מוגש מטעם המכללה האקדמית תל-חי
תושבי הצפון רושמים תשעה חודשים ארוכים הרחק מהבית, על רקע הפיכת אזור אצבע הגליל והגליל כולו לשטח לחימה. הפינוי של מאות אלפי ישראלים מהאזור הוביל לפגיעה בכל תחום בחיים - החל מחקלאות, דרך מסחר ועד לפגיעה במוסדות ההשכלה הגבוהה. בתור המכללה הצפונית ביותר במדינת ישראל, המכללה האקדמית תל-חי נאלצה לסגור את שני הקמפוסים שלה בקריית שמונה, בזמן שמרבית הסטודנטים וחברי הסגל מפונים מבתיהם. הקמפוס השלישי לחדשנות בחינוך והוראה, הממוקם בקצרין ממשיך לפעול באופן פיזי.
איך לצד האתגרים הרבים מצליחה המכללה לשמור על רמה ואיכות הלמידה, פועלת לטובת המפונים בדרום ובצפון, כיצד היא מסייעת לחיילי המילואים? ואיך היא מתכוננת לשנת הלימודים הבאה?
היחידה לחדשנות בהוראה מסייעת בבניית קורסים מעניינים עם הרבה יצירתיות
"נכון להיום, יותר מ-60% מהסטודנטים, חברי הסגל והעובדים, מפוזרים בכל קצוות הארץ", מספר מנכ"ל האקדמית תל-חי, אלי כהן. "המשמעות היא שעיקר הלמידה מתבצעת מרחוק. אך לצד זאת, אנחנו משתדלים לקיים מפגשים פיזיים אחת לכמה זמן, אם בקמפוס שלנו בקצרין או בקמפוסים מארחים ברחבי הארץ".
המכללה כוללת יחידה לחדשנות בהוראה, "אשר עובדת מסביב לשעון על מנת לייצר פתרונות לבניית קורסים ושיעורים מעניינים ויצירתיים בהוראה מרחוק", מספר כהן.
"לא איבדנו תקווה לגבי חזרה הביתה לקמפוסים שלנו בשנה הבאה"
במבט קדימה, כהן מספר כי במכללה מכשירים בימים אלה מבנים אשר ישמשו את שתי הפקולטות המפונות: הפקולטה למדעים וטכנולוגיה והפקולטה למדעי החברה והרוח, למפגשים פיזיים, בשנת הלימודים הבאה. מבנים אלה יהיו באזורים בהם יש ריכוזים של סטודנטים ובסמיכות לרכבת, "כך שנוכל לאפשר לסטודנטים מפגשים פיזיים לפחות פעם בשבוע, לצד הלמידה מרחוק".
הנרשמים לשנת הלימודים הקרובה באקדמית תל-חי יקבלו השנה הטבות משמעותיות. הבולטת ביניהן, מבטיחה שנת לימודים ראשונה חינם לנרשמים לתואר ראשון (בכפוף לתקנון). בנוסף, קיימות הטבות משמעותיות גם למשרתי המילואים וכוחות הבטחון. לצד התמריצים והמתכונת ההיברידית המובטחת בשנה הקרובה, כהן מודה כי "הסטודנטים לא מקבלים את תל-חי שהם רצו. בשגרה, מגיעים אלינו צעירים וצעירות בעקבות הרמה האקדמית הגבוהה, וגם בשביל ללמוד בגליל הקסום והירוק". לדבריו, "אנחנו עושים הכל כדי לשמר את איכות ההוראה והלמידה באמצעות פתרונות יצירתיים, ובמקביל, לא איבדנו את התקווה לגבי חזרה הביתה, אל הקמפוסים שלנו. אנחנו פועלים לקראת חזרה שתתאפשר, ברגע שתסתיים המלחמה ומייצרים פתרונות חליפיים עד שנוכל לשוב לגליל היפה שלנו".
2 צפייה בגלריה
תל חי
תל חי
(המכללה האקדמית תל-חי)
"המלחמה הזו מוכיחה שיש לנו דור צעיר איכותי וערכי. הסטודנטים שלנו הם חלק משיקום הצפון"
בשגרה שלא כוללת מלחמה, טילים ויישובים מפונים, המכללה האקדמית תל-חי היא מרכיב משמעותי מאוד לחיזוק ופיתוח הגליל המזרחי. "לפיכך, אנחנו רואים בתל-חי שתהפוך בקרוב לאוניברסיטת קריית שמונה והגליל – מנוף חשוב לשיקום של הצפון ביום שאחרי המלחמה", אומר כהן.
הסטודנטים שמגיעים ללמוד במכללה, אשר מראים בתקופות שגרה מעורבות חברתית גבוהה, "יהפכו בשנה הבאה להיות חלק מהשיקום של הצפון ושל החברה הישראלית", אומר כהן. "אני רואה כבר עכשיו, שהסטודנטים החדשים שנרשמים ללמוד בתל-חי הם סטודנטים ציוניים, אוהבי הארץ, שמחכים ליום שיוכלו לעבור לגליל, ולצד הלמידה גם לחזק ולפתח אותו".
בכל הנוגע למעורבות החברתית של הסטודנטים, כהן מספר כי "העובדה כי פיזרו את הסטודנטים ואנשי הסגל שלנו בכל רחבי הארץ, לא גרמה להם להיות פחות מחוברים לקהילה. נהפוך הוא, סטודנטים וחברי סגל של תל-חי יזמו והובילו פעילויות למפונים מהדרום ומהצפון בכל רחבי הארץ: מאילת, דרך, ים המלח, ירושלים, תל-אביב, חיפה ועד מרחב טבריה. הם הפכו לפעילים חברתיים וקהילתיים בכל המרחבים שהם נמצאים בהם. באופן כללי, המלחמה הזו מוכיחה לנו שיש כאן דור צעיר איכותי וערכי".
בין שלל הפעילויות של הסטודנטים וסגל המכללה, במהלך המלחמה ניתן למנות הקמת חמל כלכלי- שהקים החוג לכלכלה וניהול ונתן יעוץ ותמיכה בסוגיות כלכליות שנולדו בעקבות המלחמה. צוות סטודנטים ומומחים מהחוג לעבודה סוציאלית הקים אתר מיוחד באמצעותו הם מעניקים סיוע נפשי למי שזקוק לכך. הסטודנטים בשנה ג' בעבודה סוציאלית פזורים בבתי המלון ברחבי הארץ ובמסגרת לימודי השדה, מעניקים סיוע מקיף למפונים מהדרום והצפון. סטודנטיות בתוכניות לדרמה תרפיה ותרפיה באומנות אף הן מעניקות טיפול רגשי באמצעים אמנותיים, שרכשו במסגרת הלימודים בתל-חי וסטודנטיות מהמכון לאומניות יזמו פעילות קדרות- אומנותית, עם נפגעי האירועים הקשים שהתחוללו בדרום ב- 7 באוקטובר ועם מפונים מכל הארץ. הן אף ערכו פעילות ללוחמים שיצאו להתאווררות מעזה.
אתגר המילואים – מה עושים כאשר 1,000 סטודנטים מגויסים למלחמה?
בנוסף לאתגר העצום של סטודנטים ואנשי סגל מפונים, תל-חי התמודדה עם שיעור גבוה של משרתי מילואים, בקרב הסטודנטים וחברי הסגל. "יותר מ-1,000 סטודנטים שירתו במלחמה בתקופה הראשונה, ועד היום יש סבבים גדולים של סטודנטים שמשרתים. גם מהבחינה הזו אנו רואים דור צעיר ואכפתי ,שמוצא את כל המקומות בהם הוא יכול לתרום ולהועיל לחברה. מתברר שההתנדבות לא פסה מהעולם ואנחנו גאים בעובדה שאלו הסטודנטים שלנו", מספר כהן.
בכל הנוגע למשרתי ומשרתות המילואים, בני ובנות הזוג שלהם וגם אנשי כוחות ההצלה האחרים, "היה ברור לנו שאנחנו צריכים לגבש עבורם פתרונות ייחודיים", מספר כהן. "יצאנו במתווה של תמיכה לימודית, עם הקלות שלא פוגעות באיכות התואר כדי לאפשר להם לסיים את שנת הלימודים, בנוסף בנינו מעטפת שלמה של חונכותיו ותמיכה אקדמית כדי שיוכלו להדביק את הפער שנוצר ". האתגר שהמכללה הציבה לחבר הסגל, אומר כהן, "הוא שלא משנה מתי הסטודנט או הסטודנטית מגיעים מהמילואים, צריך לייצר להם תכנית לימודים, בהתאמה אישית בהתאם לצרכים".
מעבר לכך, "המכללה הציעה תמיכה כלכלית, ולא פחות חשוב, תמיכה רגשית", מוסיף כהן. "המטרה היא לתת מעטפת שלמה ומקיפה. יש חברי סגל שהתנדבו להיות אנשי הקשר של המכללה עבור הסטודנטים והסטודנטיות המשרתים במילואים, כדי להקשיב להם ולהתאים להם את כל הפתרונות שהם צריכים".
2 צפייה בגלריה
תל חי
תל חי
(המכללה האקדמית תל-חי)
מתחילים לימודים במכללה ומסיימים באוניברסיטה
בתקופה האחרונה מקדמים שר החינוך יואב קיש והמועצה להשכלה גבוהה את הפיכת המכללה האקדמית תל-חי לאוניברסיטת קריית שמונה והגליל, "כך שהסטודנטים שמגיעים בשנה הבאה יתחילו את הלימודים במכללה ויסיימו אותם עם תואר מאוניברסיטה", מציין כהן.
כחלק מההפיכה לאוניברסיטה, "המרצים עוסקים, לצד ההוראה, גם במחקר", מסביר כהן. "באופן שכזה, הסטודנטים מקבלים מרצים שהעיסוק שלהם במחקר הוא משמעותי ומהותי, מה שמבטיח כי הם יקבלו את הידע האקדמי הכי רלוונטי, עדכני ופרקטי".
האתגר של תל-חי לקראת המהלך, מפרט כהן, "הוא ליצור מצב שבו מצד אחד אנחנו גדלים ומתרחבים בתור אוניברסיטה, ומצד שני משמרים את האיכויות של המכללה בכל הנוגע לקשר אישי וחיבור לקהילה".
בחירה בעתיד הצפון ומדינת ישראל - לימודים אקדמיים עם ערך ומשמעות
לסיום, כהן מצהיר כי "המכללה תמיד נהנתה מסטודנטים באיכות גבוהה בעלי ערך מוסף, כאלו שרוצים לצאת מהקופסה ולעשות רילוקיישן לגליל כדי ליהנות מאיכות אקדמית, תכניות לימודים מעולות וגם ליהנות מחוויית לימודים מיוחדת, הכוללת גם תרומה לקהילה ופעילות ערכית".
לדבריו, "הבחירה בתל-חי היום היא לא רק בחירה באקדמיה מצוינת, אלא גם בחירה בעתיד הצפון, הגליל העליון ועתיד מדינת ישראל. אנחנו שמחים לקלוט סטודנטים ערכיים שרוצים להוביל ומחפשים משמעות".
המכללה מקיימת יום פתוח היברידי ב-8.8.24 בחיפה ובזום ומציעה שנה ראשונה חינם לנרשמים לשנת הלימודים הקרובה (בכפוף לתקנון) לצד מגוון הטבות נוספות. לפרטים נוספים על מסלולי הלימוד המגוונים במכללה האקדמית תל-חי והרשמה ליום פתוח, יש ללחוץ כאן>>
מוגש מטעם המכללה האקדמית תל-חי