מאת יצחק מויאל, יו"ר הסתדרות עובדי הבניין והתעשיות הנלוות ומ"מ נשיא הקרן לעידוד ופיתוח ענף הבנייה בישראל
כבר שנים רבות אני דורש את הגברת הפיקוח והאכיפה של העסקת מנופאים בענף הבניין. חברות כוח אדם השתלטו על תחום העסקת המנופאים, וחברות הבנייה מסירות מעצמן אחריות לבדיקת רישיונות המקצוע, מיומנות המנופאי וכל נושא הבטיחות, מהסיבה שכביכול המעסיקה היא חברת כוח אדם. העסקה שאינה ישירה מייצרת פרצות בחוק, בעוד במקום שיש העסקה ישירה, הדברים כמעט שלא קורים. בפועל - מנופאים מועסקים ללא בדיקת תעודות מקצוע, כמעט שאין פיקוח ואכיפה על שעות עבודה, יש הרבה רשיונות מזויפים וגם ההכשרות נעשות במקרים רבים באופן לא מקצועי.
כעת מצטרפת לדרישה גם התאחדות מעסיקי המנופאים. רו"ח אדי בן ליש, מנכ"ל התאחדות מעסיקי המנופאים, פנה אל חזי שוורצמן, ראש מינהל הבטיחות במשרד העבודה, ואליי, ודרש את הגברת הפיקוח על העסקת מנופאים. דרישתו באה בעקבות אינספור פניות שלנו אל משרדי הממשלה, ועדות הכנסת וכל גורם ממשלתי שנוגע בדבר.
1 צפייה בגלריה
(צילום: shutterstock)
"מאז חקיקת החוק משנת 2019 ענף העסקת המנופאים הגיע לשפל", כתב בן ליש לשוורצמן ואליי, "בהיעדר הרתעה, פיקוח וענישה, רוב החברות עובדות בניגוד לחוק, תוך כדי סיכון נפשות ברמה היומית".
לצערי, גם לאחר העברת מידע מדויק על חברות שרומסות את החוק ואת זכויות העובדים ומפרות באופן משמעותי את הוראות הבטיחות, ועובדים שפועלים בניגוד לחוק, תוך כדי סיכון חיי העובדים באתר הבנייה ואזרחים חפים מפשע, וגם בתום אימות מידע זה על ידי מפקחים של זרוע העבודה – חברות כוח האדם להעסקת מנופאים ממשיכות לעבוד באתרים כרגיל, ללא שום פעילות ענישה אפקטיבית וללא שום הרתעה, ורומסות את החוק ברגל גסה.

הערבויות לא מרתיעות

אינספור פעמים פניתי ודרשתי מעל כל במה אפשרית, בכל מפגש, בכל ועדה, בכל מכתב, להגדיל בצורה משמעותית את גובה הערבויות שניתנות לחברות כוח אדם המפרות את החוק לסכום של למעלה ממיליון שקל, וזאת מאחר שכיום אין כל הרתעה כלפי אותן חברות/תאגידי כוח אדם, ושום דבר לא מונע מהן לעבור על החוק. הערבות כיום היא בגובה של 40 אלף שקל ומתייחסת לאי תשלום שכר מינימום. בסכומים כאלו אין כל סיכון להמשיך ולעבור על החוק. סכום כזה אינו גורם הרתעה, ומאחר שאין הרתעה, תאגידי כוח אדם שמעסיקים מנופאים צצים כמו פטריות אחרי הגשם ועושים ככל העולה על רוחם באין מפריע.
במקביל להעלאת גובה הערבויות, יש להגביר באופן רציני את הפיקוח בפועל על העסקת מנופאים ועל אותם מפירי חוק במגוון תחומים, כגון אכיפת רישיונות מזויפים ושעות עובדה, ולחייב בתקנות התקנתה של מערכת פיקוח ושליטה/בקרה על עגורן צריח.
יצחק מויאליצחק מויאלצילום: CHARISMA PIXEL


ענף המנופאים הינו תחום המשפיע רבות על הבטיחות וחיי עובדי באתר הבנייה ועל אזרחים חפים מפשע.
לצערי, מאז חקיקת החוק וקביעת התקנות, הבטיחות בענף מפעילי עגורן צריח בפרט וענף הבנייה בכלל נמצאת בשפל של שנים רבות.
אי אכיפה מספקת בקרב חברות כוח אדם שמעסיקות מנופאים, אי אכיפה ואי ענישה מרתיעה ומשמעותית על ידי משרדי הממשלה האחראים לכך, מביאות לכאוס בענף ולסכנה ברורה ומיידית, שיכולה בכל יום לגבות מחיר של חיי אדם.
במכתבים ששלחתי הן לשר העבודה והן לשר האוצר, שר הפנים, שר הכלכלה, שר המשפטים ויו"ר ועדת העבודה וכן לכל גורם שיכול להתערב, הדגשתי, כי חייבים להעביר בהוראת שעה או בחקיקה את הגדלת גובה הערבות הניתנת לתאגידי כוח אדם מפירי חוק בשיעור של למעלה ממיליון ₪. רק זה ירתיע אותם מלהתעלל בעובדים ולהפר את זכויותיהם ואת כללי הבטיחות. במשך שנים פעלתי ועודני פועל כדי להסדיר את העסקת המנופאים, ולכן אני מאמין, כי הגדלת הערבות תחזיר את הענף למסלולו ולהעלאת רמת הבטיחות באתרי הבנייה.