בשירותי בריאות כללית מובילים את נושא החדשנות בתחום רפואת הנשים ומשלבים שירותים המותאמים לקצב ולסגנון החיים העכשווי. אחד מהצעדים המשמעותיים ביותר הוא הקמתם של כ־40 מרכזים לבריאות האישה הפרוסים בכל אחבי הארץ, שמכנסים את הטיפול באישה תחת קורת גג אחת. כך יכולות המטופלות לחסוך זמן יקר של המתנה בתורים במרכזים רפואיים שונים כדי לקבל את אותם טיפולים ברמה הגבוהה ביותר, מה שמייתר עבורן "נדידה" ממקום למקום. ניתן למצוא במרכזים רופאים מומחים בתחום הגינקולוגיה, רפואה לנשים בגיל המעבר, טיפול בבעיות פוריות ובהיריון בסיכון גבוה, שירותי קדם היריון, ייעוץ גנטי, מרפאות המתמחות בטיפול בצוואר הרחם ועוד. חלק גדול של הרופאים במרכזים עובדים גם במחלקות לידה וגינקולוגיה בבתי החולים. עובדה זו תורמת מאוד כשמתעורר צורך לבצע קשר בין מרכזי בריאות האישה לבתי החולים השונים, ללא המתנה או בירוקרטיה מיותרת.
2 צפייה בגלריה
(צילום: יח"צ)
יתרון נוסף בקיומם של מרכזי הבריאות הוא בכך שהנשים שבכללית, המעוניינות לקבל אבחונים, טיפולים, ייעוץ ובדיקות, יכולות לגשת ישירות אל המרכזים ללא כל צורך בהפניה מרופאי המשפחה. "אנחנו מתייחסים לכל מטופלת בנפרד ובוחרים עבורה את הטיפול המתאים ביותר", אומרת ד"ר יעל ברקן, מנהלת תחום רפואת נשים בכללית. "המטרה היא לתת לכל מטופלת שירות מותאם ונגיש, לאתר מהם הצרכים העיקריים של כל אחת ואחת ולתת מענה מדויק".

מנצחים את הסרטן

לאחרונה נכנסו לכללית באופן בלעדי בדיקות לגילוי סרטן צוואר הרחם (HPV/פאפ) בשיטה המתקדמת. מדובר בבדיקה לאיתור זני נגיף הפפילומה בשיטה החדשנית והמתקדמת ביותר הקיימת כיום. הבדיקה מבוצעת בטכנולוגיה המספקת פירוט מלא של כל הזנים של וירוס הפפילומה שעלולים להוביל למצבים טרום סרטניים וסרטניים, ובכך מאפשרת גילוי מוקדם ומדויק יותר של סרטן צוואר הרחם. מדובר בטכנולוגיה עם רגישות של יותר מ־90 אחוז לזיהוי ואיתור זני HPV.
הבדיקה החדשה ניתנת לביצוע בכללית אחת לחמש שנים ללא שינוי בעלות. לאחרונה ביקשה הכללית ממשרד הבריאות להכניס לסל את הבדיקה עד גיל 65, ובכך לאפשר לנשים מכל קבוצת הגילאים המומלצת לסיקור, לבצע את הבדיקה חינם. "הכללית בחרה בטכנולוגיות ייחודיות ומתקדמות במיוחד, לניהול סקר סרטן צוואר הרחם", אומרת ד"ר יעל ברקן. "התהליך מתחיל בבדיקה המאתרת פרטנית את זני נגיף הפפילומה שבסיכון גבוה לפתח מחלה, וממשיכה בבדיקת פאפ שתבוצע לנשים חיוביות. לנשים שנושאות תת־קבוצה של זנים בעלי סיכון גבוה, נבצע גם בדיקה חדשנית, CIN TEC, שביכולתה לאתר נשים שלא רק נמצאות בסיכון לפתח מחלה, אלא שכבר פיתחו בפועל מחלה טרום ממאירה או ממאירה.

אולטרסאונד ביתי לכל הריונית

מיום השקת שירות האולטרסאונד הביתי להיריון הצטרפו אליו כבר מאות נשים הרות שרכשו את המכשיר. המכשיר מבוסס על טכנולוגיית אולטרסאונד ממוזערת, שפותחה על־ידי חברת הסטארט־אפ הישראלית פלסאנמור. מדובר במכשיר בגודל כף יד, המתממשק לסמארטפון ומאפשר לנשים הרות לבצע מכל מקום ובאופן עצמאי סריקת אולטרסאונד של העובר. כללית מציעה את המכשיר במחיר מסובסד ללקוחות המושלם ובנתה שירות רפואי שמאפשר לשלוח את סרטוני האולטרסאונד הביתיים לפיענוח. את המוקד הייעודי שהוקם בבית החולים לנשים בילינסון, הנחשב לבית החולים המוביל בישראל בתחום ההיריון והלידה, מאיישים רופאים בכירים וטכנאי אולטרסאונד שצופים בסרטונים ומפענחים אותם במהירות.
2 צפייה בגלריה
אולטראסאונד ביתי
אולטראסאונד ביתי
אולטראסאונד ביתי
(צילום: מירי כהן, Shamsi photography)
נוי סלע (32) מאשקלון, החובקת בת שלישית, הייתה מהראשונות שהתנסו בשירות. נוי החלה להשתמש באולטרסאונד הביתי בשבוע ה־21 להריונה. תחילה הייתה ספקנית לגבי העובדה שתקבל מענה רפואי יעיל ומהיר באמצעות המכשיר, אך עד מהרה הרגישה בטוחה, וחוויית ההיריון השתנתה: “המכשיר עזר לי להיות רגועה יותר. בעבר הייתי צריכה לרוץ למרפאה, להתארגן, לחפש חנייה, רק כדי לדעת שהעובר בסדר. בזכות המכשיר, אני, בן זוגי ושני ילדינו ביצענו את הבדיקה מהבית, שלחנו את הסרטונים למוקד בבילינסון ומהר מאוד קיבלנו תשובה מרגיעה מהרופא. זה המידע שזקוקים לו בהיריון ובמיוחד בתקופת הקורונה”.
"מדובר בפריצת דרך בעולם הרפואה מרחוק בכלל וברפואת הנשים בפרט", אומר פרופ' ארנון ויז'ניצר, מנהל בית החולים לנשים בילינסון. "השירות עתיד לשנות את האופן שבו מנהלים את מעקב ההיריון והאופן שבו חווים היריון. האולטרסאונד הביתי מספק מידע חיוני לצוותים הרפואיים לגבי כמות מי השפיר, תנועות העובר והדופק שלו. לראשונה ניתן לעקוב אחר העובר באון־ליין. אני מאמין שבטווח הרחוק האולטרסאונד הביתי יתפתח ויתאפשר לראות באמצעותו פרמטרים נוספים של העובר ולעשות בו גם שימוש בתחומים נוספים, כמו טיפולי פריון, ואבחונים גינקולוגיים נוספים".