"היו מצבים שלא היה לי כסף לקנות קופסת סימילאק לילדים. הייתי בחרדות כשהקופסה הייתה מתקרבת לסוף ואומרת לעצמי 'אלוהים יעזור, למי אני פונה כדי להשיג אוכל לילדים?'", כך מספרת שרית (שם בדוי) מאזור הצפון, אלמנה בת 41 ואמא לילדים בגילאים 4, 6 ו-8. שרית היא רק דוגמה אחת מתוך עשרות אלפי משפחות נזקקות שמקבלות סיוע מהקרן לידידות לקראת ראש השנה.
שרית לא תמיד הייתה במצב של עוני - היא התחתנה בגיל 33, ילדה שלושה ילדים בהפרשים קצרים ומשק הבית המשיך להתנהל ללא קשיים מיוחדים. לפני שלוש שנים בעלה נהרג בתאונת ספורט אתגרי, ומאז היא נשארה לבד עם שלושת הילדים וללא שום סיוע.
נכון להיום, שרית מתקיימת מקצבת שארים קטנה המכסה את תשלום שכר דירה, ובנוסף עוד 1,800 שקלים ממשרד השיכון ו-2,000 שקלים הבטחת הכנסה מביטוח לאומי.
4 צפייה בגלריה
(צילום: באדיבות הקרן לידידות)
"הקיץ הזה היה מאוד קשה, לא היה לי כסף לשלם עבור קייטנות לילדים, לא הצלחתי לגייס כסף כדי איכשהו להפוך את הקיץ עבורם ליותר שמח, לקחת אותם לבריכה או כל בילוי אחר שילדים בגילם רגילים אליו בקיץ, לכן הילדים היו איתי בבית כל הזמן ולא עשו שום פעילויות בחוץ". שרית גם מעידה שהדבר שהיא הכי רוצה לעשות הוא למצוא עבודה ולפרנס את ילדיה בכבוד, כדי ששום דבר לא יחסר להם. "אני רוצה לצאת לעבוד ולהפסיק לקבל הבטחת הכנסה, אבל אין לי פתרון לילדים, ואני פשוט מנסה לשרוד".
לפני שהתחילה שנת קורונה, שרית חשבה שחייה מקבלים מפנה אופטימי - היא עברה קורס מקצועי ומצאה עבודה בתור אחראית לוגיסטיקה, "הקורונה התחילה ולא הייתה לי כל אפשרות למצוא עבודה, כי פשוט לא היה לי עם מי להשאיר את הילדים".
שרית מוסיפה כי "אני לא מתביישת לבקש עזרה, כי זה עבור הילדים שלי, לא בשבילי. אני מקבלת סיוע, אבל המצב עדיין מאוד קשה. למשל, המיקרוגל שלנו התקלקל ואני לא יכולה לקנות חדש. גם הפסקתי לטפל בשיניים, כי פשוט אין לי כסף לטיפולים".
4 צפייה בגלריה
(צילום: באדיבות הקרן לידידות)
יחד עם עוד עשרות אלפי משפחות נזקקות, שרית מקבלת סיוע מיוחד מהקרן לידידות לקראת ראש השנה.

על רקע משבר הקורונה והגלישה של הישראלים רבים למצב של עוני - סכום הסיוע הוכפל

כ-260 אלף נזקקים, ביניהם קשישים, משפחות שמצבן הכלכלי הורע בעקבות משבר הקורונה וילדים הנמצאים בפיקוח רשויות הרווחה, קיבלו השנה מענקי סיוע במזון וביגוד בהיקף של כ-33 מיליון שקלים, הודות להתגייסות של יותר מ-600 אלף תורמים אוהבי ישראל.
על רקע המשבר הכלכלי העמוק אליו נכנסה ישראל בעקבות מגפת הקורונה, האפשרות להחמרת המגבלות במהלך החגים והעלייה הדרסטית במספר המשפחות הפונות לאגפי הרווחה וארגוני הסיוע לקבלת עזרה, החליטה הקרן לידידות להגדיל משמעותית את מאמצי הסיוע שלה סביב פתיחת שנת הלימודים וחגי תשרי. תקציב הסיוע עומד על יותר מפי 2 לעומת 2020 ועל תקציב גדול פי 12 מהתקציב ב-2019, טרם משבר הקורונה.
בדומה לשנה שעברה, הקרן לידידות מסייעת לאלפי משפחות חדשות שהתדרדרו ממעמד הביניים למצב של עוני ומצוקה בעקבות אובדן פרנסתן. בין מקבלי הסיוע גם נכי צה"ל, שבאגודת הידידים של ארגון נכי צה"ל מדווחים על זינוק במספר הנזקקים בקרבם.

שוברים לרכישת מזון, ביגוד, בתי תמחוי, ועד מתנות לחג לקשישים עריריים

בין היתר, יחולקו במסגרת מבצע הסיוע של הקרן לידידות אלפי שוברים לרכישת מזון למשפחות עם ילדים במסגרות יום של משרד הרווחה, משפחות חד-הוריות בדיור הציבורי, פצועי ונכי צה"ל. חבילות מזון וארוחות מוכנות יחולקו למשפחות וקשישים הנתמכים על ידי ארגונים כגון 'יד ביד', 'לתת' ו'לקט ישראל'.
4 צפייה בגלריה
(צילום: באדיבות הקרן לידידות)
בנוסף, הקרן תחלק מעל ל-36 אלף כרטיסים לרכישת ביגוד לקראת החזרה ללימודים והחגים, למשפחות חד-הוריות המתגוררות בדיור הציבורי, לילדים במסגרות ופנימיות של רשויות הרווחה, ילדים המתגוררים עם אימותיהם במקלטים לנשים מוכות ולמשפחות של עולים טריים. משפחות הנתמכות על ידי אגפי הרווחה ברשויות המקומיות יקבלו שוברים לרכישת ציוד לבית הספר.
מעבר לכך, הקרן לידידות תקצבה יותר מ-3 מיליון שקלים למענקים עבור ארגוני הסיוע, יחד עם יותר מ-600 אלף שקלים לבתי תמחוי הנתמכים על ידי הקרן בשגרה.

"בזכות אנשים טובים אני יכול להיות שקט לקראת החג"

ת', פצוע צה"ל המקבל סיוע כחלק מהפרויקט, אומר כי "העזרה והחיבור שאני מקבל גורמים לי להבין שרואים אותי. בזכות אנשים טובים אני יכול להיות שקט לקראת החג".
ס', אשת פצוע צה"ל, מספרת כי "בעלי נכה קשה ואני עצמי פוטרתי בתחילת משבר הקורונה, אך למזלי הרב אני מקבלת תמיכה גדולה מארגון נכי צה"ל ומהקרן לידידות, ואני יודעת שיש לי על מי לסמוך".
לדברי נשיאת הקרן לידידות, יעל אקשטיין, "משבר הקורונה יצר משבר כלכלי כמותו לא ידענו ושעמו נתמודד עוד זמן רב. לאור חוסר הודאות גם בתקופה זו לגבי השלכות ההתמודדות עם המשבר וההשפעה הכלכלית הצפויה, השנה אנחנו מתגייסים ביתר שאת והגדלנו משמעותית את התקציבים והמשאבים כדי לסייע למשפחות, קשישים וילדים במזון וצרכים בסיסיים על מנת שיצליחו לעבור את התקופה הקשה הזו בשלום ולחגוג את החגים בכבוד. אנו אסירי תודה למעל 600 אלף תורמים אוהבי ישראל שלמרות המשבר הגלובלי מתגייסים כעת יותר מאי פעם לסייע לעם ישראל וליהודים במצוקה בתפוצות".

עשייה שוטפת במגוון תחומים - הקרן לידידות מסייעת ליותר מ-1.5 מיליון ישראלים

הקרן לידידות היא ארגון הסיוע החברתי הגדול בישראל. הקרן תורמת ומשפרת באופן ישיר את חייהם של כשני מיליון מתושבי ישראל ויהודים בתפוצות. הקרן פועלת בעיקר לאספקת סיוע הומניטרי בסיסי כמו מזון, ביגוד, ציוד לימודי, קורת גג ועוד לאוכלוסיות הרגישות ביותר בישראל.
הקרן עוזרת לכולם ובכל מקום בו קיימת מצוקה ללא הבדלי דת גזע ומין. הקרן מסייעת לקשישים וניצולי שואה, אך גם פועלים רבות למען משפחות החיות בעוני, ילדים ונוער בסיכון, אוכלוסיות מיעוטים וחסרי מעמד.
4 צפייה בגלריה
(צילום: באדיבות הקרן לידידות)
בנוסף לפעילות ההומניטרית הקרן מסייעת רבות גם בתחום העלייה לישראל של יהודים מארצות מצוקה וסיוע בשדרוג האבטחה של מוסדות יהודיים ברחבי העולם.
הקרן לידידות פועלת נמרצות לשיפור וחיזוק כל מערכי ההגנה על האזרחים הישראלים בשגרה ובחירום באמצעות תרומת טכנולוגיות חדישות לבתי חולים בפריפריה, מיגון בתי חולים, סיוע לארגוני ההצלה ולצוותי החירום היישוביים באיזורי העימות. בנוסף משפצים אלפי מקלטים ומניחים מאות מיגוניות בעוטף עזה ובצפון גם מסייעים בתחום הרווחה לאלפי חיילי צה"ל המגיעים ממשפחות מעוטות הכנסה.
הקרן פועלת בשיתוף פעולה הדוק עם 250 רשויות מקומיות, משרדי הרווחה, הביטחון וקליטת העלייה, צה"ל, ארגוני ההצלה והחירום וכן ארגוני סיוע מובילים בישראל כגון לתת, אש"ל ירושלים, יחד למען החייל ועוד.
פעילות הקרן מתאפשרת הודות לנדיבות ליבם של מעל לשש מאות אלף תורמים בארה"ב ומקומות נוספים ברחבי העולם. רוב תורמינו הם נוצרים אוהדי ישראל המבקשים לברך את מדינת ישראל והעם היהודי באמצעות פעילות הומניטרית. לצידם יש לנו תורמים יהודים.

פורסם לראשונה: 15:21, 01.09.21