מה אירע ביממה האחרונה ומה היו תגובות המערכת הפוליטית

אתמול בערב ראש הממשלה נפתלי בנט וראש הממשלה החליפי יאיר לפיד הודיעו כי סיכמו שבשבוע הבא תובא הצעת חוק לאישור הכנסת, ולאחר אישורה תתבצע הרוטציה ולפיד אמור להתמנות לראש הממשלה. ביממה שחלפה מאז קרו לא מעט תהליכים ויצאו לא מעט התבטאויות. לאחר ההודעה הובהר כי ראש הממשלה יכהן כראש הממשלה החליפי ולא יהפוך לשר הפנים כפי שסוכם בהסכם הקואליציוני. בנוסף בנט יחזיק את התיק שיעסוק באיראן. בנט הכחיש דיווחים על פרישה מהחיים הפוליטיים.
מייד לאחר מכן ראש הממשלה לשעבר בנימין נתניהו התייחס ואמר כי "חבריי ואני נקים ממשלה לאומית רחבה בראשות הליכוד, ממשלה שתדאג לכם, לכל אזרחי ישראל, בלי יוצא מן הכלל". עוד אמר: "אנו נערכים לבחירות - אבל לא שוללים ממשלה חלופית. לא אשב עם מנסור עבאס". שר המשפטים סער הודיע כי לא יצטרף לבנימין נתניהו וכי "המטרה בבחירות הקרובות היא ברורה: מניעת חזרת נתניהו לשלטון ושעבוד המדינה לאינטרסים האישיים שלו".
הבוקר שללה השרה לשוויון חברתי מירב כהן את האפשרות שראש הממשלה היוצא ישתלב ברשימת יש עתיד בבחירות. "אני לא חושבת שיש לנו ולימינה את אותה אידיאולוגיה".
שגרירות ארה"ב בישראל מסרה על רקע ההחלטה לפזר את הכנסת ולהקדים את הבחירות, כי "הנחת העבודה" כעת היא שביקור הנשיא ג'ו ביידן בישראל בחודש הבא ייערך כמתוכנן רק שמי שיקבל את פניו הוא ככל הנראה יאיר לפיד.
גם לאורך היממה האחרונה לא ברור מה יהיה התאריך המדויק של הבחירות - שיהיו החמישיות בפרק זמן של ארבע שנים - וישנם שני מועדים אפשריים לקיומן: 25 באוקטובר או 1 בנובמבר. בוועדת הבחירות המרכזית היו אתמול מודאגים מהצפי לבחירות ב-25 באוקטובר תוך חשש שלא יוכלו לעמוד בלוחות הזמנים. אך לראשונה מזה שנים, הבחירות הללו מיועדות להיות בסמוך לחגי תשרי וכך בכמעט חודש שלם לא תתאפשר עבודה של ועדת הבחירות. ״יש לו"ז מסודר לתקופה הזו של לפני בחירות- אישור רשימות, פסילות, ערעורים, קביעת תקציב, זה דורש זמן היערכות, אני לא זוכר מתי היו בחירות בחגים, לא חושב שאפשר לעמוד בזה לפני נובמבר״, אמר גורם בוועדה.
אחר הצהריים אמר שר הביטחון ויו"ר כחול לבן בני גנץ: "צר לי שלא הצלחנו לשמור על הממשלה, היה שווה שנאבק עליה עד טיפת דמנו הפוליטית האחרונה". על האפשרות לממשלה חלופית עם הליכוד בכנסת הזו אמר: "אני אומר את זה בכאב ובצער - נתניהו מיצה את האמון הפוליטי שאפשר לתת בו, ולכן הדברים אינם רלוונטיים".
הבוקר דווח כי להבדיל מהחפיפה הקצרה לה זכה בנט, ראש הממשלה הנחה את ראש המטה לביטחון לאומי איל חולתא והמזכיר הצבאי אלוף אבי גיל להכין תוכנית חפיפה לראש הממשלה הבא יאיר לפיד. מלשכת ראש הממשלה נמסר כי בנט הנחה להכין תוכנית חפיפה "יסודית ומעמיקה שתעסוק בסוגיות הליבה המדיניות והביטחוניות". בנט כתב הבוקר בטוויטר: "אני ממשיך לנהל את המדינה באופן מסודר ואחראי עד למועד ההחלפה; המדינה והאתגרים ממשיכים להתקיים בכל ימות השנה".
הצעת החוק הפרטית לפיזור הכנסת של יו"ר הקואליציה ויו"ר סיעת יש עתיד בועז טופורובסקי ויו"ר סיעת תקווה חדשה שרן השכל, אשר הונחה הלילה על שולחן הכנסת, אושרה בנשיאות הכנסת בשעה 11:00. ותעלה לדיון בקריאה טרומית במליאה כבר מחר.
כתבתנו הפוליטית מורן אזולאי מוסיפה: "איש במערכת הפוליטית לא הופתע מהעובדה שהכנסת לקראת פיזור. יחד עם זאת, המהלך החד והמהיר של בנט, ששיגר את הודעתו לשותפיו הקרובים ביותר אפילו בלי התייעצות מקדימה, הוא שתפס את כולם לא מוכנים. עד אתמול נערכה המערכת הפוליטית לגסיסה איטית של הממשלה והחל מהיום עלו כל המפלגות על אוטוסטרדת הבחירות.
"בדומה ל-4 הסבבים הקודמים של מערכת הבחירות, אם אכן הכנסת תתפזר סופית מחר או בשבוע הבא, גם במקרה הזה יהיו הרבה מאוד נעלמים. ישראל תצא שוב למערכת בחירות ייצרית וקשה עם לא מעט מלל ומסרים אבל תחת כותרת אחת: כן נתניהו או לא נתניהו. הרבה מים עוד יעברו בנהר עד חודש נובמבר בו על פי המסתמן ייערכו הבחירות - אבל דבר אחד כבר אפשר להגיד כמעט בוודאות: לא מעט אנשים מרכזיים שהעסיקו את השיח היום, ייעלמו ממנו אחרי הבחירות".

לקריאה נוספת

סיפורי היום

לפי דוח נציב תלונות הציבור, בשנת 2021 חלה עלייה של 11% במספר התלונות שהוגשו. נגד משרד התחבורה הוגשו 1,776 תלונות, ושיעור התלונות המוצדקות הגבוה ביותר נרשם אצל דואר ישראל.
האב שחולץ עם בתו מהבאר: "אמרתי לבן ה-5 שהוא סמי הכבאי - והוא הזעיק עזרה".
כבר לא שומעים עברית: נוכחות משטרתית כבדה באיסטנבול - כתבנו אדיר ינקו מדווח מהשטח.
איראן דיווחה כי "אנשי מוסד שתכננו לחסל מדעני גרעין יישפטו בקרוב".
ופרופ' ערן סגל אומר כי: "אנחנו בגל שישי, לא ממליץ להטיל הגבלות".

מה צפוי מחר

המורים מחריפים את מחאתם ולא יתקיימו לימודים בכל רחבי הארץ.
הלילה כביש 4 יהיה חסום לשני הכיוונים, כמו גם נתיבי איילון צפון באזור ראשון לציון, ממחלף מבוא איילון ועד גשר יצחק רבין. בשל כך, עומסי תנועה צפויים בכבישים הסמוכים. כמו כן, רכבת ישראל הודיעה כי יחולו שינויים בתנועת הרכבות באזור תל אביב והשרון החל מיום חמישי הקרוב ועד תחילת החודש הבא, עקב עבודות חשמול.
כביש 4 ייחסם בשלושת השבועות הקרובים בלילה שבין שלישי לרביעי ובלילה שבין רביעי לחמישי, בשל שינוע של מטען חורג מנמל אשדוד לתחנת הכוח עתידים בתל אביב. חסימתו לסירוגין של הכביש תחל בלילות אלו ב-22:00 ותסתיים ב-05:00. הלילה הוא ייחסם מדרום לצפון ממחלף אשדוד צפון ועד מחלף השבעה, ומצפון לדרום ממחלף יבנה ועד מחלף אשדוד. תנועת המכוניות תופנה לכביש 42.
1 צפייה בגלריה
 חסימות באיילון
 חסימות באיילון
חסימות באיילון

מחר תעלה לקריאה טרומית הצעת החוק הפרטית לפיזור הכנסת של יו"ר הקואליציה ויו"ר סיעת יש עתיד בועז טופורובסקי ויו"ר סיעת תקווה חדשה שרן השכל.


התחזית

מזג האוויר היום היה נוח יחסית למרות שזהו היום הרשמי הראשון של הקיץ, וגם היום הארוך ביותר בשנה. מזג האוויר יישאר דומה גם ביומיים הקרובים. ביום חמישי תורגש עליה בטמפרטורות, ובסוף השבוע ימשיך להתחמם.

מה חיפשו היום בגוגל?

עדן בן זקן. הזמרת העלתה תמונה עם בנה כשהיא לבושה בביקיני וזכתה לתגובות קשות של עוקבים ששכחו שהשנה היא 2022 ואישה יכולה ללבוש מה שהיא רוצה. רגע אחרי, בן זקן הורידה את התמונה, אבל מפורסמות אחרות כבר הצטרפו למחאה.

סיפורים מומלצים שאולי פספסתם

מחשש לביטול טיסות רבות: ריינאייר הגיעה להסכם עם הטייסים הבריטיים.
המונה טועם תקע פלאפל עם מלא חילבה בשוק הכרמל ויצא משם עם חיוך.
לראשונה בניסוי: תודלק המשגר העוצמתי, שעליו חללית לירח.
וסיורים, סדנאות והופעות: כל מה שצריך לדעת לקראת עונת הפסטיבלים בגליל.