בשנים האחרונות, יותר ויותר ארגונים וגופים ממשלתיים ועסקיים מבינים את הערך העצום שיש לניהול נכון של הדאטה הארגוני. על פי סקר שנערך בארה"ב לפני כשנה, 92% מהחברות, דיווחו כי קצב ההשקעות שלהם בתחומי הדאטה גדל משמעותית. דאטה הוא נכס אסטרטגי חיוני שאסור להזניח. כאשר מנהלים אותו בצורה נכונה, הוא יכול לשפר באופן דרמטי את ביצועי הארגון, כמו גם לשפר את השירות שהארגון מעניק לקהל הרחב. להטמעה של טכנולוגיות דאטה מתקדמות יתרונות רבים: מיפוי, ניתוח והצגה של נתונים באופן מיטבי ונוח, שיפור תהליכי קבלת החלטות, פתרון בעיות, שיפור ביצועים, ושיפור של השירות ללקוחות.
יד2, לוח האונליין הגדול בישראל, פז, רשת תחנות הדלק וחנויות הנוחות, והתאחדות יצרני החלב בישראל – הם דוגמא לשלושה ארגונים שהבינו את הערך העצום שיש לדאטה שלהם, ונעזרו בחברת matrixDnA, חברת בת של מטריקס, המתמחה בפיתוח ויישום פתרונות מובילים בתחום ה-Big Data Analytics, על מנת לקחת את הארגון לשלב הבא בעולמות הדאטה. כיום הם נהנים מזינוק בביצועים העסקיים, ואנחנו משירות יעיל יותר, הוזלה בעלויות ומוצרים משופרים.
בלוח מקוון פופולארי כמו יד2, היתרונות של טכנולוגיות דאטה מתקדמות הם אדירים, מבחינה עסקית לחברה, כמו גם לנו הגולשים – שזוכים לקנות את הדירה או הרכב שמתאימים במדויק לצרכים שלנו, מקבלים המלצה לתמחור של נכסים, ואפילו טיפים לגבי אופן הפרסום
יד2, הלוח המקוון הגדול בישראל, היא אחת החברות שעברו בשנה האחרונה תהליך שדרוג עמוק ומשמעותי של יכולות דאטה, ממנו נהנים כל הגולשים באתר.
לדברי, דן וגנר, ראש תחום CDO as a Service ב-matrixDnA: "מי שרוצה לקנות או למכור דירה או רכב (או כל דבר אחר), נכנס למרחב שיש בו הרבה מאוד מידע, ועל מנת לעזור לנו לנווט את הדרך בתוך המידע הזה, ולבצע בסופו של דבר את העסקה הכי טובה עבורנו, יד2 הייתה צריכה להפוך לשותף אמיתי של הלקוח. היא עשתה זאת באמצעות שדרוג משמעותי של טכנולוגיות הדאטה. matrixDnA ליוותה את יד2 בכל שלבי התהליך, החל מבניית האסטרטגיה העסקית בתחום הדאטה, דרך בחינת המוכנות הטכנולוגית והארגונית, ועד להקמת מחלקת הדאטה שתפתח פלטפורמת דאטה חדשנית מהמתקדמות בעולם.
"היתרון של יד2, הוא שהאתר חי את השוק בזמן אמת, וכמובן את ההתפתחות של השוק לאורך זמן", אומר וגנר, "כולם מגיעים בזמן כזה או אחר ליד2. יש הרבה מאוד דאטה, שבאמצעות אנליטיקס ומערכות דאטה מתקדמות, מאפשר לנתח ביקוש והיצע ברמת דיוק גבוהה מאוד, להבין במדויק את העדפות המוכר והקונה, ולסייע להם להגיע לעסקה הכי טובה עבורם, לדייק את המחיר הנכון לעסקה, לתת לקונה את כל המידע שהוא צריך בשביל להחליט נכון, ולמוכר את כל המידע שיעזור לו למקסם את המכירה.
"קהלי היעד שמבקרים בלוח יוכלו ליהנות מיכולות הדאטה מתקדמות", אומר וגנר, "עבור מוכרים, יד2 יכולה להמליץ על המחיר לפרסום ולסגירה, סוג הטקסט המומלץ לתיאור אשר מבליט את הפרמטרים הנכונים. מצד הקונה, החיפוש החכם עשוי להגדיל בהרבה את הסיכוי למצוא את הנכס המתאים ביותר, כאשר הפרמטרים יכולים להיות שונים לחלוטין בין קונה לקונה. לדוגמה: משקיע מחפש תשואה ללא קשר לאופי שכונה, משפחה חייבת דירה שתהיה קרובה לבית הספר בו לומדים הילדים, ויש מי שהכי חשוב לו נוף פתוח – יש הרבה גורמים מעבר למחיר שמשפיעים על ההחלטה."
היתרונות עבור העסק: ביסוס הפער התחרותי, פרויקטים אסטרטגיים ועסקיים וחיזוק הקשר עם המשתמשים
"עבור יד2 עצמה, הטמעת פלטפורמת הדאטה מאפשרת לבסס ולהעמיק את היתרון התחרותי הקיים שלה מול המתחרות", אומר וגנר, "ברגע שחברה שולטת בדאטה בכזה היקף, יש לה שותפים חדשים פוטנציאליים, כמו עיריות וגופים שחשוב להם להכיר את המגמות ורוצים לתכנן על פי ביקושים. כמו כן, יכולות הדאטה החדשות מובילות ליצירת מודלים עסקיים חדשים וערוצי הכנסה חדשים – על בסיס אותה פעילות ואותם נתונים. לבסוף, השירות המשודרג למשתמשים מחזק את הקשר איתם, הרי משתמש רשום שיקבל ערך גבוה במיוחד, יהפוך לנאמן יותר.
"עד לאחרונה יד2 השתמשה בדאטה באופן שהצריך פרויקטים וכישורים של צד שלישי עבור לא מעט יוזמות בנושא. ברגע שהחברה מנהלת פלטפורמה אחידה עם תשתית טכנולוגית חכמה, הפרויקטים יותר זולים, מהירים ויעילים, והמידע נשאר בתוך החברה. מהפיכת הדאטה באה לידי ביטוי בכל רמות הארגון, לרבות התאמת המבנה הארגוני, בעלי התפקידים, הטכנולוגיות ותהליכי העבודה לפעילות. היום כבר יש ליד2 סמנכ"לית מוצר ודאטה, גל עופרים, שמנהלת את התחום מבפנים."
בעזרת טכנולוגיות דאטה, פז מזנקת לשלב הבא, והלקוחות נהנים משירות יעיל
חברה גדולה נוספת במשק הישראלי, אשר עוברת תהליך הטמעת אסטרטגיות דאטה, היא חברת פז. בימים אלה, מצויה פז במהלך יישום אסטרטגיה עסקית שמבססת את מעמדה כקמעונאית הנוחות הגדולה בישראל. אסטרטגיית הדאטה של פז נבנתה על ידי צוות משולב של חברת פז ו-matrixDnA כחלק אינטגרלי מחיזוק מעמד החברה בעולם הקמעונאות.
אלעד דהן, מנהל פרויקטים בכיר ב-matrixDnA , מרחיב לגבי תהליך העבודה על אסטרטגיית הדאטה של חברת פז: "הפרויקט כלל עבודה משותפת מאומצת ליצירת תובנות, בניית אסטרטגיית דאטה ובניית תכנית עם אבני דרך לטווח הרחוק – מתוך מטרה להפוך את החברה ל-"Data Driven Organization". על בסיס התוכנית שבנינו יחד, יצאה פז למסע התחדשות טכנולוגי לעבר הדור הבא של דאטה בענן", לדברי דהן, "גם אנחנו, הצרכנים, צפויים ליהנות, ממסע החדשנות של חברת פז. בזכות הטכנולוגיה המתקדמת, נקבל תגובות מהירות בזמן אמת, הפתרונות שנקבל יהיו מותאמים הרבה יותר לצרכים שלנו, ונוכל ליהנות מנוחות מלאה."
2 צפייה בגלריה
(צילום: shutterstock)
הפרויקט הראשון בתהליך נבחר בעולם התדלוק. "היום ללקוחות עם דלקן יש את האפשרות לעבור בין חברות בלי לבצע שינוי פיזי ברכב. חברת פז בחרה לעשות את הצעד הראשון בעולם הדאטה בתחום זה, והטמיעה מערכת שמאפשרת תגובה מהירה לצרכנים. בנוסף, שילבה פז בתהליך שליחה של חשבוניות דיגיטליות, מה שמתיישב עם עולם הנוחות גם מצד הלקוח, וכמובן, גם שומר את הסביבה שלנו ירוקה יותר", אומר דהן, ומוסיף: אין לי ספק שהלקוחות ייהנו מטכנולוגיות הדאטה גם בפרויקטים הבאים, זה לא משנה אם מדובר בתדלוק, או בתחנות הטענת החשמל שיהפכו לנפוצות יותר בעתיד, או לחנויות הנוחות Yellow, טכנולוגיות הדאטה מאפשרות לחברות לראות בצרכנים שותפים עסקיים לפעילות היצרנית.
"בתחום המסחרי, ככל שהמשק יתקדם יותר לכיוון של ניצול חכם של דאטה וככל שהדאטה יהיה משוקף יותר", אומר דהן, "כך החוויה הפרטנית שלנו תהיה אישית יותר. חווית הלקוח שלנו עומדת להשתפר, ההצעות שנקבל יהיו רלוונטית מתמיד, ולצרכן תהיה שליטה גדולה יותר במערך הכוחות מול החברות העסקיות".
איך מערכת דאטה מתקדמת תוביל לשדרוג החלב שלנו: רפתנים עוקבים בזמן אמת אחרי נתונים מכל הארץ, כמו אחוז השומן בחלב, וכך יודעים מתי צריך לשפר את תנאי הגידול של הפרות
בעזרת matrixDnA, הצטרפה גם התאחדות יצרני החלב בישראל, המאגדת את הרפתנים, היועצים והמשווקים בתחום גידול הבקר לחלב בישראל, לארגונים המתקדמים בישראל במערכות הדאטה הארגוני. בעבודה משותפת עם המומחים של matrixDnA, ההתאחדות הטמיעה מערכת לאיסוף וניתוח הדאטה המצטבר מכלל יצרני החלב בישראל. בעזרת המערכת, רפתנים יכולים לעקוב בזמן אמת אחר פרמטרים כמו אחוז השומן בחלב, וכך להבין האם בעיה כלשהי קיימת רק ברפת שלהם או שמדובר בבעיה אזורית. ככל שהנתונים זמינים, נגישים ומדויקים יותר, כך הרפתנים והיועצים מודעים יותר למחלות ולבעיות, כמו גם להצעות לשיפור בתנאי הגידול של הפרות. החיסכון בזמן ומשאבים הוא אדיר. למשל, עבור היועצים בתחום, נחסכים זמני הנסיעה בין הרפתות, משום שהם מקבלים התרעות באופן מיידי. הרפתנים, נעזרים בהשוואה לרפתות אחרות על מנת לטפל בנקודות הטעונות שיפור ברפת שלהם. לבסוף, כלל צרכני החלב בישראל, נהנים משיפור באיכות החלב ומהוזלה של המחיר לצרכן.
2 צפייה בגלריה
(צילום: shutterstock)
נציגי matrixDnA עבדו יחד עם נציגי התאחדות יצרני החלב בישראל על אפיון המערכת. בין האתגרים עמם התמודדו בדרך לתכנון ובנייה של המערכת: זיהוי הנתונים החשובים, אלה שיביאו ערך ועניין, מצד אחד, אבל לא ייצרו עומס יתר על המשתמש והמערכת, מן הצד השני, יצירת מבנה נתונים יעיל ומצומצם, אשר יבטיח עבודה מהירה ויעילה מבחינת ביצועי מחשב, ועיצוב נעים לעין על מנת להנגיש את המידע באופן מיטבי.
לדברי וגנר, "הדאטה הוא האוצר הלא מנוצל של ארגונים רבים. הוא כבר קיים, רק צריך להפיק ממנו את המקסימום. כל מקבל החלטות בארגון צריך להתחיל לחשוב כיצד הוא מנצל את המשאב יקר הערך הזה, על מנת לשפר את ביצועי החברה ובמקביל את חוויית הצרכן".
matrixDnA , חברת הבינה העסקית הגדולה בישראל, עם מעל ל-300 עובדים, גאה לקחת חלק משמעותי במהפכת הדאטה של העסקים, הארגונים והגופים המובילים בישראל. matrixDnA מעמידה לרשות חברות וארגונים את הידע והמומחיות הנדרשים בכדי לממש פתרונות ושירותי BI מנוהלים, ומענה שלם ומקצועי לצרכי ה-BI בארגון, תוך שימור הידע הארגוני ומינופו לטובת הצלחת העסק להזניק קדימה את מערכות הדאטה.

לפרטים נוספים על מעטפת הפתרונות והשירותים של matrixDnA
פורסם לראשונה: 11:11, 28.02.22