סופרבוס חוגגת השנה 20 שנות פעילות, אך את מתנת היומולדת היא זכתה לקבל כבר בשנה שעברה עם זכייתה במכרז היסטורי: סופרבוס - חברת התחבורה הציבורית מקבוצת בליליוס, החלה ביולי האחרון בהחלפת קווי אגד, ובהפעלת קווי האוטובוס באשכול "מרכז ירושלים עירוני".
המהלך, בעידוד משרד התחבורה וצוות תכנית אב לתחבורה, נועד לשדרג ולייעל את הקישוריות ורמת השירות של מערך התחבורה הציבורית בירושלים. עבור הנהלת סופרבוס מדובר בהרבה יותר מכך. כחברה שהוקמה ומנוהלת על ידי משפחה ירושלמית שורשית, כניסתה של סופרבוס לפעילות בעיר הבירה סימלה חזרה הביתה, עם תרמיל גדוש במקצועיות, ניסיון עשיר וחדשנות.
עזרא בליליוס ז"ל, אביהם של אלי ודני - העומדים כיום בראש הקבוצה - גדל בירושלים. הנער שעסק בתחום הרכב מגיל 14 כחניך במוסך, התבגר והיה לאחד מאנשי העסקים הבולטים והמשמעותיים שפעלו בעיר. לאחר סיום שירותו הצבאי, פתח בליליוס מוסך עצמאי למכירת מכוניות, בתחילה משומשות ואז גם חדשות. בשנת 1964 הקים את "אוטו חן", שקיבלה זיכיון להפצה של מרצדס בירושלים, בגדה המערבית ובתל אביב. משם צמח עיסוקה של משפחת בליליוס בכלי רכב גם למכירת משאיות ואוטובוסים.
2 צפייה בגלריה
(צילום: לע"מ)
עם פתיחת שוק התחבורה הציבורית בישראל לתחרות בשנת 2,000, הקימה הקבוצה את "סופרבוס", שצעדה את צעדיה הראשונים בתחום התחבורה הציבורית.
20 שנה אחרי, סופרבוס חוזרת למקורות. החברה שהחלה בשנה האחרונה לפעול בעיר ירושלים, מבצעת שינויים תחבורתיים רבים באשכול: החל בכניסת אוטובוסים מונעים באנרגיה חלופית וירוקה, הוספת קווים חדשים והגברת תדירותם של קווים קיימים בהתאמה לביקושים.
צחי נווה, מנכ"ל סופרבוס: "אנו גאים להוות גורם משמעותי בשיפור וייעול שירותי התחבורה הציבורית בעיר. הבעת האמון של הנוסעים והעלייה ברמות השימוש מדרבנים אותנו להמשיך לעבוד במרץ על השלמת השינויים התחבורתיים בעיר. אנו נמשיך לפעול ליצירת חוויית שירות ולהעניק שירות תחבורה ציבורית אמין עבור תושבי העיר ומבקריה".

מקדמים תחבורה ציבורית ירוקה

קבוצת בליליוס,אשר עיסוקה הינם גם בתחום האנרגיה הרכב, ייבוא אוטובוסים וכן הפעלת סופרבוס, מובילה את מהפכת האנרגיה הירוקה בתחבורה הציבורית. נושא זה עומד בראש מעייניה והחברה משקיעה מאמצים רבים בכדי לצמצם את צרכני האנרגיה העיקריים בכבישי ישראל: האוטובוסים. בתוך כך, היא משלבת בכבישי הארץ יותר ויותר רכבים המופעלים בטכנולוגיות חדשניות ובאמצעות אנרגיה חלופית וירוקה.
בירושלים, מתוך צי של 382 אוטובוסים, מפרקיות ומיניבוסים, כ-145 רכבים מונעים באנרגיה חלופית וירוקה: כ-95 רכבים חשמליים וכ-50 בגז טבעי.
חידוש זה מסייע לקדם את העיר ירושלים לעבר עתיד עם פחות זיהום אוויר ורעש, ולשפר את חוויית הנסיעה בתחבורה ציבורית והחוויה העירונית של תושבי העיר והולכי הרגל.

מייעלים את מפת התחבורה הציבורית הירושלמית ומוסיפים קו תיירות חדש

את הפעימה הראשונה בפעילות התניעה סופרבוס ביולי האחרון, כאשר החלה בהפעלת ארבעה קווי שירות, 136,83,82,38, שהועברו אליה מחברת אגד. באותה עת סופרבוס אף החלה להפעיל קו מעגלי חדש (קו 2) העובר באתרי תיירות באזור העיר העתיקה והכותל המערבי. הקו מבוקש מאוד בקרב תושבי ירושלים והקהל הרחב המגיע לעיר - ישראלים ותיירים כאחד.
כחלק מהפעימה השנייה, בנובמבר 2021, הוסיפה החברה 3 קווים חדשים: קו 91 מתלפיות מזרח לגבעת שאול, קו 504 מחומת שמואל לבנייני האומה (דרך בגין), וקו 506 שנוסע מחומת שמואל דרך גילה, ודרך בגין להר חוצבים.
2 צפייה בגלריה
(צילום: לע"מ)
קווים כדוגמת אלה נועדו לשפר את הקישוריות בין השכונות המתרחבות בעיר, לייעל הנגישות בתחומי העיר, ולחזק את הקווים המהירים שחוצים את העיר.
החברה אף מבצעת שינויים לחיבור יעיל של שכונות העיר למוסדות ציבוריים כדוגמת בתי חולים ומשרדי ממשלה, ולהקלת הגישה לקווי הרכבת הקלה העתידיים שיופעלו בשנים הקרובות. בתוך כך, החברה מבצעת צעדים רבים כמענה לביקוש ולפניותיו של הקהל הרחב והמגוון המתנייד באשכול "מרכז ירושלים עירוני".
לדוגמה: הרחבת קווים כמענה לביקושים של האוכלוסיה החרדית, והשקת קו 517 החדש במסגרת הפעימה השלישית (במרץ האחרון) - לטובת סטודנטים הלומדים בעיר ובמטרה לחבר את קמפוס הר הצופים של האוניברסיטה העברית בצפון העיר עם דרומה.
מהלך החלפת המשמרות בשירות התחבורה הציבורית באשכול ימשיך להתבצע בהדרגה במספר פעימות עד ינואר 2023, אז תשלים החברה פריסה של 22 קווים בירושלים באשכול, ובכללם קווים ישירים לאזורי התעסוקה ולאזור הכניסה לעיר. בנוסף, צפוייה סופרבוס להשלים בעת הזו את פריסת "אשכול דרום ירושלים" עם כניסת קווים חדשים.

לא רק בירושלים

מלבד העיר ירושלים סופרבוס ממשיכה להרחיב פעילות ברחבי הארץ. באוקטובר 2021 החלה בהפעלת המטרונית בחיפה, קו BRT המסיע יותר מ-20 מיליון נוסעים בשנה.
הזכיות של סופרבוס בשני המכרזים, בירושלים ובחיפה, הופכות את החברה לאחת ממפעילות התחבורה הציבורית הגדולות בישראל. כתוצאה מהתרחבות זו, סופרבוס ממשיכה לגייס עובדים נוספים לשורותיה, ומשקיעה מאמצים ביצירת התנאים המיטיבים עבור עובדיה - כדוגמת הכשרות ייעודיות לנהיגה באוטובוסים המודרניים והעלאת שכר שעתי מ-43 ש"ח ל-50 ש"ח ויצירת אווירה משפחתית ובלתי אמצעית.
החברה מסיעה למעלה מ-40 מיליון נוסעים בשנה (לרבות, בנסיעות יומיות בקווים עירוניים, בינעירוניים ובהסעות תלמידים), ומונה כ-750 כלים סה"כ בתחבורה הציבורית לרבות: מיניבוסים, מידיבוסים ואוטובוסים מפרקיים המונעים באנרגיות חלופיות, חשמל וגז ופותחת את שערייה בימים אלו לטובת גיוס כ"א רלוונטי. 