אחוזת ראשונים, האחוזה הוותיקה ביותר ברשת אחוזות רובינשטיין, נחשבת לזו שפתחה את עידן הדיור המוגן היוקרתי בישראל. מאז ועד היום בנתה האחוזה מסורת מפוארת של פעילות, התחדשות והשקעה בלתי פוסקת בדיירים.
לאחרונה חגגה האחוזה חצי יובל להקמתה באירוע מושקע ומיוחד בחצר הבית, שכלל את דיירי הבית, צוות העובדים המסור ואורחים רבים. שיאו של הערב כלל מופע של צוות העובדים, שהביא את ברודווי למערב ראשון לציון. באירוע של פעם ב-25 שנה, נהנו המשתתפים משירים, ריקודים ומופע סטנד-אפ של ננסי ברנדס.
3 צפייה בגלריה
(קרדיט: אחוזת ראשונים)
מה הופך את המסורת של אחוזת ראשונים לשם נרדף לדיור מוגן בישראל? ומה חושבים הדיירים על הפעילויות, הנוחות והקהילה החמה של האחוזה?

"האחוזה הביאה את הסטנדרטים האמריקאיים לדיור המוגן בישראל"

עודד מור, מנכ"ל אחוזת ראשונים מרשת אחוזות רובינשטיין, מספר כי "מי שתכנן את אחוזת ראשונים היה אמריקאי והגיע מאסכולה של תחום דיור מוגן בארצות הברית, ולכן המתחם תוכנן בסטנדרטים אמריקאים, בלי מגבלות של גודל דירות ושטחים ציבוריים. הגודל שלנו מאפשר לנו להציע תפריט עצום של חוגים, שירותים ומתקנים - הכל לטובת הדיירים, כדי שכל דייר יוכל למצוא את התחומים אליהם הוא מתאים ומתחבר".
על אף שהאחוזה חוגגת יום הולדת 25, השנים לא ניכרות עליה. לדברי מור, "בכל הקשור לרווחת הדייר מבחינת אולמות, שטחים ציבוריים ושירותים - האחוזה הייתה ונותרה יוצאת דופן באיכות שלה. בשל האיכות הזו, שמתבטאת גם ברמת השירות והמקצועיות, אחוזת ראשונים הפכה לשם גנרי לדיור מוגן".
3 צפייה בגלריה
עודד מור, מנכ"ל האחוזה
עודד מור, מנכ"ל האחוזה
עודד מור, מנכ"ל האחוזה
(קרדיט: אחוזת ראשונים)

כל מה שצריך מתחת לבית

מאפיין ייחודי נוסף של אחוזת ראשונים הוא מרכז קניות גדול, 'ראשונים סנטר' הנמצא ממש מתחתיה, וכולל יותר מ-50 בתי עסק מכל התחומים שאדם צריך: סופרמרקט, בנק, בית מרקחת, דואר, בתי קפה ועוד. במתחם פועל גם מרכז רפואי, עם מרפאות של שלוש קופות חולים, מכון דימות ו-'ראשונים מדיקל סנטר', הכולל מרפאות של עשרות רופאים מקצועיים ומומחים.
בנוסף, בתוך האחוזה, ובנפרד מהדיור המוגן, פועל אגף סיעודי מקצועי ואיכותי, כך שאין צורך לעבור מקום במקרה בו הדבר נדרש.
"הכל נמצא בקומפלקס אחד גדול של 60,000 מ"ר, המעניק מגוון גדול במיוחד של שירותים לדיירים", אומר מור. "ככל שהדיירים מבוגרים יותר, כך קשה להם יותר לצאת ולכתת רגליים עד לתור אצל הרופא בקצה השני של העיר. אצלנו הכל נמצא במרחק של מעלית". באחוזה חניון תת-קרקעי, לנוחיות הדיירים, והיא רחוקה מרחק כמה דקות נסיעה ממשרדי הממשלה, הקניונים הגדולים, מרכזי הבילוי ומחוף הים של ראשון לציון.

"השירות של הצוות הוא כמו יין שמשתבח עם השנים"

מור מספר כי בכל הנוגע לשירות לדייר, "25 שנים רק לימדו אותנו יותר ויותר. אנחנו כמו יין שהשתבח עם השנים. העדות לכך, היא הביקוש הגבוה לבית והצוות המסור של האחוזה. "יש איתנו חברי צוות שנמצאים בבית מאז יום הפתיחה שלו, והם אוהבים את העבודה, האווירה והדיירים. כשנכנסים לאחוזת ראשונים מיד אופפים אותך האווירה, המסורת והחיבוק החם שהבית מעניק".

"אנחנו מרגישים שאנחנו חיים במשפחה"

שלמה וורגן, יו"ר נציגות הדיירים של האחוזה, יליד ראשון לציון, עבר לאחוזה לפני כ-5 שנים, בגיל 73. "החלטתי ביחד עם אשתי שהגיע הזמן לעבור לדיור מוגן", הוא מספר. "אחרי השוואות וביקור באחוזה, התרשמנו שהאווירה ומערכת היחסים בין הדיירים ועם צוות הן הכי טובות.
3 צפייה בגלריה
מסיבת אוזניות באחוזת ראשונים
מסיבת אוזניות באחוזת ראשונים
מסיבת אוזניות באחוזת ראשונים
(קרדיט: אחוזת ראשונים)

עבור דיירים פוטנציאליים, אחוזת ראשונים מציעה 'נופשון' - דירה משלך באחוזה למשך שבוע, עם השתלבות בכל החוגים, ההרצאות והמופעים באופן חופשי. ברגע שהתנסינו, פגשנו את הצוות והאנשים, והכרנו את האווירה מקרוב - ההחלטה היתה חד משמעית. היום אנחנו חיים במשפחה הגדולה של אחוזת ראשונים. טוב לנו, אנחנו מרגישים מצוין, החיים מלאים פעילויות מכל הסוגים שאנחנו לא מספיקים להספיק", הוא מוסיף בחיוך.
כיו"ר נציגות הדיירים, וורגן מספר כי הוא מקבל מהדיירים מפעם לפעם גם בקשות או טענות שונות. "אנחנו מצליחים להתגבר על הקשיים באמצעות הקשבה מצד ההנהלה, וזמינות מוחלטת שלה לכל פנייה".

הדיירים יוזמים, האחוזה מעודדת ותומכת

גם וורגן מדגיש את עושר הפעילויות המגוונות והמקוריות שהאחוזה מציעה. "יש פעילויות שאנחנו יוזמים כדיירים, כמו קפה-הולדת - אירוע לילידי אותו חודש עם אמן וכיבוד, בסיוע ההנהלה", הוא מספר. "היוזמות של הדיירים מעידות על הרמה הגבוהה של האוכלוסייה. יש למשל ערבים שמוקדשים לסיפורי חיים, עם דייר שמראיין דייר אחר על סיפור חייו. יש אירועי 'משפט ציבורי' שמקיימים עורכי דין ורואי חשבון שהם דיירי האחוזה - מעלים לדיון נושא אקטואלי ומנהלים משפט אמיתי, כולל הכרעה של הקהל במשפט. ואלה רק דוגמאות ספורות כמובן מסדר יום עמוס ומלא בחוויות. אני אישית גם שר במקהלה, שם אני מבלה עם עוד 20 חברים שיש להם תחום עניין משותף. זה כיף גדול ואנחנו אפילו מופיעים מדי פעם בבית ומחוצה לו".
האחוזה אף מציעה לדיירים ערוץ טלוויזיה פרטי, בו מוקרנות יוזמות של הדיירים, תפריט הפעילויות לשבוע ותכנים תרבותיים, "כדי להנגיש לכולם את התרבות והמידע", מסביר וורגן. "ככה כולם זוכים ליהנות ממה שיש לאחוזת ראשונים להציע. באחוזה חיים הרבה אנשים עצמאיים שנהנים מאיכות חיים מיטבית ומהקהילה סביבם. ההחלטה לבוא בגיל מוקדם, כשאנחנו עוד עומדים על הרגליים ויכולים ליהנות מכל הפעילויות - מדהימה מבחינתי. אנחנו מחזיקים מכונית ויכולים לצאת לאן שאנחנו רוצים, ומצד שני הכל כאן לידנו, במרחק לחיצת כפתור על המעלית למרכז המסחרי ולמרכז הרפואי. אין כזה דבר במקומות אחרים".

אחוזה עם מסורת, שלא מפסיקה להתחדש

במהלך השנה האחרונה, אחוזת ראשונה הכניסה לביתה חדשנות ואימצה את עולם הגיימינג, הטכנולוגיה והמציאות המדומה, מתוך מטרה לעודד פעילות פיזית מהנה ולחיזוק הנפש.
המשחקים האינטראקטיביים מופעלים באמצעות מקרן ובמגע וירטואלי, לטובת חיזוק המוטוריקה, חידוד הערנות וגם בתור אקט חברתי מהנה. דרך משקפי התלת ממד, הדיירים יכולים לבקר ברחובות הראשיים של פריז, או לטייל ביערות אירופה, כשהביטוי "ליהנות מכל העולמות" מקבל משמעות חדשה ומלהיבה עוד יותר.
לפרטים נוספים על החיים באחוזת ראשונים, היכנסו>>


פורסם לראשונה: 12:48, 27.12.21