מוגש מטעם אבוט אנשור אובדן שרירים וכוח הוא סימן נפוץ לשבריריות וסרקופניה בגיל המבוגר. כמעט שליש מהאוכלוסיה הבוגרת בבריטניה מאמינים שזהו חלק בלתי נמנע מהעלייה בגיל, לכן חוששים מהזדקנות, מחלות ונפילות. האם איבוד שריר הוא בלתי נמנע?
סקר חדש, שכלל 2,250 מבוגרים בבריטניה, העלה כי 85% חוששים מאיבוד שריר ואובדן תפקוד עצמאי. למעלה מ־50% מודאגים מאיכות חיים ירודה, עלייה ברגישות למחלות ומסיכון לנפילות.
מסת השריר חשובה לא רק לצורכי אסתטיקה, אלא חשובה לכולנו כדי לשמור על הכוח, הניידות ומכך על העצמאות שלנו. איבוד שרירים מתחיל כבר בסביבות גיל 40, ומגיל 70 קצב הירידה מתגבר.
אך במציאות איבוד שריר וסרקופניה אינם תוצאה מחייבת של הזדקנות. על ידי פעולות פשוטות ניתן להישאר בריאים, לשמור על השריר והכוח ובכך למנוע סרקופניה. המפתח להצלחה הוא בטיפול מוקדם ככל הניתן בשרירים, באמצעות תזונה ופעילות גופנית.
2 צפייה בגלריה
(צילום: יח"צ)

כוח השריר ממלא תפקיד בקביעת הסיכון של אדם לנפילות, מה שעלול לגרום לשברים ולפציעות אחרות. על אף שאיבוד מסוים של שריר עם הגיל הוא בלתי נמנע, אנו יכולים לפעול כדי להאט אותו ולהפחית את השפעותיו. רונית דוייב, מנהלת רפואית תחום תזונה אבוט, מדגישה את היתרונות של תזונה נכונה לחיזוק מסת וכוח השריר, ככל שמתבגרים: "הקפדה על תזונה נכונה חשובה במיוחד כאשר אנו מתבגרים, כיוון שבעזרתה, ניתן להאט את הירידה ולשמור על מסת השריר. אסור לנו לקבל אובדן שרירים וסרקופניה כחלק בלתי נמנע מההזדקנות, מכיוון שיכולות להיות לכך השלכות בריאותיות חמורות, כולל זמני החלמה ארוכים יותר ממחלות, סיכויים גבוהים יותר לסיבוכים ואפילו תמותה בקרב אנשים הסובלים מתת תזונה".
למרות הידע והמחקרים בנושא, הסקר בבריטניה גילה כי בני 65 ומעלה אינם מקפידים על צריכה תזונתית נאותה וכמעט שליש מהם חווים אובדן תיאבון בעקבות המחלה, המשפיע ישירות על עלייה בזמן ההחלמה. על־פי הסקר, בקרב מי שכבר חווים את הסימנים הפיזיים של אובדן שרירים, ההיבטים המאתגרים ביותר הם פעילות גופנית פחותה, ירידה בסיבולת הגופנית והרגשה של חוסר אנרגיה כללית.

מה כוללת תזונה המכוונת לחיזוק השריר והכוח?

אכלו יותר חלבון! יש חשיבות להימצאות חלבון בתזונה בגיל מבוגר - לאחר גיל 40 עלינו להקפיד על תזונה מגוונת עם דגש על הכמות הנכונה של החלבון, כ־0.8 גרם חלבון ליום לכל קילוגרם משקל גוף, שהם כ־60-70 גרם חלבון בכל יום. עם זאת מחקרים מראים, כי מבוגרים מגיל 60 ומעלה צריכים כ־30% יותר חלבון בתזונה לשם שמירה על מסת השריר, זאת משום שהיכולת לספוג ולאגור חלבון פוחתת ככל שאנו מתבגרים. צריכת חלבון מוגברת מפחיתה את הסיכון לאיבוד שרירים לאורך זמן.
הקפידו על צריכת ויטמין D - חשוב לשמור על רמות תקינות של ויטמין D בגוף, באמצעות חשיפה מבוקרת לשמש וצריכה תזונתית של ויטמין D לפי ההמלצות: מבוגרים עד גיל 70 שנים: 600-800 יחב"ל ויטמין D ביום ובני 70 שנים ויותר: 800 יחב"ל ויטמין D ביום.
על HMB שמעתם? HMB הינו רכיב אשר יכול לעזור באופן משמעותי לשמור על הכוח, מסת שריר והתפקוד היומיומי. במחקרים נמצא, כי 3 גרם CaHMB ליום תומכים בשמירה על הכוח וההגנה הטבעית, ולא ניתן להשיגו בכמות מספקת מהתזונה הרגילה.
על אנשור פלוס אדוונס בוודאי כבר שמעתם, אנשור פלוס אדוונס, מזון ייעודי עשיר בחלבון, ויטמין D ו־HMB, המותאם לצרכים התזונתיים של מבוגרים הזקוקים להשלמה תזונתית ו/או במקרים של איבוד מסת שריר, כוח שריר וירידה בתפקוד. מכיל 20 גר' חלבון, 1.5 גר' caHMB ו-3.45 מק"ג (500 יחב"ל) ויטמין D בבקבוק של 220 מ"ל. זמין בקופות החולים והפארמים בטעמים וניל, שוקולד וקפה. השימוש בהמלצה ובפיקוח של רופא או דיאטן־תזונאי.
2 צפייה בגלריה
(צילום: יח"צ)

ולסיכום, המשיכו להיות פעילים!

לפעילות גופנית ולספורט בכל גיל חשיבות עליונה בשמירה על בריאות השרירים וחיזוק מערכת החיסון. נסו למצוא פעילות שאתם נהנים לבצע, כדי שיהיה קל יותר לדבוק בה לאורך זמן. אפשר להתחיל ב־10 דקות ביום ולהוסיף בהדרגה 5 עד 10 דקות מדי יום.

מוגש מטעם אבוט אנשור
פורסם לראשונה: 06:00, 28.06.24