לומדים את נושאים החמים - תוכנה, חומרים ונתונים

בעולם האקדמיה הישראלי, קבלת אישור לתוכנית לימודים חדשה מצריכה סבלנות, גמישות והרבה תעוזה. למרות האתגרים, הפקולטה להנדסה באוניברסיטת בר-אילן מציעה שלוש תוכניות לימודים חדשות שאושרו לאחרונה ע"י המל"ג ויפתחו כבר בשנת הלימודים הקרובה (תשפ"ד): הנדסת תוכנה, הנדסת חומרים והנדסת נתונים.
"פתיחת תוכניות לימודים חדשות נועדה לתת מענה לדרישות ולצרכים של תעשיית ההייטק הדינמית", אומר פרופ' זלבסקי. "כך לדוגמא בהנדסת חומרים קיימת מגמת התמחות בתחום המתפתח של קיימות וחומרים סביבתיים. מגמה זו שמה דגש על טכנולוגיות וחומרים להפקת והמרת אנרגיה. בתוכנית להנדסת תוכנה, הדגש הוא על הבנת המכלול של התוכנה - כל המרכיבים מה'לואו' ועד ה'היי' של מערכות המחשוב שקיימות תוך התמקדות בחישוב מבוזר, בסיסי נתונים, כריית מידע וניהול נתונים, נתוני עתק ועוד".
2 צפייה בגלריה
(צילום: אוניברסיטת בר אילן)
תוכנית הנדסת נתונים של הפקולטה מתמקדת בתחומי עיבוד אותות. "לדוגמא, לצורך סינון רעשים בשיחה או הפרדת אותות המגיעים ממספר דוברים", אומר פרופ' זלבסקי. "כמובן שבתוכנית זו לומדים עוד מגוון תכנים כמו ניתוח מידע ולמידה סטטיסטית, ראייה ממוחשבת וגרפיקה ממוחשבת, אופטימיזציה ואלגוריתמיקה, אבטחת מידע ואמינות ויישומים תעשייתיים".

מתעדכנים ומותאמים לסביבה המתפתחת - תעשייה ומערכות מידע, חשמל ומחשבים

תוכניות הלימודים החדשות מצטרפות לתוכניות הקיימות והמצליחות בפקולטה: הנדסת תעשייה ומערכות מידע, הנדסת חשמל והנדסת מחשבים.
"תוכנית הנדסת תעשייה ומערכות מידע נותנת דגש לחקר ביצועים, ייצור ותפעול, ניהול פרויקטלי, אופטימיזציה של תהליכים תעשייתיים וניהול מידע של מערכות תעשייתיות. זהו שילוב של הצד המתמטי של מערכות מידע והצד הניהולי של הנדסת תעשייה. כלומר, שני מקצועות - ניהול פרויקטים ופיתוח מוצרים", מסביר פרופ' זלבסקי.
"בתוכנית להנדסת חשמל נוצר המפגש בין יכולות חישה ורכיבים הנדסיים לפעילות המח. הדגשים הם על תחומים חדשניים כמו בניית מעבדים שעובדים על אור, ועל רכיבי ננו-אלקטרוניקה דלי הספק, על אלגוריתמיקה לעיבוד אות חדשנית ונוירו הנדסה".
בהנדסת מחשבים, למשל, הפקולטה בבר אילן מציעה הכשרה בנושאים חמים כמו סייבר, חומרה ותוכנה, תכנון שבבים וכן רשתות מחשבים וחישוביות.

קוואנטים, שבבים - ומה שביניהם

לדברי פרופ' זלבסקי, התכנים בתוכניות הלימוד הקיימות עודכנו גם הם בהתאמה לאקו-סיסטם ההנדסי בישראל ובעולם. "אנחנו נמצאים בקשר שוטף עם חברות ואנשי מפתח בתעשייה, ומתוך ההיכרות העמוקה עם דרישות וצרכי השוק מבוגרי התואר, התאמנו את התכנים הנלמדים בהתאם". בתכנית להנדסת חשמל, למשל, "פתחנו התמחות בהנדסת קוונטים, העוסקת בחישה קוונטית, ועיבוד חישוביות קוונטית – נושא הנמצא בעלייה עצומה מבחינת ביקוש ועניין", לדבריו.
הפקולטה להנדסה בבר-אילן היא הראשונה בישראל לפתח התמחות בחומרת מחשבים ותכנון שבבים, במסגרת התואר בהנדסת מחשבים. "זוהי התמחות המספקת מענה לצורך גובר בעולם החומרה", אומר פרופ' זלבסקי. "בעקבות דרישות הבטיחות המחמירות של תחום החומרה, קיים צורך לאומי בייצור חומרה בטוחה מבחינה הנדסית ומגמה זו תלמד את הבוגרים להתמודד עם האתגרים העתידיים לבוא".
2 צפייה בגלריה
(צילום: אוניברסיטת בר אילן)
במגמת נוירו-הנדסה ישנם דגשים על כיוונים חדשים ופורצי דרך כיום המתמקדים בנוירו-טכנולוגיה, טכנולוגיות אבחון של מחלות עצביות, שיקום והנדסת רקמות, נוירו-גנומיקה ועוד.

ההייטק מחפש מהנדסים

תואר בהנדסה הוא תואר ייחודי משום שהוא מלמד את הסטודנטים לפתח ראייה וכלי ניתוח מערכתיים שיעזרו להם לפתור בעיות בעולם האמיתי. "כאשר אדם ניגש להתמודד עם בעיה בתעשיית ההייטק על מנת שיוכל לספק פתרון אופטימלי, עליו להבין מרכיבים שונים במערכות", מסביר פרופ' זלבסקי. "כלומר, עליו לדעת מה משפיע על מה וכיצד לבצע אופטימיזציה. בהקשר של הנדסת מחשבים הראייה וההבנה המערכתית נותנת כלים לא רק להבנת התוכנה אלא גם להבנת החומרה של המחשבים ולהבנת ההתקשרות בין יחידות החישוב השונות. אלה כלים שמקבלים רק בתואר בהנדסה".
יתרון נוסף בלימודי הנדסה על פני תארים אחרים הוא השנה הרביעית בתואר שנועדה להכין את הסטודנטים אל החיים שלאחר התואר ולהשתלבותם בשוק העבודה באמצעות פרויקט גמר. "הסטודנטים לומדים לתרגם את הידע התיאורטי לפתרון בעיות הנדסיות אמיתיות, באמצעות סט הכלים שרכשו", אומר פרופ' זלבסקי. "חלק מהפרויקטים נעשים בשיתוף פעולה עם חברות מהתעשייה, כך שהצרכים מגיעים ישירות משוק ההייטק. היתרון הוא שהסטודנטים נפגשים עם אנשי מפתח בתעשייה ומייצרים קשרים שיסייעו להם בעתידם המקצועי". פרויקט הגמר גם נועד לפתח לסטודנטים כישורים רכים (soft skills), הנחוצים כיום מאוד בעולם הפיתוח ההנדסי.

לדעת לתכנת ועוד הרבה מעבר

פריצות הדרך בעולם הבינה המלאכותית, שכולנו נחשפים אליהן כעת, הם שיקול נוסף לטובת לימודי הנדסה, לדברי פרופ' זלבסקי, בעיקר בתחום בו כתיבת קוד מועברת לידי מכונה ומקומו של המתכנת משתנה.
"אדם שלמד הנדסה לא מגיע לעבודה 'רק' על מנת לתכנת - לשבת מול טרמינל ולייצר קוד. זה לא באמת מה שההייטק מחפש", אומר פרופ' זלבסקי. "היום ישנם כלים של בינה מלאכותית שיודעים לייצר את אותם תוצרים כמו ChatGPT. בוגר הנדסה מגיע עם ידע באלגוריתמיקה ובעיבוד אותות ובחומרה, בתקשורת בין מחשבים, במערכות שתלויות באלפי יחידות חישוב ועוד. את הראייה המערכתית הזאת מקבלים רק בלימודי הנדסה".

הפקולטה להנדסה בבר-אילן - לא רק הנדסה

הפקולטה להנדסה באוניברסיטת בר-אילן בולטת בנוף האקדמי בזכות תוכניות הלימודים העדכניות, החיבור להייטק והצלחת הבוגרים ובזכות היחס לסטודנט ומאנשי הסגל. סגל הפקולטה כולל חוקרים בעלי שם עולמי, בוגרי האוניברסיטאות היוקרתיות בארץ ובעולם כמו סטנפורד, הרווארד ופרינסטון.
בנוסף, בפקולטה שמים דגש על אינטראקציה אישית וקשר ישיר עם הסטודנטים. "אנחנו מאמינים שעלינו לדאוג לסביבת הלימודים וגם לחוויית הסטודנטים. אנחנו שומרים על מדיניות ה'דלת הפתוחה' כדי שהסטודנטים ירגישו שאנחנו כאן בשבילם והתוצאה היא שיש לנו אחוזי נשירה נמוכים מאוד", אומר פרופ' זלבסקי. בין היתר, הפקולטה משתתפת ומארגנת פעילויות גיבוש וחברה מעבר ללימודים כמו האקתונים, פעילויות חונכות ופעילויות גיבוש.
כל זאת לא מסתיים עם קבלת התואר - "הבוגרים שלנו מאוד מבוקשים ומשתלבים במקומות הכי מובילים", מתגאה פרופ' זלבסקי, "בתעשיות הכי גדולות ומבוססות כמו אפל, NVIDIA, אינטל, אלביט, רפאל וכן בחברות סטארט אפ. למרות שאנחנו פקולטה צעירה, אפשר למצוא בוגרים שלנו שהקימו סטארט-אפים בעצמם ואף עשו אקזיט. גם אחרי התואר אנחנו נשארים בקשר עם הבוגרים שלנו ואנחנו תמיד כאן בשבילם".
רוצים לשמוע עוד? בואו למפגש מתעניינים בזום. יום שני 24.7 בשעה 17:00

למידע נוסף והרשמה לתוכניות הלימוד צרו עמנו קשר:
טל: 03-5317733 שלוחה 1
וואטסאפ: 052-8745042 או 052-3956306
מייל: Engineering.Faculty@biu.ac.il