תחום הטראומה האורתופדית התמקם בעשור האחרון בחזית רפואת החירום בעולם, הן לאור היותה סיבת המוות העיקרית בגיל צעיר, והן בשל העובדה כי פציעות השלד המערבות את הגפיים, את עמוד השדרה ואת האגן, מהוות כ- 70% מכלל הפציעות.
לאור התחלואה הממושכת המלווה פגיעות טראומה, כמו פגיעה בכושר העבודה לטווח רחוק והנכות המתווספת לפציעה, מהווה הטיפול בפציעות האורתופדיות אתגר ראשון במעלה. לפציעות במערכת השלד ישנה השפעה ניכרת על המוגבלות והתחלואה הכללית, הן כרוכות בטיפול שיקומי ארוך, באבדן איכות החיים ובתלות בקצבאות נכות. לאור אלו, ההתקדמות בתחום הטראומה האורתופדית, בהיבטי מחקר ופיתוח טכנולוגי הוא גדול ומאפשר ניתוחים פורצי דרך. כיום הכשרת מנתחים בטראומה אורתופדית היא הדבר החשוב ביותר לתוצאות טיפול ניתוחי מיטבי בפציעות. טיפול ניתוחי טוב ומותאם לפציעה מאפשר שיקום של האיברים הפגועים.
3 צפייה בגלריה
(צילום: באדיבות דוברות הדסה)
"הטראומה האורתופדית הפכה למקצוע מרתק ומאתגר, בעל חשיבות עליונה, אך למרבה הצער, קיים קושי לגייס את הדור הצעיר של הרופאים בארץ ולשלבו ביחידות הטראומה האורתופדית בישראל, מסיבות שונות המנתחים הצעירים פונים להתמחויות אחרות", אומר פרופ' רמי מושיוב, מנהל המחלקה האורתופדית בהדסה עין כרם ומי שהחליט להרים את הכפפה יחד עם שותפיו לדרך באגף האורתופדי בהדסה, ולתת מענה למצוקה הלאומית – והקים את המרכז להכשרת מנתחים בטראומה אורתופדית בהדסה.
"המצב היה ועדיין מאוד מדאיג, ברמה הלאומית. ההתערבות הניתוחית המיידית באתרים שונים על פני השלד, תוך שימוש במכשור מתוחכם ובמשתלים מודרניים, מחייב כוח אדם מיומן והכשרה ממושכת של מנתחים מומחים בתחום זה באופן ממוקד. אך בפועל, כיום במדינת ישראל, למרות חשיבות המקצוע – יש קושי לטפח ולהכשיר דור צעיר של מנתחי טראומה בארץ, אשר יבטיח טיפול מיטבי בפצועים ויביא להמשך שיפור בתחלואה ומניעת תמותה בעתיד.
הכשרת כירורגים בטראומה אורתופדית נמשכת שנים", הוא מדגיש. "היא כוללת גם השתלמות ממושכת במרכזי טראומה מובילים בחו"ל, לאחר 6 שנות ההתמחות, כאשר בהמשך נחשף המנתח הצעיר למגוון פציעות מורכבות וצובר ניסיון מעשי. מספר המקומות במרכזי הטראומה הגדולים בארה"ב ובאירופה מוגבל מאד ולמעשה הערוץ הזה כמעט חסום כיום בפני מומחים צעירים מישראל.
פרופ' מושיוב, מוותיקי המומחים לטראומה אורתופדית בישראל ומי שמוביל את המחלקה לאורתופדיה בהדסה עין כרם, מגיש את הפריסה הקיימת כיום של מומחים ברחבי הארץ: "בישראל פועלים היום בסך הכל 23 מומחים לטראומה אורתופדית, רק 12 מהם עברו הכשרה פורמלית (FELLOWSHIP TRAINED), מתוכם 6 מעל גיל שישים - בהם שלושה לקראת גיל פרישה ו- 5 מעל גיל חמישים. "מדובר במומחים של ממש החולשים היום על ניתוחי טראומה אורתופדית בכל הארץ כאשר רוב המומחים נמצאים במרכז הארץ.
3 צפייה בגלריה
פרופ' רם מושיוב
פרופ' רם מושיוב
פרופ' רמי מושיוב
(צילום: באדיבות דוברות הדסה)
"חשוב להבין שטיפול שיינתן לפצוע על ידי רופא מומחה בטראומה אורתופדית, יכול להיות לשון המאזניים ולקבוע אם המטופל ילך על שתי רגליו או יישאר על כיסא גלגלים לשארית חייו. בהבנה שהתחום הזה נישאר ללא מענה והעובדה שחיים של בני אדם מוטלים על כף המאזניים, ולאור המצוקה שנוצרה – ללא כל עתיד אופטימי נראה לעין, הבנו שאנחנו צריכים להזיז הרים והקמנו בהדסה את המרכז הישראלי הראשון בארץ להכשרת מנתחים בטראומה אורתופדית – מערך שלא היה קיים עד כה בישראל".
פרופ' רמי מושיוב גייס את פרופ' אמנון שעשוע מי שייסד את חברת מובילאיי, והיום משמש כנשיא ומנכ"ל החברה, ואת צוות מומחי הטראומה האורתופדית בהדסה ובכוחות משותפים הקימו את המרכז הישראלי הראשון לטראומה אורתופדית בהדסה עין כרם.
"הכשרה בטראומה אורתופדית מקנה למנתח יכולת קבלת החלטות, תכנון וטיפול ניתוחי יעיל במגוון פציעות בכל שעות היממה. בחזוננו, שמנו לנגד עיננו את הבטחת המשך פיתוח הטראומה האורתופדית בישראל על ידי גיוס, בחירה והכשרת דור צעיר של מנתחים בתחום חיוני זה", מסביר פרופ' מושיוב ומרחיב: "ההכשרה בהדסה כוללת השקעת מאמץ וזמן מן המערכת כולה, כשמיטב המומחים שלנו בטראומה אורתופדית ובתחומים משיקים תורמים לה בליווי, הכשרה ולימוד צמוד של דור המומחים החדשים, במשך שנה וחצי. כירורג בתחום הטראומה האורתופדית חייב לשלוט בשיטות ניתוחיות חדשניות, להיות מעורב במחקר ולהיות בקשר עם מרכזים נוספים מכל העולם. אצלנו – כבר בחלק הראשון של ההכשרה בהדסה, המתמחים מקבלים ארגז כלים שמכיל את כל מה שנדרש תוך, כדי חשיפה למומחים במרכז הרפואי שלנו ובעולם.
בהמשך אנו שולחים את המתמחים להשתלמויות במרכזי טראומה מובילים בחו"ל, שם הם לומדים ומתמקצעים במשך שנה וחצי או שנתיים בעזרת מלגה מטעם המרכז שהקמנו. המימון חשוב ועקרוני, למי שבוחר בדרך הזו ועובר עם משפחתו לחו"ל או מעתיק מגוריו בארץ למשך ההכשרה, ואני שמח שהצלחנו להרים את הכפפה ולפתח את הפרויקט.
במקביל המתמחים מהמרכז שלנו עוברים גם קורסים מתקדמים של ארגון AOTRAUMA, ארגון הטראומה הגדול והחשוב בעולם האורתופדיה, ומשתלבים בסגל ההוראה של הארגון.
"מבחינתי מדובר בשליחות לאומית", הוא מבקש להדגיש. "אנו מכשירים כאן את דור העתיד ורואים חשיבות עליונה לבניית התשתית בכל הארץ – במרכז ובפריפריה, כולם זקוקים למקצוענים בתחום זה".
"בעזרת תרומתם הנדיבה של ענת ופרופ' אמנון שעשוע, ממייסדי "מובילאיי" ומנהלה כיום, ובעזרתם של חברי למקצוע, פרופ' אירי ליברגל מנהל האגף האורתופדי בהדסה ופרופ' יורם וייל, מנהל היחידה לטראומה אורתופדית, הרמנו יחד בכוחות משותפים את הפרויקט החשוב ביותר שיש היום ואנו מטפלים בו באופן יומיומי באספקטים השונים שלו. מדובר בצוות שנותן מעצמו המון למען המשימה ורואה בה חשיבות עליונה. בסיום ההכשרה יחזרו הרופאים לבתי החולים מהם הגיעו, בערי הפריפריה או המרכז, ינצלו את הידע שצברו, ויכשירו צוותים נוספים בעצמם. כך נקדם את הטראומה האורתופדית – נשאיר אותה חיה ובועטת במדינת ישראל.
בבית החולים הדסה כבר התחילו את התוכנית ארבעה מתמחים הראשונים בארץ, אחד מהם הוא ד"ר גיא פלדמן, 37, נשוי + 2, שהעתיק את מקום מגוריו מבית חולים העמק שבצפון, יחד עם כל משפחתו . "התחלתי את התוכנית וקיבלתי הזדמנות ללמוד מארבעת מומחי הטראומה הטובים בארץ בבית חולים הדסה ולהיות חלק מתוכנית לאומית מושקעת במיוחד" אומר ד"ר פלדמן בסיפוק.
3 צפייה בגלריה
(צילום: באדיבות דוברות הדסה)
"בצפון הארץ יש מומחים מצוינים אך כל אחד בתחומו, אף אחד לא מרכז את הטיפול הניתוחי הכולל בפצוע ומכאן נובעת החשיבות הרבה של המומחה לטראומה אורתופדית שרואה את התמונה הכוללת.
ככל שאני לומד אני מבין יותר ויותר את העוצמה של המקצוע ואת הצורך שיש למדינה ולאזרחים בה במומחים מסוג זה, ועל כן פתיחת המרכז היא בהחלט בשורה לרפואה בארץ ולאזרחים החיים בה.
כרגע אני כבר נמצא בהשתלמות במרכז לטראומה אורתופדית בדאלאס שבטקסס, ארה"ב, וכולם נפעמים מהידע שהבאתי איתי מהדסה ומהפרויקט בכללותו. אני מחכה לחזור לארץ ולהביא את הידע והניסיון לבית החולים העמק, אני יודע שזו תהיה תרומה אדירה לכל תושבי האיזור.
"עמיתיו של ד"ר פלדמן הם ד"ר עמית דוידסון – אשר הגיע מבית החולים שערי צדק ונמצא במהלך ההכשרה במרכז לטראומה אורתופדית בעיר לידס שבאנגליה, ושניים נוספים מבצעים ההתמחות בהדסה - ד"ר פאדי ח'ליל חנא, מבית החולים בנצרת וד"ר מהאדי כנעאן, מבית חולים רוטשילד ואנחנו צופים להם מסלול מדהים גם כן".