אור יהודה הופכת בשנים האחרונות למעצמת נדל"ן, בעקבות מהלכים נרחבים של פיתוח והתחדשות המציבים אותה בתור אחת הערים הצומחות בישראל.
פארק העסקים והבילויים O-Park, שצפוי לקום במיקום אסטרטגי בגוש דן, הוא חלק חשוב בחזון הצמיחה של אור יהודה. שוחחנו עם ראש עיריית אור יהודה ליאת שוחט, מנכ"לית החברה הכלכלית של אור יהודה עדי בלומנפלד ויו"ר לשכת שמאי מקרקעין חיים מסילתי, על מנת לדבר על ההתפתחות המטאורית של אור יהודה.
מהם הצעדים שמובילים את אור יהודה קדימה? איך מנהלים עשרות פרויקטי התחדשות עירונית מול הדיירים? ומה הופך את O-PARK לאחד ממתחמי העסקים המבוקשים במדינה?
 


אין ספק שפיתוח של עיר והכפלת מספר התושבים בה תוך מספר שנים הוא משימה מורכבת ושאפתנית. ראש העיר שוחט מספרת על השכונות החדשות של הסכם הגג ההיסטוריה שנחתם ב-2017 ועל חיבור של תכנית תעסוקה, מסחר ופנאי בדמות O-PARK - אשר יוצרים יחד מעטפת של שירותים חיוניים לתושבים.
עוד מספרת שוחט על ההשקעה בתשתיות הפיתוח של שכונות חדשות, קידום מרכז עסקים, השקעה בחינוך שהובילה לזכייה בפרס החינוך הארצי, והשקעה ניכרת בשכונות הוותיקות.
לדבריה, O-PARK לוקח חלק בחזון בתור עוגן כלכלי של כל הרשות ושל אור יהודה במיוחד, על מנת לספק שירותים טובים יותר לתושבים ולשמור על הקיים.
3 צפייה בגלריה
 תנופת בנייה באור יהודה
 תנופת בנייה באור יהודה
תנופת בנייה באור יהודה
(צילום: באדיבות דוברות עיריית אור יהודה)
הפארק צפוי לכלול מיליון מ"ר של תעסוקה במיקום אסטרטגי ליד נתב"ג וכביש 6, נגישות מעולה, תמהיל מגוון של תעסוקה, עסקים ובילוי, תכנון אדריכלי מתקדם עם בניינים יחסית נמוכים במתחם סגור, ופארק עצום וירוק בצמוד.

השקעה בשכונות הוותיקות, שיתוף פעולה אמיתי ועמוק עם התושבים

בלומנפלד, מנכ"לית החברה הכלכלית של אור יהודה, מספרת כי העירייה משקיעה בשכונות ותיקות בעיר, כמו איילת השחר הקיימת כבר קרוב ל-60 שנה, שם שוקמו התשתיות והמרחב הציבורי עבר שיפוץ מקיף.
בכל הנוגע להתמודדות עם חוסר הנוחות של התושבים במהלך ביצוע פרויקטים של התחדשות עירונית, בלומנפלד מספרת כי נציגי העירייה נמצאים בלא מעט שיתופי ציבור כדי להקשיב לתושבים, וכי לדעתה התושבים רואים בחלק מהמקומות את הפירות, כך שהם לוקחים בחשבון את שלב הביניים בתור שלב הכרחי בדרך. עוד מספרת בלומנפלד כי העירייה פתחה מרכז שירות לתושב בלב אזור השכונות הוותיקות.
3 צפייה בגלריה
פארק תעשייה אור יהודה
פארק תעשייה אור יהודה
פארק תעשייה אור יהודה
(צילום: בר אוריין אדריכלים)
באשר לתהליכים המורכבים והארוכים של התחדשות עירונית, בלומנפלד מספרת כי חלק מהפעילות של העירייה הוא סיוע בגיבוש הדיירים לקראת פרויקטים של התחדשות. הפעילות החלה לפני מספר שנים ונמשכת גם היום במלוא הכוח.

הקירבה לתל אביב, המטרו ואיכות החיים - מובילים לזינוק במחירי הדיור באור יהודה

יו"ר לשכת שמאי מקרקעין, חיים מסילתי, אומר כי הקירבה לתל אביב ולפעילות הכלכלית המרכזית של ישראל, הסמיכות למטרו העתידי, ניצול השטחים לבניית שכונות חדשות וההשקעה בחינוך בתור עוגן שישפיע על העתיד – כולם גורמים אשר מושכים לאור יהודה משפחות צעירות שרוצות לגדל ילדים באיכות חיים גבוהה.
לדברי מסילתי, העליות במחירי הדיור באור יהודה בשנים האחרונות היו גבוהות בהרבה מהממוצע בשאר הארץ, וכי להערכתו המחירים רק צפויים להמשיך לעלות, בין היתר בעקבות הפעילות הנמרצת של ראש העיר והעירייה, אשר שמה דגש גם על אזורי תעשייה, תעסוקה ופנאי.
מסילתי מציין את הנגישות לצירי תחבורה ראשיים ולנתב"ג, מה שנותן יתרון לחברות מסחר מקוון, על רקע השינוי בהרגלי הצריכה וההזמנה מהאינטרנט שזינקה בשנים האחרונות, בין היתר בעקבות הקורונה.

"O-PARK הוא פארק מיוחד שמציע משהו נדיר בישראל"

בכל הנוגע להשפעה של O-PARK על עליית המחירים וההצלחה של העיר, מסילתי אומר כי מדובר במתחם מיוחד ונדיר, המאפשר חוויה צמוד לפארק וללא תנועת רכבים בתוך הפארק. בנוסף, הפארק כולל מסעדות, משרדים וכל האלמנטים החשובים ביותר לארגונים. לדבריו, חברות הייטק מחפשות משרדים עם שטחים גדולים וצפיפות נמוכה, מרחבים פתוחים וירוקים.
3 צפייה בגלריה
פארק תעשייה אור יהודה - בית קפה במקום
פארק תעשייה אור יהודה - בית קפה במקום
פארק תעשייה אור יהודה - בית קפה במקום
(צילום: בר אוריין אדריכלים)
יחד עם מערכת חינוך טובה המושכת את משפחות עובדי ההייטק והקהילה הירוקה ש-O-PARK מאפשר את בנייתה, מדובר על שילוב מנצח, לדברי מסילתי.
ראש העיר שוחט מציינת את הנגישות התחבורתית המעולה, אשר כוללת תחנת מטרו אחרונה לפני נתב"ג ב-O-PARK עצמו והקו הסגול של הרכבת הקלה. חלק מהחזון והקריאה שלה לתושבים הוא 'אל תצאו לעבוד בתל אביב, משום שיהיה לכם מקום תעסוקה בתוך העיר'. בשורה התחתונה, אומרת שוחט, רובם ישמחו שלא לעמוד בפקקים אינסופיים ולכן הליכה רגלית או נסיעת אופניים ל-O-Park מציעה איכות חיים, לצד אפשרות לבילוי בשעות הפנאי עם המשפחה בפארק או במתחם הפנאי.
במבט קדימה, שוחט אומרת כי כבר עכשיו אפשר לראות את הניצנים של השינוי, עם שתי שכונות חדשות בנות קרוב ל-6,000 יח"ד. לקראת הכפלה של האוכלוסייה מ-40 אלף ל-80 אלף תושבים, 19 תכניות התחדשות עירונית ו-O-Park- אור יהודה הגיעה לצומת בה היא מממשת את הפוטנציאל שלה, ורואים את זה במחירים ובמכרזים.