מערכת החינוך ביקנעם חרטה על דגלה ערכים לצד מצוינות, חדשנות פדגוגית, קידום אשכול ערכים ואקלים חינוכי.
ממוצע הזכאות לבגרות בתיכון היישובי היחיד, "אורט אלון", עומד על כ־91%. העיר, שזכתה כבר שלוש שנים בפרס החינוך היישובי, מתגאה גם באפס אחוז נשירה. יותר מ־%90 מבנות ובני העיר מתגייסים לצה"ל ולשירות איכותי וקצונה. מצבה הסוציו־אקונומי של הרשות הוא 7-8, וכמי שהחלה כעיירת פיתוח, היא היחידה עם מצב סוציו־אקונומי גבוה. ראש העיר סימון אלפסי, המכהן בתפקיד 34 שנה, מוביל רצף חינוכי שמתקיים הלכה למעשה מגיל הגן ועד לכיתות י"ג-י"ד. אלפסי ממשיך להוביל את תוכניתו הייחודית "תיכון אוניברסיטאי" ובמסגרתה, יהיה ניתן לסיים את התיכון אחרי כיתה י"א ולהמשיך לתואר ראשון וגיוס לצה"ל עם B.A ביד. לפני כשנתיים אף נפתחה בחטיבה בעיר כיתת מחוננים אזורית.
3 צפייה בגלריה
 ראש העיר עם שרת החינוך
 ראש העיר עם שרת החינוך
ראש העיר עם שרת החינוך
(צילום: אדוט רועי, דובר העירייה)
אלפסי לא מסתפק בהישגים האלה. חזונו - להוביל רצף חינוכי ממעון יום ועד לסיום תואר ראשון לפני הצבא - הולך ומתגשם עם הקמת קריית חינוך מהגיל הרך ועד לסיום י"ג-י"ד כיתות. גם בתחום התעסוקה הוא חותר קדימה ומרחיב את פארק ההייטק היישובי לקליטת עוד חברות, ופועל להקמת פארקים נוספים.
יקנעם היא גם זוכת פרס החינוך הארצי. זו הזכייה השלישית של היישוב בפרס היוקרתי ביותר בתחום החינוך. בנימוקים להענקת הפרס ציין מנכ"ל משרד החינוך, שהרשות הצטיינה בחדשנות פדגוגית, ערבות הדדית, וחינוך לערכים, והצעידה את בוגריה לשגשוג ולצמיחה. במסגרת קידום המצוינות, מתקיימים גם שיתופי פעולה של התיכון היישובי עם חברות ההייטק בפארק הייטק, שהובילו לפיתוחים טכנולוגיים
"הזכייה בפרס היא גאווה אדירה", ציין ראש העיר. "אנחנו משקיעים משאבים אדירים בחינוך, לא מוותרים והופכים כל אבן על מנת לתת את החינוך הטוב ביותר, ולהוביל כל תלמיד ותלמידה לפסגת ההצלחה. חינוך הוא חזות הכול, וכאשר מערכת החינוך מצוינת, גדלים בה גם תלמידים מצוינים ואלו הופכים לאזרחים לתפארת שנותנים מעצמם למען החברה כולה".
כ־21 מיליון שקל הושקעו בבניית בית החינוך החדש לאומנויות - 11 מיליון מהם מהקצבת משרד החינוך. בית החינוך הוא אזורי ויפעל בשנים הראשונות כבית חינוך צומח. תלמידיו ילמדו תיאטרון, מחול, מוזיקה, אומנות פלסטית ועוד, לצד מקצועות הליבה. התלמידים גם יזכו לחשיפה מוגברת של הצגות תיאטרון, מופעי מחול, קונצרטים, ביקורים במוזיאונים ועוד.
3 צפייה בגלריה
חלוקת מערכת פנדה ממוחשבת לגני החובה
חלוקת מערכת פנדה ממוחשבת לגני החובה
חלוקת מערכת פנדה ממוחשבת לגני החובה
(צילום: אדוט רועי, דובר העירייה)
בטקס מרגש שהתקיים במעמד שרת החינוך ח"כ ד"ר יפעת שאשא־ביטון, אמרה מנחת הטקס, מנהלת בית החינוך אלישבע בר־אור, שבבניית המוסד הושקעו משאבים רבים ושעות רבות של לב, חשיבה ואמונה גדולה בייחודיות ובבשורה שבית הספר נושא עימו לקהילה, לעיר ולאזור כולו.
"פתיחת בית ספר חדש הוא יום מרגש, יום שבו נולד מוסד חינוכי ומצטרף למשפחת החינוך ביקנעם", אמרה מנהלת אגף החינוך ד"ר סימה ניסלבאום. אומנות היא מזון לנשמה. אני גאה שיש לנו דרך לתרום לילדים להיות מאושרים עם ראיית עולם ערכית דרך האומנויות".
"עוד לפני שלושים שנה האמנתי ברצף חינוכי ממעון יום ועד י"ב-י"ג", מסכם ראש העיר את ההתפתחות הגדולה בתחום החינוך בעיר בשנים האחרונות. "נוסף על גני הילדים 'הרגילים', יש לנו גן דמוקרטי, גן יער וגן אנתרופוסופי, שהילדים בהם לומדים חלק מהזמן בטבע. יש לנו גנים כמעט בכל תחום. לפני שלוש שנים פתחנו בית ספר דמוקרטי לבקשת ההורים, ודי מהר הוא הפך לבית ספר גם לילדים מחוץ ליקנעם".
במה אתה עוד גאה?
"הקמנו מסגרת לילדים על הרצף בתוך בית ספר יסודי, כשהשנה פתחנו המשך לכך גם בחטיבה. יש לנו כיתת מחוננים בחטיבה מכיתה ז', ואני מאוד שמח שיקנעם הופכת מקום לתלמידים מחוננים מכל האזור. יש אצלנו אפס אחוז נשירה - מה שלא קיים כמעט בשום מקום אחר. אנחנו מטפלים אישית בכל ילד כדי למצוא לו מסגרת מתאימה. לפעמים אנחנו מסיעים תלמידים לבתי ספר מחוץ לעיר כדי למצוא להם מסגרות מתאימות. אני שמח מאוד שאני נותן אפשרות לא רק לילדים מחוננים, אלא גם לילדים עם בעיות וצרכים מיוחדים".
ומה עם ערכים?
"כשאתה משקיע גם בחינוך הפורמלי וגם בחינוך הבלתי פורמלי המדינה מקבלת נוער ערכי. 93 אחוז מהתלמידים מתגייסים לצה"ל - 86 אחוז הולכים ליחידות משמעותיות, וקרוב ל־50 אחוז ליחידות קרביות".
3 צפייה בגלריה
(צילום: יוסי גמזו לטובה)

תעודת זהות

שם העיר: יקנעם
ראש העירייה: סימון אלפסי
מספר תושבים: כ־27,000
ההישג הגדול בשנתיים האחרונות: פרס חינוך ארצי; תעודת הוקרה מהרמטכ"ל על הצטיינות בגיוס לצה"ל
חזון חינוכי: מובילים רצף חינוכי. כל תלמיד נחשב. מחנכים לערכים מובילים מצוינות. מקדמים את נושא גנים קהילתיים.