נגע התאונות בענף הבניין נתקל בהתעניינות תקשורתית זעומה, אבל מדי שנה מאבדות עשרות משפחות את היקרים להן מכול בתאונות עבודה אלו – אם זה במקרים שבן המשפחה מוצא את מותו באתר הבנייה או במקרים של פציעות בדרגות שונות, שבהם מאות משפחות נוספות נאלצות לטפל ביקיריהן, המתמודדים עם פציעות שמותירות צלקות קשות לשנים רבות קדימה.
1 צפייה בגלריה
(צילום: shutterstock)
לאחרונה פניתי במכתב חריף בנושא לחזי שוורצמן, ראש מינהל הבטיחות והבריאות התעסוקתית ומפקח עבודה ראשי במשרד העבודה והרווחה:
ביקשתי ליישם את ההסכמות שהושגו בשנת 2019, לפני כארבע שנים, בין ההסתדרות ובין שלושה משרי הממשלה - חיים כץ, אז שר העבודה והרווחה, יואב גלנט, אז שר הבינוי והשיכון, ומשה כחלון, שר האוצר דאז. המסמך כלל 12 צעדים אופרטיביים לשינוי מצב תאונות העבודה, לרבות צעדים רגולטוריים שהמדינה התחייבה לקדם, לצד קידום הסברה, הגברת האכיפה וקידום הכשרות בטיחות מעשית לכלל העובדים ובמיוחד לעובדים הפלסטינים, כתבתי במכתבי.
ועוד ציינתי במכתבי: בסעיף ה. למסמך השרים הוסכם, כי מינהל הבטיחות במשרד העבודה יגבש ויאכוף חובת השתלמות בטיחות בסיסית. אנו נמצאים כארבע שנים לאחר חתימה על מסמך השרים, והמדינה טרם עמדה בהתחייבויותיה. מצב הבטיחות בענף הבניין מדאיג, כשמדי שבוע אנו נחשפים להרחבת מעגל נפגעי העבודה. עובדים היוצאים לעבודה בבוקר, חוזרים לביתם עם פגיעות גוף ובמקרים חמורים אף מוצאים את מותם. בשנת 2022 היו 23 הרוגים בתאונות עבודה בענף הבניין, וברבעון הראשון של שנת 2023 היה גידול מהתקופה המקבילה אשתקד.
יצחק מויאליצחק מויאלצילום: CHARISMA PIXEL
עוד אציין, כי מחקרים בעולם מוכיחים שלחובת הכשרות הבטיחות ישנה השפעה רבה על צמצום תאונות בענף הבניין. הכשרות הבטיחות מסייעות בהעלאת מודעות לבטיחות ולשינוי תרבות העבודה בהתאם, ואף יכולה לסייע בשיפור תפוקת העובדים. מדינות רבות בעולם, לרבות ארה"ב, קנדה, בריטניה ואוסטרליה, אימצו חובת הכשרת בטיחות לכלל עובדי ענף הבניין טרם כניסתם לעבודה, ומאז חלה ירידה משמעותית בהיקף של עשרות אחוזים בהרוגים בענף במדינות הללו.
אציין, כי בארגון הקבלנים בוני הארץ, הסתדרות עובדי הבניין והתעשיות הנלוות והקרן לעידוד ופיתוח הבנייה בישראל, לא המתינו לצעדי הממשלה ונקטו פעולות מנע משלהם. ההסתדרות התגייסה לעניין הכשרות הבטיחות והפעילה דרך הקרן לעידוד ופיתוח ענף הבנייה אלפי הכשרות בטיחות מעשית לעובדים. טיוב הכשרות הבטיחות נעשה יחד עם מינהל הבטיחות, ובוצעו שינויים והתאמות נדרשים כמבוקש, אבל הקרן לעידוד ופיתוח ענף הבנייה אינה יכולה להמשיך להיות היחידה שנושאת בנטל זה. שינוי מדיניות הבטיחות בהתאם למסמך השרים הוא צו השעה, מדובר בדיני נפשות, על המדינה לעמוד בהתחייבותה ליישום כלל ההסכמות ממסמך השרים. לפיכך ההסתדרות דורשת להרחיב את פעילות הכשרות הבטיחות לכל הענף, עם חובת מימון המעסיקים בהקדם, ולהציל חיי אדם.
לא המתנתי, ואף פניתי לשר העבודה ולשר הכלכלה במכתב שבו התבקשו להקצות תקציבים כדי לעמוד בהכשרות אלפי עובדים ובמיוחד עובדים פלסטינים. אני מצפה, כי שרי הממשלה ייענו לבקשתי ויקצו את התקציבים לכך, ובכך יירתמו גם הם למאבק כנגד תאונות העבודה באתרי הבנייה.
יצחק מויאל, יו"ר הסתדרות עובדי הבניין והתעשיות הנלוות