אשדוד, העיר השישית בגודלה בישראל, מונה כרבע מיליון בני אדם. עם האצת הגידול הדמוגרפי, ההתחדשות העירונית ויישום תוכנית הסכם הגג, שעליה חתם ראש העיר אשדוד ד"ר יחיאל לסרי עם משרד השיכון, צפויה העיר לחצות את רף 300 אלף התושבים. בתכנון: רבעים חדשים, שכונות חדשות, חידוש תשתיות ואלפי יחידות דיור, מחציתן ייועדו לזכאי משרד השיכון.
2022 בישרה את הפריצה הגדולה בכל הקשור להליכי תכנון ומכרזים, וגם ההגרלות הראשונות של דירות לזכאי משרד השיכון באשדוד התקיימו במהלכה. שנת 2023 תמשיך את מגמת הצמיחה עם מכרזים נוספים.

הפלא החדש בצפון אשדוד: רובע פארק לכיש

פארק לכיש אשדוד (פל"א) נמצא לאורכו של הנחל שהפך לאחד מסמליה של העיר. בסמוך אליהם עומד לקום רובע חדש - פרויקט הדגל של הסכם הגג באשדוד: רובע פארק לכיש עם כ־2,700 יחידות דיור. עד כה זכו במכרזי רמ"י שמונה יזמים, שיבנו יחד כ־2,600 יחידות דיור. הקבלן אורון תשתיות החל השנה בעבודות התשתית בהיקף של 45 מיליון שקל. בימים אלה חברת "עמרם אברהם", שתבנה 1,382 יחידות דיור ברובע, מתחילה בעבודות הדיפון להצבת הכלונסאות בקרקע.
2 צפייה בגלריה
שכונה עירונית שוקקת חיים לצד דיונה
שכונה עירונית שוקקת חיים לצד דיונה
שכונה עירונית שוקקת חיים לצד דיונה
(הדמיה: גוטמן אסיף אדריכלים)
ברובע מתוכננת להיבנות גם קריית ספורט מודרנית, הכוללת איצטדיון כדורגל עם 20 אלף מושבים, היכל כדורסל (ארנה) עם כ־5,000 מושבים ואולמות ספח וכן בריכת שחייה אולימפית. בימים אלה מסתיים מכרז לבניית האיצטדיון, והשבוע נבחרה חברת HQ אדריכלים לתכנן את מבנה ה"ארנה".

השדרה החדשה של אשדוד

השכונה החדשה שתיבנה בסמוך לרובע פארק לכיש, בין מכללת סמי שמעון למתחם הסטאר סנטר, היא "בית בשדרה". במכרזים של רשות מקרקעי ישראל נבחרו "רמי צרפתי" ו"אחים שרבט" לבניית 692 יחידות דיור, כאשר עבודות הפיתוח והתשתיות נמצאות בעיצומן. השטח נמסר בימים אלה ל"אחים שרבט" ובקרוב יחלו העבודות. הפרויקט יקום על שטח מגרש האימונים לכדורגל, שעבר למקום חלופי בעיר.
משרד השיכון ערך הגרלות ראשונות לזכאי משרד השיכון לדירות בהנחה בשני הפרויקטים הללו (רובע פארק לכיש ובית בשדרה). מינהלת הסכם הגג אשדוד אף פתחה שירות מיוחד - קבוצות וואטסאפ ייעודיות לדיירים על מנת לעדכן אותם לאורך התהליך.

למען הדורות הבאים: דיור בר השגה לצד שימור הסביבה

אחד הפרויקטים הגדולים של הסכם הגג אשדוד הוא פרויקט הרבעים הדרומיים בסמיכות לרובע המיוחד, בשטח שגובל עם הרבעים י"ג ו־ט"ז ועם הדיונה. מדובר בהקמת שכונה בבנייה רוויה, שממשיכה את קו הבינוי הקיים בעיר ומאפשרת ממשק עם הדיונה הסמוכה באמצעות טיילת ירוקה, מערכי שבילים ושטח ציבורי פתוח, המתחברים וממשיכים את הטבעת העירונית הירוקה. בשכונה ישולבו שטחים למגורים, מבנים ומוסדות ציבור, תעסוקה, מסחר ושטחים ציבוריים פתוחים.
2 צפייה בגלריה
פארק לכיש - צילום מהשטח
פארק לכיש - צילום מהשטח
פארק לכיש - צילום מהשטח
(צילום: עיריית אשדוד)
בחודש אוקטובר התקבלה החלטה היסטורית כאשר הוועדה המחוזית לתכנון ולבנייה אישרה לעיריית אשדוד להתחיל בתכנון החלופה שקידמה - חלופת קו הבינוי האורבני, המשתרעת על 702 דונם ומציעה 7,546 יחידות דיור. חלופה זו מנצלת בצורה מיטבית גם את הבנייה וגם את שימור הסביבה, והוועדה קבעה כי היא הראויה ביותר "למען הדורות הבאים". במקביל קיבלה הוועדה את עמדת העירייה, ולפיה יש לשמר את הדיונה הגדולה ולהופכה לשמורת טבע.

חידוש תשתיות רובע ו'

אחד הפרויקטים ברובעים הוותיקים, שנמצא בימים אלה בשלבים מתקדמים, הוא הטמנת עשרות כבלי חשמל במתח גבוה (22 קילו ואט) ברובע ו' הוותיק. הפרויקט, שהיקף העבודות בו נאמד בכ־2.5 מיליון שקל, מבוצע באמצעות חברת חשמל. במסגרת הפרויקט מוטמנים קווי המתח הגבוה במדרכות, השנאים מועתקים מהעמודים לחדרי חשמל בתוך הבניינים, והתוצאה הינה פינוי המדרכות להולכי הרגל, הפחתת הקרינה ושיפור החזות לדיירי הרחוב. הטמנת קווי החשמל מגדילה את הכדאיות הכלכלית ומאפשרת לדיירים המעוניינים בכך התחדשות עירונית טובה יותר ותהליך מהיר יותר.
בעיריית אשדוד ובמינהלת הסכם הגג בראשות איל דוידוביץ מציינים שהפרויקטים מקודמים ביתר שאת עם השותפים לדרך: משרד השיכון, רמ"י והגורמים הרלוונטיים בעירייה, בראשם ראש העיר ד"ר יחיאל לסרי.