כחמישית מהישראלים נמצאים באי ביטחון תזונתי; כלומר הם אינם יכולים לרכוש מזון באופן סדיר, בכמות מספקת ובאיכות ראויה. המצב הכלכלי משפיע ישירות על דפוסי התזונה, כשאוכלוסיות מעשירוני ההכנסה התחתונים אינן יכולות לרכוש סל מזון התואם את המלצות משרד הבריאות. ארגון "לקט ישראל" פועל לתת לכך מענה ועוסק בהצלת ירקות ופירות והעברתם למי שצריך. אבל בכך אין די. בארגון הבינו, שקבלת התוצרת החקלאית לא בהכרח מבטיחה שהמקבלים גם יצרכו אותה, ולכן פועלת במסגרת הארגון זרוע ייעודית - מחלקת תזונה ואיכות, שבין תפקידיה פועלת להעלות בקרב הנתרמים את המודעות ליתרונות הבריאותיים בצריכה מגוונת וסדירה של ירקות ופירות ולהעניק להם כלים ליישם זאת.
3 צפייה בגלריה
(צילום: יח"צ)
התזונאית סמדר הוד עובדיה, שמנהלת את המחלקה, מסבירה: "לקט ישראל הוא חלק מרשת בנקי מזון עולמית (GFN), אבל אין באף בנק מזון מחלקה הפעילה בתחום החינוך לתזונה, כמו זו שלנו. אנחנו מקפידים להציל ולחלק רק מזון בריא, מתוך הידיעה שאוכלוסיות חלשות סובלות יותר מכלל האוכלוסייה מעודף משקל, מסוכרת וממחלות נוספות שמקורן בתזונה לקויה.
לדבריה, קבוצת המזון הראשונה שהמוחלשים מוותרים עליה היא ירקות ופירות – כי מלבד המחיר הגבוה, חסרה מודעות לחשיבות צריכתם, וישנו העיסוק סביב ירקות ופירות - שחלקם דורשים קילוף, חיתוך או בישול. ועל כן, רבים בוחרים באפשרות הקלה יותר - מזון מעובד ומוכן לאכילה משקית.

"למקסם הקניות מבחינה בריאותית"

"לקט ישראל" מציל מדי שנה כמות משמעותית של ירקות ופירות, אשתקד הוצלו 25 אלף טון. מלבד היתרונות הכלכליים, סביבתיים וחברתיים הכרוכים בהצלת תוצרת חקלאית ישנו גם היתרון הבריאותי. משפחה שמקבלת סל מזון מעמותה שכולל בתוכו גם ירקות ופירות היא משפחה שצורכת ירקות ופירות. יש לזה השפעה משמעותית על המצב התזונתי והבריאותי של אותה משפחה.
3 צפייה בגלריה
(צילום: יח"צ)
על מנת להגדיל את ההשפעה, אנחנו רוצים לתת לנתמכים לא רק את "הדגים", כלומר מזון, אלא גם חכות – שהן ידע, וללמד אותם: מה ההשפעה של ירקות ופירות, איך ומדוע חשוב לצרוך מגוון רחב. מחלקת התזונה שלנו מפעילה תוכניות לקידום בריאות בקרב אוכלוסיות חלשות, שבהן מתמקדים בתזונה נכונה בראייה כלכלית. זאת מתוך ידיעה שאנחנו צריכים להנגיש את המידע למי שמתנהלים בתקציב מוגבל. המטרה היא לתת כלים לנהל את תקציב הקניות המשפחתי נכון יותר מבחינה תזונתית. זו הסתכלות שונה וייחודית.
לצורך קידום החינוך לתזונה בריאה, הארגון משתף פעולה עם מקדמי בריאות ברשויות המקומיות ועמותות שונות ומגיע לכל רחבי הארץ כדי להעביר את הידע הלאה, והתגובות בשטח מצוינות: "הסדנה הייתה ממש כיפית. למדתי לא להגזים עם דברים מתוקים ולאכול יותר פירות וירקות ועוד מלא דברים בריאים", מספרת הילדה שירה מקריית ים. בתיה מנהריה מוסיפה: "הדיאטנית העבירה סדנה בצורה מעניינת ונעימה והצליחה לשכנע אותי לשפר את התזונה", וגם אסתי, רכזת תוכנית מצפת, משתפת: "המשובים שקיבלנו היו מדהימים!!! אימהות סיפרו על שינוי שקורה בביתן בהרגלי האכילה והכושר. ילדות שיתפו על שינוי שקרה להן עם הפירות והירקות. ובכלל עצם היציאה לסדנה הייתה כל כך משמעותית אצלנו, מדובר בבנות למשפחות ברוכות ילדים, ולא תמיד יש הזדמנות לזמן איכות עם אמא".
3 צפייה בגלריה
סמדר הוד עובדיה
סמדר הוד עובדיה
סמדר הוד עובדיה
(צילום: יח"צ)
איך אתם מגדירים הצלחה?
"אם הצלחנו לייצר שינוי אצל חלק ממשתתפי הסדנאות, בכך שכרנו. כשאנחנו שומעים שמשפחה חוללה שינוי בתזונה, זהו סיפוק אדיר. בתוכנית בבתי ספר יסודיים אנחנו מחלקים לילדים מארז של 12 ק"ג, הכולל בין 6-8 סוגי ירקות ופירות. כשהמשפחה מקבלת כזה מארז ובמקביל הילדים משתתפים בסדנאות חווייתיות עם דיאטנית ולומדים על תזונה לאורך השנה - זה יוצר אפקט משמעותי וההשפעה היא לדורות קדימה.
"אנו עובדים כל הזמן על פיתוח תוכניות תזונה. בפועל, מעל 60% דיווחו כי חוללו שינוי תזונתי בעקבות הסדנאות שלנו", מסכמת הוד עובדיה.

תזונה ובריאות

המספרים מלמדים על הבעיה
* משרד הבריאות ממליץ על אכילת 5 מנות ירק ו-3 מנות פרי ביום: סך הכול 8 מנות, כשההמלצה היא לצרוך מגוון רחב ושונה מכל קבוצות הצבע. הסיבה: צריכה גבוהה שלהם קשורה בסיכון נמוך יותר לתחלואה ולתמותה.
* לפי הסקר החברתי של הלמ"ס לשנת 2017 נמצא, כי 60% מבני 20 ומעלה צורכים פחות מ-3 מנות ירק ביום ו- 80% אוכלים פחות מ-3 מנות פרי. 10% לא אוכלים בכלל ירקות ו-20% לא אוכלים בכלל פירות.

- סקר בריאות לאומי שפרסם המרכז לבקרת מחלות לאחרונה ומתייחס לשנים 2018-2020 מעלה, כי 83% מהאוכלוסייה הבוגרת לא מגיעים לצריכה המומלצת. כלומר רק 17% אוכלים מעל 5 מנות פירות וירקות ביום.