מי שלא ביקר בטירת כרמל בשנים האחרונות, כנראה שלא יצליח לזהות את העיר הישנה, עיירה קטנה ומשפחתית למרגלות הכרמל, האחות הקטנה של העיר חיפה. העיירה שינתה את פניה בשנים האחרונות והפכה לעיר מובילה באזור הצפון בשל מגוון סיבות:
לטירת כרמל יש רצועת חוף ים באורך של 2.5 קילומטרים, ובעתיד היא תיהנה מחיבור של הר הכרמל בואכה הים התיכון, בדיוק כמו שכנתה, חיפה, ותהפוך לעיר חוף מן המניין.
כמו כן נהנית העיר ממיקום נדיר, מהטובים בארץ. מלבד מיקומה האסטרטגי, בין פארק הר הכרמל המוריק ובין הים הכחלחל, תחנת הרכבת, הממוקמת דקות נסיעה ספורות ממטרופולין חיפה, ממומשקת לכביש 4 הרחב וכביש 2 (כביש החוף), בואכה תל אביב ומרכז הארץ, מרחק שעה נסיעה. עובדה זאת מייצרת ביקושים גדולים למגורים בה, הן בקרב זוגות צעירים והן בקרב משפרי דיור בחתך איכותי.
6 צפייה בגלריה
(צילום: דוד עקיבא, דוברות עיריית טירת כרמל)

השקעה גדולה בתשתיות

גורם משיכה נוסף ומשמעותי הוא תנופת הפיתוח חסרת התקדים ומהגדולות בארץ, המתחוללת בעיר. לאחר שהכפילה את מספר תושביה לכ־30 אלף במהלך השנים האחרונות, הסכם הגג שחתמה עם הממשלה, עתיד להכפיל את מספר התושבים לכ־70 אלף בסוף העשור הנוכחי. השילוב של קו המתח העילי שהוטמן לא מכבר באדמה, פינוי מחנה צה"ל הסמוך וכן שכונות גדולות הנבנות והולכות, כבר הופך את העיר להפתעה הגדולה של מטרופולין חיפה בכלל והצפון בפרט.
טירת כרמל הפכה במהלך שנים האחרונות לעיר מודרנית לכל דבר, ונהנית כיום מהשקעות גדולות בשדרוג התשתית. בין היתר, מורחב כביש 4 (כביש חיפה-תל אביב הישן), נוספות כניסות ויציאות לעיר, נפתחו לאחרונה שני בתי ספר חדשים (ברזאני והחותרים), ובהליכי בנייה מצויים בית ספר לאומנויות ובית ספר טכנולוגי מדעי של חיל האוויר.
6 צפייה בגלריה
גן משחקים
גן משחקים
גן משחקים
(צילום: דוד עקיבא, דוברות עיריית טירת כרמל)
כמו כן קיים שיתוף פעולה בין העיריה לבין התושבים, על מנת להפוך את העיר לאקולוגית וירוקה. טירת כרמל, שראשיתה בשנות ה־50 של המאה הקודמת, תחגוג השנה 30 שנה להפיכתה לעיר ואם בישראל. ראש העיר אריה טל מביט אחורנית בגאווה, ומספר איך החלום שלו להפוך את עירו לעיר תיירות, הולך ומתגשם, כשהסנונית הראשונה לכך היה מלון "קדם", מלון ספא ומרפא מהטובים בארץ, הממוקם למרגלות פארק הכרמל ונהנה מתפוסה מלאה בכל ימות השנה.

עוד 11,000 יחידות דיור

ראש העיר מדגיש, כי תוכנית המיתאר העירונית, שאמורה, כאמור, להכפיל את מספר התושבים, קודמה על ידי האגף לתכנון במינהל התכנון שבמשרד הפנים, וכוללת תוספת של לא פחות מכ־11 אלף יחידות דיור, לרבות 6,000 יחידות דיור בהליך פינוי־בינוי והתחדשות עירונית ועוד כ־5,000 יחידות דיור המתוכננות במתחם התע"ש, שעתיד להתפנות.
בד בבד יקודמו כ־2 מיליון מ"ר שטחי מסחר ותעסוקה, מה שיהפוך את טירת כרמל במהלך העשור הקרוב ובכלל ליישוב מבוסס, המעניק לתושביו שילוב מושלם של עיר מגורים גדולה ומודרנית לכל דבר, באזור ירוק בין כרמל וים, עם תעסוקה, מרכזי קניות ומוקדי בילוי תוססים.
6 צפייה בגלריה
(צילום: דוד עקיבא, דוברות עיריית טירת כרמל)
וזה עוד לא הכול. בשנים הקרובות צפויים לקום בעיר היכל תרבות שיהיה מהיפים בארץ, איצטדיון כדורגל חדיש, פארק גדול והיריעה עוד ארוכה.

ירוקה ואקולוגית לכל דבר

דוגמה מובהקת למהפך הדרמטי שעוברת בימים אלה טירת כרמל הינו פרויקט הפינוי־בינוי הגדול במתכונת עירוב שימושים במתחם גיורא הוותיק שלמרגלות פארק הכרמל.
את הפרויקט תבצע קבוצת צים בהרי נדל"ן בבעלותו של איש העסקים המוביל עדי צים, בתכנון משרד האדריכלים "מטמורפוזה". לדברי עדי צים, במקום 124 דירות שיכון ותיקות שייהרסו, תיבנה שכונה חדישה ומתוכננת היטב, שתכלול 858 יחידות דיור, חלקן במגדלים בגובה של עד 25 קומות וחלקן בבנייה מרקמית נמוכה יותר, בתמהיל מגוון של 3, 4 ו־5 חדרים עם מרפסות ופנטהאוזים. טווח המחירים בפרויקט ינוע בין 1.6 מיליון לכ־2 מיליון שקל.
6 צפייה בגלריה
(הדמיה: איי.איי. סטודיו בע"מ)
צים מדגיש, כי השכונה החדישה תהיה ירוקה ואקולוגית לכל דבר, כולל שטחי ציבור ופארקים נרחבים, מוסדות ציבור דוגמת גנים, בתי ספר ובתי כנסת, מוסדות תרבות וכן מעברים בטוחים להולכי רגל ולרוכבי אופניים בשבילים ייעודיים, שייסללו בין הבניינים. לדבריו, לצד הבנייה למגורים, ייבנה קומפלקס תעסוקה, מסחר, בילוי ופנאי בשטח של כ־4,000 מ"ר.
צים מוסיף, כי השכונה החדישה תספק לתושביה איכות חיים ומגורים ברמה גבוהה, תמשוך אוכלוסייה חזקה בחתך סוציו־אקונומי גבוה, ותתאים ככפפה לחזון העתידי של טירת כרמל כעיר בוטיק ירוקה, המשתלבת בנוף הקסום והפסטורלי שבין הכרמל לים.
6 צפייה בגלריה
(צילום: דוד עקיבא, דוברות עיריית טירת כרמל)

ת.ז.

שם העיר: טירת כרמל
ראש העירייה: אריה טל
מספר תושבים: 29,400
שטח מוניציפלי: 4,462 דונם
ההישג הגדול ב־2021: עיריית טירת כרמל שמה לה למטרה להפוך את מערכת החינוך בעיר למובילה בישראל ולתת מענה לצורכי התושבים, כולל פתיחת בית ספר החותרים ו־12 גני ילדים חדשים. במקביל החלה בניית בית ספר לאומניות בעיר. העיר תמשיך בשנים הבאות לשים דגש מיוחד ולהשקיע כל המשאבים הנדרשים.
חזון ל־2022 ולשנים הבאות: טירת כרמל תכפיל את מספר תושביה עד סוף העשור, וממשיכה בתנופת הבנייה והרחבת שטחי המסחר. העיר מתפתחת בתחומים רבים, מתמקדת בנושאי הקיימות, מתוך שאיפה להפוך לירוקה ואקולוגית. ביישוב עתידים להיפתח בית ספר טכנולוגי־מדעי בשיתוף חיל האוויר, היכל תרבות מפואר, איצטדיון כדורגל חדיש ועוד מגוון רחב של תוכניות לרווחת התושבים והמבקרים.
6 צפייה בגלריה
הדמיית מתחם גיורא בטירת הכרמל צים בהרי נדל"ן
הדמיית מתחם גיורא בטירת הכרמל צים בהרי נדל"ן
הדמיית מתחם גיורא בטירת הכרמל צים בהרי נדל"ן

צים בהרי: 50 שנות בנייה

קבוצת צים בהרי נדל"ן בבעלות עדי צים פעילה בתחום הנדל"ן מעל חמישה עשורים, שבמהלכם יזמה ובנתה אלפי יחידות דיור ברחבי ישראל. כיום החברה מעורבת בכ־80 פרויקטים מסוג התחדשות עירונית, לרבות פינוי־בינוי ותמ"א 38 בפריסה ארצית, ומובילה את תחום ההתחדשות העירונית, פרויקטים בעירוב שימושים ועוד.