להשתמש בו לפרק זמן ארוך למדי ולכסות שטחים רבים.
יתרונות:
● יכולת שאיבה גבוהה מאוד
● האפליקציה נוחה לתפעול
● העיצוב הריבועי מאפשר ניקיון גם בפינות החדרים
● סוללה חזקה ומהירה לטעינה
● מתאים לבתים גדולים עם שטחים רחבים
חסרון:
● עלות רכישה גבוהה

סיכום

חשוב להדגיש כי בחירת השואבים הטובים ביותר אינה תלויה רק בפונקציות המגוונות ובתפעול הנוח שלהם, אלא גם בצרכים, בתקציב וביכולת שלכם למקסם את השימושיות בהם מבחינה טכנולוגית.
כיצד בחרנו את שואבי האבק הרובוטי המופיעים בסקירה שלנו?
תהליך בחירת השואבים החכמים מורכב מבדיקה יסודית של חוות דעת של לקוחות, שיח עם צרכנים שהשתמשו בהם ובדיקות מעשיות שלנו.
שאלות נפוצות - FAQ
לרבים מהצרכנים שעדיין מתלבטים איזה שואב אבק רובוטי לקנות, הנה 10 תשובות לשאלות מרכזיות שיעזרו לכם לקבל החלטה צרכנית חכמה:
האם שואב אבק רובוטי יכול לנקות שטיחים עבים?
בהחלט כן, אך יעילות הניקיון הביתי משתנה בהתאם לדגם של השואב. חלקם משואבי האבק הרובוטים תוכננו במיוחד עם פעולת שאיבה ומברשת חזקה להתמודדות עם שטיחים עבים, בעוד שאחרים עלולים להיתקל בקשיים עם שערות וחוטים הסבוכים בתוך שטיח עבה. ההמלצה היא לחפש דגמים בעלי עוצמת יניקה חזקה ויכולת ניקוי משטחים גבוהים כדי להשיג ניקיון אופטימלי גם במעבר על שטיחים עבים.
האם שואבי אבק רובוטיים מתאימים לבעלי חיים?
התשובה היא חיובית; שואבי אבק רובוטיים יכולים להתאים לבעלי חיות מחמד. דגמים רבים ניחנים בתכונות להתמודדות יעילה עם שיער וקשקשים של כלבים וחתולים. לרוב שואבי האבק הרובוטי המתקדמים יש מברשות ומערכות סינון מיוחדות לטיפול בלכלוך שמייצרים בעלי החיים בתוך הבית. עם זאת, היעילות משתנה לפי סוג דגם; לכן חשוב לרכוש שואבי אבק עם שאיבה חזקה, קיבולות גדולות של פח אשפה ותכונות שמותאמות במיוחד לשיער של חיות מחמד.
האם שואב אבק רובוטי יכול לנקות מתחת לרהיטים נמוכים?
הודות לפרופילים הדקים שלהם, שואבי אבק רובוטיים מסוגלים לנקות גם מתחת לרהיטים נמוכים. היכולת לעשות זאת ביעילות תלויה בגובה השואב ובפינוי הרהיט. בהקשר זה, רצוי לבדוק את גובהו ולהשוות אותו למרווח שקיים מתחת לרהיט שלכם כדי להבטיח ניקיון אופטימלי. חשוב לציין שדגמים עם פרופילים נמוכים יותר מתאימים לניקיון ביתי מתחת למיטות, לספות ולריהוט אחר בגובה נמוך.
איך להתכונן בבית לפני הפעלת שואב אבק רובוטי?
לפני השימוש בשואב אבק רובוטי, חשוב להקפיד על הפעולות הבאות:
● לנקות את הרצפה מחפצים קטנים, חוטים ובגדים שעלולים להקשות על פעולת השאיבה.
● להזיז רהיטים קלים כדי לאפשר גישה טובה יותר לשואב.
● לשמור על שטיחים ומחצלות רופפים מפני שאיבת המכשיר.
● לסגור דלתות של חדרים שאין עניין לנקות אותם (בדגמים מסוימים ניתן להגדיר לשואב היכן לפעול).
● לרוקן את קיבולת האשפה של השואב ולוודא שהמסננים נקיים.

מה לעשות אם השואב הרובוטי נתקע?
לעתים גם שואב אבק רובוטי חדשני ומתקדם עלול להיתקע. במקרה כזה מומלץ להקפיד על ההנחיות הבאות:
● להסיר מכשולים על גבי המשטח.
● לסדר את משטח הניקוי מערב רב של חפצים ולמקם מחדש את השואב.
● לבדוק ולנקות את הפסולת מהגלגלים ומהמברשות.
● להפעיל מחדש את השואב ולעקוב אחר התקדמותו כדי לזהות תקלות ולמנוע את חזרתן בעתיד.

איפה אפשר לקנות שואב אבק רובוטי?
ניתן לרכוש שואבי אבק רובוטיים במגוון רשתות ואתרים בישראל.
● רשתות למוצרי חשמל מציעות מגוון שואבי אבק רובוטיים, בהם דגמים מתקדמים עם עמדות שאיבה להתרשמות. ניתן לרכוש מהם שואבים שונים עם אחריות ושירות מקומי.
● חנויות למוצרי אלקטרוניקה וטכנולוגיה המוכרות מותגים ספציפיים של שואבי אבק רובוטיים. באתרים שלהם ניתן למצוא סוגי דגמים בעלי תוכנות ניקוי ייחודיות במחירים שונים.
● אתרי השוואת מחירים המציעים מגוון רחב של שואבי אבק רובוטיים. אפשר לבצע סינון למותגים מסוימים, להשוות מחירים ולבחור את הדגם המתאים לצרכים שלכם.
האם הכרחי לרכוש שואב אבק רובוטי ששוטף גם את הרצפה?
התשובה לשאלה הזאת תלויה, בין השאר, בסוג הרצפה, בצרכים, בהעדפות האישיות ובתקציב שעומד לרשותכם.
סוג הרצפות: אם הרצפות בבית הן פרקט מעץ טבעי, לא מומלץ לקנות שואב רובוטי ששוטף אותן.
צרכים ודרישות ניקוי: אם צריך לנקות את הבית באופן קבוע והרצפות בתוכו (למשל מסוג אריחי קרמיקה) עמידות לשטיפה תדירה, שואב שמבצע גם שטיפה יחסוך לכם זמן ומאמץ.
אחזקה וניקיון: שואב שמבצע גם פעולת שטיפה דורש ניקיון ותחזוקה מרובים יותר, לכן כדאי לשקול את הזמן והמאמץ הכרוכים בכך לפני קבלת החלטה לרכישתו.
תקציב: לרוב, שואב אבק רובוטי ששוטף גם את הרצפה יקר יותר מזה שמבצע רק שאיבה. מכאן שאם התקציב שלכם מוגבל, מומלץ לשקול לרכוש שואב שלא כולל פונקציית שטיפה.
האם צריך להתאים את השואב הרובוטי לסוג המשטח (שטיח, רצפה או פרקט)?
בהחלט, משטחים שונים כמו שטיח, עץ או אריחים מחייבים תכונות שונות לניקוי מיטבי. כך למשל, אם יש שטיחים רבים בבית, לרבות שטיחים עבים, מומלץ לחפש שואב אבק רובוטי בעל עוצמת שאיבה חזקה וגלילי מברשת שמסוגלים לשאוב פסולת יותר מסיבית. דגמים מסוימים של שואבים מצוידים בחיישנים לזיהוי שטיח ולהגברת היניקה באופן אוטומטי.
עבור משטחים קשים מסוגי פרקט עץ, אריחים או למינציה, שואב אבק רובוטי עם מברשות רכות או מטליות מיקרופייבר הוא אידיאלי כדי למנוע שריטות או נזק לרצפות.
בבתים שבהם יש שילוב של שטיח, עץ ואריחים, כדאי לרכוש שואב רובוט רב-תכליתי שיכול להתאים את פעולת הניקוי באופן אוטומטי, על פי סוג הרצפה. לשואבי אבק אלה יש חיישנים והגדרות המשנים את רמת הניקוי בהתאם לזיהוי סוג המשטח.
כמה שנים אפשר להשתמש בשואב אבק רובוטי איכותי?
לרוב, תוחלת החיים של שואב אבק רובוטי איכותי נעה בין ארבע לשש שנים. זמן השימוש בו תלוי כמובן באיכות המוצר, תדירות ההפעלה, ההקפדה על התחזוקה השוטפת והטיפול הנכון בשואב.
כיצד להתאים את התקציב לבחירת שואב אבק רובוטי מומלץ?
ישנם שואבי אבק רובוטי יקרים במיוחד, אבל לא בטוח שנכון לבחור דווקא בהם. לפני קבלת החלטה צרכנית איזה שואב לרכוש, רצוי לקבוע מראש אילו תכונות בו הכרחיות עבורכם ולקרוא חוות דעת על דגמים שונים כדי להבין מי מביניהם הכי מתאים לצרכים ולכיס שלכם.
ynet מרוויח עמלה מרכישות הנעשות דרך קישורים בכתבה; ואולם מפרט המוצרים/שירותים מתקבל מאתרי הסחר ול-ynet אין אחריות לטעויות אם יחולו ו/או למוצרים/שירותים שלא יסופקו. האחריות לוידוא הנושא חלה על הצרכן מול אתר הסחר.