פריצת דרך בהיתוך גרעיני: "הישג מדעי גדול"

בפעם הראשונה אי פעם, מדענים בארה"ב הצליחו לייצר תגובת היתוך גרעיני, שהביאה לרווח נטו באנרגיה, כלומר שכמות האנרגיה שיוצרה בהיתוך גדולה מזו שהושקעה כדי לייצר אותה.
המדענים מיקדו 192 אלומות לייזר על מטרה בגודל אפון, המלאה באיזוטופים של מימן בשם דאוטריום וטריטיום. בניגוד לאטום מימן, שהגרעין שלו הוא פרוטון בלבד, דאוטריום וטריטיום מכילים גם נייטרונים, לכן קל יותר להשתמש בהם לייצור הליום. אלומות הלייזר גרמו לפיצוץ שחימם ודחס מאוד את הדלק המימני, שעבר היתוך גרעיני מהיר להליום, תוך שבריר שניה.
תהליך ההיתוך שיחרר אנרגיה בסך של כ-3.05 מגה-ג'ול (MJ), או כ-0.7 קילו-ואט שעה (kWh), שהם כ-50 אחוז יותר מהאנרגיה של הלייזרים שכוונו אל עבר המטרה. עם זאת, מדובר בניסוי מדעי, והוא רחוק מאוד מלהיות מודל לכור היתוך מסחרי. מערך הלייזרים דורש בניין שלם בן עשר קומות, והפעלתו כרוכה באיבוד עצום של אנרגיה. סך האנרגיה ששוחררה בהיתוך גדולה אמנם ממה שהושקע ישירות בחימום המטרה, אך קטנה בהרבה מזו שנדרשה להפעלת הלייזרים העוצמתיים.
ד"ר נעמה חריט יערי, פיזיקאית גרעין ממכון דוידסון לחינוך מדעי, התייחסה ליתרונות שבהיתוך הגרעיני: "חיקוי מבוקר של התהליך יאפשר לספק אנרגיה נקייה לבית אחד למשך מאות שנים מכוס של מים - המשמעות היא פתרון בעיית האנרגיה של האנושות, ומשבר האקלים גם יחד".
היועצת המדעית של נשיא ארצות הברית, אראטי פרבקר, אמרה כי ההיתוך הוא "דוגמה אדירה למה שהתמדה יכולה להשיג", ו"פלא הנדסי מעבר לאמונה". ויש מי שמצננים התלהבות. כריקרדו בטי, פרופסור באוניברסיטת רוצ'סטר ומומחה לאיחוי לייזר, אמר כי ההודעה ההישג בהיתוך הגרעיני היא משמעותית. אבל הוא הוסיף שיש עוד דרך ארוכה לפני שהתוצאה תהיה יצור חשמל בר קיימא.
2 צפייה בגלריה
המתקן בקליפורניה
המתקן בקליפורניה
המתקן בקליפורניה
(צילום: Jason Laurea/Lawrence Livermore National Laboratory, רויטרס)
לקריאה נוספת

סיפורי היום

נער בן 16 נדקר בבית ספר ברחובות לעיני המזכירה, מצבו קשה. גורמים בעירייה אמרו שהמשטרה קיבלה דיווח לפני כמה ימים על איומים שמופנים כלפי הנער בן ה-16 שנדקר ונפצע קשה. "הכתובת הייתה על הקיר", אמרו בבית הספר.
המשטרה עצרה שני גברים העובדים בבתי החולים שיבא ורמב"ם בחיפה בחשד לפדופיליה. על פי החשד, מטופלות צולמו בעירום ללא ידיעתן בבית החולים, כשאחת מהן ילדה. המשטרה שמה ידיה על תיעוד אחד החשודים מבצע עבירת מין בתינוקת בת פחות משנה.
יריב לוין מונה ליו"ר הכנסת - וייתכן שלא יעזוב את התפקיד. ועוד בליכוד - ראש הממשלה המיועד נתניהו אמר על דרישות יהדות התורה: "נשמור על הסטטוס-קוו, לא תהיה מדינת הלכה".
והאינפלציה בארה"ב ממשיכה להתמתן: קצב העלייה השנתי ירד ל-7.1%.

מה צפוי מחר

הערב ב-21:00 ייערך משחק חצי הגמר הראשון במונדיאל בין ארגנטינה לקרואטיה. מחר באותה השעה יתמודדו צרפת מול מרוקו.
בבית המשפט בירושלים יימשך משפטו של בנימין נתניהו בתיקי האלפים. ד"ר יפעת בן חי-שגב, לשעבר יו"ר מועצת הכבלים והלוויין ועדת תביעה במשפט, סיפרה היום בעדותה כי "החקירה שעברתי הייתה חובבנית, רשלנית ומגמתית, תוך הטלת מורא ופחד בתנאים לא מקובלים שצריכים להטריד כל אזרח במדינה".

התחזית

מחר יירד גשם בצפון הארץ, והחל מחמישי הטמפרטורות יעלו, ומזג האוויר בסוף השבוע יהיה נעים ונוח ביום.

מה חיפשו היום בגוגל?

"הלוטוס הלבן". הסדרה שהסתיימה שלשום עוררה שיח סוער ברשת. זה מה שמבקרת הטלוויזיה שלנו, סמדר שילוני, חשבה על סיום העונה.

סיפורים מומלצים שאולי פספסתם

שופרסל הוזילה מוצרים לחצי שנה בעקבות הנסיגה שלה מהבטחתה שלא לאשר התייקרויות של חברות כמו תנובה ומחלבות גד, אבל האם היא באמת זולה? בדקנו.
מטבע כסף נדיר של חצי שקל מימי המרד הגדול התגלה בירושלים.
פריצת דרך ישראלית - תרנגולת הטילה ביצים מהן בקעו רק נקבות.
והקרב על המשחק היקר בעולם - מי מוכן לשלם כמה עבור "קול אוף דיוטי".