שוק הנדל"ן בישראל עבר עשור וחצי מטלטלים, עם עליות מחירים חדות בכל הארץ ובעיקר בגוש דן. גם יישובים בפריפריה הרחוקה זכו לעדנה, עם פיתוח נרחב ובנייה חדשה בהיקף גדול. אולם יישוב אחד נמצא עדיין מתחת לרדאר, אף שהוא נמצא במרחק דקות נסיעה מתל אביב, טובל בירוק ומתאפיין בקהילתיות גדולה ובשיעור זכאות של 95% לבגרות.
אָזוֹר הוא היישוב הכפרי הקרוב ביותר לתל אביב ובצמידות לחולון, אך גם כיום הוא נחשב ליהלום שעוד לא לוטש, כאשר המהפכה הגדולה עוד לפניו. הסיבה המרכזית לכך היא מיעוט בנייה חדשה והתחדשות עירונית, עם פרויקטים בודדים שלא הגדילו משמעותית את היצע הדירות החדשות. מלאי הדירות ביישוב כיום מתחלק לשניים – וילות פרטיות ודירות קטנות בבנייני רכבת ישנים. היצע זה לא מתאים לרוב המשפחות, שמתקשות להישאר ביישוב.
2 צפייה בגלריה
(הדמיה: זיתוני הדמיות)
אריה פכטר, ראש מועצת אָזוֹר, אומר, כי "היישוב ניצב בפני תקופה חדשה לאחר שנים ארוכות של פיתוח והתחדשות, כשבמקביל החל לאחרונה מיזם ראשון של התחדשות עירונית, המהווה שלב ראשון מתוכנית כוללת להקמת מתחמים חדשים. כיום יש באָזוֹר 4,000 יח״ד, מספר זה יוכפל עם התממשות התוכניות שעל הפרק. אנו פועלים לשמור על צביונו הייחודי של היישוב לצד הצורך ההכרחי בהתחדשות והתאמות לרוח הזמן והתקופה.
"לצד מיזמי הדיור והתהוות המבנים החדשים, המועצה פועלת לתת מענה לכלל הציבור הגדל: מערכת החינוך התרחבה משמעותית, הן בהיקף גני הילדים החדשים והמאובזרים והן ביחס לחידוש מבני בתי הספר והגדלתם. הספרייה היישובית שופצה והתחדשה, מערך השירות הפסיכולוגי החינוכי עבר למבנה חדש, והמרכז הקהילתי עומד בפני שיפוץ נרחב, שייצא לדרך ממש בקרוב.
"השקענו משאבים רבים בתחום התשתיות והתחבורה, אך הדבר המשמעותי ביותר הוא שאָזוֹר נמצאת במרכז בכל מה שקשור למטרו והרכבת הקלה, ובנגישות לכלל הצירים המרכזים, לרבות גשר עבור רוכבי אופניים והולכי רגל, שייבנה מעל כביש 2 ויחבר את אָזוֹר לפארק אריאל שרון ולתל אביב. מגוון מיזמי ההתחדשות העירונית שבקנה, לצד הפיתוח והעשייה הנרחבים, מבססים את אָזוֹר כמקום אסטרטגי ואיכותי במרכז המדינה".

פינוי־בינוי ראשון יצא לדרך

בשנים הקרובות עתידים להיבנות ביישוב מספר מתחמים חדשים - כיום יש באָזוֹר 4,000 יח"ד ומתוכננות לקום עוד 4,000 ולגדול לכ־25 אלף תושבים ב־2040. כיום מקודמות באָזוֹר מספר תוכניות בנייה גדולות, בין היתר באזור מפעל הטקסטיל שפונה, ובמקומו ייבנו כ־700 יח"ד לצד עשרות אלפי מ"ר של תעסוקה ומסחר. מתחם נוסף הוא באזור התעשייה הישן, העתיד להתפנות ולהתחדש, וכן שתי תוכניות שמקודמות בוותמ"ל – שכונת הפארק בשטח של כמאה דונם עם בנייה רוויה של כ־1,000 יח"ד, והתחדשות עירונית ברחוב יצחק שדה, עם פינוי של 450 יח"ד ובנייה של כ־1,200 יח"ד חדשות. פרויקט התחדשות עירונית נוסף ברחוב בן גוריון יכלול פינוי של כ־450 יח"ד ובנייה של כ־1,300 יח"ד חדשות.
הפרויקט היחיד שנבנה כיום באָזוֹר, הוא צרפתי AZOR של חברת צרפתי צבי ובניו. זהו פרויקט הפינוי־בינוי הראשון, שבמסגרתו נבנים המגדלים הגבוהים ביותר ביישוב. הפרויקט כולל הריסה של שלושה בנייני שיכון ברחוב קפלן, ובהם 96 דירות ותיקות, ובנייה של 360 יח"ד בשלושה מגדלים. בשלב הראשון הרסה החברה את שני הבניינים הראשונים והחלה בבניית המגדלים בני 22 הקומות ובשיווק הדירות. בשלב ב' ייהרס המבנה הסמוך וייבנה המגדל השלישי, שיכלול 80 יח"ד. בסך הכול ייבנו במתחם 360 יח"ד. 


המחירים באזוֹר נמוכים בעשרות אחוזים ביחס לערים השכנות

אזוֹר מהווה הזדמנות נדל"נית עם מחירי שיווק נמוכים בעשרות אחוזים ביחס לערים השכנות. בדיקה שנעשתה על ידי חברת שיווק הנדל"ן מאגמה ובחנה את מחירי השיווק של דירות חדשות בנות חמישה חדרים, העלתה כי אזוֹר מציעה כיום את המחיר למ"ר הנמוך ביותר בסביבה, בפער שיכול להגיע לעשרות אחוזים.
מחירי השיווק בפרויקט היחיד שנבנה כיום בעיר מבית צרפתי צבי ובניו עומדים על 25 אלף שקל למ"ר. היישובים הקרובים ביותר למחיר זה הם ראשון לציון וחולון, עם מחירים של 30-30.5 אלף שקל למ"ר. בערים קרובות אחרות, כמו גבעתיים ורמת גן, המחירים כבר מאמירים ל־34 ו־37 אלף שקל למ"ר בהתאמה.
המשמעות היא שזוגות צעירים, משפרי דיור ועוד יכולים לרכוש כיום באזוֹר דירה גדולה משמעותית ביחס להיצע בערים הסמוכות, ואף ליהנות מעליית ערך עתידית שצפויה להתרחש עם ההתפתחות הצפויה של היישוב בשנים הקרובות והבנייה החדשה הרבה שעתידה לצאת לדרך.