מערכת הבריאות, כך מתברר, היא תחום נשי מובהק, כאשר ברוב המקצועות בה ישנו אחוז נשי גבוה.
מנתוני משרד הבריאות (2020), אשר בדקו את שיעור הגברים והנשים עד גיל 67 בתחומי המערכת השונים, עולה למשל, כי בקרב בעלי הרשאה במקצועות הבריאות, שיעור האחיות עומד על 83.8%, דיאטניות – 94.1%, קלינאיות תקשורת – 93.4%, שינניות – 99.5%, פסיכולוגיות 75.3%, רוקחות – 61.7%.
הנתונים הללו משתקפים היטב ואף יותר בכללית, ארגון הבריאות הגדול בישראל: מתוך כלל העובדים 72% הן נשים, בהן 45% רופאות, 68% מדרגי הניהול הן נשים - שבע מכהנות כסמנכ"ליות וחברות הנהלה, 80% פסיכולוגיות, 83% אחיות, 84% לבורנטיות, 97% דיאטניות ועוד.
2 צפייה בגלריה
מימין: רות רלבג, מנכ"לית כללית משמאל: האחיות רג'ינה יודילביץ ואירית קורדובה, מחוז תל אביב
מימין: רות רלבג, מנכ"לית כללית משמאל: האחיות רג'ינה יודילביץ ואירית קורדובה, מחוז תל אביב
האחיות רג'ינה יודילביץ ואירית קורדובה, מחוז תל אביב
(צילום: אביב לוי)

"יכולות, כישורים וניסיון"

"בשנים האחרונות יותר ויותר נשים מכהנות בעמדות הבכירות ביותר במערכת הבריאות הישראלית - מנהלות בתי חולים, מחוזות, מחלקות ומערכים בכל התחומים. זו מגמה טבעית, במיוחד בעולם הבריאות המאופיין ברוב נשי", כך אומרת בריאיון לרגל יום האישה הבינלאומי רות רלבג, המנכ"לית החדשה של כללית והאישה הראשונה שעומדת בראש הארגון מאז נוסד, לפני 100 שנה.
רלבג, שהיא בעלת תואר שני במדיניות ציבורית ותואר ראשון בכלכלה ומינהל עסקים, התמנתה לתפקיד לאחר ששימשה במשך שנה וחצי בתפקיד סמנכ"לית וראש חטיבת הכספים בכללית. בעבר היא מילאה שורה של תפקידים בכירים בתחומי הבריאות והפיננסים.
2 צפייה בגלריה
   רות רלבג
   רות רלבג
רות רלבג
(צילום: רמי זרנגר)
כאישה הראשונה שעומדת בראש כללית, איזה מחשבות זה מעורר בך? והאם המגדר הוא עדיין סוגיה במינוי בכירים?
"אני כמובן שמחה על המינוי ועל כהונה בתקופה שבה שתי נשים נוספות עומדות בראש הקופות. זה מהלך מתבקש, שצריך להיות קשור ליכולות, כישורים וניסיון".
מהו הקושי הגדול ביותר שאת מתמודדת עימו כיום במסגרת תפקידך?
"כללית הוא ארגון גדול מאוד עם צרכים רבים ומשימה חשובה, והיא הזכות להעניק טיפול רפואי לאזרחי המדינה. זוהי אחריות כבדה. אחד מהאתגרים הוא היכולת להוביל תוכנית ברמה הלאומית כדי להשיג את המשאבים הנדרשים לקידום מערכת הבריאות. המגפה לימדה זאת ביתר שאת. חלק נכבד מסדר יומי מוקדש לדאגה למקורות אלה מול רשויות המדינה. זו משימה מתמשכת וחשובה מאין כמוה".
על רקע דעיכת גל האומיקרון, אלו פעולות את מנחה ליישם לקראת אפשרות של גלים נוספים? והאם את יכולה להכריז היום, שהכללית ערוכה להם?
"המפתח שלנו להתמודדות עם הקורונה הוא היכולת להתאים את יכולותינו במהירות לכל מצב. העיקרון הוא לשמר כשירות שמבצעת הפקת לקחים ושיפור היערכות לגל הבא. אנו מבצעים פעילות רבה כדי לדאוג לרווחת העובדים ולאפשר להם לנוח בין הגלים. בשיא הגלים כולנו עובדים מסביב לשעון בקהילה ובבתי החולים, במחלקות, במעבדות, במתחמי החיסונים ובמרפאות, והמשימה של טיפול באלפי חולים בכל רגע נתון קובעת את סדר היום. אני שמחה שפיתחנו יכולות דיגיטליות לקשר עם המטופלים, לצד יכולות בתחום אשפוז הבית וטיפול ברפואה מרחוק. אין ספק שכלים אלה יישמרו ויהפכו לחלק ממציאות חדשה במתן שירותי בריאות בכללית".
מה נחשב בעינייך הישג?
"להגשים את המשימה החשובה מדי יום, והיא הענקת טיפול רפואי מיטבי לכל לקוחותינו בכל זמן ובכל מקום וכמובן, להגיע לכל העובדות והעובדים הנהדרים, להודות לכל אחת ואחד באופן אישי ולהביע הערכה אינסופית על עבודה מופלאה ומסירות יוצאת דופן בתקופת חירום, מגפה ושגרה".
כללית הוא ארגון הבריאות הגדול בישראל המעניק שירותים רפואיים לכ־4.7 מיליון לקוחות. 1,500 המרפאות ו־14 בתי החולים של הקופה בפריסה ארצית מאפשרים לכללית להעניק למטופלים שירות רפואי איכותי, זמין, יוזם, חדשני ואנושי.
בשנים האחרונות מובילה כללית בתחום החדשנות והאפשרות לבצע בדיקות מהבית. מכשור ביתי, כמו Tyto המאפשר בדיקות אוזניים, גרון, ריאות ועוד, לצד אולטרסאונד ביתי לשימוש נשים בהריון, שינו לגמרי את האופן שבו מקבלים היום מענה ושירות רפואי.
גם תחום המחקר בכללית התעצם ללא הכר, כאשר בלטו במיוחד המחקרים שהובילו מכון למחקר וחטיבת הקהילה בתחום יעילות החיסונים כנגד קורונה, מחקרים אשר שימשו את מקבלי ההחלטות בגיבוש מדיניות בתקופה של מגפה עולמית.
כללית שמה דגש על ניהול ואימוץ אורח חיים בריא, והשיקה בשנה האחרונה את אפליקציית ACTIVE הפופולרית, הנמצאת בשימוש של מאות אלפי מטופלים.