המרפאה השיקומית לבריאות העצם

"אוי, אימא נפלה ושברה את צוואר הירך", בשורה קשה הנשמעת בחרדה במשפחות רבות עם הורים בגיל השלישי. כל אישה שלישית וכל גבר חמישי בישראל צפויים לסבול מאוסטאופורוזיס, מחלה שקטה, אשר ביטויה הקליני הוא שבר. האתרים הנפוצים ביותר לשבר הם החוליות וצוואר הירך.
בישראל מתרחשים כ־6,000 שברי צוואר ירך מדי שנה, וכחצי מהמטופלים לא ישובו לרמת התפקוד הקודמת, ונותרים עם ירידה תפקודית וקושי בהליכה. כמו כן לשברי צוואר ירך השפעה משמעותית על בריאות האדם, עם תמותה של כ־20% מהמטופלים בשנה הראשונה לאחר השבר. מחלות הגורמות לפגיעה תפקודית מהוות גורם סיכון להתפתחות אוסטאופורוזיס. ברוב המקרים הטיפול במניעת אוסטאופורוזיס אינו מתבצע.
3 צפייה בגלריה
(צילום: shutterstock)
בטיפול באוסטאופורוזיס מתואר בספרות הרפואית פער גדול בין הרצוי למצוי. פחות מרבע מהמטופלים שעברו שבר אוסטאופורוטי עוברים אבחון, בירור מתאים ותחילת טיפול במחלה.
לאור נתונים אלו, זה כארבע שנים פועל במרכז הרפואי לשיקום לוינשטיין פרויקט לבריאות העצם, שבמסגרתו פותח פרוטוקול קליני ייחודי. כלל המטופלים שאושפזו עם רקע של שבר, עוברים אבחון, בירור מקיף, דיון קליני ותחילת טיפול תרופתי ורב־מקצועי לאוסטאופורוזיס. הצוות הרפואי העוסק בנושא צבר ניסיון רב בטיפול באוסטאופורוזיס ובמניעה שניונית של שברים, ופרויקט בריאות העצם והפרוטוקול הקליני שפותח, משמשים כמודל למרכזים רפואיים אחרים בארץ ובעולם. באפריל 2020 ניסיון זה הוכר באופן רשמי על ידי ה־International Osteoporosis Foundation, שהעניק ללוינשטיין את הציון הגבוה בישראל בתחום איכות הטיפול באוסטאופורוזיס.
המרכז הרפואי לשיקום לוינשטיין מרחיב כעת את פעילותו בתחום עם הקמת המרפאה השיקומית לבריאות העצם. בראש המרפאה עומד ד"ר מיכאל בכר, רופא מומחה ברפואה פיזיקלית ושיקום, המנהל את תחום בריאות העצם במרכז הרפואי ועבר השתלמות בתחום במכון האנדוקריני ב"שיבא". כמו כן משולבים בתוכנית הטיפולית מקצועות הבריאות השונים, בהם סיעוד, פיזיותרפיה, ריפוי בעיסוק, תזונה, פסיכולוגיה ואורח חיים בריא, וזאת לצורך התייחסות למחלה מכל ההיבטים - הגופני, הנפשי, החברתי והתעסוקתי.
3 צפייה בגלריה
ד"ר מיכאל בכר
ד"ר מיכאל בכר
ד"ר מיכאל בכר
(צילום: שלומית ויזנר)

המרפאה הוקמה במטרה למתן מענה למטופלים הסובלים מפגיעה תפקודית וירידה בניידות, בהם מטופלים לאחר שבץ מוחי, חבלות ראש טראומתיות, פגיעות חוט שדרה, פגיעות של מערכת העצבים הפריפרית, טרשת נפוצה, פרקינסון ועוד, וזאת נוסף על מטופלים שחוו שברים אוסטאופורוטיים קודמים.
המטופלים יעברו הערכת רופא שיקום לאבחון, בירור ובניית תוכנית רפואית־שיקומית, למניעה ראשונית ושניונית של שברים אוסטאופורוטיים, זאת בגישה הוליסטית, רב־מקצועית ופרטנית, על סמך הידע והניסיון שנצבר בלוינשטיין.

שירות חדש לשיקום אסתטי

מרכזי שיקום בארץ ובעולם מטפלים באנשים עם פציעות קשות ומגוונות. למעלה משליש מהמטופלים במרכז הרפואי לשיקום לוינשטיין נושאים צלקות קשות ומרובות בעקבות תאונות דרכים, ניתוחים וכוויות מפושטות. על אף הניסיון הרב של הצוות השיקומי בטיפול בפצעים ובצלקות, חלק מהמשוקמים נזקקו לניתוחים חוזרים לשיפור מצב תפקודי.
חלק מהנפגעים מפתחים צלקות קשות, בולטות ונרחבות. צלקות אלו גורמות לא רק לפגיעה אסתטית, אלא גם לסבל רב, כאב, גירוד, פגיעה בדימוי עצמי, ועלולות לגרום למגבלה תפקודית כתוצאה מהצטלקות, כגון: הגבלת טווחי תנועה, קושי בהליכה ועוד.
עד לפני כעשור הצלקות הקשות קיבלו מענה על ידי ניתוחים להסרתם, הזרקות, משחות ויריעות סיליקון, ששיפרו במידה מסוימת את הנראות.
הכנסת השימוש בטכנולוגיית לייזר לטיפול בצלקות קשות הרחיבה את מגוון אפשרויות הטיפול בצלקות, ושיפרה באופן ניכר את התוצאות, ללא צורך בניתוחים חוזרים ובהרדמה כללית ועם שיפור משמעותי בתוצאות אסתטיות ותפקודיות. מדובר בפעולה פולשנית זעירה, שניתן לבצע עם אלחוש. קרני הלייזר גורמות לכווייה מבוקרת של הצלקת, שמטרתה לעודד ארגון מחדש של סיבי הקולגן, שיפור, השטחה וריכוך הצלקת.
3 צפייה בגלריה
ד"ר אירינה צוקר לזר
ד"ר אירינה צוקר לזר
ד"ר אירינה צווקר לזר
(צילום: אורן יזרעאל)
השנה נפתח, בתמיכת הנהלת המרכז הרפואי והכללית, שירות חדשני לשיקום אסתטי בלוינשטיין כחלק מטיפול שיקומי רב־מקצועי כוללני. מטרת השירות לשפר את האסתטיקה והתפקוד של הנפגעים הסובלים מצלקות טראומטיות קשות. השירות נפתח על ידי ד"ר אירינה צווקר לזר, מנהלת אשפוז יום, שמשלבת בין תחומי השיקום והאסתטיקה זה שנים רבות. לאורך השנים עברה ד"ר צווקר לזר השתלמויות רבות בתחום האסתטיקה בארץ ובעולם.
מטופלת במרפאה כתבה: "הגעתי לשיקום עם יד מצולקת, בצקתית וכאובה. לצלקת רחבה משמעות רפואית־תפקודית ורגשית. השיפור התפקודי הגיע בזכות פיזיותרפיה, ריפוי בעיסוק ובשילוב לייזר לצלקות הנוקשות. מהטיפול הראשון ניכרה קפיצה משמעותית ביכולת הנעת היד, ואף הכאב פחת. לאחר סיום הטיפול לא אצטרך להסתיר את הצלקות הקשות למראה".