מצד אחד, אתם רוצים שהילד שלכם יאכל בריא במהלך יום הלימודים. מצד שני, אין דבר מתסכל יותר מלקבל קופסת אוכל מלאה בסוף היום, יחד עם הטענה 'לא היה לי מה לאכול'. קופסת אוכל מאוזנת יכולה לתרום באופן משמעותי להשגת היעדים התזונתיים המומלצים ולעזור לילדים לשמור על ריכוז ויכולת למידה לזמן ארוך יותר.
מעבר לכך, ארוחת עשר היא הזדמנות טובה להנחיל לילדים הרגלי אכילה בריאים. לכן, חשוב להסביר לילדים את החשיבות של אכילה בהפסקה המיועדת לכך. אם הילד יבחר לשחק או לפטפט עם החברים במקום לאכול, הדבר עשוי להוביל לחוסר מנוחה, עצבנות, קושי בריכוז ואפילו קשיים באינטראקציה חברתית.
3 צפייה בגלריה
(צילום: נמרוד סונדרס, סטיילינג: מיכל לוי אלחלל, באדיבות פודי)
מהם המרכיבים של ארוחת עשר מאוזנת? ומהם הרעיונות היצירתיים לכריכים בריאים שהילדים יאהבו?

המרכיבים הבסיסיים של ארוחת עשר

מבחינת לחם, עדיף להכין כריך עם לחם מקמח מלא, מרקם חלק וללא גרעינים שעלולים להרתיע את הילדים. המטרה היא למצוא לחם שאינו כהה מידי, אינו דחוס מידי ואשר ייצור תחושת שובע. תוכן הכריך מספק לרוב את מרכיב החלבון של ארוחת העשר - גבינות, פסטרמה/ נקניק, טחינה, טונה ביצה או אבוקדו. ליד הכריך חשוב להוסיף ירקות (עדיף שתי מנות ירק) כדי להוסיף למנת הוויטמינים והמינרלים של התזונה היומית. אפשר להכניס חמוצים או זיתים אך בכמות קטנה, בעקבות כמות הנתרן הגבוהה. אפשר בהחלט להוסיף פרי או אגוזים (לא קלויים), וגם לשקול הוספה של קטניות שילדים אוהבים, כמו גרגירי חומוס או אפונה (לא מומלחים).

מה לא כדאי להכניס לקופסה?

ראשית, מומלץ להימנע מממרחים מתוקים כמו שוקולד למריחה או ריבה, משום שהם לא מספקים ערכים תזונתיים מועילים וגורמים לעלייה חדה ואחריה לירידה חדה בסוכר - מה שעלול להוביל לתחושת עייפות ולפגיעה בריכוז.
באופן כללי, אל תתפתו לחטיפים ומזונות מעובדים, גם אם כתוב על האריזה 'מושלם לארוחת בוקר'. תמיד עדיף להכין בעצמנו ולא לגלוש למוצרים מוכנים, משום שהם לרוב מכילים אחוז שומן גבוה ומעט מידי ויטמינים ומינרלים. בכל מקרה, לעולם אל תגידו לעצמכם 'אם לא אצרף חטיף, הילד לא יאכל כלום' - (רוב) הילדים הרעבים אוכלים (כמעט) הכל.

טיפים לשמירה על ארוחת בוקר בריאה ואטרקטיבית

ארוחת עשר היא לא תחליף לארוחת בוקר בבית - האופציה הגרועה ביותר היא לאפשר לילד להגיע לבית הספר על בטן ריקה לחלוטין, מה שיפגע ביכולת הריכוז שלהם בשעות הבוקר וגם בהמשך היום.
3 צפייה בגלריה
(צילום: נמרוד סונדרס, סטיילינג: מיכל לוי אלחלל, באדיבות פודי)
לפני הכל, ירקות - אל תשאלו אותם אם הם רוצים, פשוט שימו להם ירקות בקופסה. המשיכו לנסות גם אם לא תהיה פופולאריות רבה בהתחלה. קופסת האוכל היא חלק מהניסיון להנחיל הרגלי אכילה - ירקות חתוכים לצד הכריך ופירות חתוכים בתור נשנוש מתוק בהפסקות.
היו יצירתיים עם האוכל - פרצוף עשוי מירק עשוי להיות אטרקטיבי יותר, מאכלים בשלל צבעים מכניסים הרבה חיים (ובריאות) לארוחה, כריכים בצורת דובי יכולים להפוך לאטרקציה של שולחן האוכל, ולשפר את הסיכוי להתנסות של הילד במגוון מאכלים. עיטוף חוויתי ומהנה של הכריך מעלה חיוך, אנחנו הרי אוכלים דרך העיניים. שקיות אוכל מנייר של סנו סושי עם הדפסים מעוצבים, כוללות מדבקות משמחות לסגירה נוחה. המדבקות הן כלי חמוד וקליל ליצירת מסר מההורה והגדלת הסיכויים לאכילה. שקיות הנייר נוחות לשימוש ומהוות פתרון מעולה לכריכים מסוגים שונים.
אל תשכחו את הקופסה - קופסת האוכל היא חלק בלתי נפרד מהארוחה, ולכן חשוב להשקיע בה מחשבה. על מנת לספוג לחות בתחתית הקופסה, אפשר להניח סנו סושי מפיות אירוח איכותיות שיוסיפו צבעוניות יפה שתגרה את העין ותראה להם שהשקעתם בהם מאמץ. והיא גם תהיה שימושית בסוף הארוחה במידת הצורך. כדי להפריד בין רכיבים שונים (שלא תקבלו תלונות על המלפפון שהרטיב את הקרקר), אפשר להשתמש בסנו סושי תבניות אפייה מנייר למאפינס, או בשקית נייר כדי שהכריך חלילה לא יגע בירקות! מזלגון או קיסם יכולים לעזור לילד לאכול נקי ויוסיפו טאץ' נחמד.
שתפו את הילדים בתכנון - שיתוף הילד עושה פלאים להקניית הרגלים בריאים יותר. הכינו עם הילד טבלה שבועית והחליטו מראש על היום בשבוע בו מותר ממרח מתוק, כך שהוא ירגיש שיש לו כוח בידיים ואולי יסכים לאכול יותר מהרכיבים הבריאים בשאר הימים. אפשר גם לשתף את הילדים בהכנת האוכל עצמו, בבוקר או בערב שלפני, כדי להפוך אותו לחלק מהתהליך והחוויה.
3 צפייה בגלריה
(צילום: נמרוד סונדרס, סטיילינג: מיכל לוי אלחלל, באדיבות פודי)
שמרו על הטריות - עבור כריכים עם ריח חזק או כריכים שחשוב לשמור על הטריות שלהם, מומלץ להשתמש בסנו סושי שקיות זיפר סליידר, המתאימות בגודל שלהן לכריך, עוגיות או ירקות/פירות חתוכים, ונסגרות באטימה מוחלטת באמצעות סליידר נוח לפתיחה וסגירה חוזרת.
עבור מאכלים אחרים, אפשר להשתמש בשקיות אוכל של סנו סושי בגודל L, המציעות עמידות וגודל מושלם לכריך גדול או בשקיות אוכל נקשרות גדולות במיוחד המתאימות לכמה מרכיבים יחד, כמו פירות מסוגים שונים.

רעיונות לכריכים בריאים שיכולים להתאים לילדים שלכם

לכל ילד טעם אישי ומיוחד רק לו. בין הרעיונות שיכולים להתאים לילדים וכוללים רכיבים תזונתיים מאוזנים: כריך עם ממרח פסטו וגבינה צפתית, כריך עם אבוקדו וגבינת שמנת, כריך עם טחינה וסילאן, כריך עם טונה וירקות טריים, מאפין תירס/ירקות, מאפים ביתיים עם קמח מלא, כריך חביתה בסגנון קלאב סנדוויץ' חתוך לריבועים קטנים עם שיפוד, כריך עם חומוס, תוספת של חצי אבוקדו, סביח שילדים אוהבים עם ירקות מרעננים ולא מוחמצים או מטוגנים, מוזלי עם יוגורט טבעי 3% שומן, גרנולה איכותית ופרי חתוך לקוביות קטנות, כריך עם חמאת בוטנים ללא תוספות עם מעט דבש, ממרח שקדיה עם קינמון, ועוד.
לקבלת טיפים ורעיונות לקופסאות אוכל נהדרות לבית הספר ולמגוון מתכונים, היכנסו>>