עבודות להקמת קווי הרכבת הקלה, בניית גשרים, מחלפים ומנהרות, סלילה והרחבת כבישים, שדרוג כיכרות ורחובות, הקמת חניונים, פיתוח גנים ציבוריים ועוד מאות מיזמים שמבצעת חברת מוריה לפיתוח ירושלים, משנים ומשדרגים את פניה של בירת ישראל ומעמידים אותה בשורה אחת עם הערים הגדולות והמתקדמות ביותר בעולם.
יו"ר הדירקטוריון של החברה הוא ראש עיריית ירושלים משה ליאון וכמנכ"ל החברה מכהן גלעד בר־אדון. החברה פועלת בירושלים ובמטרופולין כזרוע הביצוע המרכזית של העירייה ומשרד התחבורה, במטרה לספק את התשתית העירונית בתחומי התחבורה, הפיתוח האורבני והחינוך, ובכך לאפשר חיים איכותיים, מתקדמים ונגישים יותר. אין המדובר בחברת ביצוע הנדסית גרידא, אלא בגוף צופה פני עתיד, הפועל להטביע חותם משמעותי בשיפור איכות החיים בעיר היום ובעתיד, עבור הדורות הבאים.
12 צפייה בגלריה
כיכר המלך דוד
כיכר המלך דוד
כיכר המלך דוד
(צילום: אור צפתי)
מוריה היא הגדולה ביותר מבין החברות העירוניות ומחברות התשתית המובילות בישראל. עיקר כוחה טמון ביכולת לנהל ולבצע במקביל מגוון פרויקטים הנדסיים רחבי היקף, תוך מרקם עירוני מורכב ושמירה על המשך שגרת החיים במרחב הציבורי ככל שניתן. על עוצמתה תעיד העובדה, שזה ארבע שנים ברציפות מציגה החברה היקף פעילות של מעל 2 מיליארד ש"ח בשנה, המשקפים ביצוע מאות פרויקטים מוצלחים במגוון תחומים. הצוות המקצועי והאיכותי של החברה נחוש לעמוד בהצלחה בכלל היעדים ולהשלים את הפרויקטים המאתגרים בזמן.
העבודות הרבות שמבצעת מוריה נועדו לשדרג את חייהם של מאות אלפי התושבים ומיליוני המבקרים בירושלים ובסביבתה, האמורים לעלות על הרכבות או לדווש בשבילי האופניים, לבקר בפארקים ולהשתמש במבני הציבור והחינוך שהיא מקימה. ואומנם, השינוי ברחבי העיר ניכר ובולט לעין. בשנה הקרובה תימשך הפעילות במלוא המרץ, עם פרויקטים גדולים בתחום התחבורה, ביניהם המשך הקמת מערך הרכבות הקלות וסלילת כבישים, לצד פיתוח תשתיות, פיתוח אורבני והקמת מבני חינוך וציבור בהיקף כספי שנתי של כ־2.5 מיליארד ש"ח.
לקראת 35 שנות פעילותה של חברת מוריה ולרגל יום ירושלים ה־56, מציג בר־אדון תמונות של העיר מהימים שקדמו לעשייה הענפה של החברה, ומולן תמונות המציאות של היום, הממחישות את השינוי הדרמטי. "בסופו של דבר - תמונה שווה אלף מילים".

רחוב יפו וציר הקו האדום של הרכבת הקלה

לדור הצעיר של ירושלים קשה לדמיין את מרכז העיר ללא הרכבת הקלה, אך הוותיקים שבינינו יזהו את תמונות הרחובות נטולי המסילה. רחוב יפו הוא העורק המרכזי והרחוב הראשי, המוביל משער יפו בעיר העתיקה לתחנה המרכזית בכניסה המערבית לירושלים. זהו גם הציר המרכזי של הרכבת הקלה – הקו האדום, היחיד שפועל בעיר עד כה. דרך ציר זה נעשה חיבור בין השכונה הצפונית פסגת זאב והשכונה הדרום־מערבית קריית יובל. במסגרת עבודות הפיתוח והתשתיות של חברת מוריה לפיתוח ירושלים, הושלמו עבודות הארכת הקו והועברו לזכיין לשלב ההפעלה. לקראת סוף שנת 2023 צפויה הרכבת להתחיל לעבוד לכל אורך הציר, מנווה יעקב ועד הדסה עין כרם, עם 36 תחנות, המתפרסות על פני כ-21 קילומטר.
12 צפייה בגלריה
רחוב יפו
רחוב יפו
רחוב יפו
(צילום: לע"מ)

12 צפייה בגלריה
רחוב יפו
רחוב יפו
רחוב יפו
(צילום: משה מילנר, לע"מ)

חניון נחל צופים והפרדה מפלסית בגבעה הצרפתית

בהזמנת משרד התחבורה, העירייה וצוות אב לתחבורה, הקימה חברת מוריה את חניון "חנה וסע" נחל הצופים, שהוא מהגדולים בעיר. החניון, הכולל 1,000 מקומות חניה על פני חמש קומות, הוקם בשטח של כ־26 אלף מ"ר בנוי ובעלות מוערכת של כ־170 מיליון ש"ח. החניון ממוקם בחלק המערבי של הר הצופים, על צלע ההר, בנקודה מרכזית בצפון העיר - צומת גבעת המבתר והכניסה לשכונת הגבעה הצרפתית, ובסמיכות לקו הרכבת הקלה של רשת JNET, הכולל את הקו האדום והירוק העוברים במסילות חופפות. סמוך לחניון, בצומת הגבעה הצרפתית, נעשות עבודות ההפרדה המפלסית, כשהבאים מאזור מעלה אדומים ייסעו דרך ארבע מנהרות לשני הכיוונים באורך של כ־4.4 ק"מ, שיעברו מתחת ל־3 צמתים ראשיים: הגבעה הצרפתית, הקברים ו"קוקה קולה". עוד יתווספו שני נתיבי תנועה לכל כיוון בציר יגאל ידין (כביש 1). מדובר בהקלה משמעותית של עומסי התנועה באזור.
12 צפייה בגלריה
הגבעה הצרפתית וכביש
הגבעה הצרפתית וכביש
הגבעה הצרפתית וכביש
(צילום: עמוס בן גרשום, לע"מ)

12 צפייה בגלריה
ציר יגאל ידין
ציר יגאל ידין
ציר יגאל ידין
(צילום: שי שחר)

הכפלת כביש המנהרות (כביש 60)

פרויקט מרשים של חברת מוריה הוא הכפלת כביש המנהרות. פרויקט כביש 60 כלל כריית שתי מנהרות חדשות, הקמת גשר והוספת שני נתיבי תנועה לכל צד בנוסף למנהרה הקיימת. כביש המנהרות מתחיל מצומת רוזמרין שבשכונת גילה בירושלים ונמשך עד לצומת חוסן שבגוש עציון - באורך של כשישה קילומטרים. יתרונו הגדול של הפרויקט טמון בכך שלראשונה הוא יכלול נתיב תחבורה ציבורית מתחלף, שיאפשר לתחבורה הציבורית כניסה ויציאה קלה ומהירה מהעיר: בשעות העומס בבוקר הציר בכיוון הכניסה לעיר יהיה פתוח מגוש עציון לירושלים, ובשעות העומס בצהריים הציר יהיה פתוח מירושלים החוצה.
12 צפייה בגלריה
פרויקט הכפלת כביש המנהרות
פרויקט הכפלת כביש המנהרות
פרויקט הכפלת כביש המנהרות
(צילום: עמוס בן גרשום, לע"מ)

12 צפייה בגלריה
פרויקט הכפלת כביש המנהרות
פרויקט הכפלת כביש המנהרות
פרויקט הכפלת כביש המנהרות
(צילום: שי שחר)

הקמת טריבונה, שיפוץ ושדרוג איצטדיון גבעת רם

אליפות אירופה באתלטיקה לנוער והמכביה ה-21 בשנת 2022 היו האירועים הראשונים שנערכו באיצטדיון גבעת רם, לאחר פרויקט שדרוג משמעותי שביצעה בו חברת מוריה. במסגרת שיפור ופיתוח האיצטדיון פורקה הטריבונה הישנה ובמקומה הוקמה טריבונה מקורה, הכוללת 3,600 מקומות ישיבה. בין העבודות שנעשו במקום יצוינו הכשרת מסלול ריצה לצורך עמידתו בתקן בינלאומי (class 2), העמדת מסך בשטח של 150 מ"ר, קירוי מקונסטרוקציית פלדה הכולל תאורה ועוד. מתחת לטריבונה הוקמו חדרי מלתחות, מינהלה וכושר וחללים טכניים לחשמל ולשנאים. בקומת הביניים שודרגו השירותים והוקם מזנון לרווחת הקהל. הטריבונה נחנכה, כאמור, במעמד ראש העיר בשנת 2022.
12 צפייה בגלריה
שיפוץ איצטדיון גבעת רם
שיפוץ איצטדיון גבעת רם
שיפוץ איצטדיון גבעת רם
(צילום: סטודיו אביעד תבל)

הקמת מרכז תחבורה

חברת מוריה מקימה לנוסעי התחבורה הציבורית מסוף תפעולי וחניות לילה עם כ־215 מקומות חניה, לצד עמדות טעינה לאוטובוסים חשמליים. עוד מוקם באותו מתחם חניון "חנה וסע" 4/9 למשתמשי הרכבת הקלה (הקו הכחול) בצומת גולדה מאיר־יגאל ידין, ובו כ־1,000 מקומות חניה על פני חמש וחצי קומות, בשטח של כ־35,000 מ"ר.
12 צפייה בגלריה
הקמת חניון אוטובוסים חשמליים
הקמת חניון אוטובוסים חשמליים
הקמת חניון אוטובוסים חשמליים
(הדמיה: יח"צ)


שדרוג רחוב המלך דוד

במסגרת שדרוג רחובות ברחבי העיר, בוצע שדרוג מקיף לרחוב דוד המלך הוותיק, שהוא מהחשובים והמרכזיים שברחובות העיר. התוכנית כללה, בין היתר, מתיחת פנים פיזית, תנועתית ואדריכלית – חידוש תשתיות, סלילה חדשה, תוספת שביל אופניים, גינון, ריהוט רחוב, מזרקה ייחודית ועוד.
12 צפייה בגלריה
מלון המלך דוד
מלון המלך דוד
מלון המלך דוד
(צילום: לע"מ)

הקו הירוק של הרכבת הקלה
הקו הירוק נמצא כולו בביצוע. במהלך השנה מרבית המקטעים הסתיימו ונמסרו לזכיין, כשעל־פי הצפי, רוב המקטעים יושלמו עד סוף שנת 2023 - תחילת 2024. הקו הירוק צפוי להתחיל לפעול בהתאם לשלביות ביצוע של כל הגורמים, כעבור שנה, דהיינו בין 2025-2024.
הקו הירוק יכלול 41 תחנות, המתפרסות על פני כ־20 קילומטר – משכונת גילה ועד הר הצופים, עם שלוחות למלחה ולגבעת שאול. הוא יאפשר גישה מיטבית וחיבור נוח בין שני הקמפוסים של האוניברסיטה העברית, שכן הוא עובר בסמוך להם.
12 צפייה בגלריה
הרכבת נוסעת
הרכבת נוסעת
הרכבת נוסעת
(צילום: שי שחר)

12 צפייה בגלריה
הכביש הראשי מהר הצופים
הכביש הראשי מהר הצופים
הכביש הראשי מהר הצופים
(צילום: אור אפרתי)