"נתניהו המשיך את אוסלו ונפל לזרועות של ערפאת, לא ההסכם גרם לאינתיפאדה"

יום אחרי שטען ראש הממשלה כי מספר הקורבנות של הסכם אוסלו "זהה למספר הקורבנות ב-7 באוקטובר", הרוחות עדיין סוערות סביב אמירתו. חיים רמון - שכיהן כשר בממשלת רבין בימי ההסכם - אמר הבוקר ל-ynet live כי "הוא כרת ברית עם השטן כשפעל כאילו חמאס הוא נכס והרשות היא נטל. עוד לפני 7 באוקטובר הוא הפך את תושבי הדרום לבני ערובה והקריב אותם על מזבח החלשת הרשות כדי שלא יהיה תהליך מדיני. זה הכל דברים שהוא אמר וזה הסתיים בטבח הנורא. הוא נושא באחריות הישירה והמרכזית, והוא לא לבד".
חיים רמון מגיב באולפן לאמירת נתניהו מספר הקורבנות 7.10 שווה לזה של אוסלו
(צילום: שמוליק דודפור)
גם חבר הכנסת דני דנון מהליכוד ביקר את נתניהו: "לטעמי אין מקום להשוואה". אלוף במיל' ישראל זיו, לשעבר ראש אגף המבצעים ולשעבר מפקד אוגדת עזה, אמר כי "אם אוסלו כל כך הפריע לנתניהו, מי מנע ממנו לבטל את ההסכם או לשים אחד חדש? לא ברור". חבר הכנסת אלמוג כהן מעוצמה יהודית אמר כי "כל הרוג וכל אדם הוא עולם ומלואו, פחות הייתי מתעסק בהשוואות". עם זאת, לדבריו, הוא קיבל התרעה בטלפון על האמירה של נתניהו - אבל לא נכנס, כי זה "לא מעניין".
לאחר מכן נודע כי בוועדה נתניהו לא חזר רק לימי אוסלו אלא גם לראשית המדינה: "בן גוריון היה מנהיג דגול, אבל בסוף הוא נכנע ללחץ אמריקני. ראש ממשלה שלא יכול לעמוד בלחץ האמריקני - שלא ייכנס ללשכת ראש הממשלה".

מכלית נפגעה מטיל בים האדום בדרך לאשדוד, החות'ים: "לא נענתה לאזהרות"

טיל שיוט נגד ספינות שוגר במהלך הלילה מתימן אל עבר המכלית המסחרית סטרינדה - שהובילה חומר כימי לנמל אשדוד, והייתה אמורה לעגון בו ב-4 בינואר. לפי פיקוד המרכז האמריקני, שריפה פרצה בסיפון. הבוקר עדכנה החברה המפעילה כי המכלית עושה דרכה לנמל מבטחים, ו-22 חברי הצוות שהיו עליה - כולם הודים - לא נפגעו.
המכלית נשאה את דגל נורבגיה והותקפה מאזור הנשלט על ידי המורדים החות'ים בתימן, בזמן שעברה דרך מצר באב אל-מנדב. דובר הצבא החות'י, יחיא סריע הודה, הבוקר כי הם תקפו את הספינה - וטען כי היא הייתה בדרכה להעביר נפט לישראל.
בישראל מעריכים היום כי הקואליציה המערבית בהובלת ארה"ב להגנה על כלי השיט בים האדום לנוכח מתקפות החות'ים מתימן תתגבש סופית בשבוע הקרוב, וכי ישתתפו בה ספינות מלחמה מבריטניה, צרפת, איטליה ואולי גם ספרד. ההערכה באה כשברקע התגברות המתקפות של החות'ים, בעלי בריתה של איראן, על ספינות החשודות כקשורות לישראל, והודעת המצור של החות'ים מתחילת השבוע, שלפיה מעתה יראו בכל ספינה שיעדה הוא ישראל מטרה לגיטימית.
3 צפייה בגלריה
המכלית סטרינדה שנפגעה
המכלית סטרינדה שנפגעה
המכלית סטרינדה שנפגעה
(צילום: RuudCoster, vesselfinder)

שיירת רכבים של משפחות חטופים עלתה לכנסת: "לא להמתין למתווה של סינוואר"

משפחות החטופים עולות בשיירה לכיוון משכן הכנסת, בדרישה מנבחרי הציבור והממשלה ליזום פעולה להחזרת החטופים שמוחזקים בשבי חמאס. השיירה - עם מכוניות רבות וטרקטורים, החלה במוקדים שונים בארץ - והתכנסה בלטרון לקראת ההגעה לבירה. "אסור להמתין למתווה סינוואר, ישראל חייבת להניח מתווה פעימות נוסף ולרתום את העולם לקידומו", קראו המשפחות בשיירה.
3 צפייה בגלריה
משפחות החטופים והחטופות בשיירה בדרך לירושלים למשכן הכנסת
משפחות החטופים והחטופות בשיירה בדרך לירושלים למשכן הכנסת
משפחות החטופים והחטופות בשיירה בדרך לירושלים למשכן הכנסת
(צילום: רוני גרין שאולוב)



כותרות נוספות מהיום

הושחת קברו של חלל צה"ל יעקב עוזרי מכפר שמאי, שנפל בקרב ברצועת עזה בחודש שעבר.
המשטרה עצרה הערב צעיר בן 24 שלפי החשד דקר שלושה בני משפחה ופצע אותם באורח קשה. חקירה ראשונית העלתה כי מדובר באחייניתו בת התשע של החשוד, אביו בן ה-50 וסבתו בת ה-71. נסיבות המקרה נחקרות.
נתניהו מודה: "יש לנו מחלוקות עם ארה"ב על 'היום שאחרי חמאס'. עזה לא תהיה פתחסטאן".
בית הדין הצבאי האריך בשבוע את מעצר הבית של סמ"ר (במיל') אביעד פריג'ה, החשוד שירה למוות ביובל קסטלמן ז"ל במהלך נטרול מחבלים בפיגוע בירושלים.
בבית בעזה נמצאו רובה, RPG ומסמכי הטיפול הכימותרפי שילד עבר בישראל.
3 צפייה בגלריה
אוסף מכתבי שחרור המעידים על טיפול רפואי שקיבל ילד פלסטיני בן 8 חולה סרטן במרכז הרפואי שיבא
אוסף מכתבי שחרור המעידים על טיפול רפואי שקיבל ילד פלסטיני בן 8 חולה סרטן במרכז הרפואי שיבא
אוסף מכתבי שחרור המעידים על טיפול רפואי שקיבל ילד פלסטיני בן 8 חולה סרטן במרכז הרפואי שיבא
העצרת הכללית של האו"ם תתכנס היום ב-22:00 לדיון חירום בנושא המצב ברצועת עזה.
חרף ההתנגדויות: ועדת הכספים אישרה את תקציב 2023 לקריאה שנייה ושלישית.

פרשנויות ודעות היום

ההשוואה לאוסלו היא חלק מקמפיין ההישרדות שלו | סימה קדמון
"הכל נועד להכין את הדבר האמיתי שנתניהו מתכוון לעשות רגע אחרי המלחמה. מכיוון שראשי הצבא כבר לקחו אחריות ובכך סימנו את כוונתם להתפטר, נתניהו יהיה שם כדי לעזור להם: הוא מתכוון לעמוד מאחורי גבם כשהם יעמדו על סף תהום ולתת להם דחיפה קלה. הדחיפה הזאת היא חלק מקמפיין שכבר התחיל בערוץ 14, ברשתות החברתיות ועל ידי שופריו, שמטרתו היא הדחת כל צמרת הפיקוד". לטור המלא
כמו חייל שהתברבר בניווט, נתניהו חוזר לנקודה המוכרת: אוסלו | מורן אזולאי
"בימים אלה, כשנתניהו בעיצומו של קמפיין 'אני כאן כדי להישאר', העלאת אוסלו לסדר היום אינה מקרית. בימים שבהם הוא מוכה בסקרים על ידי בני גנץ בעל התדמית של יונה פוליטית, יודע נתניהו שפמפום המילים 'אוסלו' ו'מדינה פלסטינית' שווים לו מנדטים וגיבוש מחודש של הבייס. כמו בכללי הניווט בצבא, שלפיהם אם התברברת בדרך מוטב לחזור לנקודת המוצא המוכרת, כך גם כאן. ברגע שהבין שהלך לאיבוד עשה נתניהו סיבוב פרסה לנקודה שהוא מכיר היטב כבר 30 שנה בתקווה שממנה יגיע בקלות יתר אל היעד". לטור המלא
חידוש הלימודים במכללות זה כשל מוסרי | ד"ר דב מימון
"החוזה בין מדינת ישראל לאזרחיה דומה יותר לחוזה הלא כתוב בין בני משפחה מאשר לחוזה החברתי המיושם במדינות המערביות העכשוויות. בישראל, בני הערובה הם בנינו ואחיותינו, וכל חייל וחיילת הם בשר מבשרנו. הסיסמה "כולם בשביל אחד ואחד בשביל כולם" אינה ריקה מתוכן. היא האידיאולוגיה העומדת כבסיס לזכות קיומנו כאן. צה"ל כצבא העם הוא בסיס ערכי לחוזה החברתי הישראלי, ואסור שחיילים ייפגעו גם בחייהם האזרחיים". לטור המלא

מה חיפשו היום בגוגל?

מייקל רפפורט. אחרי 67 ימי לחימה בהם תמך בנו מרחוק, מעבר לים, השחקן והקומיקאי מייקל רפפורט הגיע לישראל. לפנות בוקר נחת רפפורט בארץ והתחנה הראשונה שלו, באופן לא מפתיע, הייתה כיכר החטופים שבתל אביב.