ראש השנה תשפ"א. יוסף, קשיש בן 83 מירושלים, התאלמן לפני כ־5 שנים. עד מותה של רבקה אישתו ז"ל נהגו הילדים לחגוג אצלם את ראש השנה. אך מאז נפטרה היה עושה כל חג אצל אחד מ־4 ילדיהם, שמצידם רבו על הזכות לארחו. אך השנה היא שנת קורונה, ויוסף התיישב בגפו בשולחן חג צנוע. הוא העמיד את הסמארטפון שרכשו עבורו ילדיו, הפעיל את אפליקציית הזום וחגג עם ילדיו ומשפחותיהם - מרחוק. כשנכדיו ניסו ללמדו כיצד להשתמש במכשיר, נאטם בשל מבוכתו מחוסר הידע שלו בפני הדור הצעיר. היו אלו מתנדבי תנועת של"מ של החברה למתנ"סים הארצית, פנסיונרים בעצמם, שלימדו אותו לעשות קניות אונליין, כשלא היה יכול לצאת מהבית, להגיב לילדים בפייסבוק, להצטרף לקבוצה המשפחתית בווטסאפ וגם להפעיל את זום.
אלפים רבים של קשישים ומבוגרים בודדים נעזרו בתקופה זו בעשרות אלפי מתנדבי המרכזים הקהילתיים של החברה למתנ"סים הארצית. החברה, שהיא זרוע ביצוע ממשלתית, פרושה בכל הארץ בכ־170 רשויות ובכ־1,000 מוקדים, משרתת את כל המגזרים ומפעילה במתנ"סים מאות תוכניות מהגיל הרך ועד לקשישים, מניהול רשת מעונות היום השנייה בגודלה, דרך הפעלת רשת הצהרונים הגדולה בישראל וכלה בניהול ארגון מתנדבי הגיל השלישי הגדול בישראל. מתנדביה הם עמוד השדרה החברתי של החברה הישראלית ופועלים בכל המגזרים ועבור כל האוכלוסיות.
3 צפייה בגלריה
    מתנדבת תנועת שירות לאומי למבוגר בתוכנית "קריאה בהנאה" לילדים במתנ"ס בהרצליה
    מתנדבת תנועת שירות לאומי למבוגר בתוכנית "קריאה בהנאה" לילדים במתנ"ס בהרצליה
מתנדבת תנועת שירות לאומי למבוגר בתוכנית "קריאה בהנאה" לילדים במתנ"ס בהרצליה
(צילום: ‎באדיבות החברה למתנ"סים הארצית)

מסייעים לנפגעים: קשישים, בודדים, משפחות ונוער בסיכון

בקורונה היו אלו, ועדיין, קשישים ומבוגרים בודדים שנזקקו למירב תשומת הלב וההתנדבות, אך הדברים לא מסתכמים בכך. בצל היעדר סדירות במסגרות החינוך הפורמלי בקורונה השכילה החברה למתנ"סים למתן את הפגיעה בילדים ובנוער באמצעות תוכניותיה הרבות: חממות הטכנולוגיה ומרכזי הלמידה אפשרו סיוע, יצרו תכנים מקוונים, עודדו חיבורים מקוונים בין משפחות וילדים, מבוגרים ונוער, הושאלו מחשבים וטאבלטים ללמידה מרחוק ואף חולקו סלי מזון. ההתנדבות הקנתה לנוער מסגרת וחיבור לקהילה בשעה שנזקקו לכך. כך גם תוכניות החברה למתנ"סים לצעירים ומבוגרים עם מוגבלות, שפעלו בקורונה והיוו מפלט עבורם, כאוכלוסיות בסיכון גבוה, וצמצמו תחושת בדידות.
גם התוכניות הלאומיות שמפעילה החברה למתנ"סים, כגון קרב וסל תרבות ארצי, אפשרו לילדים ולנוער לשקם מעט מהנורמליות באמצעות פעילות חווייתית והעשרה. לכך הצטרפה תוכנית היל"ה, שמפעילה החברה עבור אלפי בני נוער נושר ומנותק, שעשתה חיל במניעת הידרדרות וביצירת רשת ביטחון פדגוגית־רגשית בשנה קשה זו.

מנכ"ל החברה: מאות תוכניות וטרנספורמציה

הקורונה רחוקה מלהסתיים, והחברה למתנ"סים נרתמה לסייע באמצעות מאות תוכניות מקומיות במסגרת קמפיין כלל ארצי, "אתם לא לבד". המתנ"סים בכל הארץ יצרו תוכניות מותאמות לכל קהילה ולכל קבוצה בדגש על נוער וילדים בסיכון, בודדים וקשישים, אנשים עם מוגבלות ומשפחות צעירות. זאת בליווי צמוד של מחלקות הפיתוח והמחקר בחברה ומדד הקהילתיות, שמטרתו איתור צרכים ייחודיים בכל קהילה על ידי הקהילה ומתן מענה באמצעות תוכניות ארוכות טווח. כל זאת כחלק מרוח חדשה, שמנהיג מנכ"ל החברה למתנ"סים הארצית טל בסכס.
3 צפייה בגלריה
‎טל בסכס, מנכ"ל החברה למתנסים הארצית
‎טל בסכס, מנכ"ל החברה למתנסים הארצית
‎טל בסכס, מנכ"ל החברה למתנסים הארצית
(צילום: ‎באדיבות החברה למתנ"סים הארצית)
בסכס מקדם טרנספורמציה בכל רמות הארגון - התכנים, בניית הקהילה, חיזוק המרכזים הקהילתיים והקשר עם השלטון המקומי, הרחבת שיתופי פעולה, חדשנות ויזמות והתמודדות במכרזים בליבת הארגון וגם שדרוג מערכות המחשוב והמידע, הקמת בית ספר להדרכה ומנהלי מתנ"סים ועוד. זאת כחלק מתפישה של מצוינות בשירות ורתימת הכוח העצום של הארגון על כ־6,000 עובדיו ויותר מ־30 אלף עובדי המתנ"סים, שיחדיו מנהלים תקציב של קרוב ל־4 מיליארד שקל, לשינוי. התוצאות כבר ניכרות בשטח.
"הדירקטוריון והעומד בראשו, אבי וורצמן, השכילו לזהות את הצורך במענה מותאם ברמה המקומית לאוכלוסיות נפגעות קורונה – ומכאן נולד קמפיין "אתם לא לבד", שמקיף עשרות אלפי מתנדבים המסייעים לאותן אוכלוסיות בקהילתן", אומר מנכ"ל החברה למתנ"סים הארצית טל בסכס.

השנה יוסף הוא המתנדב

היותה של החברה זרוע ביצוע ממשלתית מסייע לה לרתום משרדי ממשלה, קרנות וחברות עסקיות להקצאת משאבים להרחבת פעילויות, הקמת מסגרות ופתיחת תוכניות ברשויות השונות לרווחת התושבים. בסכס מוסיף, ש"החברה, שהיא ידו הארוכה של משרד החינוך, מתאימה את עצמה לרוח החדשה במשרד ומקדמת תוכניות במישור הלא פורמלי בהתאם לאבני הדרך החדשות שהתוותה השרה ד"ר יפעת שאשא ביטון". לדבריו, "תהליך הטרנספורמציה שאני מוביל בחברה, מקדם מהפך בזירה החברתית – ניהול באמצעות נתונים מורכבים תוך כדי אימוץ והטמעת דפוסי ניהול של המגזר העסקי. המנגנון ייתן מענה באופן כולל וסינרגטי על ידי בחינה של הצרכים, המענים וההבנה, שלעיתים המענה והצורך נתרמים אחד מהשני".
3 צפייה בגלריה
‎טל בסכס, מנכ"ל החברה למתנסים הארצית
‎טל בסכס, מנכ"ל החברה למתנסים הארצית
מתנדבי תוכנית ש.א.ק.ל לנוער במתנ''ס נתניה מזרח אורזים חבילות מזון
(צילום: באדיבות מתנ"ס נתניה מזרח)
כך למשל בשנת תשפ"ב הבאה עלינו לטובה יוסף צפוי לחגוג את ראש השנה עם ילדיו, וגם אם לא היה הדבר מתאפשר, לא היה לבדו הודות לשליטה החדשה ביכולות הדיגיטליות. אך הבדידות והצורך במשמעות אינו שמור רק לערבי חג משפחתיים – יוסף עצמו הצטרף לתנועת שירות לאומי למבוגר, המונה כ־20 אלף פנסיונרים, ובחר להתנדב בתוכנית "קריאה בהנאה" לילדי הצהרונים של החברה למתנ"סים עם פתיחת שנת הלימודים.